Tuesday, October 16, 2012

PANDUAN UNTUK IBU BAPA MENANGANI ANAK-ANAK

Assalamualaikum w.b.t.



Meh saya nak share cara nak didik anak-anak. Ni pun kira maklumat untuk diri saya juga yang bakal mendapat anak tidak lama lagi..

Bagi mereka yang suka marah-marah kat anak sendiri kerana sayang dan untuk mendidik....

1. Kita adalah orang matang, anak kita masih tak matang, mengapa yang matang perlu marah pada yang tak matang?

2. Kita orang besar, mereka orang kecil, mengapakah orang yang besar perlu marah pada orang yang kecil?

3. Kita adalah orang yang berpengalaman, anak-anak tidak perna
h lagi melihat dunia... mengapak
ah harus kita harapkan anak-anak kita faham dan selari dengan pandangan kita...

4. Masih ingat teori ini?

Pernahkah terfikir mengapa dua orang marah perlu berjerit antara satu sama lain walaupun duduk bersebelah?

Pernahkah terfikir mengapa dua orang yang saling menyayangi lebih suka membisik antara satu sama lain walaupun duduk berjauhan, atau di telefon?

Apabila kita marah, dua hati adalah berjauhan, oleh itu, mereka memerlukan suara/nada yang kuat untuk berhubung. Masalahnya, makin dijerit, makin berjauhan.

Bagi mereka yang kita sayang, dua hati adalah dekat, jadi tidak perlu untuk menjerit-jerit, hanya perlu membisik sudah terasa dekat. Makin dibisik, makin terasa sayang.

Itulah keajaiban ciptaan Allah pada sistem badan manusia.

Maka, persoalannya, jika kita ingin mendidik anak-anak kita... perlukah kita marah-marah padanya walaupun mereka berbuat silap?

Sekiranya menggunakan pendekatan marah-marah, tanya pula diri, adakah kita mahukan anak kita mendengar kata-kata dengan hati mereka berjauhan dengan kita?

Atau kita mendidik dengan berbisik, supaya mereka faham dengar dan hati mereka kekal dekat dengan kita?

Apabila kita sudah mula marah-marah pada anak, tanyalah diri sendiri adakah hati kita dan anak kita sudah berjauhan?

Hubungan ibubapa dengan anak-anak yang terbaik ialah anak-anak menganggap ibubapa sebagai sahabat karib dengan penuh penghormatan tanpa rasa segan silu untuk berbincang segala masalah dengan ibubapa.

Untuk renungan hari ini. Senyum.
Sumber: Dari Facebook -  Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man.
~ Saya tetap kagum dan sangat bertuah menjadi anak kepada Hajah Noraini Binti Husain & Haji Mesari Bin Jasman sebab saya terasa dekat dan rapat dengan Ummi & Abah saya walaupun dah berkahwin. Cara Abah yang garang ketika mudanya tapi bila dah berusia, Abah sangat sporting join kami bercerita. Begitu juga Ummi yang sangat tenang, sabar & pendengar yang terbaik buat anak2. Kami boleh jadi geng gosip yang sangat mantop! Adik beradik boleh kumpul share macam-macam cerita dengan Ummi & Abah. Macam usrah gitu. Aku nak jadi macam Ummi aku yang sangat 'happening' tu.. Tanpa Ummi & Abah, aku tak ada kat dunia ni..

4 comments:

Mrs Lurve said...

mak sy pernah pesan, kalo marah pd anak2 yg wat salah..muhasabah kembali diri kita, mungkin masa kecil dulu kita jg lakukan perkara yg sama pd ibu kita..so berpada2lah kalo nak marah pd anak2..

Brilliant Marjan said...

betul tu..ummi sy pn penah ckp gitu..kalau kita wat tak elok, anak2 tu nanti ikut apa yg kita buat..jadi, kita perlu guna pendekatan yg baik agar hasilnya juga baik

Arina Shamsul said...

saya suka entri ni dear,ianya memberi kesedaran kepada sya :)thanks ..

Brilliant Marjan said...

sama2..nk jadi ibu bapa zaman sekarang bukan senang..kita kena jadi kwn pd anak2 kita..