Wednesday, April 17, 2013

MACAM-MACAM

Assalamualaikum w.b.t
[Sekadar Hiasan]
Tapi reality sekarang yang saya hadapi saat menyusukan  our little caliph,  Muhammad Akhtar Khawarizmi, lebih kurang macam dalam gambar. Akhtar semakin besar semakin banyak perkara yang menarik minatnya. Paling ketara dalam kereta, jika ada orang atau depan tv. Kesabaran teruji. Kadang boelh pula anak Ummi ni nak main-main sambil menyusu.

Bila mandi atau sewaktu memakai baju pun, Akhtar tak boleh duduk diam. Ada akalnya untuk melakukan sesuatu. Sekali letak terus meniarap ( 2 bulan pandai meniarap ). Sekarang Akhtar dah pandai pusing 360 darjah, angkat punggung untuk gerak ke depan, pandai main dengan objek dan pusingkan objek (cubic cube) dan macam-macam lagi.

Semuanya sangat mengujakan saya dan suami. Test vokal untuk mengaji & azan (insyaAllah) memang jadi makanan. Bukan menangis. Menangis pula lain caranya untuk tarik perhatian kami. So amazing. Glad to Allah.

Nampak perubahan dan perkembangan Akhtar setiap hari. Rasa sangat-sangat beruntung mendapat anugerah dari Allah ini dan selalu juga saya bermuhasabah diri untuk menjaga amanah ini dengan TERBAIK & MENGIKUT SYARIAT ISLAM..

Namun, saya juga tetap menghadapi cabaran dalam menyusukan dan membesarkan anak cerdik kami ni. Bohonglah kalau tiada air mata yang mengalir dan berselisih faham. Huhuhu..




Cabaran yang saya lalui:

1. Baby
= Alhamdulillah masih direct bf dan menyusu hasil ebm. Mujur Akhtar mau menyusu dari botol atau bekas. Dari lahir dah ajar. Cuma sedikit terkilan, masa kat NICU, Akhtar dah mula minum fm & ketika di rumah MIL.

2. Diri sendiri.
= Memang dah set dalam otak dan berniat untuk nyusukan anak fully bf. InsyaAllah. So, memang gigih cari ilmu dalam pelbagai cabang demi belajar cara nak nyusukan, cara jaga makan, cara simpan stok ebm, buat stok ebm, cara panaskan dan paling penting cara KAWAL EMOSI & KETENANGAN DIRI.

Saya juga gigih jaga malam untuk pump di rumah atau 4x pump di office. I am working Mom. Gigih cuci botol dan kering botol or gigih cari storage plastic yang besar (12oz). Malas tu elak jauh2. Gigih bawa 2 botol air besar Herbalife dan macam2 alat jika di office atau ke mana2. Itupun tengok keadaan.

3. Ahli keluarga
= My family side alhamdulillah menyokong kuat usaha saya dan paling terharu, bila Abah bersetuju ketika terdengar perbualan saya, Anjang dan Ummi untuk jadi ibu susuan pada anak masing-masing jika terjadi sesuatu. My husband also supported me to do that.

Cuma family belah suami je.. Sangat besar cabarannya. Mungkin saya semangat terlebih atau apa tapi saya sudah terangkan secara baik.. Sekarang hanya doa yang mampu. Dan maybe ini hal baru dalam keluarga belah suami saya walaupun sudah ada 2 cucu. Sebab, saya je yang sanggup berjaga malam untuk nyusukan anak dan pumping. Dan yang penting, malu, geli atau cantik tolak tepi dulu. Solid food pun ada yang dah bagi. SANGAT SEDIH!!!!!!!

Now, keadaan dah kembali normal.. Cuma saya harap mereka bersabar hingga Akhtar genap 6 bualn 10 hari untuk beri solid food.

4. Jiran
= Ni lagi satu problem. Bukan jiran rumah kami tapi jiran belah suami. Komuniti ni ada yang baik dan bagus tapi ada juga yang tak bagus sebab tak menyokong. Dulu kata lain sekarang kata lain

Awal2 pantang: "Bagi direct bf je, jangan pump. Nanti tak cantik..n bla bla"

Sekarang:
Jiran: "Bagi botol ke?"
Saya: "Ye, saya pump"
Jiran: " Kenapa tak bagi fm je?"
Saya: klkjdxnncdhdbcv (dlm hati)

Ntah, banyak lagi.. Ada sedara yang jadi bidan, kata susu ibu elok, tapi dialah orang pertama suruh bagi fm sebab kata "Susu tak adalah..apalah.."

Ada juga ahli keluarga yang kata, bagi makan kat baby 6 bulan tapi, rupanya dalam 5 bulan dah beri pada anak..

Semua cakap lain buat lain. Sangat-sangat menaikkan darah saya.. Hahahaha..


Tapi saya dah tak peduli kata orang, cuma ada keadaan memaksa kerana suami tak bagi berhenti kerja dan MIL yang jaga anak sebab tiada orang lain yang sanggup jaga my baby.

Alhamdulillah, walaupun tidak kurus macam dulu sebab czer (ambil masa), tapi berat tetap kurang dan maintain. Setakat entri ditulis, saya belum makan apa-apa supplement.. Alahmdulillah rezeki-Mu ada untuk anakku..


p/s: Ada tak sesiapa yang tahu macam mana nak beli or cari plastik simpanan susu jenama SURI? Please help me..

No comments: