Thursday, June 28, 2012

CHECK BULANAN KEHAMILAN..

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, hari ni saya diberi kesempatan untuk berkunjung lagi di Klinik Desa Hulu Kelang untuk melakukan rutin buat kali ke 3. Hari ni hubby hantar awal sikit sebab dia ada cabut undi. Temu janji saya patutnya pukul 9 pagi.

Bila di klinik kerajaan, apa yang paling bosan adalah waktu menunggu. Lepas saya dah ambil no giliran dan dikepilkan pada buku rekod kesihatan kaler pink tu, saya duduk sebentar sebab bekas urine test tak ada yang kosong. So, saya laksanakan hobi saya dengan membuat latihan minda, Magnificent Word Search v 2. Terisi masa yang ada tu.

Time tu orang memang ramai dan saya tak peduli apa dah. Ramai juga suami2 yang sabar menunggu isteri dan bayi masing2. Dan kebetulan nurse panggil nama baby ni untuk di check, bila buka saje pampers, baby ni terus shoooooott.. Hehehe..Gamat sekejap suasana kat situ.

Sebelum tiba no giliran, nurse tu dah panggil nama saya untuk timbang berat badan dan ambil tekanan darah. Bila timbang tu, ingat ok lah. Tapi nurse bagitau, "Berat kurang. Every month kandungan yang kurang 5bulan kena tambahkan berat dengan 0.5 kg. Lepas ni ambil darah ye."

Saya keliru dengan ayat dia.."Aku kena tambahkan berat ni..Ambil darah sejak preggy ni rasa macam tak sanggup je.." Terus message suami sebab dia tanya dah siap ke belum dan saya pun mention seperti yang nurse maklumkan.....

Saya tengok no giliran tu dah melangkau2 tak ikut susunan dan terus no giliran saya. Tapi sebelum sampai no giliran saya tu, perut dah minta di isi. Mujur bawa bekal roti. So, selamba je saya makan sambil mata tengok tv 3, ulang tayang cerita Marimar.

Bila masuk dalam bilik 1, nurse minta saya baring untuk check perut dan tinggi rahim. Dia pun sapu apa ntah kat perut saya then dengar bunyi.. Terus dia kata "degup jantung bayi"dan tunjukkan bacaan 158. Normal. Alhamdulillah..

Semua ok dan kaki saya pun tak bengkak lagi. Owh, nurse maklumkan sekali lagi, saya kena kurangkan berat badan supaya tak perlu ambil air gula untuk masalah kecing manis atau darah tinggi. Berat saya terlebih setengah kg dari yang sepatutnya. Nurse pun nasihatkkan jangan ambil makanan yang mempunyai karbohidrat terlalu banyak. More to eat veggy n fruits.

"Walaupun ahli keluarga tiada yang menghidap kencing manis tapi kena hati2 bila waktu mengandung ni. Apa pun boleh berlaku. Makan berulang walaupun sikit tak mengapa tapi jangan ambil dalam amount yang banyak." Pesan nurse tu lagi.. Saya lupa nama dia...

Then nurse tu minta saya masuk bilik makmal untuk ambil darah. Seriau rasanya padahal sebelum ni derma darah ok je tapi itulah, sejak saya disahkan hamil, ngeri pula bila kena cucuk..

Tapikan, sekarang saya masih lagi loya tekak, makan tak boleh banyak sebab nanti muntah dan ada juga yang tak habis makan. Kesian nasi tu nangis. Awal2 hamil dulu tak macam tu tau.. Dah bulan ke 4 ni je jadi semacam. Heran kan? Ikut orang kot.. Tapi yang lagi hairan, saya tak boleh pakai cincin dan jam tangan. Jadi gatal tak tentu fasal. Alahan pembawakan bayi dalam perut ni kot.. Sebelum ni dah gatal bawah bibir..

Erm, apa2 pun, saya tetap bersyukur semuanya sihat.. Moga my little caliph stay strong & become a good child to us, Ummi & Abah. Amin.

~ Sekarang ni, saya biasakan diri untuk berpuasa untuk prepare Ramadhan yang akan datang ni dan teruskan amal ibadah yang lain dengan istiqomah. Walaupun saya bukan alim tapi tetap cuba jadi bakal Ummi yang baik. InsyaAllah.

10 comments:

wahida said...

semoga semuanya dipermudahkan...amin...

atuk said...

Assalamualaikum BM

tahniah
Insyaallah akan lahir insan yg soleh


pernah datang ke klinik desa tu tahu 90an

Unknown said...

Alhamdulillah..tgh hamil..saya suka dengar cerita org hamil sbb masa hamil adalah masa yang paling indah....semoga kandungan selamat hingga melahirkan yer...

Brilliant Marjan said...

wahida >>

amin.terima kasih :)

Brilliant Marjan said...

atuk>>

wa'alaikummusalam..Allahumma Amin..wah, dah lama tu..atuk tinggal kt area situ ke?

Brilliant Marjan said...

izan mama mia >>

insyaAllah..kadang masih tak percaya apatah lagi ini kandungan pertama..bila dengar jantung bayi sy, rasa takjub je..subhanallah

Cik Aqilah Wardah said...

Akak.. dh pregnant?? waaahhh.. Alhamdulillah.. congrats akak..

insya Allah, anak yg soleh.. :)

tke cre ye.. :)

syiela said...

salam.. moga semuanya selamat hinggga melahirkan... bestkan masa pegnent ni :)

Brilliant Marjan said...

aqilah>>

ye dik.alhamdulillah.terima kasih atas doa yang diberi..insyaAllah

Brilliant Marjan said...

syiela>>

assalam.amin.isnyaAllah.memang rasa best sgt, syukur pada Allah.