Saturday, December 18, 2010

MENETAPKAN AZAM MENGIKUT CARA ISLAM

Assalamualaikum w.b.t.

 (hidup bukan hanya dengan menunggu sahaja tetapi berusahalah...)

Moga anda semua sihat hendaknya. Selamat ulang tahun kelahiran buat sesiapa yang menyambut hari lahir pada hari ini dan selamat pengantin baru buat sesiapa yang melansungkan majlis berbahagia tersebut. Banyak sebenarnya dapat jemputan kenduri, tapi ada yang saya tak berkesempatan untuk pergi..

Pagi begini selalunya lepas sarapan, saya baca surat khabar sambil berborak dengan ahli keluarga. Suka sangat melihat Ummi mengusik Abah. Umur nak masuk angka emas ni, lucu bila melawak. Ini terbukti apabila melihat Ummi dan Abah bergurau. Cute sangat...

Dan jika saya berkesempatan, waktu sebegini saya membuka email melihat info-info yang diberikan. Dapatlah beberapa motivasi pagi yang saya terima. Macam saya pernah maklumkan sebelum ni, saya suka berkongsi ilmu yang ada. Tak banyak pun tak apa kan? Untuk peringatan bersama..Lagipun takkan nak simpan sorang je..

Memandangkan tahun 2010 bakal berakhir, sudah pasti ada yang membuat perancang awal untuk tahun berikutnya. Mana perancangan yang tak terberes, akan di bawa ke tahun depan. Begitu juga dengan azam. Pasti ada azam baru yang ingin dilakukan dan dilaksanakan sehingga jayanya.

Mengikut kalender Islam pula, kita sudah berada pada 12 Muharam 1432 H. Azam apa yang diminta? Sudahkah anda memulakannya?

(kuatkan azam untuk menjadi Muslim yang terbaik)

Berikut adalah senarai 5 tips ringkas bagaimana menetapkan azam tahun baru, sesuai dengan ajaran Islam yang menjadi pegangan kita bagi sesiapa yang belum menetapkan azamnya.

1. Niatkan Azam Itu Kerana Allah.

Niatkan azam Anda kerana Allah. Anda mahu capai azam yang Anda set kerana Allah. Tanamkan kepercayaan yang DIA mahu melihat Anda menjadi muslim serta muslimah berjaya supaya dengan kejayaan itu, Anda boleh ajak muslim dan dan muslimah lain untuk berjaya seperti Anda. Andalah menjadi bukti bahawa kejayaan adalah possible, bukan impossible. Anda menjadi bukti Allah buka jalan kepada sesiapa saja yang berusaha.


Point saya: Selalu kita terlepas pandang tentang hal ini. Biasanya kita tidak sandarkan azam kita pada suatu zat yang betul. Mungkin sebab itulah kita tidak mendapat keberkatanNYA. Tapi mulai saat ini, sandarkanlah azam itu kepada Allah. Moga kita tidak lari dari mendapatkanNYA. Dan InsyaAllah, pasti kita selalu dilindungiNYA.


2. Anggap Kerja Keras Ke Arah Pencapaian Azam Sebagai Ibadah.


Usaha memburu kejayaan sebenarnya satu ibadah, yakni ibadah sunat. Tiap kali berusaha, niatkan kerana Allah supaya apa yang Anda buat menjadi ibadah. Moga apa yang Anda lakukan di balas dengan pahala, sebab menjadi ibadah. Moga dengan itu, jalan untuk Anda berjaya dipermudahkan, tanda keredhaan Allah kepada usaha Anda. Bekerja dan berusaha untuk mencapai apa jua azam adalah cara untuk Anda mendekati Tuhan. Tanpa niat, apa yang Anda lakukan tidak menjadi ibadah.

Point saya: Setuju! Gantunglah segala azam tahun baru anda sebagai ibadah untuk mendekatkan diri kepadaNYA. Biar hidup kita lebih terarah dan bertujuan.

 (berdoalah kepadaNYA)

3. Lebihkan Hablum Minannas, Jangan Kurangkan Hamblum Minallah.

Apa jua yang Anda capai, pastikan Anda mendahulukan Yang Maha Esa. Berbaktilah kepada orang sekeliling supaya dengan itu Anda mendapat redha Allah. Set azam untuk berbakti kepada insan di sekeliling Anda. Erti takwa yang sebenar adalah rasa terdorong untuk berbakti kepada orang sekeliling sebanyak mungkin (hablum minannas) dalam masa yang sama tetap menjaga hubungan erat dengan Tuhan (hablum minallah). Pastikan azam Anda tu mendorong Anda untuk berbakti kepada orang sekeliling, supaya jalan untuk Anda mencapai azam Anda dibuka serta dipermudahkan.

