Tuesday, August 23, 2011

KENALI ALAHAN & CARA MENGATASI

Assalamualaikum w.b.t.

Sedikit perkongsian yang sangat bermanfaat untuk anda terutamanya jika alahn ini terjadi kepada anda sendiri.

Alahan (dalam bahasa Inggerisnya = allergy) bermaksud 'perubahan aktiviti'. Ia juga dikenali sebagai tindak balas hipersensitif dan berlaku apabila sistem pertahanan badan bertindak balas terhadap bahan asing yang memasuki badan melalui kulit, paru-paru, tertelan atau tercucuk. Reaksi ini sebenarnya tidak perlu berlaku. Ia lebih kerap terjadi kepada mereka yang mempunyai sejarah keluarga menghidap alahan.

Reaksi alahan boleh jadi ringan atau serius dan berlaku dalam sekelip mata atau beberapa minit selepas terdedah kepada alergen, tetapi sebahagiannya boleh berlaku selepas beberapa hari atau beberapa minggu. Anafilaksis merupakan tindakbalas alahan yang sangat teruk dan boleh berlaku secara tiba-tiba dalam masa beberapa minit selepas terdedah kepada alergen. Ia membawa kepada kejutan anafilaksis dan boleh menyebabkan kematian dalam masa 15 minit jika tidak mendapat rawatan perubatan.

Istilah 'allergy' telah dicipta oleh pakar kanak-kanak Vienna, Clemens von Pirquet dalam 1906 selepas membuat nota bahawa sesetengah pesakit-pesakitnya adalah hipersensitif untuk entiti-entiti yang biasanya tidak berbahaya seperti debu, debunga, atau makanan tertentu. Pirquet menamakan fenomena ini sebagai 'allergy', daripada kata-kata Yunani allos bermaksud "lain" dan ergon bermaksud "kerja".

Sejarah

Dari segi sejarah, semua bentuk hipersensitif (hypersensitivity) adalah diklasifikasikan sebagai alahan-alahan, dan segala pemikiran yang disebabkan oleh satu pengaktifan yang tidak wajar kelas antibodi yang bernama Immunoglobulin E (IgE) - Teruka dan Kimishige Ishizaka merupakan antara yang pertama untuk mengasingkan dan menghuraikan IgE dalam tahun 1960an.
Kemudian, ia menjadi jelas bahawa beberapa mekanisma penyakit lain telah dilibatkan, dengan hubungan biasa antara hypersensitivities berbeza-beza ini ada satu pengaktifan yang mengganggu sistem imun dalam satu cara atau selainnya. Suatu skima klasifikasi yang baru telah direka oleh P Gell dan R Coombs bagi mencerminkan apa yang kemudian diberi nama semula reaksi kehipersensitifan (hypersensitivities). Perkataan "alahan" adalah kemudian terhad untuk jenis I hypersensitivities, yang adalah disebabkan oleh mekanisme IgE yang klasik.

Penyebab
  • Tumbuh-tumbuhan.
  • Makanan.
  • Ubat-ubatan.
  • Debunga.
  • Sengatan lebah.
  • Gigitan.
Alahan Rhinitis (Alahan pernafasan)

Ia merupakan gejala yang berlaku selepas terdedah kepada debunga tumbuhan bermusim yang berterbangan di udara. Demam alahan melibatkan reaksi alahan terhadap debunga seperti kulat kulapuk, bulu binatang dan habuk. Debunga yang dibawa oleh angin adalah kecil dan lebih kerap menyebabkan demam alahan. Cuaca yang sangat panas, kering dan berangin meningkatkan jumlah debunga di udara.

Tanda-tanda dan gejala
  • Penghasilan mukus (lendir).
  • Gatal-gatal di
    • Tekak
    • Hidung
    • Mulut
    • Mata
    • Kulit
  • Batuk.
  • Sakit kepala.
  • Hidung berair/Bersin.
  • Asma/bunyi ronkus (pernafasan berbunyi).
Rawatan
  • Pencegahan merupakan rawatan yang terbaik.
  • Mengambil antihistamin untuk melegakan gejala yang ringan ke sederhana.
  • Dekongestan juga dapat menolong meredakan gejala seperti penyumbatan rongga hidung.
Pengurusan sendiri

Di bawah disenaraikan beberapa cara untuk mengurangkan pendedahan kepada debunga dan kulapuk:
  • Tutup tingkap pada waktu malam untuk menghalang debunga atau kulapuk daripada masuk ke dalam rumah. Jika boleh gunakan penyaman udara yang dapat membersih, menyejuk dan mengeringkan udara.
  • Pakai topeng/pelindung debu semasa memesin rumput, memungut daun-daun atau semasa membersihkan halaman dan makan ubat-ubatan tertentu sebelum melakukan aktiviti tersebut.
  • Jangan mengambil ubat melebihi dos dengan tujuan untuk mengurangkan gejala yang berlaku.
  • Jangan terlalu menyiram tumbuh-tumbuhan di dalam rumah jika anda alah terhadap kulapuk. Tanah yang lembap menggalakkan tumbesaran kulapuk.
  • Tutup tingkap kereta semasa dalam perjalanan.
  • Bercuti di kawasan yang bebas debunga seperti di tepi pantai atau laut.

Alahan terhadap makanan

Keadaan di mana gejala akan berlaku disebabkan reaksi imun dan dicetuskan oleh sesetengah jenis makanan. Alahan terhadap makanan boleh ditunjukkan dengan keadaan seperti:
  • Intolerans terhadap makanan.
  • Sindrom gangguan usus.
  • Tekanan fizikal.
  • Keracunan makanan.
Apabila alahan telah terjadi, anda harus mengelakkan makanan yang menyebabkan alahan tersebut untuk mencegah ia dari melarat.

Gejala
  • Tekak terasa gatal.
  • Anafilaksis (boleh menyebabkan kematian).
  • Sakit perut.
  • Loya.
  • Muntah.
  • Kekejangan otot perut.
  • Gatal-gatal di dalam mulut, tekak, mata dan kulit.
  • Gatal-gatal/urtikaria.
  • Angioedema pada kelopak mata dan bibir.
  • Penyumbatan rongga hidung/ hidung berair.
  • Sesak nafas/bunyi ronkus.
Rawatan

Matlamat utama rawatan adalah untuk mengurangkan gejala dan mengelakkan reaksi alahan dari berulang lagi. Gejala yang ringan tidak memerlukan sebarang rawatan. Ia akan surut dalam masa yang singkat. Krim penyaman kulit boleh diguna untuk melegakan ruam. Gejala yang teruk memerlukan rawatan dengan mengguna kortikosteroids.

Pengurusan sendiri
  • Elakkan memakan makanan yang mendatangkan alahan kepada anda.
  • Bertanya atau pastikan terlebih dahulu kandungan/ramuan makanan untuk menjauhi bahan alergen yang tersembunyi di dalam makanan.
  • Membaca label makanan dan mengenali istilah saintifik dan teknikal mengenai makanan. (susu dikenali sebagai kasein, protein susu dan lain-lain).
  • Bersedia untuk rawatan kecemasan. Reaksi anafilaksis disebabkan alahan terhadap makanan berpotensi menyebabkan kematian.
  • Memakai gelang amaran perubatan yang menerangkan tentang alahan yang dihidapi.
Alahan terhadap ubat-ubatan

Alahan terhadap ubat-ubatan adalah disebabkan sistem imun yang hipersensitif. Badan menjadi sensitif apabila kali pertama terdedah kepada ubat. Pendedahan kali kedua atau seterusnya akan mencetuskan tindak balas imun. Reaksi alahan boleh dibahagikan dari kesan sampingan yang merengsakan atau ringan (ruam kulit, gatal-gatal, loya) kepada kesan yang boleh membawa kepada kematian seperti kejutan anafilaksis.

Penisilin dan antibiotik yang berkaitan adalah penyebab yang lazim di dalam kes alahan ini. Cara yang terbaik untuk mengelakkan alahan ialah mengelakkan dari mengguna ubat-ubatan ini.

Gejala
  • Gatal-gatal.
  • Ruam kulit.
  • Gatal-gatal pada kulit atau mata.
  • Bunyi ronkus.
  • Bibir membengkak.
  • Gejala-gejala anafilaksis termasuklah:
    • Penyumbatan rongga hidung.
    • Sukar bernafas.
    • Batuk.
    • Kulit menjadi kebiru-biruan, termasuklah bibir atau kuku.
    • Pening.
    • Keliru.
    • Sakit/kekejangan otot abdomen.
    • Loya, muntah.
    • Cirit-birit.
Rawatan

Matlamat utama rawatan adalah untuk melegakan gejala. Penggunaan antihistamin ialah untuk melegakan gejala yang biasa (ruam, urtikaria, gatal-gatal). Kortikosteroids oral atau topikal (disapu di kawasan setempat di kulit) mungkin disyorkan juga.

Alahan Konjunktivitis

Alahan konjunktivitis yang bukan berjangkit merupakan reaksi terhadap bahan seperti debunga. Mata akan menjadi kemerahan dengan cepat diikuti dengan gatal-gatal dan keluar air mata.

Gejala
  • Mata merah.
  • Salur darah yang mengembang (menjadi besar) dalam sklera.
  • Gatal-gatal yang sangat teruk-mata rasa terbakar.
  • Keluar air mata.
  • Kelopak mata bengkak/sembab.
Rawatan

Rawatan yang terbaik adalah mengelakkan pendedahan terhadap bahan alergen. Menuam dengan penuam sejuk di mata atau mengambil antihistamin dapat melegakan ketidakselesaan yang dirasai.

Pengurusan sendiri
  • Duduk di dalam rumah apabila bilangan debunga atau kelembapan dilaporkan lebih tinggi dari biasa atau ketika hari berangin.
  • Ambil ubat yang dicadangkan oleh pakar alahan mengikut dos yang disarankan.
  • Pastikan tingkap cermin ditutup ketika dalam perjalanan.
  • Elakkan dari menyentuh mata dengan tangan anda.
  • Hentikan penggunaan kosmetik untuk mata dan gantikan/nyahjangkit kanta lekap anda.
  • Tuam mata dengan penuam sejuk untuk melegakannya.
*********************
Berdasarkan pengalaman sendiri, saya juga antara insan yang kerap mengalami alahan sedari kecil. Asma atau lelah kerap terjadi pada saya dan ia memang dari keturunan. Namun alhamdulillah, Abah dulu pernah bawa balik sedikit susu lebah dan Ummi suapkan ke mulut kami empat beradik ketika itu. Semua dapat sorang sikit. Sejak tu kata Ummi, asma saya terus hilang.

Namun, saya tetap menjadi kerisauan Ummi & Abah. Kerap pula demam & gatal-gatal. Sehingga kini ia tetap ada (mengikut masa & keadaan). Dan saya juga semakin memahami diri. Tapi semua itu berlaku setelah alahan terjadi. Biasalah, adakalanya kita tidak tahu apa yang tidak sesuai dengan tubuh badan walaupun makanan dan persekitaran. Kena dimanjakan selalu..

Dulu pernah terjadi, saya cuma kemas bahagian luar rumah dan terdapat semut besar (yang pasti bukan lebah atau seangkatan dengannya). Semut tu terkena baju dan saya kuis sedikit. Tak bunuh pun. Lepas tu, terus bengkak-bengkak. Terkejut saya. Satu hari tanggung bengkak yang agak gatal tu. Then ia terus hilang.

Minggu lepas pun sama juga. Setahu saya, saya tiada alahan makanan melainkan saya tidak boleh minum susu dan makan buah oren. Dua benda ni akan menyebabkan perut saya memulas dan serangan migrain. Tapi yang saya tahu, saya makan seafood. Sejak tu, asyik gatal je. Tak tahu punca apa. Bila malam, garu-garu dah jadi amalan...huhuhu..

Begitu juga mata. Baru saya tahu, mata saya sangat sensitif dengan segala jenis habuk. Sebelum ni pernah terjadi. Terdapat bintil atau ketumbit di mata. Walhal, sejak kecil tiada masalah ini. Sampai saya terpaksa dibedah disebabkan bintil tu tak surut-surut. Namun, ada juga hal lain yang baru saya ketahui. Darah saya agak lambat membeku. Huhuhuhu... Mujur saya belum pernah cedera parah atau kehilangan darah yang banyak. Nanti jenuh nak cari bantuan.. Tapi insyaAllah, saya tahu ada yang sudi membantu. Darah O please...

Sebut pasal mata, ketika mengemas, habuk tak masuk pun dan saya pun tak sentuh mata. Tapi bila bangun je tidur, wah! Mata ku bertukar.. Sakitnya hanya Allah yang tahu.. So, saya mengalami dua alahan sekarang ini.. Sampai Andak baru ni cakap "Kak, nape bila Andak balik, Andak tengok akak sakit je.."

Inilah ujian atau kafarah. Mujur Allah sayangkan saya demi  menyedarkan saya ketika saya masih muda. Nauzubillah bila ujian & teguran Allah terjadi ketika kematian saya. Moga dijauhkan dalam keluarga saya. Apa yang kita buat ketika hidup, balasannya akan kita dapat ketika saat ajal menjemput. Masa tu semua tak berguna dah.. Amalan ketika hidup itulah penentunya..

"Ya Allah, moga ujian yang Engkau beri terselindung hikmah yang sangat bernilai. Ampunkan segala dosa-dosaku samaada kecil atau besar. Aku berharap dosaku ini dapat terhapus dengan ujian yang Engkau berikan kepadaku ini" Amin.

~ Bila ditimpa musibah samaada berbentuk kegembiraan atau kesedihan, Allah sangat mengharapkan hamba-Nya untuk dekat kepada-Nya. Ketika ini, segala doa akan didengari. Syukurlah pada insan yang mempunyai akal untuk berfikir.

    12 comments:

    syasya said...

    huhu info yang sangat berguna.terima kasih =)

    cik sue ;) said...

    alahan ni klu truk mmg truk. sue xsgt tp penah gak la smpi masuk ward alahan ngan air pantry..

    Brilliant Marjan said...

    syasya >>

    sama2..

    Brilliant Marjan said...

    cik sue >>

    masuk ward pun time kanak2 dulu sbb sakit perut..kwn sy pun tak tahan air pantry..ada yg rambut gugur & kasar & tekak sakit

    0nenanina Vanilla said...

    na pon ade allergy seafood.. memang kena kawal pmakanan n makan ubat..

    Brilliant Marjan said...

    sama ye kita..tp ubat ni kalu makan, leceh..huhu..

    Mohd Izzar said...

    alhamdulillah..tak da allergi..hehe

    Brilliant Marjan said...

    syukur alhamdulillah..

    SiKotak said...

    kalau pegang kucing jadi simptom2 alahan camne pulak ek...??

    Brilliant Marjan said...

    sikotak >>

    punca dri bulu atau hama..org asma tak boleh sentuh..cam adik sy tak boleh dgn habuk, hidungnya sensitif..apa2 pun, tanya pada yg arif & berjumpa doctor

    fa-in said...

    tq ye infonya..

    dulu pernah bila tgn terkena sikit je habuk terus mcm gatal nak garu2 je.
    skrg ni tgh batuk2. tgh cuba stabil kan kesihatan :)

    Brilliant Marjan said...

    sama2 fa-in..moga awk cepat sembuh.kalau dah jumpa doktor,ikut nasihat dia sbb ada sstengah ubat ni, bila habis je, baru sakit tu baik..wallahu'alam