Tuesday, July 23, 2013

ANAK MENOLAK BOTOL SUSU

Assalamualaikum w.b.t.

Saya tak sangka anak saya antara bayi yang menolak botol susu...Itu topik yang saya nak kongsi dengan anda semua.

Hal ni saya dah perasan sejak 2 bulan kebelakangan ini. Stok susu yang saya bekalkan tidak habis dan baby soleh saya kerap jaga malam. Cabaran!!!

Minggu lepas saya bercuti untuk bawa anak saya ke klinik ( dah tak kerap macam waktu dia baru lahir dulu ) - 8 bulan sudah. Berat badan dia hanya naik 0.3 gram menjadi 7.8 kilo dari 7.5 kilo waktu dia 6 bulan dulu. Saya bersyukur tapi tetap rasa stress. Saya minta nasihat dari Pakar Pemakanan.

Apa yang saya nak katakan di sini:-

1. Cabaran dari keluarga

Di sini, ada yang membandingkan antara seorang bayi yang sihat dengan bayi yang gemuk, aktif dan suka bermain, susu ibu dan susu formula.

Satu lagi, bayi tak nak makan bubur yang dibuat.. Nak bijirin bayi saje..

Sedih mak!!

Bila dengan saya, masalah tersebut tiada.. Tidak mahu botol, saya faham kenapa tapi saya gigih dan usaha beri anak susu dengan sudu atau cawan atau campurkan dalam menu buburnya. BERJAYA!!

Umminya juga yang faham..

2. Cabaran untuk mengajar sesuatu yang baru

Anak saya cucu ke dua untuk sebalah suami dan berjaya breastfeeding(bf) sehingga sekarang. Alhamdulillah dan saya berharap ia berterusan hingga umurnya dua tahun. Tapi cabaran bf ni tak sama dengan susu formula.

Bila saya ajar begini jadi begitu pula.. Allah. Sungguh ia memang ujian yang hebat bagi saya.. Contoh cara nak bagi bayi menyusu dan cara pengendalian stok ebm. Namun saya tetap tak putus asa.

3. Cabaran bayi menolak botol susu

Sebenarnya tiada masalah yang berlaku pada anak saya sedari dia dilahirkan. Saya sudah ajar dan alhamdulillah minum sampai habis dan tembam! Tapi mungkin sebab dia dah bijak & tahu beza antara reality dan fantasy ( yang ori dan tak ori ), itu yang Akhtar tak mahu tu..

Rasanya itu je masalah saya yang terbesar.

Bulan puasa ni, macam2 ujian dan dugaan..

Tapi, saya tak boleh putus asa..

Masih gigih buat bubur untuk anak dan buat stok ebm.

~ Kadang, orang lama ni perlu terima cara orang baru. Tak salah pun.. Di telan mati emak, di luah mati bapa...huhuhu
~ Sedih tengok anak saya yang tahan nyusu sampai petang..Ummi rasa nak berhenti kerja jaga ko nak. Tapi masanya bukan sekarang..


2 comments:

Anonymous said...

same case with me..hukhuk

Anonymous said...

Teruskan penyusuan susu badan... Saya sokong... Walaupun banyak cabaran n pemikiran owg lama dgn baru tak sama... Anak saya dah pandai refused susu guna botol sedangkan sebelum nie okey jer...