Point saya: Di sini, kita tak boleh nak mendapat nikmat seorang sahaja. Sebab manusia saling bergantungan. Kebaikkan yang kita nak buat selalunya datang dari orang lain yang memerlukan. Jika kita mampu, berbuat baiklah selagi terdaya dengan seikhlas hati. Dengan itu apa yang kita hajati, Allah permudahkan urusan kita kerana kita tidak lupa mereka yang lain terutamnya dengan Ibu Bapa kita.

4. Set Untuk Kebaikan Bersama.

Apa jua yang Anda mahu capai sebagai azam Anda, niatkan untuk kebaikan bersama bukan untuk kepentingan peribadi Anda seorang. Islam galakkan kita buat sesuatu untuk kebaikan bersama. Anggap kejayaan yang Anda mahu capai adalah untuk kebaikan bersama. Jika Anda mahu menjadi suami cemerlang, niatkan untuk kebahagiaan isteri Anda dan untuk anak-anak Anda. Jika Anda mahu berjaya dalam perniagaan, niatkan kejayaan itu untuk kebaikan Anda, keluarga Anda dan untuk kebaikan pelanggan-pelanggan Anda. Jika Anda mahu berjaya dalam pekerjaan, niatkan untuk kebaikan Anda bersama rakan-rakan Anda, bukan bangga kerana Anda lebih berjaya daripada mereka.

Point saya: Hidup adalah memberi dan berbagi. Tak banyak pun tak mengapa. Asalkan untuk dimanfaatkan bersama. Siapa tahu, dengan kita berniatkan untuk kebaikan bersama, kita dapat rezeki dari orang disekeliling kita sendiri.

5. Elak Dikuasai Ego, Elak Merasa Diri Lebih Bagus.

Jangan set azam semata-mata untuk menunjuk-nunjuk. Jangan set azam semata-mata untuk bermegah. Jangan set azam Anda pada orang hanya untuk membuat mereka kagum pada Anda. Amalkan 4 tips di atas langkah demi langkah. Anda akan mempunyai dorongan motivasi untuk bergerak mencapai azam Anda. Tapi jika azam tu di set hanya untuk menunjuk-nunjuk, untuk bermegah, untuk bermewah-mewah, usaha Anda ke arah azam itu akan mengalami kesukaran.

Anda tak akan ada motivasi. Anda akan hilang semangat, hilang inspirasi. Anda akan tertekan. Anda tak mencapai satu apapun, Anda akan gagal, usaha lagi, gagal lagi. Jika Anda kerap gagal, pasti ada ‘something wrong’ dengan nawaitu Anda. Mungkin Anda mahu berjaya sebab Anda nak menunjuk-nunjuk kehebatan dengan rasa megah, bukan untuk berbakti.

Point saya: Seboleh mungkin, jangan sesekali berasa riak, ujub dan yang seumpama dengannya. Kita tidak tahu apa yang berlaku jika tanpa sedar telah bersikap demikian. Mungkin ada yang terkecil hati dengan sikap menunjuk kita atau apa saja yang membuatkan orang lain rasa semacam dengan kita. Bersederhanalah dalam semua aspek kehidupan...InsyaAllah, urusan dalam mencapai impian dan azam kita akan dimudahkan dan diredhai Allah.

Sumber: imotivasi


~ Hidup bukan untuk menangisi sesuatu yang telah berlaku.. Apa yang terjadi, pelajarilah kembali untuk dipulihkan supaya hidup menjadi bererti dengan petunjukNYA. Tiada insan yang sempurna. Akuilah hakikat itu..

3 comments:

hans said...

nice entry
yups
berazam di jalan yg diredhai Allah

P/S : Seronok Kan Bila Kena Prank Dengan Kawan Sendiri?

hans said...

suka entry nih
moga kita semua berazam di jalan yg diredhai Allah
insyaallah

P/S : Seronok Kan Bila Kena Prank Dengan Kawan Sendiri?

Brilliant Marjan said...

to hans>>

insyaAllah, jika kita ingat DIA, DIA akan ingat kita