Monday, July 18, 2011

JURUTERA TUNGGAL



Assalamualaikum w.b.t.

Bila nak taip entri ni, saya gelak dulu tadi. Serba lucu jadinya. Untuk makluman, saya bukan jurutera @ IR. Tapi cita-cita ke arah itu pernah terlintas suatu ketika dulu. Namun bila terjebak dalam bidang kira-kira, sukar nak patah balik..

Hari ini saya mencipta sejarah sekali lagi. Anak tunggal kononnya (sebab hanya saya bersama Ummi & Abah di rumah sementara adik-adik merantau mencari ilmu) telah berjaya menghidupkan suis yang menyambungkan wayar streamyx yang telah dipotong oleh tukang buat rumah (bijak betul orang ni...)..

Alkisah..

Rumah kami sedang dibikin balik sebab nak ada majlis besar lepas ni.. Hehe.. Seperti biasa ketika pulang, Abah pasti akan melihat maklumat terkini dari komputer kesayangannya. Tapi dengan tiba-tiba Abah bising..

"Kenapa line ieternet tak ada ni??"

Saya dan Ummi diam je..

Sehinggalah ditemui jawapannya..

Wayar tersebut telah dipotong secara tidak sengaja (mungkin) oleh tukang buat rumah. Abah mulalah bising dan call Alang sebab tak tahu nak buat macam mana.. Abah pun panggil saya..

Dengan kepala yang pusing-pusing dan muka bermuram durja (sebab tengah sedih dok muhasabah diri), saya pun keluar dari bilik untuk melihat akan masalah yang dibisingkan oleh Abah..

Connection memang tiada! Kira terputus hubungan dengan dunia luar. Tapi televisyen boleh je tengok..

Saya tahu nak buat sebab naluri suka 'bega' barang-barang memang ada sejak kecil.. Dari Abah bising lebih lanjut, baik saya usaha setelah berborak sedikit dengan Alang di handphone.

Dengan mata yang bagai nak terkatup ni berserta suluhan lampu picit bersederhana besar dan gunting di tangan, saya mula membuat kerja-kerja electrician sambil duduk dilantai yang berdebu (tak siap renovate lagi).

Wohaaaaaaa

Saya berjaya.. See Abah, your daughter is great!!!!!!! Like a man!

Ummi mencebik penuh kedengkian.. Hehe.. Saya sengeh je pandang Abah bila Abah kata, "Boleh ke Kak? Abah tengok ko khusyuk berteleku dengan lampu suluh tadi.."

Alhamdulillah.. Ni memang jurutera tak terlatih. Jika betul-betul masuk bidang, putih mata wa cakap sama lu...

Teringat kenangan ketika saya sekolah rendah. Darjah enam kalau tak silap. Zaman itu mana ada kemudahan yang hebat sangat. Kami adik-beradik cukup happy bila pasang vcd (tape besar tu..betul ke vcd?) cerita Walt Disney. Tak jemu-jemu diulang tayang.. Semua jalan cerita dan lagu boleh dikatakan dah hafal dalam kepala.

Pernah ketika itu vcd tak jalan sebab dah uzur. Mungkin lasak sangat kami guna untuk tengok cartoon. Adik-adik time tu kecil lagi dan sayalah harapan dorang. Lepas tu apalagi, gigih lah kakak mereka ni baiki mana yang patut. Ummi dan Abah memang tak tahu. Ambil skru lah, ntah apa-apa yang saya buat.. Bukak balik tempat letak vcd tu..

Lastly, usaha tangga kejayaan.. Saya berjaya!! Hoooraaayyyy... Tambah gembira tak payah Abah atau Ummi beli baru dan kami boleh tonton cerita cartoon kegemaran kami seperti biasa.. =)

Bila ada ramai lelaki dalam keluarga, serba sedikit perilaku tu macam lelaki. Dari tak tahu jadi tahu tentang hal lelaki especially tentang menggunakan peralatan pertukangan. Jangan tak percaya, saya pernah angkat batu dengan kereta sorong tu untuk simen rumah masa mula-mula rumah kami dibina. Time tu saya form 1.

Tolong Abah betulkan mesin rumputlah.. Cangkul paritlah (dalam uuuu).. Tukar tayarlah (secara manual) dan baiki sendiri lampu bilik tidur saya..Hahahaha.. Tapi nama pun perempuan, manalah larat sangat.. Lepas tu memang keluar urutlah kat badan ni.. Hulk!!

Itu je cerita untuk hari ini.. Namun tetap membuatkan saya bangga dengan usaha kecil saya.. Bukan nak menyaingi lelaki tetapi inilah halnya yang berlaku jika tiada adik-adik lelaki di rumah..Ummi awal-awal dah ngaku kalah tak nak melakukan benda-benda mirip lelaki ni...

SO, jari telunjuk tu tetap pada saya... =)

4 comments:

Ummu Ajwad said...

salam..woooohaaaa..jurutera tunggal tuh? bikin panas ni..hihi..btw, well done n good job!!!..huhu..kena story mory sama yg len ni biar depa jelez..ihikihikihik..this week i balik ye..dah tak jadi anak tunggal dah weiii...ngeh ngeh ngeh..

(osek harapan bangsa) ^^

cinta siswi said...

wee..bagusnya..at least xpyh nk upah org baiki..hehe..lau siswi mmg mcm tikus mmbaiki labu a..hehe..=)

Brilliant Marjan said...

Ummu Ajwad >>

wslm.biasalah..tak ada sape nk buat so akak lah yg kena..akak kan hebat..hahaha

Brilliant Marjan said...

Cinta Siswi >>

Yang senang tu boleh la..Kalau payah sangat baik cari yang pakar, adik saya je..hehe..