Monday, March 28, 2011

SYUKUR ALHAMDULILLAH

Assalamualaikum w.b.t.


Alhamdulillah saya masih diberi nafas untuk merasai nikmat Allah s.w.t yang tidak terperi. Nikmat tubuh badan yang sihat satu kelebihan bagi insan sebab bila tubuh badan sihat, kita boleh melakukan segala suruhanNYA sebaik mungkin. Cuaca pun terang dan penuh semangat je.

Bila kita inginkan sesuatu, perkara yang paling penting, kita haruslah berusaha terlebih dahulu. Baru boleh pasang angan-angan. Ni ada yang tak usaha, dah mula pasang angan-angan yang macam-macam pula. Tapi bila kita dah usaha tu, jangan cepat putus asa pula. Mungkin apa yang kita nak tu tak dapat dengan kadar yang segera. Kena tunggu dulu. Orang kata tunggu giliran. Time nilah, Islam kata tawakal.

Sekarang erti syukur itu baru saya fahami bila dah meningkat dewasa ni. Memang ada hikmah yang tak kita ketahui jika kita tunggu dengan sabar (padahal iman tu goyah kejap namun tetap ingat). Apa yang penting, sabar dan redha dengan perjalanan hidup itu. Nak sesal lama pun tak guna tanpa kita sendiri yang ubah sikap kita tu ke arah yang lebih baik.

Ada sesetengah orang memang bertuah sebab dilahirkan dengan segala kemewahan yang ada. Tak perlu susah payah. Celik je mata, cuci kaki je taunya. Semua dah terhidang. Alangkah indah jika mereka bersyukur. Mungkin ada, mungkin jarang atau mungkin tiada lansung!

Bagi yang terpaksa bersusah-susah dahulu (dan bersenang-senang kemudian), pasti mereka menghargai apa yang mereka perolehi lagi-lagi jika hasil usaha sendiri dengan cara yang halal dan berkat walaupun kecil je. Tapi berapa ramai yang mementingkan sumber rezeki yang diperolehi itu halal dan berkat??

Sukar bukan untuk dijawab? Tapi itu bagi mereka yang tidak mementingkan kualiti untuk hidup selepas kebangkitan. Kenapa saya berkata demikian? Sebab, apa yang kita lakukan, akan disoal hatta dalam pemilihan sumber rezeki dan makanan kerana itu juga akan diambil kira dan amat dititik beratkan di dalam Islam. Jadi darah daging!

Nah, anda yang berhak tentukan anda berada dikelompok mana.. Nak pilih kiri atau kanan. Nak jadi baik atau jahat. Tapi, bagi saya, carilah rezeki yang halal dengan memperolehi kehidupan yang terbaik yang diredhai Allah serta dapat menyenangkan hati ibu bapa kita.

Apa yang perlu anda buat jika anda memperolehi sesuatu yang menggembirakan?

1. Ucapkan alhamdulillah.

2. Buat sujud syukur.

3. Buat kenduri kesyukuran (ikut budget ye..).

4. Sedekah lebih sikit kepada orang yang memerlukan..

5. Bersifat qanaah iaitu tidak berhenti berusaha untuk mencari rezeki yang halal sebaik mungkin.

6. Sentiasa bersikap sepatutnya. Jadilah insan yang baik.. Kekalkan sifat baik dalam diri dan tambahkan mana yang kurang. Jangan buat orang makin benci pula.

dan banyak lagi...

Hidup ni ibarat roda, ada masa kita kat atas dan ada masa kita kat bawah... So, bila dah dapat duduk di atas tu, ingat selalu pada nikmat yang Allah telah beri tu. Buatlah apa-apa yang patut sebagai seorang Muslim. Kena selalu beringat. Dan bila kat bawah, jangan selamanya nak kesalkan diri atau lower confident. Inilah masanya kita muhasabahkan diri kita tu balik. Yang penting jangan putus asa. Never give up.. Anggap semua tu ujian untuk sampai ke tahap yang sepatutnya..

~ Alhamdulillah... Tak mampu nak gambarkan apa yang saya rasakan tika ini.. Syahdu sekejap. Saya hanya mahu mengembirakan Ummi dan Abah saya disamping memperolehi rezeki yang halal dan berkat serta cukup. Hidup hebat sampai lupa diri bukan jaminan kebahagiaan dan kekal lama. Makin banyak sakit adalah.

"Carilah ketenangan dan bukannya kekayaan"

Done!

5 comments:

abuikhwan said...

Alhamdulillah, n3 yang bermanfaat. terima kasih atas perkongsian ini...

Ummu Ajwad said...

Salam wbt..
Alhamdulillah..tahniah osek..kikiki..moga2 segala air matamu bernilai pahala..ingatlah, Allah melihat usaha kerasmu..bukan hasilnya..itu kerja DIA..sebagai hamba, kita hanya perlu berusaha..=) huhu..

Brilliant Marjan said...

to abuikhwan >>

sama2..pengalaman peribadi je tu..mana yg baik ambillah manfaatnya..sbb kita selalu memerlukan nasihat yg baik

Brilliant Marjan said...

to ummu ajwad >>

terima kasih la ye pn sbb sudi komen n faham diri ini..hehe..alhamdulillah..next step pl..tq 4 everything..

HATYCIKNUURUL said...

salam,.=),.
entri yg sgt bgus,.sy khsyuk mmbacanya,.

bile kite dh berada pd thap yg brsykur,mngikut sgla sruhanNya,jgn leka,.bnyk lg bnde yg perlu diperbaiki agr mnjadi yg terbaik dalam klngan yg trbaik,.alhmdlillah,.dpt ilmu mlm ni,syukran!