Friday, September 30, 2011

KERONSANG PEMBERAT

Assalamualaikum w.b.t.

Entri ni dibuat bukan untuk menyinggung mana-mana pihak cuma sekadar teguran buat diri sendiri dan saudara wanita saya.

Jika ada yang perasan, semakin banyak hiasan yang dipakai oleh golongan wanita ketika bertudung. Ada yang letak reben, bunga, dan pin atau keronsang. Tapi yang keronsang ni, paling saya tak boleh lupa yang serupa macam gaya etnik tu. Besar yang amat!

Sama ada keronsang tu diletak kat bawah dagu atau hiasan tepi tudung. Korang boleh nampak keronsang tu terjuntai megah je dan berayun-ayun bila golongan yang cun ni berjalan. Aduhai, sakit mata saya.. Maaflah ye.. Sederhana nak bergaya tu sudahlah.. Tak perlu lebih-lebih..

Saya bukan apa, teringat sewaktu menghadiri rumah terbuka Gemilang Travels & Tours, sewaktu nak beratur ambil sate, ada beberapa remaja perempuan belasan tahun yang bergaya macam banyak duit, sibuk bergosip sesama sendiri berborak dengan kawannya yang berada di depan saya. Semua tayang muka lawa termasuk hiasan keronsang bergayut dikepala. Tapi nampak serba tak kena je bagi saya..

Rupa-rupanya, macam-macam trend zaman sekarang ni. Saya akui itu. Kadang bila dilihat ia berlebihan pula. Wanita memang fitrahnya untuk dilihat cantik dan memang suka kepada kecantikkan. Saya pun sama. Cuma fikirlah secara bersederhana. Tidak ke terfikir, keronsang yang berjuntai secara berlebihan itu boleh membawa mudarat kepada diri jika tersangkut? Maybe belum ada kes kot, tapi beringatlah sebelum terlambat..

~ Kawan saya kata, lagi panjang keronsang tu, lagi megah dan best! Betul ke??? Saya tak tahu..

Thursday, September 29, 2011

Doodle dari SayaDoodle.com

Assalamualaikum w.b.t.

Saya menghargai hasil seni. Jadi saya nak share doodle dari SayaDoodle. Korang boleh terjah blog Eny untuk tengok lebih banyak hasil karyanya.. She's from Malaysia.





Wednesday, September 28, 2011

BACA AL-QURAN TAPI TAK FAHAM MAKSUDNYA. APA FAEDAHNYA?

Assalamualaikum w.b.t


Jom muhasabah diri. Pagi tadi lepas subuh ada baca al-Quran tak? Adakah korang fahami maknanya? Mana yang faham tu alhamdulillah tapi mana yang tak faham tu, jom kita ikuti kisah ini.. Menarik tau.. Mana yang dah tahu tu tak apa, just untuk peringatan diri je supaya tak terlupa termasuk diri saya juga..

Suatu pagi di hujung minggu, seorang budak bernama Mikail terdengar atuknya membaca Al-Quran. Sebaik sahaja atuknya selesai mengaji, dia terus menerpa ke atuknya lalu bertanya,

"Tuk, Mikail nak tanya ni. Tuk faham tak ape yang atuk baca tadi?".

Dengan tenang atuknya menjawab, "Mestilah faham cu. Dulu atuk pernah belajar bahasa arab dengan arwah bapa atuk. Kenapa cu?"

Mikail kemudian menyatakan pendapatnya tentang membaca Al-Quran. Dia memberitahu bahawa beruntunglah atuknya itu sebab tahu membaca dan memahami isi kandungan Al-Quran sedangkan dia hanya tahu membaca tapi tak faham langsung. Jadi tak ada faedah bagi dia membaca sebab tak faham. Serupalah jugak kalau kita membaca surat khabar bahasa jerman ke atau bahasa perancis. Baca boleh tapi apa pun tak faham.

Kemudian atuknya membawa Mikail ke luar rumah. Sampai sahaja di tasik berdekatan dengan rumahnya itu, disuruhnya Mikail untuk mengambil air dari tasik itu untuk diisi ke dalam baldi di hadapan rumahnya dengan menggunakan bakul sampah.

Mikail kehairanan memikirkan apa yang disuruh oleh atuknya itu. Namun tanpa berfikir panjang, dia lakukan juga. Selepas beberapa kali cuba, dia tidak dapat mengisi air ke dalam baldi tersebut. Mikail akhirnya berputus asa. Lalu dia pun berkata kepada atuknya,

"Atuk, dah banyak kali saya cuba tapi tak boleh jugak sebab air keluar daripada bakul ni. Macam mana?"

Kemudian atuknya memberitahu,

"Begitulah juga kalau kamu membaca Al-Quran tetapi tidak dapat menghayati isi kandungannya sebab tak faham. Meskipun baldi tersebut tidak dapat diisi, tapi bakul smapah tu tadi yang kotor sekarang sudah bersih. Begitu lah juga dengan hati kamu. Selagi kamu membaca Al-Quran, selagi itulah hati kamu akan sentiasa bersih."

Sumber: Scorpinside

~ Saya kongsikan satu perkara, tak dinafikan kadang saya pun kurang faham sangat apa yang dibaca ketika membaca al-Quran. Ayat-ayat mudah je yang saya ingat ketika belajar bahasa Arab dulu. Biasanya saya jarang nak baca tafsir al-Quran sebab tiada. Tapi kebetulan saya pernah duduk sebilik dengan seorang adik yang mungkin telah menjadi ustazah sekarang ini. Saya selalu dengar dia baca al-Quran tapi berhenti dan baca balik. Saya tak tanya kenapa dia baca macam tu tapi saya tengok dan dengar je.

Dan baru saya perasan, dia baca tafsir al-Quran dan selang seli dengan memahami maknanya. Alhamdulillah.. Secara tak lansung saya dapat ilmu baru yang saya terlepas pandang. So, senang kata dan nak mudah faham bila membaca al-Quran tu, korang perlu juga sediakan tafsir al-Quran sebagai peneman setia. Tak faham boleh rujuk tafsir dan lagi baik tanya kawan-kawan yang mahir al-Quran atau Ustaz dan Ustazah.

Lagi afdhal, istiqomah dengan bacaan al-Quran korang sebab seronok sangat-sangat. Tak tahu saya nak cakap. Bila tak baca rasa gundah gulana dan bila lama tak baca, nafas rasa pendek dan suara jadi tak merdu. Sedih tau..

Tuesday, September 27, 2011

SWEET QUOTES

[weheartit.com]
If love is like a song, one verse will be of hurting and another of hatred one of sadness but in the end the chorus will be of happiness, joy and confidence.

It takes a minute to have a crush on someone, an hour to like someone and a day to love someone but it takes a lifetime to forget someone.

At the touch of love, everyone becomes a poet.

Being deeply loved by someone gives you strength; loving someone deeply gives you courage.

The fate of love is that it always seems too little or too much.

[weheartit.com]
Love waits for one thing, the right moment.

There is no difference between a wise man and a fool when they fall in love.

The best and most beautiful things in the world cannot be seen or even touched – they must be felt with the heart.

Love can sometimes be magic. But magic can sometimes…just be an illusion.

You don’t love a woman because she is beautiful, but she is beautiful because you love her.

Patience is bitter, but it bears sweet fruit.

[weheartit.com]
It is terrible to be alone, and it is terrible to be in love, but one is cheaper than the other.

A successful marriage requires falling in love many times, always with the same person.

Friendship is always a sweet responsibility, never an opportunity.

There are some errors so sweet that we repent them only to bring them to memory.

Work like you don’t need the money. Love like you’ve never been hurt. Dance like nobody’s watching.

Sources: Cool 

~i'm not feeling very well..just share what i want

MEMBACA SURAH-SURAH YANG PENDEK BAGI IMAM

Assalamualaikum w.b.t.

Mungkin ada yang tahu dan mungkin ada yang terlupa, jadi saya cuba kongsikan apa yang saya baca dari Solusi 35. Fokus diberi pada lelaki yang menjadi imam solat. Jadi renung-renungkan ye..

Selepas membaca surah al-Fatihah, teruskan dengan membaca surah-surah al-Quran yang pendek bagi solat berjemaah terutama jika menjadi imam untuk jemaah orang tua atau kawasan orang tua atau kawasan orang yang sibuk bekerja. Bagi yang solat bersendirian pula, disunatkan membaca surah-surah yang panjang.

Arahan agar meringankan bacaan bagi seorang imam di kawasan awam ialah dari hadis yang menyebut teguran Nabi s.a.w. kepada Mu'az bin Jabal r.a. yang membaca surah al-Baqarah atau surah al-Nisa' sepenuhnya sehingga terdapat makmumnya yang menamatkan solat dan beredar ketika ingin menyambung kerja lain. Apabila disampaikan kepada Nabi s.a.w., Baginda bersabda yang bermaksud: "Kamu ini memang ingin menimbulkan fitnah wahai Mu'az." (Riwayat al-Bukhari).

Juga hadis Nabi yang bermaksud: "Sesiapa antara kamu yang menjdai imam solat, hendaklah kamu ringankan bacaanmu." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Antara hadis yang lain yang bermaksud: "Apabila seseorang kamu menjadi imam kepada manusia (ketika solat) ringankanlah bacaanmu kerana terdapat padanya (makmum kamu) anak-anak kecil, orang tua, orang yang lemah dan orang yang sakit, dan tatkala kamu solat bersendirian, maka solatlah kamu sebagaimana yang kamu inginkan." (Riwayat Muslim).

~ Ramadhan baru sudah, dan adik-adik lelaki saya ada merungut bacaan dari imam yang tua. So, kat sini dan untuk perhatian sahabat lain, suarakanlah pada pihak qariah anda mengenai imam-imam yang kurang berkeupayaan untuk ditukar kepada imam yang lebih muda. Bukan tidak hormat imam yang lebih tua tapi sebagai memudahkan makmum yang lain. Jika ada yang kerap salah bacaannya, susah juga kan?

Walaubagaimanapun, saya tetap suka bacaan sesetengah imam ketika solat yang pernah saya ikuti. Merdu sungguh sampai boleh buat kita menangis. Beruntung sangat-sangat mereka dianugerahkan dengan kelebihan yang tak ternilai tu.

Saturday, September 24, 2011

CATATAN 26 SYAWAL 1432 H

Assalamualaikum w.b.t.


Hari ni asalnya nak berziarah ke rumah sahabat karib yang tinggal di Pahang namun rancangan tersebut terpaksa dibatalkan. Alih-alih saya terpaksa menemankan Ummi & Abah.

Gemilang Travels & Tours

Masha Allah! Semua tau tempat tu paling sesak. Bagaimana penduduk di situ boleh bertahan sedangkan saya rasa pening kepala menghadapi situasi terbabit. Sebenarnya, 9 jam saya bertapa di Dewan Dato' Ghazali di Ampang. Ramai kakak atau makcik di situ menyangka saya antara perserta yang bertuah mendapat peluang menunaikan haji pada tahun ini. Amin doa saya.

Cuma saya sekadar tetamu tak diundang dan tetap memasang niat tersebut jika diizinkan Allah. Pergi tanah suci dalam usia yang muda memang menjadi idaman. Segala input yang diperolehi secara tidak lansung, insyaAllah amat berguna kepada saya kelak.

Apa yang paling saya teruja adalah kehadiran Finalis Akademi Al-Quran 5 dan merupakan perserta istimewa tajaan Gemilang Travel ke tanah suci nanti. Jeles i!

Hati sayu dan jiwa pasrah serta bergenang air mata mendengar alunan merdu nyanyian dari perserta iaitu Husaini Mahmur (bila dia tarik tu, rasa meremang yang amat sangat dan terpaku beberapa ketika), Syah Nakriz, dan Nasir. Yang perserta perempuan tidak turut serta kerana tuntutan pelajaran. Rasa semangat nak menunaikan haji sama.

Terserempak juga dengan Mursyid Imam Muda 2 iaitu Ustaz Izhar Ariff yang kebetulan rancak berborak dengan Abah. Ustaz ni penah ngajar dekat kolej saya dulu tapi sekarang dah berhijrah ke UKM. Ustaz turut membawa zaujahnya bersama.

Kakak doakan Ummi & Abah dapat menjalani ibadah haji dengan sempurna dan terbaik iaitu mendapat Haji Mabrur. Moga sentiasa sabar dan redha dengan segala kemungkinan yang berlaku dan paling penting ianya kerana Allah s.w.t.

Apa-apa pun, saya berasa sangat istimewa bila berada di dalam dewan tersebut dan merasai taklimat akhir tadi. Namun sempat juga mata ni menatap serta membaca novel yang dibawa sehingga khatam disamping tidur 15 minit dengan selambanya berbantalkan beg tangan di atas meja. Depan lah juga.. Terlampau pening dan mengantok, tak boleh tahan uuuuuu..

Intekma Resort

Lepas je selesai taklimat terakhir haji tadi, terus shoot menghadiri Jamuan Raya dan Rumah Terbuka anjuran pelajar IPRO (UK & Ireland). Ingatkan kami lewat tapi rupanya kami antara yang terawal.

Most of tetamu jemputan semua muka yang sama, cuma yang junior je saya tak berapa cam. Opps, jangan tersilap ye. Mereka semua ni kenalan Abah saya. Kenalan saya pun hanya kebetulan sebab pernah melaksanakan program bersama-sama.

Berdampingan dengan insan hebat dan cerdik pandai membuatkan saya turut merasa tempiasnya. Orang kata bau wangi terpalit sama. InsyaAllah saya akan menyusul jejak tersebut. Amin.. Doakan tau kawan-kawan. Saya nak buat PhD lepas ni..

Menu yang dihidang memang terbaik dan kami makan awal sebab nak tunggu hingga cukup ahli ntah bila nak tamat kan? So, saya merasa semua yang ada. Sikit-sikit je makan. Cara hotel pun... Saya suka kerabu mangga dan soto. Perrrgggghhhh.. Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah beri ^_^

Wassallam..

~ Nak belajar Al-Quran secara bersanad dan dapat ijazahnya..

Thursday, September 22, 2011

HARI BEBAS KERETA (22 SEPTEMBER)

Assalamualaikum w.b.t.


Selasa baru ni setelah beberapa bulan tak naik kemudahan awam, saya terpaksa naik sebab follow orang. Memang tak terfikir dek akal pun. Kebetulan ada training di Kuala Lumpur, jadi katanya mudah naik kenderaan awam. Dah setelah 2 tahun rasanya, barulah saya jejak balik kaki ini di KL Central. Lama kan??

Memang agak sesak bila waktu puncak iaitu ketika nak pergi kerja dan balik dari kerja. Tapi masalah kami ni bermula bila nak balik tu. Dah lah kami keluar awal dari program tu, naik LRT then kena tukar komuter. Tunggu nak naik komuter tu yang letih. Lagi tak best saya pakai heels. Sengsara rasanya.Nak nak bila kena berdiri walaupun dalam koc wanita. Jauh tu.. Nak minitik air mata.. Sampai Shah Alam baru dapat duduk.. =_=

Tapi kan, saya tak dapat pun kupon free dari LRT? Huhuhu... Tak pernasib baik kot. Tapi saya tak keluar duit pun sebenarnya.. Alhamdulillah. Terima kasih Pak Cik Khusaini.

Actually, saya memang sokong penggunaan kemudahan awam ni sebab saya pun salah seorang penggunanya walaupun tidak sekerap waktu belajar dulu. Boleh dibilang sebenarnya. Memang boleh tercapai hasrat untuk kembali Green Earth. Tapi kemudahan tu kenalah banyak dan meluas kawasan laluannya. Masa ketibaan perlulah cepat dan tepat supaya tak menunggu lama.

Bila saya imbas kembali, waktu zaman persekolahan dulu, saya kayuh basikal je bila nak keluar dari kampung ke tempat menunggu bas. Saya memang suka naik basikal ni. Siap buat catatan masa lagi iaitu 5 minit untuk 3km. Dulu jalan rumah saya tak sesibuk sekarang dan kebanyakkan anak kampung ni suka bawa motor. Saya je terkulat sorang-sorang kayuh basikal. Tapi saya tetap suka. Orang nak kata apa pedulikan!

Memang ada yang pelik sampai terteleng-teleng kepala bila nampak saya yang menaiki basikal mendaki bukit tu. Nak nak bila balik dari latihan atau tournament Taekwondo. Memang syok je kayuh basikal. Tapi bahaya bila sorang-sorang. Ada jugak yang gatal nak follow balik dan buat anasir tidak sihat. Memang nak kena belasah je orang tu jika saya fikir balik!

Waktu lepas SPM dan STPM dulu pun mujur tempat kerja tak jauh mana, hobi berbasikal tu diteruskan. Nak pergi kerja tu Ummi pantau sebab saya mula kerja 6.30 pagi. Jadi bahaya sikit bila kayuh basikal sorang-sorang. Tapi bila nak balik, alhamdulillah tiada masalah.


Cuma lucunya bila saya selalu angkut cempedak, pisang atau makanan bila balik dari tempat kerja. Ada je customer atau mak bos beri untuk bawa balik. Jenuh nak bawa sebab basikal bukit tu mana ada bakul ke apa. Dah lah lasak semacam. Kadang ada je kenderaan yang berselisih  senyum sengeh pada saya.. Malunya.. Macam nak berjual je..

Tapi memang syok kayuh basikal ni. Mula-mula kalau tak biasa memang penat. Tapi jika sudah jadi amalan, tiada masalah lansung. Sebab dulu pernah seorang saudara saya nak datang rumah. Tapi kereta atau motor tiada masa tu sebab digunakan. Kebetulan hanya basikal jenis perempuan (ada bakul dan rendah sikit dari basikal bukit) dan basikal bukit je yang ada. Terpaksa amik dua pupu tu dengan basikal. Kesian dia. Mujur dia pakai seluar dan biasa kayuh basikal.

Semua risau termasuk dua pupu tadi sebab basikal tu memang nampak uzur dan jauh pulak tu nak menapak ke rumah saya. Andak sekolah rendah lagi waktu tu. Takkan nak suruh Andak carry saya? Pulak tu kena bawa beg yang dibawa oleh dua pupu tadi. Saya cuma kata, "Saya dah biasa dan inilah masanya keupayaan tu teruji."

Bila sampai je rumah..lelah habis!! Gelak dan gigil.. Memang suatu pencapaian yang sanggat membanggakan.

Sekarang ni, saya memang dah tak kayuh basikal lagi cuma mampu kayuh basikal dalam rumah je. Nak keluar memang bahaya kat kawasan saya ni. Kenderaan berat keluar masuk tambahan nak buat lebuh raya baru dan bakal siap tahun depan atau 2013. Memang tak aman jalan ni.

Namun keinginan untuk menyahut saranan kerajaan agar menjaga alam sekitar dengan berbasikal disamping menjaga kesihatan tetap akan saya teruskan niat tu. Lagipun saya masih ngeri bila tengok banyak kereta di jalan dan kemalangan setiap hari. Cuma masanya belum terlaksana sebab tiada teman. Kang ditimpa musibah tiada siapa tahu.

~ Ada yang sanggup tak bawa kereta hari ini?
~ Semua yang melibatkan pencemaran asap memang tak menyihatkan. Sesak nafas rasanya bila dekat dengan perokok!

Wednesday, September 21, 2011

SOLEHAH IKON MUSLIMAH

Assalamualaikum w.b.t.


“Tidak semua wanita mempunyai keberanian untuk mengutarakan permasalahan mereka kepada pendakwah lelaki. Sifat malu yang sinonim dengan diri, membuatkan mereka memilih untuk menyembunyikan apa yang sepatutnya diutarakan. Bukankah lebih enak jika permasalahan seperti kedudukan wanita, penyusuan, isu pembuangan bayi, isu berkahwin lewat dan seumpama dengannya dibicarakan dari hati ke hati bersama pendakwah wanita.”
“Dakwah adalah Wajib. Oleh itu setiap insan harus melaksanakannya dalam apa jua lapangan menggunakan pendekatan yang sesuai dengan zaman kini. Tidak timbul isu para suri rumah tidak boleh berdakwah luar dari kerangka halaman rumah mereka memandangkan ia merupakan satu keperluan sosial. Bukankah merugikan sekiranya bakat dan ilmu yang ada tidak digunapakai. Apa yang penting, masa harus dibahagi sebaiknya. Harus bijak menggunakan dan memanfaatkan segala sumber yang ada.” - Ustaz Syed Shahridzan.

Sekarang ni bakal ada program realiti terbaru yang menunggu hari je untuk bersiaran iaitu Solehah. Selagi belum mula, saya tak boleh ulas panjang-panjang sebab tak tahu lagi isinya macam mana. Cumanya saya berharap dan berdoa, ia bukanlah medan mempertaruhkan rupa diri sahaja tetapi memberi ilmu dan menjadi medium dakwah terbaik buat remaja perempuan yang tercari-cari pilihan hiburan yang sesuai dengan mereka.

Selain itu, harapan saya, impaknya mampu membantu remaja perempuan Islam mencari sinar untuk berubah menjadi lebih baik. Memang tiada insan yang sempurna, namun jika kita mempunyai ilmu yang tinggi dan didorong untuk mencari hidayah serta kuat dengan iman di dada, kita mampu pulih kembali dari landasan yang tersasar itu.



Actually yang saya nak share, bila terbaca paper Metro Ahad lepas, saya terkejut sebab ada perserta dari kolej saya. Saya tidak mengenalinya secara rapat tapi pernah berbual sebab dia kenalan adik saya. Cuma yang saya tahu, dia sangat fasih berbahasa Arab. Macam air je. Saya kagum sebab memang pernah dengar dia berbual dengan rakan sekelas berasal dari  Kemboja, Tin Faizin.

Format program ini nyata berbeza daripada program realiti yang lain, tiada sebarang penyingkiran dilakukan di mana kesemua 10 peserta akan dikekalkan hingga ke episod terakhir. Kesemua peserta akan melalui sesi pembelajaran dan akan keluar serentak sebagai barisan muslimah yang diiktiraf.

Rancangan 13 episod ini turut menampilkan tenaga pengajar berpengalaman untuk membimbing para peserta. Antaranya ialah Ustazah Norsalehah Mohd Saleh, Ustazah Norhafizah Musa, Ustazah Suriani Sudi dan Puan Haslina Mohd Ali. 2 orang tenaga pengajar tu dari kolej saya juga.

Solehah akan mula bersiaran secara langsung mulai 23 September dari Dewan Muktamar, Kompleks Pusat Islam Kuala Lumpur. Bagi mengikuti perkembangan terkini peserta Solehah, TV Alhijrah turut menyiarkan kapsul harian selama dua minit khas untuk penonton setia Alhijrah.

~ Semoga berjaya buat para perserta.

Monday, September 19, 2011

SAYA NAK BUAT KEK UNTUK MERAHITUJAMBU

Assalamualaikum w.b.t.

Khas untuk

[ Klik sini untuk join ]
*
*
*
*
*


Nak buat kapal tapi cam tak rupa kapal.
Nape saya pilih nak buat kek kapal ni?
Saya harap dengan kapal ini pelayaran Cik MerahItuJambu
semakin mudah untuk mendirikan rumah tangga.
InsyaAllah
*
Semua manusia adalah kapten kapal.
Kita yang mengemudi arah mana yang kita nak lalui..
Ulam Timun Sambal Belacan..
Eh..silap..dah biasa hafal gitu..
Utara Timur Selatan Barat
Jika kita berjaya mengharungi lautan bergelora,
 ketahuilah hikmah Allah ada di pelabuhan nanti..

Semua yang pandai lukis dan ada bakat terpendam, silalah ye..Saya tag kamu..


~ Terlebih sudah..renung-renungkan =)

LUAHAN REMAJA BUAT KEKASIH AYAH

Assalamualaikum w.b.t. 
[ Picture from weheartit.com]
Perkongsian dari blog Sebarkan Bahagia oleh Fatimah Syarha yang saya rasa sangat menarik untuk difikirkan buat golongan wanita atau gadis remaja yang baru nak, sedang atau mabuk berkasih sayang dengan suami orang. Elok juga untuk para bapa yang cuba nak pasang niat untuk membina masjid lagi. Selamilah hati anakmu di bawah ini. Selain itu, peringatan buat diri sendiri. 

Selamat membaca dengan sabar =)

Catatan Remaja

Assalamualaikum wa rahmatullah…
Auntie,
Tujuan saya menulis catatan ini bukan untuk memarahi auntie ataupun mengumpat ayah saya. Saya cuma mahu mencurahkan pertimbangan-pertimbangan yang wajar untuk auntie renungi sebelum terus menjadi kekasih ayah saya. Fikir dalam-dalam sebelum menjadi isteri keduanya. Niat saya jelas, bukan sekadar meluahkan tetapi mencari penyelesaian. Semoga Allah meredai niat saya.
Saya menulis kepada auntie kerana saya yakin hati wanita auntie lebih lunak berbanding hati lelaki ayah. Saya tidak kisah jika nanti auntie memberitahu ayah saya dan dia memarahi saya. Ini kerana saya menulis kerana Allah SWT dan saya yakin Allah SWT akan membela saya. Keputusan yang bakal auntie ambil, diharap sudah mengambil kira kepentingan banyak pihak.

Auntie yang budiman,

Pernahkah auntie membayangkan kesedihan ibu dan adik-adik saya ketika ini?
Pernahkan  auntie merasai perit dan sukarnya ibu kami membesarkan kami tanpa seorang suami yang ringan tulang menghulurkan walau secebis bantuan dalam urusan rumah tangga seharian?
Pernahkah auntie bertanya sejauh mana ayah bertanggungjawab mendidik dan membahagiakan kami selama ini?
Pernahkah auntie memikirkan sebanyak mana masa yang ayah peruntukkan untuk isteri dan anak-anaknya selama ini?
Pernahkah auntie mengkaji beban ekonomi ayah?
Keadilan seorang lelaki bukan hanya dapat dilihat selepas dia berpoligami. Namun, ketika seorang lelaki mempunyai seorang isteri, keadilannya sudah dapat diukur. Ya, kerana 'adil' itu ialah meletakkan sesuatu kena pada tempatnya. 'Adil' kah seorang suami yang curang di belakang isteri, bercinta dengan wanita lain atau meminati wanita lain sedangkan isterinya di rumah begitu setia menjaga cinta? Adakah 'melampias nafsu' itu tujuan poligami Nabi? Adakah suami itu telah meletakkan syariat Allah kena pada tempatnya dalam situasi ini? Jika tidak, justeru tidak takutkah auntie dengan pencabulan syarat adil yang bakal dilakukannya setelah berkahwin nanti? Saya pohon, fikirlah lebih jauh!

Auntie yang saya muliakan,         

Apabila seorang lelaki mahu berkahwin lagi, saya sering mendengar cemuhan kepada isteri kononnya tidak memuhasabah diri, kerana itulah suami mahu mencari yang lain. Ya, di satu sisi mungkin ada benarnya. Namun, cemuhan ini tidak adil ditujukan kepada golongan isteri seratus peratus.
Sanggupkah auntie mengahwini seorang lelaki yang tidak berusaha mendidik kekurangan isterinya? Sebaliknya menghukum isteri dengan ugutan hendak berkahwin lagi sebagai satu tindakan 'padan muka'? Setiap hari meragut 'sakinah' (ketenangan) keluarga dengan lawak tidak bermutu, ingin berkahwin lagi. hingga lawak itu melunturkan rasa 'mawaddah' (kasih sayang) dan 'rahmah' (kasihan belas). Adakah ini suatu tindakan seorang lelaki berwibawa?
Lelaki sebegini bukanlah calon suami yang baik kerana dia bertindak lari daripada masalah, bukan menyelesaikan masalah. Ia bakal mewujudkan masalah baru yang jauh lebih dahsyat. Bagaimana pula nanti sekiranya auntie mempunyai kekurangan, auntie rela kekurangan itu terus dihukum? bukannya diperbaiki dengan bijaksana?

Auntie yang dihormati,      

Maafkan saya sekiranya saya terkasar bahasa bertanya,
Adakah auntie mengambil rukhsah (keringanan) untuk hidup berpoligami sebab takut berzina?
Setujukah auntie jika saya katakan, biasanya orang yang terpaksa berkahwin sebab takut berzina adalah orang yang hidupnya memang dekat dengan jalan-jalan zina. Sedangkan jalan-jalan zina itu Allah tegah menghampirinya di dalam al-Quran.Mampu berlaku adilkah orang yang menawarkan cinta dengan jalan-jalan yang menghampiri zina? Bukan itu suatu perbuatan yang tidak adil? (Tidak meletakkan sesuatu kena pada tempatnya).
Sanggupkah auntie mengahwini seorang lelaki yang selama ini mengheret auntie ke jalan-jalan zina seperti asyik call, sms, dan dating tanpa keperluan? Berkatkah rumah tangga yang mahu dibina atas dasar maksiat tanpa taubat?
Berwibawakah seorang lelaki yang menjalin hubungan haram di belakang isterinya? Sedangkan kehidupan berkeluarga tenang dengan kesetiaan dan kejujuran.
Mampu berbincangkah seorang lelaki yang mahu membina kehidupan baru tanpa menghormati pendapat keluarganya? Sedangkan ketua keluarga yang berkepimpinan sentiasa mengamalkan syura seperti saranan al-Quran.
Mampukah seorang lelaki menguruskan dua orang wanita? Sedangkan isteri dan anak-anaknya yang sedia ada tidak dibahagiakan dan dibangunkan kualiti mereka dengan sehabis baik.

          Auntie yang penyabar,

Apa yang auntie faham berkenaan poligami?
Adakah auntie memahaminya seperti ayah yang sering mendesak ibu agar menerima untuk dimadu, kerana mendakwa poligami itu sunnnah Nabi? Ketahuilah duhai wanita yang kuhormati, tidak semua perkara yang Rasulullah SAW lakukan itu hukumnya sunnah (digalakkan).
Ada perkara yang Rasulullah SAW lakukan, hukumnya haram bagi kita, dan ada juga perkara Rasulullah SAW lakukan yang hukumnya makruh untuk kita. Contohnya, Rasulullah SAW berkahwin sampai sembilan orang dalam satu masa, hukumnya adalah haram bagi kita kerana al-Quran menjelaskannya begitu. Ia khusus hanya untuk Nabi.
Rasulullah juga mencium isterinya pada siang hari bulan Ramadhan, itu tidak bermakna hukumnya sunnah dan digalakkan bagi kita. Apabila Baginda memberi fatwa, baginda menegahnya kepada golongan muda dan mengharuskannya kepada golongan tua. Banyak lagi contohnya, terlalu banyak.
Imam al-Qurtubi dalam kitab tafsirnya, al-Jami’ li Ahkam Al-Quran yang berjumlah 20 jilid besar  menyatakan: “Allah SWT mengkhususkan untuk Rasul-Nya hukum-hakam syarak yang tidak dikongsi oleh umatnya, sama ada yang berkaitan dengan hukum wajib, haram mahupun halal sebagai kelebihan Baginda di atas umatnya. Ada hukum yang diwajibkan ke atas Baginda tetapi umatnya tidak diwajibkan. Begitu pula ada yang diharamkan ke atas Baginda sedangkan ia tidak diharamkan ke atas umatnya; dan ada juga perkara yang dibenarkan untuk Baginda, manakala umatnya tidak dibenarkan melakukannya. Bagaimanapun, hukum-hakam ini ada yang disepakati oleh ulama berkenaannya dan ada juga perbezaan di kalangan mereka.”

