Friday, June 26, 2009

~ Pesanan ~


# BISMILLAH ALLAZI LA YADURRU MA'ASMIHI SYAIUN FIL ARDI WA LA FIS SAMAIE , WAHUWAS SAMI'UL 'ALIM Ertinya : Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : "Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui" sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya."

# Antara pesanan Sheikh Ahmad Yaseen kepada REMAJA MUSLIM..
  • a) Wahai anak-anakku, telah tiba saatnya kalian bangun dan melakukan solat subuh secara berjamaah, sudah sampai saatnya kalian menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, mengamalkan al quran dan mencontohi Rasulullah saw
  • b) Aku menyeru kalian wahai anak-anak untuk solat tepat pada waktunya ..
  • c) Aku amat berharap kalian semua tidak sibuk dengan muzik dan tidak terjerumus ke dalam arus syahwat serta cinta kepada manusia dan dunia. Latihlah diri kalian untuk sementara waktu merasakan kehidupan yang sukar.
  • d) Wahai puteriku, aku mahu kalian berjanji kepada Allah akan mengenakan hijab secara betul dan jujur, serta mengambil peduli tentang agama dan Nabi kalian yang mulia. Haram bagi kalian melakukan sesuatu yang boleh menarik perhatian pemuda supaya mendekati kalian
# "Menyesal tidak berbicara lebih baik daripada menyesal berbicara." Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain" "Adab dan akhlak adalah ibarat pokok dan kemasyhuran adalah seperti bayang-bayang. Tetapi malangnya, kebiasaan orang lebih melihat bayang-bayang daripada pokoknya." "Sahabat terbaik adalah dia yang dapat duduk berayun-ayun di beranda bersamamu, tanpa mengucapkan sepatah katapun, dan kemudian kamu meninggalkannya dengan perasaan telah bercakap-cakap lama dengannya."

# Ku minta kepada TUHAN setangkai bunga segar, DIA beri kaktus berduri. Kuminta kupu2, diberi ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa, namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu2 yang cantik... Itulah jalan TUHAN, indah pada masanya!!! TUHAN tidak akan memberi apa yang kita harapkan, tetapi Dia akan memberi apa yang kita perlukan... Kadang2 kita sedih, kecewa dan terluka, tetapi jauh di atas segalanya DIA mengatur yang TERBAIK dalam kehidupan kita!!! Ingat TUHAN sentiasa mengingati dan memerhatikan kita... Tapi sebaliknya..adakah kita sentiasa mengingatinya???

# Selangkah ke alam perjuangan bererti selamanya dalam kepahitan. Biarlah menangis, terluka, kecewa ditinggalkan kerana Allah daripada mati terkambus tanpa mujahadah. Kita tak sanggup selamanya terluka, tapi ingatlah! Setiap titisan darah dari luka dan airmata, itulah mahar kita ke syurga. Bila ditanya kenapa berjuang itu pahit? Jawabnya kerana syurga itu manis. Moga diri sentiasa tabah dalam perjuangan di jalanNya.

# "Kalau kita dapat membuka dan menutup telinga dengan mudah sebagaimana membuka dan menutup mata, pasti kita akan terhindar dari mendengarkan banyak kebatilan."

# "Kasihanilah musuhmu, berbuat baiklah pada yang membencimu, mintalah berkat bagi orang yang mengutukmu, berdoalah untuk orang yang mencacimu."

No comments: