Saturday, August 8, 2009

..:: SIAPAKAH YANG RUGI? ::..

السلآم عليكم ورحمة الله وبركة
Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang paling sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s.
* Bererti ia selalu meringankan kewajipan yang 5 (solat) itu..sama juga seperti melambatkan solat tanpa ada urusan yang penting.

Siapakah orang yang manis senyuman nya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata, "Ya Rabbi! Aku reda dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.
* Sentiasa melihat ujian yang dilalui sebagai jalan untuk mencapai kebahgiaan

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.
* Sentiasa melakukan amal jariah walau dengan apa cara sekalipun..semata-mata dilakukannya untuk Allah
Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa serta sentiasa meminta-minta harta.
* Ibarat dunia ini perlu digapai jika ada kekayaan..semoga dijauhkan dari rasa tidak bersyukur ini..

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.
* Walaupun kubur kata mari, tetap juga dengan keseronokkan dunia yang ada..nauzubillah..moga kita sentiasa beringat yang semuanya hanyalah pinjaman sahaja...

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.
* Siapa pun anda dan di mana anda berada, jadikanlah akhlak yang baik itu sebagai perhiasan diri....begitu juga insan yang bergelar wanita...."WANITA CANTIK TETAPI TAK BERAKHLAK ADALAH IBARAT BUNGA CANTIK TAK BERBAU; WANITA CANTIK DAN BERAKHLAK DI IBARAT SEPERTI CANTIKNYA WANITA SOLEHAH DI ZAMAN RASULULLAH S.A.W..HARUM SEMERBAK SENTIASA"

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.
* Sentiasalah melakukan amal kebaikan..tak rugi pun..untungnya adalah pada kita juga di akhirat nanti...

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.
* Janganlah mengambil harta-harta yang bukan milik kita...tunaikan zakat, jangan amik harta anak yatim...kelak terima padahnya..

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah menggunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.
* Setiap tindak-tanduk yang dilakukan hendaklah berpandukan dengan akal yang bijak..fikir dahulu sebelum buat..jangan ikut nafsu yang kemudiannya merosakkan diri sendiri...

2 comments:

zackzulkafli said...

salam..
post yg sangat bermanfaat..
tma ksh kerna mberi perngtan..

sy dh jwb tag marjan..silalah bca di blog sy yea..d;)

Brilliant Marjan@اداويه said...

wslm..
sama2 ^_^