Tuesday, July 2, 2013

KEMALANGAN KECIL MY LITTLE SOLEH BOY

Assalamualaikum w.b.t

Nampa tajuk kat atas tu? Jika boleh memang nak elak dari terjadi pada anak-anak. Tapi macam mana kalau terjadi juga? Itu yang berlaku pada baby saya, Muhammad Akhtar Khawarizmi.

Kes 1

Al kisah terjadi pada pagi Jumaat lepas, 28 June 2013. Seperti biasa saya bangun awal untuk sediakan segala keperluan. Jika sempat, saya memang akan buat nasi goreng untuk dijadikan bekalan. Biasanya saya akan lakukan dengan pantas, maklumlah takut si cerdik terjaga. Karang susah Umminya nak buat kerja.

Ntah macam mana fakos saya hilang bila terdengar tangisan si cerdik. Dalam kepala,"Habislah.. Sat nak. Lagi sikit je Ummi nak sudah masak."

Tangisan makin panjang dan ada unsur ngada-ngada. (Manja ko anak aku tu.. Tak mau langsung nak berenggang.-Padahal lapar tu..)

Kebetulan si ayah amik alih tengok si cerdik yang soleh. Hilang sat beban saya.

Biasanya, saya akan tidurkan si cerdik Akhtar di atas katil yang letak hujung ke dinding. Kami akan buat kubu pertahanan dengan letak banyak bantal dan selimut supaya si cerdik tak jatuh. Kadang ada juga saya tidur di bawah supaya si ayah tak terganggu. Sama juga kaedahnya - buat kubu pertahanan. Anak kami dah boleh meniarap dan maju ke depan. Itu yang buat macam tu.

Tapi... tup tup saya dengar tangisan yang maha kuat. Saya gegas lari masuk bilik. Tengok si ayah sambung tidur tapi anak tiada.

Akhtar jatuh dekat dengan timbunan kubu yang musnah. Terus saya peluk tenangkan dia. Ayahnya dah terkejut sambil kata, "Kan dinda, kanda dah cakap, anak menangis, segera tengok."

Sambil pujuk anak, saya pun tak mahu kalah (bukan marah), "Alah, kanda tu tidur lagi teruk. Dinda tengah buat nasi goreng."

Alhamdulillah tiada apa-apa yang berlaku. Memang rasa bersalah tapi mujur si cerdik jatuh dalam timbunan kubu yang musnah, selimut dan bantal yang terjatuh. Impaknya kurang.

Kes 2

Ni semalam. 1 Julai 2013. Sangat tragik bagiku. Si cerdik yang soleh kami ni dijaga oleh MIL ketika saya dan suami bekerja. So seperti biasa kami ambil menjelang petang.

Biasanya, saya akan duduk di bahagian belakang sebalah kiri bersama dengan si cerdik yang soleh. Bila nak balik tu biasanya ada adegan lambai melambai sambil mengekek dari si cerdik yang soleh.

Baru nak mula perjalanan, saya rasa sesuatu macam tersangkut. Terus jerit. Dan si cerdik menangis dan meraung sekuat hati. Tangan my hero tersepit di cermin (fobia terus aku dan menggigil satu badan).

Suami saya pun macam panik tapi try cool kan keadaan dengan biarkan jarinya tersepit pula. Huhu..

Saya peluk sambil usap tangan kecil anak. Nak menangis masa tu. Memang seram semacam badan saya ni. Takut apa-apa jadi kat anak. Suami saya minta si cerdik genggam barang dan ambil barang yang berada di tangan saya.

Lama nak pujuk (berhenti depan rumah MIL). Saya upah susu padanya.

Alhamdulillah Allah masih sayangkan anak kami dan bagi peringatan pada kami berdua.

Malam tu saya terlelap sambil bermimpi tangan anak tersepit. Ngadu kat suami yang tak tidur lagi tu. Dan dalam berita semalam pun ada melaporkan seorang kanak-kanak tersepit tangannya...Stress!

Pengajaran:

Perlu extra pemerhatian dan penjagaan terhadap anak-anak yang masih belum tahu apa-apa. Pastikan sekeliling mereka selamat. Yang pasti, saya dan suami hanya insan biasa yang cuba menjaga amanah Allah dengan sebaiknya tapi Allah lah yang maha mengetahui akan sesuatu.

~ Actually, ada juga kemalangan kecil yang lain. Berlaku kat tempat lain.Terhantuk dinding, terkena bucu dan terlanggar benda berat. Maklumlah, si cerdik dah meniarap dan maju ke depan, jadi ada benda yang dia nak ambil dan capai. Banyak yang dia try nak masuk mulut atau gaya nak sesuatu- suka hentak kepala. Itu yang paling saya risau. Saya tak belikan dia walker pun.


No comments: