Tuesday, September 11, 2012

GOOD LUCK FOR UPSR STUDENTS

Assalamualaikum w.b.t.


Hari ini peperangan dunia untuk adik-adik yang menduduki UPSR telah bermula. Saya doakan yang terbaik untuk kesemuanya termasuk untuk sepupu saya, Fahmi, Syafiqa dan sahabatnya Fatimah.

Ada cerita sebenarnya tentang sepupu saya yang perempuan tu. Syafiqa merupakan sepupu disebelah suami saya. Tak silap saya dalam bulan 5 macam tu, Mak Yang dah minta saya bantu anak dia untuk mengajar tuisyen UPSR & SPM..

Memang dok lari mana pun, ada juga yang minta khidmat saya walhal saya memang tak minat bidang pendidikan. Ajar adik sendiri pun dah menangis sebab kakak dia garang sangat dan bantu kawan dalam pelajaran pun ada yang tak faham. Itu yang jadi ketakutan pada saya sejak dulu lagi. Bos tempat kerja lama minta njagar tuisyen part time dan kawan india  minta ajar anak dia kelas tambahan kat rumah pun saya bagi alasan yang ntah relevan ke tak.

Anak-anak Mak Yang punyalah semangat nak minta bantuan saya (maybe saya graduet comel yang lemah lembut kot - tafsiran yang salah tu..). Saya jadi tak tahan lagipun waktu tu kandungan masih muda lagi dan saya kerap tak sihat.

Tapi sekali lagi 2 minggu akhir bulan Ogos, Mak Yang minta juga jasa baik saya untuk bantu anak daranya itu untuk berjaya. Saya tak mahu ramai anak murid sebab saya bukan nak mengajar tapi untuk membantu sahaja. Tapi apakan daya, ada juga kawan rapat sepupu saya nak turut serta.

Suami pun bagi galakan agar dapat income lebih.. So, bermulalah kelas saya yang tak seberapa. Actually, mereka minta saya ajar banyak subjek tapi saya hanya mengatakan subjek yang mereka lemah sahaja.. Rasanya sayalah mentor yang paling tak senonoh sebab tergelak bila budak-budak ni panggil saya , TEACHER (kelas pertama, subjek B.I). Mulia dik oi panggilan tu.. Saya bukan Teacher. Panggil Kak A je..

Zaman sekolah rendah ni dah lama i tinggal, so jenuh juga nak cari latihan yang bersesuaian sebab format dah jauh menyimpang. Rajin lah i godek-godek info untuk exam UPSR dan SPM. Macam mak-mak je bila cari buku-buku latihan kat Popular, Wangsa Walk. Tapi tak beli pun. Beli buku untuk diri sendiri je..

Saya cuba yang termampu untuk membantu sepupu saya dan sahabatnya berjaya. Ibarat macam adik sendiri. Ada juga yang kena cubit dan kena tarik telinga sebab geram sangat. Tak serius nak buat latihan sebelum ni. Kan dah kena!

Tapi saya doakan mereka perolehi A untuk semua subjek. Amin. Dah usaha kena tawakallahkan... ^_^

No comments: