Wednesday, July 14, 2010

PANTUN PAGI

Assalamualaikum w.b.t..

Pagi ini saya tujukan pantun untuk diri saya dan sahabat sekalian yang lain. Tapi sebelum itu ucapan terima kasih buat Muss n Sue sebab pantun ini berasal dari mereka... Saya sekadar berkongsi sahaja memandangkan saya tidak pandai berpantun.. Eceh ceh..



Kicau burung memecah sunyi,
Angin bertiup dingin sekali,
Segar sungguh pagi ini,
Terasa tenang di dalam hati.

Kopi panas roti masin,
Jadi sarapan di pagi hari,
Senaman pagi jadikan rutin,
Fizikal sihat kita miliki.

Angin bayu di pagi hari,
Menyapa tubuh terasa segar,
Senyuman ikhlas kita beri,
Sepanjang hari kita bersyukur.

Nyiur melambai tanda gembira,
Tarian hidup semulajadi,
Di awal pagi bergurau senda,
Penyejuk jiwa pengubat hati.

Turun bekerja cari rezeki,
Rezeki halal untuk keluarga,
Hidup aman kita miliki,
Harapan untuk kita semua.

By:
Lt M Muss/Rasak Laut



~ Mood ni kejap je pusing jadi tak menentu.. Rasa tertekan walau dilihat tiada beban namun dihatiku hanya Allah yang tahu.. Tak sabar nak habis study... Rasa tak tertanggung beban ni...

2 comments:

Anonymous said...

MARI BERPANTUN SENGAL

Tinggi-tinggi si matahari
Anak kerbau mati tertambat
Matahari mmg le tinggi..
Yang ko tambat kerbau sampai mati.. mmg ko jahat..

Buwai laju-laju..
Sampai pokok sena..
Apa dalam baju..
Malu plak aku nak tanya...

Gendang gendut tali kecapi..
Kembung perut kena jampi... {pantun 2 kerat daa}

Nasi lemak buah bidara..
Sayang selasih ambe lurutkan..
Buang emak tanda derhaka..
kerana kekasih keluarga ko lupakan.. {apa nak jadi le..}

Dua tiga kucing belari..
Mana nak sama si kucing belang..
Dua tiga boleh ko cari...???
Tu tanda nya.. ko ni jantan miang... {syok gak klu dpt..}

Hai minyak si tuang-tuang..
Mari tuang dalam kuali..
Aku nengok muka ko dah mcm beruang..
Pompuan jumpe geranti lari.. {sape le agak nye ni}

Isap rokok tembakau cina..
Kuar asap berbunga-bunga..
Wahai cik adek abg nak tanya..
Ngape ko baca pantun ni.. mulut ko menganga.. {tutup mulut daa..}

Kuala Linggi perahu labuh..
Kapal dagang sarat muatan...
Bangun pepagi semayang subuh..
Minta berkat dari Tuhan... {ini baru betul beb..}

sumber : felda-boy.blogspot.com

abcd

Brilliant Marjan@اداويه said...

tq abcd...

meme sengal la mu ni..gelak sokmo jah!! hehe..syg kamoooo