Thursday, March 17, 2011

5 PUNCA TERLEBIH BERBELANJA

Assalamualaikum w.b.t.

[Tak sanggup jadi gini..]

Happy thursday kawan-kawan. Bagi adik-adik yang tengah cuti sekolah tu, buatlah aktiviti berfaedah ye. Asah bakat adik-adik buat sesuatu yang lain dari lain. Sebelum ni main game tak henti-henti, so apa kata ubah buat rak kayu ke. Tolong emak cantas or cantum pokok bunga ke. Hah, kan banyak tu yang perlu di buat. For girls, tolong mak masak tau. Jangan malas!

Hahaha.. pepagi dah kena ceramah. Nasihat je tu. Amik sebagai perubahan diri. InsyaAllah, tak rugi. Ok, bila cakap pasal berbelanja or shopping, kita seringkali rambang mata nak beli macam-macam, nak-nak bila ada sales. Semua harga mudah beli bila time sales ni. Tambahan duit dalam poket banyak bagai tak terkata. (iya ke banyak??!).

Sebenarnya berbelanja untuk diri sendiri ni or untuk orang tersayang ni tak ada salahnya. Suka hatilah kan. Kadang diri kita ni perlu juga dimanjakan sebagai penghargaan diri. Tambahan bila segala usaha berhasil. Tetapi.. Hah ada tapi tu.. Kita haruslah berbelanja dengan penuh rasa tanggungjawab. Haik... Nape kata gitu pulak? Perlu ke tanggungjawab?

(Mestilah.. sebab nanti semua habis dibelinya jika beli ikut nafsu...)

Di sini, saya listkan beberapa alasan yang kerap kali dirasakan sebagai sebab atau alasan kenapa kita boleh terlebih berbelanja...

1. PERASAAN BERHAK.

Mesti dalam hati korang semua pernah terbisik or berbisik mengatakan "aku berhak berbelanja untuk diri sendiri setelah penat bekerja." tak pun "duit aku, aku punya sukalah nak belanja banyak mana". Alah lebih kurang macam ayat kat atas tu..

Maka akhirnya, kita akan berkunjung ke kedai yang sudah di 'target' kan dan membeli beg, blouse, alat solek or cakera padat artis kegemaran. Biasanya barang yang dibeli berada dalam jumlah yang boleh tahan.

Tak pun ada juga di antara kita yang cuba nak ikut kawan lain yang lebih kaya dan berduit supaya diterima dalam kumpulan. Ikut bidalan "apa yang kawan buat, kita pun nak buat sama..". Padahal natijahnya kita yang terima sebab beli barang yang tak perlu dan terlebih belanja.

* Kes ni banyak kali saya dengar... sampai sanggup minta duit lebih dengan tipu mak bapak untk beli buku. Kawan ni memang kaya sebab anak orang berada, si girl ni pun ikut je gaya hidup kawan ni supaya diterima..

2.  SEDIH DAN KECEWA.

Ada antara kita yang mempunyai tabiat sebegini apabila dilanda perasaan sedih dan kecewa. Ketika bergaduh dengan teman lelaki atau adik-beradik, pasti mood nak lepaskan marah tu kita lontarkan untuk berbelanja. Konon nak ubat kekecewaan dan kesedihan. Tu dia, mata dah tak nampak lain dah.. Hajat hati mesti dilunasi..

Seringnya, kita beranggapan orang lain akan memahami mengapa kita berbelanja untuk menyedapkan perasaan. So, nasihat di sini, better korang cari someone yang paling korang trust for sharing your problems. Kan lagi baik bila ada yang sudi dengar dari shopping yang bukan-bukan.

* For me, i lebih suka nak makan. Hahahahaha.. Ada je menu yang nak dimasak. Macam mana badan tak naik.. But now, i tengah kawal pemakanan sebab perut ni macam tak selesa je..(Harap diabaikan and jangan follow ye...).

3. HOBI BERBELANJA.

Hobi merupakan tujuan untuk memenuhi masa lapang dan tak dinafikan juga, ada yang menjadikan bershopping sebagai hobinya. Most of Malaysian people lebih suka hobi ini.

Buktinya, bila tibanya jualan hujung tahun, hujung bulan atau hujung minggu atau perayaan or event tertentu. Pergh....sesak nak amat..(dosa pun bertambah..). Biasanya promotion sangat banyak dan itu yang membuatkan ramai orang yang suka kepada hobi ini tertarik untuk membeli barang yang dipromosikan itu.

* Sudah-sudahlah..banyak hobi lain yang lebih bermanfaat.. Barang yang ada pun elok dan baru lagi... Saya tak kesah sangat tentang buku mean beli buku sebab itu adalah investment yang sangat menguntungkan. Ilmu dapat, boleh share lagi satu keluarga or dengan kawan-kawan.

4. MEMBELI PADA HARGA TAWARAN.

Ramai antara kita terperangkap dengan alasan ini. Sebabnya kita jarang nak fikir panjang sangat. Maklumlah, tak sabar-sabar untuk mendapatkan barangan yang paling murah dan dihajati. Tapi, baik berfikir dulu sebelum bertindak. Tangguh dulu niat anda untuk sementara waktu agar tidak terbeli barangan yang tidak diperlukan. Tak pun buat survey dulu.

Bila dah rasa puas dan yakin, belilah. Tak ada siapa nak halang jika anda merasakan itu adalah pilihan yang wajar.

* Tak salah kita fikir seribu kali.. Kadang ada yang lebih kepada nafsu semata-mata bila kita tidak berfikir sama anda keperluan atau kehendak. Mujur saya bukan kaki shopping, beli pun bila rasa memang nak beli..

5. MENGGUNAKAN HUTANG DAN TIDAK BAJET.

Hah, ni ramai anak muda yang terjerumus. Trend katanya. Leher tu dah tak boleh nak bernyawa sebab dah terikat dengan hutang kad kredit. Biasanya, bila duit dah tak cukup, executive muda (semua golongan muda) lebih suka kaedah penyelesaian dengan kad kredit.

To solve this problem, apa yang perlu dilakukan adalah melakukan bajet! Bajet agar kita tidak terlebih berbelanja. Ini sangat penting. Tak fasal-fasal, cukup bulan, bil melambung!

* Jangan suka berhutang!


Akhirul kalam, anda boleh melakukan apa yang anda suka, tetapi perlu diingat, berpada-padalah. Jangan menyesal pula...

No comments: