Tuesday, June 28, 2011

BERKONGSI MEMBERI

Seorang tua berumur melebihi 80 tahun telah dilihat oleh seorang jirannya sedang menanam benih pokok pear. Lelaki itu berasa aneh kerana pokok itu mengambil masa bertahun lamanya untuk berbuah. Lalu dia bertanya, "Atuk, mengapa Atuk menanam pokok itu? Cucu fikir Atuk tentu tidak sempat makan buahnya".

Orang tua itu pun memandang kepada lelaki itu sambil tersenyum lalu berkata. "Cucu, sepanjang hayat, Atuk hanya memakan buah pear yang ditanam oleh orang lain, inilah masanya untuk Atuk menanam untuk orang lain pula".

Dalam mengamalkan memberi, kita sama-sama menanam pokok pear dan memakannya, dan samalah dengan orang lain tanpa disedari mereka telah lakukan demikian untuk faedah kita, mungkin beberapa tahun yang lalu.

Hari ini memberi adalah satu bekal untuk kebahagian di hari muka, walaupun kita tidak tahu bila, di mana atau dalam bentuk apakah kebahagiaan itu akan datang, yang mana merupakan sebahagian daripada keseronokan.


~ Teringat cerita Pak Njang time kami beraya dirumahnya tahun lepas.. Rumah Pak Njang tinggal sekarang ni adalah rumah arwah Tok dan Wan.. Suasana kat situ pun dah jauh beza berbanding masa saya kecil dulu.

Yang nak saya ceritakan ni adalah tentang pokok pelam yang Pak Njang tanam. Masa ia mula berbuah,  ada sebiji je dan memang besar buah tu, sepupu saya iaitu anak Pak Njang tak sabar nak tunggu buah tu masak untuk dimakan bersama. Maklumlah buah pertama. Tapi rupa-rupanya dalam mereka menunggu, ada jiran belakang rumah asyik perhatikan buah pelam ni je..

So, satu hari, jiran ni datang bertanya, "Nanti, dah besar, boleh saya minta pelam ni? Saya teringin"

Pak Njang pun sudi beri. Tapi anak-anak tak setuju...

Pak Njang cuma kata kepada anak-anaknya "Buah pelam yang besar yang kita sayang nilah patutnya beri je pada orang yang minta. InsyaAllah, ada yang lebih baik Allah gantikan".

Then, sampai sekarang pokok pelam ni subur je...

Sama jugalah macam ilmu.. senyum.. sedekah harta dll... InsyaAllah, Allah akan panjangkan lagi rezeki, kepandaian dan kebahagiaan kita.. Kita memberi adalah tanda kita ingin berkongsi kegembiraan kita dengan orang lain..

Saya sayangkan anda semua...maafkan saya..

Gambar: Milik google..

2 comments:

Muhammad Nurfirdaus said...

subhanallah !

Brilliant Marjan said...

subhanallah..sebarkan sedekah dan kebaikkan pada orang lain =)