Friday, July 29, 2011

~@ WAYS TO TREAT YOUR PARENTS @~

1. The most essential duty of a Muslim child (no matter how young or old you are!) is to show kindness and respect towards his or her parents. This can be in a form of many things; from kind words to warm hugs! In fact, Allah has commanded us to be kind to our parents in His verses, so it’s an important duty that should be taken seriously.


( Alhamdulillah aku masih lagi berpeluang melayan Ummi & Abah sebaiknya dengan segala kudrat yang aku ada selagi mereka masih ada. Mungkin ini hikmahnya belum berumah tangga sebab lepas ni mungkin peluang yang ada semakin kurang. Kerja pun tak jauh dan aku satu-satunya anak yang masih ada di sisi Ummi & Abah tika ini - adik-adik lain ada yang berumah tangga dan belajar dan bekerja luar daerah)


2.Parents are to be treated like Kings and Queens; hence we as daughters or sons should always speak nicely and generously to our parents! And don’t forget to smile whenever you speak to them (yes, even if you’re on the phone! :P)


( Alhamdulillah teman berbual yang paling akrab dan setia adalah Ummi & Abah. Sentiasa dekat di hati. Cuma adakalanya, aku masih juga buat hal sendiri. Pernah juga Ummi tak berteman tengok tv. Adik-adik kerap call dengan pertanyaan, " Ummi tak rindu Angah ke?" - ikut style adik jika call)





3. Have you ever heard a nasyeed called “Your Mother” by Yusuf Islam? This is also one of the ways to treat your parent; which is to give EXTRA love to her! Mothers deserve fine and awesome treatment, for they have borne the child’s burden during pregnancy, has undergone birth pains, sacrificed her own comfort to her children, so many others!


But this doesn’t mean you should ignore your fathers! They too, are super awesome, so both parents must be treated with much respect.


( Ummi.....akak sayang Ummi. Mujur aku ada ketika Ummi sakit. Baru-baru ni kaki Ummi kejangdan Ummi menjerit (menangis). Abah cepat-cepat urut. Lepas tu aku yang sambung. Kebetulan aku tengah search info, Ummi terus kata "Cepat cari ubat apa yang boleh hilangkan cramp". Dalam kepala memang dah terfikir satu jawapan. Alhamdulillah, aku sediakan banyak-banyak air susu dan air masak untuk Ummi. Alhamdulillah pulih).


Info: Hilangkan kejang kaki iaitu: banyak makan sumber kalsium iaitu susu, magnesium dan potassium.


4. Don’t wait for special occasions to show your appreciation towards your loving parents! There are many ways to show your appreciation to them; like giving flowers, free back massage, cards, cook their favourite food, and many many others (within your capability and creativity!) And remember, everytime you do, do it with the right “niat”, and full with sincerity. In the end you’d just want to please Allah and make your parents feeling joyous :)


( Kami sangat manja dengan Ummi & Abah. Walaupun tiada hadiah yang mahal, aku tetap hulur mana yang mampu begitu juga dengan adik-adik yang lain. Kami share apa yang patut untuk mengembirakan Ummi & Abah. Namun, alhamdulillah, sekali lagi aku diberi peluang untuk memasak sama ada sebelum aku pergi kerja, sediakan menu diet pada waktu padi dan malam, ketip kuku dan berlawak dengan Ummi & Abah.)





5. The best way to treat your parents is to continuously make dua’ for them! Make dua’ in your prayers or sujud, whenever you thinking or missing them, or even the times when they are in your presence. May Allah bless our beloved parents and grant them Paradise, amin!
“Rabbi-r-hamhumaa ka-mma rabbayaa ni sa-ii-ra”
(Aku berharap doa-doa dan apa jua kebaikkan yang pernah aku lakukan selama aku hidup ini mampu memberi faedah kepada Ummi & Abah untuk bekalan mereka nanti. Aku cuba menjadi PENAWAR YANG BERSERI YANG SOLEHAH. InsyaAllah. Amin)




6. Whenever you feel like it, tell your parents without hesitation: “I LOVE YOU!” *heart*


(Walaupun Ummi dengan nada bergurau menolak cintaku, namun aku tetap tak malu nak meluahkan pada Ummi & Abah secara sepenuh hati -serius "Akak sayang Ummi & Abah.")


Picture and English quote taken from : Owh So Muslim


*Hukhukhuk..sedih pula.. "Ya Allah, aku belum lagi mampu menandingi kasih sayang Ummi & Abah, namun berikanlah aku kekuatan untuk terus bersabar dengan mereka seperti mana ketika mereka mampu bersabar dengan ku sedari aku kecil hingga kini.."


~ Like doodles

No comments: