Saturday, September 24, 2011

CATATAN 26 SYAWAL 1432 H

Assalamualaikum w.b.t.


Hari ni asalnya nak berziarah ke rumah sahabat karib yang tinggal di Pahang namun rancangan tersebut terpaksa dibatalkan. Alih-alih saya terpaksa menemankan Ummi & Abah.

Gemilang Travels & Tours

Masha Allah! Semua tau tempat tu paling sesak. Bagaimana penduduk di situ boleh bertahan sedangkan saya rasa pening kepala menghadapi situasi terbabit. Sebenarnya, 9 jam saya bertapa di Dewan Dato' Ghazali di Ampang. Ramai kakak atau makcik di situ menyangka saya antara perserta yang bertuah mendapat peluang menunaikan haji pada tahun ini. Amin doa saya.

Cuma saya sekadar tetamu tak diundang dan tetap memasang niat tersebut jika diizinkan Allah. Pergi tanah suci dalam usia yang muda memang menjadi idaman. Segala input yang diperolehi secara tidak lansung, insyaAllah amat berguna kepada saya kelak.

Apa yang paling saya teruja adalah kehadiran Finalis Akademi Al-Quran 5 dan merupakan perserta istimewa tajaan Gemilang Travel ke tanah suci nanti. Jeles i!

Hati sayu dan jiwa pasrah serta bergenang air mata mendengar alunan merdu nyanyian dari perserta iaitu Husaini Mahmur (bila dia tarik tu, rasa meremang yang amat sangat dan terpaku beberapa ketika), Syah Nakriz, dan Nasir. Yang perserta perempuan tidak turut serta kerana tuntutan pelajaran. Rasa semangat nak menunaikan haji sama.

Terserempak juga dengan Mursyid Imam Muda 2 iaitu Ustaz Izhar Ariff yang kebetulan rancak berborak dengan Abah. Ustaz ni penah ngajar dekat kolej saya dulu tapi sekarang dah berhijrah ke UKM. Ustaz turut membawa zaujahnya bersama.

Kakak doakan Ummi & Abah dapat menjalani ibadah haji dengan sempurna dan terbaik iaitu mendapat Haji Mabrur. Moga sentiasa sabar dan redha dengan segala kemungkinan yang berlaku dan paling penting ianya kerana Allah s.w.t.

Apa-apa pun, saya berasa sangat istimewa bila berada di dalam dewan tersebut dan merasai taklimat akhir tadi. Namun sempat juga mata ni menatap serta membaca novel yang dibawa sehingga khatam disamping tidur 15 minit dengan selambanya berbantalkan beg tangan di atas meja. Depan lah juga.. Terlampau pening dan mengantok, tak boleh tahan uuuuuu..

Intekma Resort

Lepas je selesai taklimat terakhir haji tadi, terus shoot menghadiri Jamuan Raya dan Rumah Terbuka anjuran pelajar IPRO (UK & Ireland). Ingatkan kami lewat tapi rupanya kami antara yang terawal.

Most of tetamu jemputan semua muka yang sama, cuma yang junior je saya tak berapa cam. Opps, jangan tersilap ye. Mereka semua ni kenalan Abah saya. Kenalan saya pun hanya kebetulan sebab pernah melaksanakan program bersama-sama.

Berdampingan dengan insan hebat dan cerdik pandai membuatkan saya turut merasa tempiasnya. Orang kata bau wangi terpalit sama. InsyaAllah saya akan menyusul jejak tersebut. Amin.. Doakan tau kawan-kawan. Saya nak buat PhD lepas ni..

Menu yang dihidang memang terbaik dan kami makan awal sebab nak tunggu hingga cukup ahli ntah bila nak tamat kan? So, saya merasa semua yang ada. Sikit-sikit je makan. Cara hotel pun... Saya suka kerabu mangga dan soto. Perrrgggghhhh.. Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah beri ^_^

Wassallam..

~ Nak belajar Al-Quran secara bersanad dan dapat ijazahnya..

No comments: