Tuesday, June 15, 2010

PERSEPSI NEGATIF MEMBURU KEJAYAAN

 

Kita tak boleh meransang diri kita menjadi orang berjaya jika di minda kita sendiri selalu berpersepsi negatif. Persepsi negatif adalah sangkaan-sangkaan buruk yang cepat timbul. Ia adalah gambaran buruk yang cepat timbul di layar minda.

Persepsi adalah respon kita tatkala mendengar sesuatu, terlihat sesuatu atau terbaca sesuatu perkataan. Bila persepsi kita negatif, kita susah nak jadi orang berjaya sebab persepsi negatif tu akan membuahkan tanggapan negatif.

Tanggapan negatif membuahkan tindakan negatif, bukan tindakan positif. Akibatnya kita tidak dapat mencapai apa-apa kecemerlangan, tapi asyik terceruk di dalam kenegatifan sebab tindakan kita semuanya negatif.

Orang berfikiran negatif tak akan dapat mencapai apa-apa. Orang berfikiran positif akan dapat mencapai apa-apa pencapaian yang dimahukan olehnya. Di mana ada kemahuan membara, di situ ada lebuh raya, bukan sekadar sebatang jalan raya.

Sumber: iMotivasi

~ Saya juga tak terkecuali berfikiran demikian sampaikan si dia kata “Selalu sangat fikir negatif tapi boleh buat punya. Orang hebat mesti boleh buat. Saya yakin.”
Tapi memang betul. Boleh buat sebab saya jenis bukan mudah mengaku kalah!! Anda juga boleh

1 comment:

Unknown said...

erm...sgt2 setuju!Sbb tu setiap benda bermula dgn niat..kan?kalau niat betul dan positif..isyaAllah semuanya baik-baik aja~

My latest post:Kwn baik semua org