Friday, December 17, 2010

3 Langkah Bagaimana Menjadi Wanita Berfikiran Positif Tiap Hari

Assalamualaikum w.b.t

(warnailah hidup kita dengan lakaran yang indah..positif!!)

Bertemu kita sekali lagi dengan penghulu segala hari, Sayyidul Ayyam.. Apa khabar sahabat semua? Moga hari ini lebih baik dari semalam.. Tetapkan dalam diri anda untuk melakukan yang terbaik pada hari ini...

Saya tidak ke mana-mana hari ini. Jika ada pun sekadar mengulangkaji untuk kertas peperiksaan seterusnya dan melihat facebook atau email yang dihantar. Biasanya rakan sekelas akan menghantar perutusan melalui kedua medium tersebut.

Sebenarnya, sangat bijak jika anda tahu menggunakan segala teknologi yang ada untuk ke arah kebaikan. Macam facebook misalnya, untuk urusan peribadi tu, saya tidak mahu sentuh, terpulang pada anda. Namun andai medium yang ada itu membolehkan anda berkongsi ilmu yang bermanfaat kepada rakan, ia wajar diteruskan dengan niat untuk mengingatkan antara satu sama lain.

Pensyarah saya cukup 'berangin' bila facebook dijadikan sebagai ruang perbualan kosong yang tidak mendatangkan faedah apatah lagi melalaikan. Banyak kali beliau pesan supaya setiap Muslim membincangkan topik yang mampu menjana minda untuk membina kejayaan, cari peluang perniagaan dan sebagainya. Segan pula saya dibuatnya. Ini kerana saya merasakan, jika ada masa, pensyarah tersebut akan 'berjalan' melihat keadaan anak didiknya.. Huhuhu..

Woha... Tersasar jauh dari topik asal.. Patah balik ye.. Celoteh je tadi tu.. Tapi ada isi yang perlu kita renungkan.

Saya kira tips ini bukan hanya berguna untuk wanita namun sama penting juga buat lelaki di luar sana. Saya dapat dari imotivasi.

(buka minda anda untuk melihat keindahan disebalik masalah yang datang)


Wanita berfikiran positif adalah wanita bersemangat, berinspirasi, mendahulukan Tuhan dalam setiap perkara, bersangka baik dengan masalah serta senang didampingi sesiapa saja. Berikut adalah 3 langkah asas bagaimana menjadi wanita berfikiran positif setiap hari.

Langkah 1: Bersangka Baik Dengan Situasi Buruk.

Masalah, cabaran dan situasi buruk tetap akan datang dari berbagai arah. Anda tak boleh elak, tak boleh sembunyi, tak boleh lari. Untuk menjadi wanita berfikiran positif, anggap masalah sebagai peluang untuk memajukan diri. Anggap cabaran sebagai peluang untuk Anda mendiskaver kekuatan serta bakat Anda. Jadikan situasi buruk sebagai peluang untuk Anda memperbaiki diri menjadi orang baru, memperbaiki pemikiran dan memperbaiki tindakan.

Diriku: Yup, masalah memang tetap ada samada dari diri atau dari keadaan sekeliling. Berlapang dada walaupun kelihatan sukar dengan masalah tersebut. Suka saya menyatakan, masalah itu indah. Dari situ kita tahu siapa kita.

Langkah 2: Memaafkan Kesalahan Orang Lain Sebelum Anda Tidur.

Ego, sikap panas baran serta kesombongan membuat Anda sukar memaafkan. Oleh kerana itu, fikiran pun terbentuk penjadi fikiran negatif. Turunkan ego Anda, buang sikap panas baran, buang kesombongan. Jadilah seorang pemaaf. Maafkan kesalahan orang lain yang Anda tak puas hati dari sebesar-besar kesalahan hinggalah ke sekecil-kecil kesalahan. Amalkan memaafkan kesalahan semua orang pada Anda dari dulu sampai sekarang. Bila bangun keesokan paginya, Anda akan rasa ‘feel good’. Anda akan jadi bersemangat.

Diriku: Saya sudah, sedang dan masih amalkan lagi petua ini. Hidup ni tak lama.. Tak guna nak menongkat langit. Jika kita nak orang sayang (memaafkan kita), belajarlah memaafkan orang lain terlebih dahulu. InsyaAllah wajah dan diri kita akan tenang...

Langkah 3: Biar Anda Kuasai Emosi, Bukan Emosi Kuasai Anda.

Wanita sinonim dengan air mata kerana emosi wanita amat sensitif. Nak menjadi wanita berfikiran positif Anda perlu tabah serta mahir mengawal emosi. Dalam apa jua perkara, kawal emosi Anda. Anda boleh berlatih mengawal emosi dengan bertenang selalu, be in control, pamerkan air muka yang tenang serta amalkan meditasi ringkas (duduk diam, tenangkan fikiran) selepas selesai sembahyang. Meditasi ringkas di iringi zikir-zikir Asmaul Husna membuat Anda mahir mengawal emosi. Lama kelamaan Anda akan mahir menahan marah, menahan tekanan, sentiasa tenang.

Diriku: Masih belajar ke arah untuk mengawal emosi. Dah dewasa ni kena fikir cara dewasa dan matang. Saya memang dapat rasakannya bila kita mampu mengawal emosi. Bukan bererti kita kalah dengan masalah tapi kita mengumpul kekuatan untuk mengatasi masalah. Serius beb... Cubalah.. Si dia juga banyak pesan sebegini..

~ “a strong flame does not burn out, no matter how big the wind is”

No comments: