Saturday, August 13, 2011

PANTUN ORANG TAK PUASA

Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Bangun tido dah la tengahari
Pastu bantai nasik sedulang

Buai laju laju
sampai pokok sena
Apa dalam baju
Perghh!! Nasik goreng cina

Sorong papan tarik papan
Buah keranji di dalam perahu
Korek idung depan depan
Ditegur batal pose..dia jawab mana ko tahu?

Tanam pinang rapat rapat
Agar senang puyuh berlari
Nak tutup mulut dah tak sempat 
Sendawa bau megi kari!

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Hancur badan dikandung tanah
Karipap berbuka semalam kau telan juga

Kalau ada sumur di ladang
Boleh la hamba menumpang mandi
Aku makan kenapa dipandang
Aku piyed la pagi tadi!

Tinggi tinggi si matahari
Anak kerbau mati tertambat
Dari jauh ku hidu kari
Tepi longkang rupanya korang merempat

Kalau padi katakan padi
Tidak aku tertampi tampi
Ko dah niat pose malam tadi
Apsal pepagi ni ko mintak kopi?

Berakit rakit ke hulu
Berenang renang ke tepian
Tak kira ko bos atau tok penghulu
Dah tau bulan pose..apsal ko makan?
Sumber: AFZAL


Pantun kat atas ni memang best & terkena pada sesiapa yang terasa tapi janganlah ada antara korang ni yang cuba nak ikut sifat tak baik tu.. 
Rugi!!
Bulan Ramadhan yang mulia ni kita kena cari & kutip manfaat sebaiknya..
Perbaiki diri ke arah positif terutamanya yang suka merokok.
Maaflah..Memang saya tak gemar..

"Tiga bentuk doa yang dimustajabkan Allah: doa ibu bapa terhadap anak; doa orang yang berpuasa; dan doa orang bermusafir." (Riwayat al-Baihaqi)

Tengok ayat yang saya garis kan tu.. Nampak?
So apa maksud tu?
PUASA JANGAN TAK PUASA!!
 

12 comments:

ArulchelseA said...

best pantun ni.. terbaik..

feza said...

Kalau ada yang ikut juga, memang jenis tak makan saman tu.

RuMaH TuA said...

Hee~~~
Orang tak puasa pun ada pantun...
(^__^)

"Selamat bersahur, berpuasa & beramal"

Cik Bell said...

best pantun nie..!!!
Terbaikkkkkkkkk!! ^_^

khairul said...

nice !

IkhAnif said...

kreatif..>_<

Brilliant Marjan said...

Moga-moga hati yang baik akan terkesan dengan pantun ni..

akoo pae said...

piyed??haha

bes2 pantun ni..
=)

dill said...

korang2 kat luar tu, puasa tau!

dill.

||aLeaSaRa|| said...

terbaikkk nice sharing....kreatif!puasa tak ni?

Solihahazahar said...

HAHA smart2 :D

Cik Kasut said...

hahahahah terbaek ar pantun dia nie.... :)