Saturday, October 31, 2009

~ AMALAN YANG BAIK ~

SALAM...

Banyak amalan2 yang baik ni sebenarnya. Tapi amalan yang sy nak share ni tuk kesihatan tubuh badan kita.  Mungkin ada yg dah tau pun tapi sekadar tuk mengingatkan saja. Antaranya adalah spt:-

* Mandi pagi sebelum subuh @ sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak yang terkumpul di badan. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk. Pesanan ni juga sy dapat dari kwn2 laki saya...cz sorg bapa kwn sy ni pengamal perubatan Islam dia memang galakkan mandi awal ni..

* Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit). Jangan lupa selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w sebanyak 3 x tuk awet muda. Makan madu pagi2 pun elok tuk minda dan perut..

* Waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.

* Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu, susu dengan buah dll. Dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

* Nabi mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam). Kunyahan tu jangan lah cepat sangat, kang tercekek pulak. Satu lagi makan ikut kemampuan perut kita. Jangan membazir. Pantang sy tengok org tak habis makan ni..

Sama-samalah kita mengamalkannya…….

Sabda Nabi "Ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan insyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya."

WallahuA’lam

2 comments:

zai said...

Salam Marjan..

Terima kasih atas pesanan2 yg sangat baik diN3 ini..Kak Zai pernah nak buat posting berkenaan perkara ini tapi sentiasa bertangguh2..tapi alhamdulillah Marjan dah pun menunaikannya.

itulah ada juga sesetengahnya agak sukar diamalkan terutama tentang makanan laut dan makanan darat tu...sering sangat tercampur tambah2 kalau dah nampak banyak hidangan kat atas meja dah tak ingat lagi pesanan Rasulullah SAW tentang adab makan tu..

Apapun terima kasih..nampak gaya kena tampal kat umah buat peringatan ni.

Brilliant Marjan@اداويه said...

Wslm Kak Zai..
Alhamdulillah, mana yg baik diamalkan.sy hanya mengingatkan je..lagipun, sy dah amalkannya juga..kadang2 org pun pelik dgn sy..
betul, kt akan rambang mata bila lihat aneka makanan yg dihidang tp kena ingat juga tuk diri kita..sy b'cakap berdasarkn apa yg sy alami..tp kan sy, heran juga, kdg org yg makan campur2 ni ada yg xsakit...huhu..