Saturday, August 1, 2009

.:: WO AI NI, ALLAH::.

السلآم عليكم ورحمة الله وبركة




Penulis: Vanny Chrisma W.
Diterbitkan oleh: PTS Litera


Sinopsis:

Bagaimana rasanya hidup dalam kehampaan jiwa, rohani dan social? Pada saat kita sedang mencari Tuhan, pada saat itu juga terasa Tuhan meninggalkan kita sendiri, sendiri dalam masyarakat yang memandang sepi.

Itu kisah yang diperjuangkan dalam novel ini, kisah seorang gadis Cina ateis, yang tidak tahu ke mana hala hidupnya. Namun pada saat kecelaruan itu dia mengerti bahawa kecelaruan itu bukan datang begitu sahaja, pasti ada yang menciptanya, dan pasti ada sebabnya. Dalam mencari punca kecelaruan itu, akhirnya dia bertemu apa itu Tuhan.


Wo Ai Ni, Allah…aku cinta Allah…tutur gadis itu pada saat dia mengerti siapa Tuhannya.

###################################################

Ulasan:

Watak gadis Cina di dalam novel ini adalah cermin kerinduan spiritual yang tidak terperikan di kalangan ateis yang tidak tahu ke manakah jalan hidupnya. Sementara bagi muslim dan muslimah sendiri, watak itu adalah ujian yang mempertanyakan kesejatian iman dan ihsannya….Taufiqurrahman al-Azizy

###################################################

Antara kata-kata yang menarik dalam buku ini...

“KASIH SAYANG YANG BAIK KEPADA MANUSIA ADALAH SETENGAH AKAL, KEBAIKAN PERTANYAAN ITU SETENGAH ILMU, DAN KEBAIKAN PENGATURAN ITU ADALAH SEBAHAGIAN PENGHIDUPAN. BANYAK ORANG YANG TERHANYUT TERBUAI KENIKMATAN, BANYAK ORANG YANG TERMAKAN FITNAH OLEH PUJIAN DAN BANYAK JUGA ORANG YANG TERTIPU OLEH TUTUP KEAIBAN. TIDAKKAH KAMU TAHU, BAGAIMANA SIANG DAN MALAM MENGUJI KITA? TAPI, KITA BERMAIN-MAIN MELULU, BAIK SECARA DIAM-DIAM MAHUPUN TERANG-TERANGAN. JANGANLAH KAMU TERPEDAYA PADA DUNIA DAN SEGALA ISINYA. KERANA, TANAH AIR DUNIA, BUKAN TANAH AIR YANG SEBENARNYA. DAN BERBUATLAH UNTUK DIRIMU, SELAGI BELUM DATANG KEMATIAN. JANGAN SAMPAI KAMU TERTIPU, OLEH BANYAK SAHABAT DAN TEMAN.”

“OH, TUHANKU, TIADA INDAH SUATU MALAM, KECUALI DENGAN BERMUNAJAT KEPADA-MU. TIADA INDAH SUATU SIANG, KECUALI DENGAN MENYEBUT NAMA-MU. TIADA INDAH AKHIRAT, KECUALI BERSAMA KEAMPUNAN-MU. DAN, TIADA SYURGA MELAINKAN DENGAN MELIHAT WAJAH-MU.”

#################################################





“AKU BERLINDUNG DENGAN ALLAH, TUHAN SEKALIAN MANUSIA.” (AN-NAS: 1)

“DAN RAHSIAKANLAH PERKATAANMU ATAU NYATAKANLAH. SESUNGGUHNYA DIA MAHA MENGETAHUI SEGALA ISI HATI.” (AL-MULK: 13)


“KATAKANLAH (MUHAMMAD), TERANGKANLAH KEPADA-KU JIKA SUMBER AIR KAMU MENJADI KERING, MAKA SIAPA YANG AKAN MEMBERIMU AIR YANG MENGALIR?.” (AL-MULK: 30)


(أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمدا رسول الله . Tiada Tuhan yang disembah melainkan ALLAH dan NABI MUHAMMAD itu pesuruh ALLAH...Sesungguhnya Allah itu wujud, dan DIALAH yang Mentadbir alam ini)


###################################################


Luahanku....


Buku ini ku beli ketika pergi ke PESTA BUKU NEGERI SELANGOR 2009, 25 Julai 2oo9..masih lagi di buka hingga isnin ini..Aku membelinyer kerana mmg aku suka m'baca ttp ada sebab lain yg ingin ku ketahui...


Apa perasaan korg bl kwn korg yg ISLAM b'kata dirinya ateis? dia nk tau knp aku leh solat dgn percaya yang Allah tu wujud & ikut pe yg Allah perintahkn...msti korg t'gamam kn? dia xmau ikut je mcm mana org buat tp dia nk ikut & percaya...ye, mmg dia minta aku ajar dia ngaji n solat...dia mmg nk berubah balik..aku cuba wt yg termampu...tp semakin lama aku b'samanya, byk masalah lain yg aku ketahui...sungguh!! masalah besar!! "Ya Allah, apa yg Engkau nk tunjukn pada diriku ini...??"


Buku 'WO AI NI, ALLAH' mmg bgus bg ku...tp wataknyer seorang gadis Cina Buddha...tp yg bertanyakan pada ku ini, ISLAM...mcm 1 batu besar himpap kt pale ku ini je...berat tugas ni...dia mmg telah menyimpang jauh...hanya aku sahaja dia meluahkan masalah ini...parents dia xthu lansung!!


Awal pg Khamis (30 Julai 2009), 4.00 am, aku baca buku ini sehingga habis dgn linangn air mata...sgt bagus bagi mereka yg mencari siapa Tuhannya..n bg yg Muslim, ini ujian...aku xnafikan..


Korang akn tahu bl baca buku ni...n mengalami apa yg aku rasakan...


Semoga aku kuat tuk membantunya...dia menjadikan aku ini sbg "ROLE MODEL" nya (Ya Allah, kuatkanlah iman ku...jgnlah Engkau m'buatkan diri ini riak & takbur...Ampunkanlah dosa2 ku ini..Aku bukanlah insan yang baik tp aku redha menerima ujian-Mu ini...)


Buat sahabat yg mana telah ku luahkn mslh ini, doakn aku semoga kuat & istiqomah dgn apa yg telah ku lakukan. Memang tugas kt sbg KHALIFAH ALLAH tuk berdakwah, menegur mana yg silap, memperbaiki amalan yg ada...dan ini juga merupakan masalah umat akhir zaman tika ini..."Ya Allah, Yang Maha Mengetahui Segala Sesuatu, bantulah hamba-Mu yang lemah ini...Kuatkanlah imanku. Janganlah Engkau membolak-balikkan hatiku dari mengingati-Mu. Sesungguhnya, sangat berat ujian-Mu ini..Ampunkanlah diri ini, Ya Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang" Ameen

12 comments:

Faarihin said...

salam cik marjan.. sy pernah de member chat yg asalnye islam n kemudian dia mengaku dia seorng ateis.. trkejut jugaklah bla dpt tau psl ni.. n skang tak tau lah ape cite kwn sy tu.. sy harap dia menemui ke pangkal jalan jika dia masih blum brubah... buku tu nampak menarik.. nak beli lah nanti..

Brilliant Marjan said...

to faarihin>>
wslm.smoga dia kembali ke pgkl jln..

to shafie>>
nk baca ke buku ni??
tnx pie..=)

Azila said...

salam..
aritu dah tgk buku ni...
tapi tak berkesmpatn nk beli lg..
mmg best eh?

Brilliant Marjan said...

wslm.best la bg sy.novel yg m'bangunkan jiwa dlm m'cari siapa Tuhannya...novel ni mmg pasal akidah..golongan ateis yg mencari sendiri kecelaruan yg b'sarang dlm fikiran dorg..yg manisnya, ayah, emak n anak akhirnya masuk Islam..jgn lpskn peluang beli buku ni..xrugi pn

ihsan incalescence said...

wah mcm da xpyh bace da cite tu.. akak da cite da ending die =P

Brilliant Marjan said...

lor..gitu pulak..sis just bgtau je.de byk ilmu lg..time dorg soal jwp pn de..

Azila said...

insyaAllah..sy akan beli...
love reading so much

Brilliant Marjan said...

me too..^_^.byk buku yg sy beli xbaca lg....

.:Srikandi :. said...

Salaam sis..

Wah, ke pesta buku itu ya?
Lalu je, tak sempat singgah..

Singgah ke shah alam pi tengok konsert..hee..kalu tak buleh kite jumpe kan??

Macam best je, pinjam buku bley? =)

Selamat membedah buku2~

Brilliant Marjan said...

wslm.boley je pnjm tp kena tukar la..sistem barter..klu khai de buku best, kt leh share sama ^_^

zackzulkafli said...

Dari penceritaan nta memng membuatkan sya rsa begitu teruja utk membaca buku 2..
memng bagus utk ketahui pemikiran golongan ateis ne kerna dr situ kta dpt menguatkn lgi keimanan kita pdNya,insyaALLAH dan semoga keyakinan kita pd ALLAH bkn sekdr dilidah tetpi diselami dgn ilmu yg mendalm utk memahaminya..
sya doakan semoga nta diberikn kekuatan dlm mghadpinya, "jangan kita mengaku kita beriman sebelum kita diuji"
sesungguhnya ujian itu adlh rahmat ALLAH utk menggingatkan kita padaNYA...;)

Brilliant Marjan said...

"jangan kita mengaku kita beriman sebelum kita diuji"....

sama juga, "jangan mengharapkan syurga jika kita tidak diuji terlebih dahulu" ^_^

syukran jazilan atas doa awk tu =)