Thursday, January 30, 2014

5 LANGKAH UNTUK DIPRAKTIKKAN BILA MULA SAKIT BERSALIN


1. BERJALAN

Cuba untuk bangun dan berjalan disekitar rumah atau kawasan anda untuk menggalakkan bayi lebih turun ke bawah. Berjalan naik dan turun tangga juga boleh membantu ketika ini.

2. BERBARING KANAN KE KIRI

Cuba berbaring disebelah kiri anda. Ini meningkatkan aliran darah kepada bayi dan boleh meningkatkan kesakitan.

3. MERANGKAK

Belakang anda akan berasa lebih baik dan anda akan membantu bayi berputar ke dalam kedudukan muka-down bagi memudahkan dia keluar. Dapatkan di lantai dan perlahan-lahan meletakkan berat di tangan dan lutut anda. Jika perlu, berlutut di atas bantal untuk lebih selesa.

4. SENAMAN REGANGAN KAKI

Melegakan kesakitan kontraksi dan membantu bayi mula bergerak ke arah yang betul. Meletakkan satu kaki di atas kerusi dan bersandar ke hadapan. Beralih ke kaki yang lain dengan melakukan perkara yang sama.

5. MENCANGKUNG

Mencangkun apabila tiba masanya. Apabila anda mula merasa pengecutan keras yang menjadi lebih hampir, nurse atau doktor anda mungkin memberitahu sudah tiba masanya untuk anda menolak. Mencangkung menjadikan proses menolak lebih mudah.

p/s: Yang saya sempat buat adalah berjalan dan berbaring. Nak buat milo cicah dengan roti pun tak dan sebab suami suruh cepat.. Dia yang lebih risau.. Tapi akhirnya emergency czar sebab jantung baby lemah. Moga untuk anak kedua ni, Allah bagi nikmat untuk saya merasai bersalin normal.

No comments: