Sunday, February 13, 2011

AMPUNKAN DAKU

Assalamualaikum w.b.t

Sebuah drama yang hebat!! Itu yang ingin saya katakan. Serasa saya belum pernah lagi menonton drama sebegini. Tahniah Shiela Rusly. Siapa tengok drama malam tadi? Menyentuh perasaan tak?

Serba ringkas kisah Ampunkan Daku.

Memaparkan Latifah (Sheila) yang sebenar merupakan anak luar nikah yang telah berkahwin dengan Azri (Zamarul Hisham) dan tinggal bersama Mama Azri, Pn Azimah (Fauziah Nawi). Disebabkan kisah silam itu, Pn Azimah masih lagi tidak menerima Latifah sebagai menantunya walaupun telah mendapat seorang anak perempuan. Pn. Azimah bertindak memisahkan anak dan ibu serta isteri dengan suami dan menghalau Latifah.

Namun sebagai balasan, Latifah nekad meminta wang sebanyak RM300,000 sebagai ganti rugi dan kesengsaraan yang terpaksa ditempuhi selema kehilangan anak. Dengan wang tersebut, sebenarnya Latifah telah membina pusat perlindungan untuk ibu-ibu yang mengandungkan anak luar nikah dan gadis-gadis yang bermasalah.

Setelah beberapa tahun berlalu, dengan bantuan Khalisah (Erin Malek) ingin menyatukan dan memulihkan kembali keluarganya setelah membaca kejayaan Latifah dan KEWAJA di dalam sebuah majalah. Kebetulan ada sebuah beg yang dibuang dihadapan rumah perlindungan tersebut lalu Khalisah yang ketika itu ingin melihat ibunya bertindak melihat isi kandungan beg tersebut dan alangkah terkejutnya yang dilihat adalah bayi. Dan ketika itu. Latifah mendatangi Khalisah yang menyangkakan bayi itu ingin dibuang oleh Khalisah.

Terdapat juga watak sampingan yang yang dilakonkan oleh muka-muka baru yang kurang dikenali (ketika itu saya menyangkakan mereka adalah sebahagian penghuni rumah perlindungan rumah tersebut. sungguh berani mereka berlakon). Antaranya Melia (Aisyah), Siti Zahera (Zack), Nurfarahin (Era) dan Zulyda Fatihah (Tuti). Tak lupa juga kepada Ustaz Nizar lakonan Fezrol Khan dan Ku Fridah Ku Shafie sebagai Mak We.

Stop ye.. Penat nak cerita. Siapa yang tengok fahamlah. Ampunkan Daku telah menyingkap kisah sebenar ibu yang mengandungkan anak luar nikah yang berhadapan dengan tekanan dicemuh masyarakat dan apa yang dilalui mereka di rumah perlindungan itu.

Jujur saya ingin katakan hasil buah tangan dari Sheila Rusly berserta suaminya, Jinggo dan krew2 drama ini sangat berkesan dan menimnulkan rasa insaf buat diri saya sendiri. Walaupun tidak berlaku dalam kehidupan saya (nauzubillah), tapi ia membawa mesej yang jelas agar para wanita terutamya anak gadis yang masih muda belia perlulah berhati-hati dengan keadaan sekeliling dan jangan mudah tertipu dengan lelaki yang tidak bertanggungjawab.

Sebenarnya ada antara penghuni di rumah perlindunagn itu berlaku bukan disebabkan kerelaan mereka seperti dirogol oleh keluarga sendiri terutama bapa dan abang selain termakan pujukan kekasih hati. Mereka ini perlu dibantu. Memang mereka telah melakukan kesilapan, tetapi mana ada manusia yang tak pernah buat silap?? Betulkan? Tanya diri masing-masing.

KITA ADALAH SAMA. HANYA ALLAH YANG MENILAI AMALAN BAIK BURUK KITA. BAYI YANG TIDAK SAHA TARAF ITU ADALAH SUCI. JANGAN KITA MEMBUANGNYA DAN MENGHINA MEREKA PULA.

~ Agak suspen bila Tuti menggantungkan dirinya. Adoi.. Allah tak terima. Mujur dia hidup. Suka juga karekter Zack yang tomboi walaupun mengandung. Boleh pula dia beri nasihat kepada Era agar memegang anaknya yang diberi nama, Qayyu. Cute je. Tapi sangat nakal Zack ni sebab ganggu Era. Korang tahu dia buat apa???

~ Nangis juga bila ending cerita ni sebab bila para pelakon nyanyi ramai-ramai bersama Pengurus KEWAJA sendiri. Tak pasti lagu apa.

No comments: