Thursday, November 8, 2012

LUKISAN DOODLE SAYA DI AMBIL TANPA KEBENARAN

Assalamualaikum w.b.t.

Salam ceria semua. Hari ni baru saya berkelapangan untuk update blog. Dah masuk minggu nak melahirkan dan time ni juga kerja di office makin bertambah. Malam tadi keluar office pukul 10.00 malam. Bayangkan betapa letihnya saya..

Actually saya nak luahkan seperti tajuk entri di atas...
[ Doodle khas untuk adik saya yang saya buatkan atas permintaannya]
Alkisah bermula pada Isnin lepas, 5 Nov 2012...

Dengan suara yang sayu dan sedih, Anjang (adik saya) call saya yang tengah pening dan mamai tu sambil beritahu doodle yang saya buat khas untuknya setahun lalu digunakan orang sebagai gambar di dalam facebook. Saya agak terkejut sebab doodle yang saya lukis tu amatur je sebab baru belajar ketika itu. Tak sangka ada yang berminat!

Anjang sempat bertanya pada orang yang menggunakan doodlenya itu dan si perempuan tu mengatakan dia ambil dari doodle dakwah tapi lupa linknya (ntah betul ntah tidak).

Ini antara luahan hati adik saya iaitu Ummu Ajwad

1. Anjang sedih sebab doodle yang kakak buat tuk anjang dicuri orang..

2. Anjang sedih sebab orang tu tak minta izin nak ambik..

3. Anjang sedih sebab name ummuajwad@mummynaufal dibuang..

4. Anjang sedih sebab doodle tu di edit menjadi kecil..

Sebagai kakak, saya pun turut sedih.. Sebab Anjang lah yang sokong saya buat doodle ni lantaran dia tau kakaknya suka melukis jika ada masa. Apatah lagi guna software.. Bukan senang tahu! Cuma tahun ni je saya tak dapat nak improve skill melukis saya.. Namun saya tetap admirer dengan kawan-kawan yang mahir buat doodle guna software.

Adik saya berniqob dan merupakan seorang ibu. Saya lukis doodle tu atas permintaannya. Saya tak cacatkan tudung si comel tu dengan nama adik saya juga sebab atas permintaannya... Cuma ayat kat doodle tu je saya yang buat dan Anjang setuju.

Seperti luahan dia, yang sangat sedih adalah orang tersebut buang nama ummuajwad @ mummynaufal. Anak buah saya Allah simpan dan sekarang Anjang diberi rezeki mengandung lagi. So, tak best jika emosi terganggu kan? Sungguh Anjang sangat sedih!

Sebagai kakak, saya tak suka lah jadi macam ni.. Jika berkenan dengan doodle tu, minta izin sebab memang ada nama adik saya dan adik saya pun mention saya lukis khas untuknya..

Selama ni pun, saya cukup takut nak ambil gambar orang sesuka hati.. Saya takkan crop link yang ada pada apa-apa sumber pun! Saya biarkan dalam keadaan asli sebab saya tahu bukan hak saya. Malah saya minta izin nak ambil atau saya beli hasil kerjanya jika berkenan! Saya join contest doodle jika nak doodle comel.. See, saya serius kan?!

So, jangan buat gini kat saya dan adik saya.. Minta maaf cepat!!! Betul, Anjang sangat kecewa.. Dia rasa tak semangat...

p/s: Perhatian! Jujur pada diri sendiri.. Tak salah minta izin kepada yang berhak..

~ Tak syok tau jadi cam ni.. Emosi pun jadi tak stabil.. Kami berdua tengah mengandung... Jadi, prihatin lah sikit ngan kami ni..Anjang juga minta saya buat entri ni sebab dia kata blog saya femes.. Cian Anjang.. Korang jangan buli adik saya k! Tq

4 comments:

atuk said...

Assalamualaikum BM

Insyaallah
orang tu akan minta izin drp Anjang

Tahniah BM dan Ajang
moga lahir anak yg soleh

Brilliant Marjan said...

wa'alaikumsalam..

moga mereka minta izin.

atuk, syukran atas doa itu utk kami berdua..

insan_marhaen said...

semoga dipermudahkan dalam proses melahirkan nanti...

Benda2 macam ni susah nak kita kawal kan...bila ia terlepas ke google ia dah dan seolah2 menjadi milik umum.... takpe fikir positif mudah2an akn mengalir saham buat kita andai ia digunakan untuk dakwah...

Brilliant Marjan said...

InsyaAllah C'jai.. Amin. Terima kasih..Both of us knew that memang dpt pahala if ia diguna utk jln dakwah cuma terkilan tak minta izin je..cian adik saya..