Wednesday, August 1, 2012

KERJA KUAT BAHAYA BAGI IBU HAMIL

London: Kesan bekerja terlampau kuat bagi ibu yang hamil pada peringkat akhir kehamilan dilaporkan sama dengan bahaya merokok ketika hamil, menurut kajian.

Kajian itu menyebut bahawa bayi yang ibu mereka bekerja atau merokok sepanjang tempoh kehamilan itu akan mengalami pembesaran yang perlahan dalam rahim.
Bayi kurang berat jika ibu kuat bekerja

Kajian Universiti of Essex, dijalankan tiga pakar ekonomi, Francesconi, Emilia Del Bono dan John Ermisch, mendapati bahawa wanita yang bekerja selepas mereka berada dalam bulan kelapan kehamilan memiliki bayi dengan berat purata 230 gram lebih ringan berbanding ibu yang berhenti kerja antara usia enam hingga lapan bulan kehamilan.

Kajian sebelum ini menunjukkan bayi dengan berat badan yang rendah berisiko mengalami masalah kesihatan dan perkembangan perlahan serta pelbagai masalah dalam hayat mereka.

Berhenti kerja awal apabila kehamilan memberi manfaat kepada ibu berpendidikan rendah, kajian mendapati bahawa kesan bekerja ketika kehamilan mungkin menuntut kerja fizikal.

Sumber: Berita Harian

~ Sudah 3hari saya pening dan loya2 yang amat teruk. Dan bila lagi sikit je waktu berbuka, saya muntah.. Semalam agak teruk tapi tak tau lagi hari ni macam mana. Sebab apa ye? 22 minggu kehamilan masih macam tu lagi ye?

2 comments:

syiela said...

buat ibu mengandung sila jaga kesihatan anda

Brilliant Marjan said...

setuju...dugaan bulan puasa lagi mencabar