Friday, February 11, 2011

SAYA BENCI OKU!



Saya benci perangai OKU. OKU ini dipandang rendah masyarakat. OKU buat kerja apa pun tak pernah sungguh-sungguh. Baru buat kerja sikit dah berhenti separuh jalan.


"Tak mampu," kata mereka.

Memanglah tak ada orang yang suka mahu ambil OKU untuk bekerja dengan mereka. Saya juga sarankan pada teman-teman semuanya supaya janganlah diambil OKU bekerja dengan anda. Mereka hanya bakal menyusahkan anda dengan mereka.

Merungut lebat, kerjanya lambat.

Ya, saya tahu OKU ni banyak kekurangan. Tapi kita yang lain ini juga serba kekurangan. Itukan fitrah manusia. Tiada yang sempurna.

Jadi apa jua dalih yang OKU beri, sama sekali tak boleh diterima!

Sudah malas, banyak pula alasannya.

Apa? Kalian kata saya kejam? Kurang sensitif? Kurang ajar? Kurang asam? Tak ada adab?

Sabar, sabar, sabar dulu...

OKU itu hanyalah satu gelaran, tapi gelaran itu bukanlah mutlak pada satu milikan.

OKU yang saya katakan bukanlah mereka yang tak berkaki tak bertangan. Tapi pada mereka yang kerjanya, hidupnya tiada kesungguhan. Mereka ini tidak lain tidak bukan, hanya mahu hidup bersenang-senangan tanpa mahu mengenal erti kepayahan.

Keliru? Masih rasakan saya zalim tak berhati perut?

Tak mengapalah. Kita semua ada pendapat sendiri. Ini pendapat saya. Kata-kata saya sendiri, dan saya bercakap ini melalui pengalaman dan dari apa yang saya perhati. Kalau kalian tak bersetuju, sila sahaja nyatakan. Tapi saya akan terus tetap dengan pendirian...

Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku; dan mudahkanlah bagiku tugasku; dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, dan kurniakanlah aku ilham dari sisi-Mu agar apa yang ku kongsikan di sini terletak dalam redha-Mu; dan peliharalah penulisan ini, serta si penulisnya, juga pembacanya agar kami sentiasa taat pada perintahMu dan tidak gentar dalam menegakkan agama-Mu.

* OKU - Orang Kurang Usaha itu memang hanya menyusahkan!


Sumber: iluvislam


~ Setuju tak? Biasanya OKU kategori ini, adalah mereka yang cukup sifat dan sempurna segalanya. Nilailah diri anda. Jika anda tidak mahu digelar dengan status demikian, berusahah dengan tulang empat kerat anda sebaik mungkin.

Lebih kurang pukul 1.30 - 3.30 ptg td kt tv 1, ada cerita Melayu bertajuk "Band Orang Buta". Ada sesiapa tonton?

Ok ringkas ceritanya begini, Udin dan Usop ialah anak muda yang kerjanya mencuci pinggan mangkuk di sebuah restoran bertaraf lima bintang. Memandangkan gaji yang diperolehi tak mencukupi, mereka bercadang untuk melakukan kerja tambahan. Dan mereka memilih menyanyi di tepi jalan sebagai orang buta. Menyamar!!! Tapi akhirnya rahsia mereka terdedah juga...

Moral cerita ni:

Usaha dan idea untuk kerja tambahan atau part time itu baik dan bagus serta wajar diberi pujian. Ialah hidup dibandar kos sara diri tinggi tapi yang tak best caranya salah... Jadi JANGAN TIRU CARA INI. JANGAN MENIPU. TAK BAIK!!!!

~~ Saya sangat hormati OKU yang sebenarnya yang mana mereka tetap berusaha mencari rezeki dengan cara yang halal dan mampu bersaing seperti insan normal yang lain. Contohnya ada di dalam keluarga saya. Bagi saya, tetap sempurna.. Love u Abah.

1 comment:

alinac lover said...

orang kurang usaha ek hehhe