Tuesday, October 25, 2011

HANYA PERLU SUARA

Oleh Nor Faizah Mohamed


“HELLO, selamat pagi. Apa yang boleh saya bantu?” Ringkas bunyinya dan biasa didengar kala meminta bantuan operator telefon sesebuah organisasi menyambung panggilan kita.

Namun, di sebalik suara itu, tidak ramai yang tahu apa yang berlaku, malah siapa yang mengendalikannya. Lebih buruk apabila ada pemanggil yang sesuka hati memarahi atau mengkritik mereka jika tidak dapat memberi jawapan yang diingini sedangkan mereka sendiri tidak tahu hujung pangkal situasi itu.

Berpeluang menghabiskan masa bersama sekumpulan telefonis di Kompleks Penerbangan Malaysia (MAS), Subang, baru-baru ini nyata membuka mata penulis bahawa kerja mereka tidak mudah.

Ditambah dengan masalah fizikal mereka, ia nyata mengejutkan, malah menimbulkan rasa kagum dengan kemahiran yang mereka miliki.

Mereka - Ahmad Tarmizi Buyong, Hamenah Yusuf, Shirene Tan dan Marzuki Dahman - jelas tidak menampakkan sebarang kesukaran mengendalikan pelbagai kerenah pemanggil yang kadangkala tidak masuk akal.

Ada juga yang menelefon semata-mata untuk bertanyakan soalan dangkal dan sama sekali tiada kaitan dengan MAS.

“Status sebagai OKU (orang kelainan upaya) bukanlah alasan untuk meminta simpati masyarakat jika diri kuat dan berupaya untuk bekerja seperti orang lain.

“Buta tidak pernah menghalang kami untuk menjalankan tugas dengan baik. Setiap pekerjaan ada detik senang dan susah, jadi kami meletakkannya sebagai salah satu tanggungjawab sebagai manusia.

“Saya sendiri gembira bekerja di sini dan sudah bersama MAS sejak Disember 1981,” ujar Ahmad.

Datuk kepada dua cucu itu menambah, kebolehan mereka amat terhad kerana cacat penglihatan dan bidang ini sememangnya amat sesuai untuk golongan itu berikutan ia hanya memerlukan suara.

Walaupun perlu menyambungkan panggilan ke nombor lain, mereka tiada masalah untuk menekan nombor yang ada pada telefon kerana terlebih dulu menjalani latihan sebelum bertugas.

“Ramai di kalangan kami yang menjalani kursus survival untuk golongan cacat penglihatan di Jalan Gurney (Kuala Lumpur) sebelum diterima bekerja.

“Selain belajar bagaimana menggunakan telefon, kami turut diajar aspek mobiliti untuk memudahkan pergerakan di luar bangunan dengan berpandukan bunyi, rasa dan pergerakan sekeliling.

“Itu antara aspek yang menjadi pedoman kami dalam mengharungi dunia pekerjaan ini. Walaupun teknologi bertambah maju, teknik asas menjawab dan menyambung panggilan tetap sama.

“Malah, teknologi ini banyak membantu kami kerana dengan satu butang kami dapat menyambungkan panggilan ke beberapa tempat, berbanding zaman dulu,” katanya.


Bagi Shirene, buku panduan telefon yang ditaip sendiri dalam kod huruf Braille sentiasa ada di sisinya dan kerap dikemaskini, lengkap dengan nombor sambungan terus kepada satu-satu jabatan di MAS serta nombor faks.

“Tugas telefonis ini boleh disifatkan sebagai barisan hadapan sesebuah syarikat. Kami bertanggungjawab mengendalikan panggilan telefon dan orang pertama yang perlu membantu orang awam sebelum panggilan mereka disambungkan kepada pihak sepatutnya.

“Setiap hari bermacam-macam ragam manusia perlu kami hadapi tapi kami terima semua itu dengan berusaha membantu mereka sebaik mungkin,” katanya yang juga boleh menggunakan Internet serta mampu berkomunikasi menerusi e-mel dan facebook.

Kritikan dan herdikan oleh pemanggil adalah asam garam dalam tugas mereka dan biasanya Hamenah lebih senang membiarkan dulu pemanggil melepaskan kemarahan mereka sebelum meneruskan perbualan.

“Itu perkara biasa dan kami langsung tidak ambil hati dengan apa yang mereka katakan. Biasanya apabila pemanggil hubungi kami dalam nada marah, saya biarkan mereka lepaskan apa jua rasa tidak puas hati sehingga akhirnya mereka sendiri yang terdiam.

“Ketika itulah baru saya terangkan apa yang diperlukan dan akan cuba sebaik mungkin. Ada yang hubungi kami untuk menukar tiket penerbangan, minta kami dapatkan teksi, ada pula mahu disambungkan ke hotel atau restoran.

“Semua itu kami cuba menanganinya dengan baik dan secara berhemah. Kunci utamanya kesabaran,” katanya yang sudah lebih 25 tahun di MAS dan sebelum itu bertugas sebagai kerani di sebuah sekolah antarabangsa di pinggir ibu kota.

Sementara itu, Mazuki berkata, kebajikan pekerja yang dititikberatkan dan keprihatinan majikan membuatkan mereka bertahan di syarikat itu berdekad lamanya.

“Syarikat menyediakan kemudahan pengangkutan antara rumah ke pejabat untuk kami di samping suasana kerja yang selesa dan tiada masalah di kalangan rakan sekerja yang lain,” katanya.

~ Saya jarang nak menggunakan khidmat telefonis sebab tak suka bila disambungkan dan kadang tak tahu nak tanya apa bila dah disambungkan sebab terlupa.. Macam rasa takut..huhu..pelik betul.. Tapi saya respek OKU yang berkerja sebegini, memang satu cadangan yang baik jika mereka diambil bekerja. Tapi kemudahan untuk orang sebegini perlu disediakan agar memudahkan mereka juga =)

3 comments:

Pen Biru said...

artikel ni sy pernah baca ..keluar kat paper berita harian kalau tak silap

Brilliant Marjan said...

yup..and sy ada mention siapa penulisnya..sekadar berkongsi apa yg sy baca..sbb sy penah juga berurusan dgn telefonis..

ReramaBiru said...

~kagumnya..masing2 ada kelebihan dan kekurangan :)