Thursday, September 22, 2011

HARI BEBAS KERETA (22 SEPTEMBER)

Assalamualaikum w.b.t.


Selasa baru ni setelah beberapa bulan tak naik kemudahan awam, saya terpaksa naik sebab follow orang. Memang tak terfikir dek akal pun. Kebetulan ada training di Kuala Lumpur, jadi katanya mudah naik kenderaan awam. Dah setelah 2 tahun rasanya, barulah saya jejak balik kaki ini di KL Central. Lama kan??

Memang agak sesak bila waktu puncak iaitu ketika nak pergi kerja dan balik dari kerja. Tapi masalah kami ni bermula bila nak balik tu. Dah lah kami keluar awal dari program tu, naik LRT then kena tukar komuter. Tunggu nak naik komuter tu yang letih. Lagi tak best saya pakai heels. Sengsara rasanya.Nak nak bila kena berdiri walaupun dalam koc wanita. Jauh tu.. Nak minitik air mata.. Sampai Shah Alam baru dapat duduk.. =_=

Tapi kan, saya tak dapat pun kupon free dari LRT? Huhuhu... Tak pernasib baik kot. Tapi saya tak keluar duit pun sebenarnya.. Alhamdulillah. Terima kasih Pak Cik Khusaini.

Actually, saya memang sokong penggunaan kemudahan awam ni sebab saya pun salah seorang penggunanya walaupun tidak sekerap waktu belajar dulu. Boleh dibilang sebenarnya. Memang boleh tercapai hasrat untuk kembali Green Earth. Tapi kemudahan tu kenalah banyak dan meluas kawasan laluannya. Masa ketibaan perlulah cepat dan tepat supaya tak menunggu lama.

Bila saya imbas kembali, waktu zaman persekolahan dulu, saya kayuh basikal je bila nak keluar dari kampung ke tempat menunggu bas. Saya memang suka naik basikal ni. Siap buat catatan masa lagi iaitu 5 minit untuk 3km. Dulu jalan rumah saya tak sesibuk sekarang dan kebanyakkan anak kampung ni suka bawa motor. Saya je terkulat sorang-sorang kayuh basikal. Tapi saya tetap suka. Orang nak kata apa pedulikan!

Memang ada yang pelik sampai terteleng-teleng kepala bila nampak saya yang menaiki basikal mendaki bukit tu. Nak nak bila balik dari latihan atau tournament Taekwondo. Memang syok je kayuh basikal. Tapi bahaya bila sorang-sorang. Ada jugak yang gatal nak follow balik dan buat anasir tidak sihat. Memang nak kena belasah je orang tu jika saya fikir balik!

Waktu lepas SPM dan STPM dulu pun mujur tempat kerja tak jauh mana, hobi berbasikal tu diteruskan. Nak pergi kerja tu Ummi pantau sebab saya mula kerja 6.30 pagi. Jadi bahaya sikit bila kayuh basikal sorang-sorang. Tapi bila nak balik, alhamdulillah tiada masalah.


Cuma lucunya bila saya selalu angkut cempedak, pisang atau makanan bila balik dari tempat kerja. Ada je customer atau mak bos beri untuk bawa balik. Jenuh nak bawa sebab basikal bukit tu mana ada bakul ke apa. Dah lah lasak semacam. Kadang ada je kenderaan yang berselisih  senyum sengeh pada saya.. Malunya.. Macam nak berjual je..

Tapi memang syok kayuh basikal ni. Mula-mula kalau tak biasa memang penat. Tapi jika sudah jadi amalan, tiada masalah lansung. Sebab dulu pernah seorang saudara saya nak datang rumah. Tapi kereta atau motor tiada masa tu sebab digunakan. Kebetulan hanya basikal jenis perempuan (ada bakul dan rendah sikit dari basikal bukit) dan basikal bukit je yang ada. Terpaksa amik dua pupu tu dengan basikal. Kesian dia. Mujur dia pakai seluar dan biasa kayuh basikal.

Semua risau termasuk dua pupu tadi sebab basikal tu memang nampak uzur dan jauh pulak tu nak menapak ke rumah saya. Andak sekolah rendah lagi waktu tu. Takkan nak suruh Andak carry saya? Pulak tu kena bawa beg yang dibawa oleh dua pupu tadi. Saya cuma kata, "Saya dah biasa dan inilah masanya keupayaan tu teruji."

Bila sampai je rumah..lelah habis!! Gelak dan gigil.. Memang suatu pencapaian yang sanggat membanggakan.

Sekarang ni, saya memang dah tak kayuh basikal lagi cuma mampu kayuh basikal dalam rumah je. Nak keluar memang bahaya kat kawasan saya ni. Kenderaan berat keluar masuk tambahan nak buat lebuh raya baru dan bakal siap tahun depan atau 2013. Memang tak aman jalan ni.

Namun keinginan untuk menyahut saranan kerajaan agar menjaga alam sekitar dengan berbasikal disamping menjaga kesihatan tetap akan saya teruskan niat tu. Lagipun saya masih ngeri bila tengok banyak kereta di jalan dan kemalangan setiap hari. Cuma masanya belum terlaksana sebab tiada teman. Kang ditimpa musibah tiada siapa tahu.

~ Ada yang sanggup tak bawa kereta hari ini?
~ Semua yang melibatkan pencemaran asap memang tak menyihatkan. Sesak nafas rasanya bila dekat dengan perokok!

4 comments:

Anonymous said...

stuju sgt gn public transport. go green..!!

cume 1 jer la. transport kne nek taraf kasi slesa ckit trutama bas awam. asap kepul kepul.huhu

Unknown said...

tempat abah jauh daripada LRT..

Brilliant Marjan said...

sue unnie >>

yeh! go green..cam sy ckplah..semua kemudahan kena bertaraf A+, baru senang..tp kita sbg pengguna perlu jaga kemudahan yg ada

Brilliant Marjan said...

abah khalisha >>

tu memang tak boleh nak buat apalah..cuma kalau pihak berwajib nak buat laluan komuter/moneral/lrt kt tmpt lain, apa salahnya..