Poligami Cuma "Rukhsah" Bukan Digalakkan

Berkait dengan poligami, terlalu banyak dalil oleh jumhur ulama sedunia yang menunjukkan hukum asalnya bukan sunnah cuma harus. Ruangan agak terhad untuk saya bentangkan satu persatu dalilnya. Islam mengharuskan poligami sebagai 'rukhsah' bukan menggalakkannya, demikian pendapat jumhur ulama sedunia.
Syeikh Muhammad Abduh menegaskan bahawa orang yang merenungi dua ayat iaitu Surah al-Nisa’, ayat 3 dan Surah al-Nisa’, ayat 129 nescaya akan faham bahawa poligami dalam Islam adalah perkara yang sangat berat, tidak boleh dilakukan kecuali dalam keadaan yang sangat terpaksa.Jika dikaji tafsirnya, ayat-ayat itu berbentuk ancaman bukannya galakan. (Ancaman kepada dekatnya berbuat aniaya (An-Nisa', ayat 3) dan ancaman kepada melebihkan isteri yang dicintai dan membuatkan isteri yang lain terkontang-kanting (An-Nisa': ayat 129) )[1]
Jumhur ulama menegaskan, Ayat 3 mensyaratkan syarat adil untuk berpoligami, ia satu syarat yang berat dan pasti disoal Allah. Ayat itu juga menyusun fiqh keutamaan bahawa berkahwin satu lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya, itu lebih utama.
Manakala ayat 129 pula, Allah menjelaskan bahawa setiap lelaki pasti tidak akan mampu berlaku adil walaupun dia amat menginginkannya. Ayat ini menguatkan lagi hujah bahawa poligami sebenarnya tidak digalakkan dalam Islam. Seperti yang dijelaskan, ia berisiko dekat kepada berbuat aniaya dan berisiko membiarkan mana-mana isteri terabai akibat kecenderungan cinta yang tidak dapat dielak.
Syeikh Muhammad Abduh menyimpulkan bahawa, poligami yang disebutkan dalam ayat itu tidak bererti memberikan dorongan (targhib) tetapi menunjukkan sikap yang tidak disukai (tarhib). Sekiranya orang yang hendak berpoligami itu berfikir berkenaan syarat keadilan tersebut, nescaya dia hanya akan berkahwin satu sahaja.
Menurut beliau lagi, amalan poligami serupa dengan amalan perhambaan[2]. Hukum asalnya harus dan hingga kini masih disebut oleh al-Quran. Namun peredaran zaman, keadaan masyarakat dan kemaslahatan boleh berpengaruh kepada hukum harus, dan berubah menjadi hukum yang lain.

Bolehkah Memaksa Isteri Agar Terima Dimadukan?

Dalam wasiat terakhir Rasulullah, Rasulullah tidak membenarkan mengambil mudah soal wanita. Baginda pernah berwasiat berkenaan tiga perkara yang selalu diulang-ulang sehingga suaranya habis iaitu: Solat, hamba/pembantu, dan isteri yang dinikahi dengan amanah Allah dan menjadi halal kehormatannya dengan menyebut kalimat-Nya.
Syeikh Muhammad al-Ghazali dalam bukunya, Nahwu al-Tafsir al-Maudu’I li Suwari Al-Quran,  poligami dalam Islam mempunyai aturan khusus, tidak seperti di Barat yang lelakinya mempunyai satu isteri tetapi isteri haramnya sampai sepuluh. Dalam Islam, lelaki bujang yang tidak mampu berkahwin dianjurkan berpuasa, soalnya bagaimana pula lelaki yang tidak mampu berpoligami?
Menurutnya, orang seperti itu tidak boleh dibiarkan, ia tidak akan mampu berlaku adil. Ghazali juga melihat dalam perkahwinan tidak boleh ada paksaan. Oleh itu, wanita bebas  menerima ataupun menolak untuk dimadu.
Rasulullah SAW sendiri melarang semua puteri-puterinya daripada dimadu menurut hadis sahih Bukhari dan Muslim kerana takut agama mereka rosak lantaran cemburu, syarah Imam Nawawi. Baginda pula berpoligami selepas kewafatan isteri pertama dan ketika anak-anak sudah mula berkeluarga. Itupun atas sebab utama bagi membela golongan janda yang suaminya syahid dalam perang. Zaman itu zaman perang. Wanita pun jadi tidak terlalu cemburu (cemburu tetap ada) seperti hari ini kerana amat yakin dengan niat mulia suaminya.
Pada zaman jahiliah, manusia melampau-lampau dalam meramaikan isterinya sehingga Islam datang dan menyuruh mengurangkannya, maksimum empat sahaja. Wanita muslimah pada zaman itu dapat menerimanya kerana Islam kelihatan membela wanita. Islam tidak menyuruh menambah bahkan menyuruh mengurangkan. Ternyata, Islam bijaksana menghadapi situasi yang melampau pada masa itu dengan peraturan yang bersederhana.

Fitnah Islam Agama Poligami

Berkata Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi, para gerakan Kristian dan orientalis menjadikan topik poligami seakan-akan, ia adalah syiar daripada syiar-syiar Islam, ataupun wajib daripada kewajipan-kewajipan Islam, atau sekurang-kurangnya galakan daripada galakan-galakan Islam. Dakyah ini adalah sesat lagi menyesatkan.
          Asal yang mendominasi dalam perkahwinan Muslim adalah berkahwin satu, yang mana isterinya yang itu menjadi penenang dirinya, pelembut hati, pengurus rumah tangga dan tempat menyimpan rahsia. Dengan itu, terbinalah atas keduanya ketenangan, kasih sayang dan kerahmatan yang menjadi teras kehidupan perkahwinan dalam pandangan Al-Quran. (Qaradhawi, Markazul mar’ah fil hayatil islamiyyah)

Auntie yang bijaksana,

          Tahukah auntie apakah fahaman segelintir golongan lelaki yang sering menggoncang keyakinan kaum wanita terhadap agamanya?
Mereka mendakwa poligami soal keimanan. Isteri yang menolaknya dikira tidak beriman. Hujah ini mengikut nafsu lelaki! Poligami bukan soal keimanan. Ia soal keharusan yang diberikan hak individu oleh Islam. Sama ada mahu ataupun tidak mahu, rela ataupun tidak rela, ia suatu pilihan.

Auntie yang cantik jelita hingga ayah tergoda,

Fikirlah seribu kali bagi memilih menjadi yang kedua, ketiga dan keempat kerana kebahagiaan yang auntie idamkan mungkin terbina di atas keruntuhan kebahagiaan orang lain. Pasti hidup tidak akan tenang dililit dendam dan kemarahan.
          Sudahkan auntie berusaha mendapatkan lelaki bujang, lelaki duda ataupun lelaki lanjut usia yang baik agamanya sebelum memilih suami orang? Golongan ini wujud di mana-mana. Rasulullah sendiri berpesan supaya lebih utama menikahi gadis berbanding janda, maka lebih utama auntie mencari lelaki bujang berbanding suami orang.
Jangan cepat mengatakan ini sudah takdir saya, sedangkan auntie sendiri tahu bahawa takdir itu boleh berubah dengan doa dan usaha, biarpun hakikat semuanya sudah berada dalam ilmu Allah SWT. Firman Allah SWT, “Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum meliankan dia mengubah nasibnya sendiri. (Surah ar-Ra’d). Kita hanya menyebut ia takdir apabila ia sudah berlaku. Sebelum ia berlaku, ia masih suatu pilihan kerana kita tidak tahu apa takdir kita. Fahami dengan benar konsep takdir.
          Janganlah menganggap ibu saya mementingkan diri dan emosional jika dia menolak dimadu. Ingatlah, wanita yang kesedihan apabila suaminya mahu berpoligami bukannya lebih memikirkan dunia berbanding akhirat. Kesedihannya lahir daripada besarnya cinta dan kerana takut terjebak ke dalam kezaliman. Oleh sebab itu, tidak hairanlah Rasulullah SAW sendiri melarang Sayidina Ali memadukan Fatimah Az-Zahra dalam hadis sahih Bukhari Muslim. Fatimah Az-Zahra, ketua bidadari syurga itu sudah tentu lebih memikirkan akhiratnya berbanding dunia.

          Auntie, bayangkanlah tempat ibu,

Ketahuilah bahawa ibu sudah menghadiahkan ketundukan hati yang amat sukar ketika mendengar suara hati ayah bagi menduakannya. Ibu diam dan bersabar. Diam ibu bukan memendam tetapi merancang untuk berbincang dengan hikmah.
Bukankah auntie dapat bayangkan, bagaimana peritnya jika kekasih auntie memiliki kekasih yang lain? Seperit itulah hati ibu ketika mengetahui hubungan auntie dengan ayah, namun dia memilih untuk bersabar. Itu lumrah cinta seperti mana kata Ibnul Qayyim, cinta mengharapkan penunggalan cinta daripada kekasihnya. Dari segi perasaan antara lelaki dan perempuan sama sahaja. Sekiranya suami tidak rela isteri menduakannya, begitulah juga isteri sebenarnya tidak rela diduakan. Cuma, bezanya pada kemampuan dan tanggungjawab. Dalam masalah poligami, ia bergantung pada syarat yang sangat ketat.
Kata ibu, sekiranya ayah tetap memilih auntie, dia redha dan minta dibebaskan. Dalam Islam, wanita ada rukhsah minta dibebaskan sekiranya ada sebab. Ibu punya sebab yang kukuh. Ibu takut agamanya rosak kerana cemburu. Biarpun ada yang menghukumnya mengikut nafsu, dia tenang sahaja kerana dia tahu Allah lebih mengerti niatnya.
Kata ibu lagi, sekiranya ayah tetap memilih auntie, doa ibu, semoga kedudukan sabarnya itu melonjakkan darjatnya di sisi Allah, sehinggakan ayah tidak layak untuk bersanding dengannya lagi di akhirat.
Sekiranya ayah tetap memilih auntie, ibu berdoa semoga di syurga, dia akan menolak lamaran ayah dan memilih pasangan akhirat yang jauh lebih baik daripada ayah. Biarlah ayah terus bahagia di sisi auntie kerana bahagia di dunia sementara belaka.
Itu kata ibu. Sebagai anak, saya minta dan merayu agar hati dan perasaan ibu yang tidak rela dimadu itu dihormati. Saya merayu agar auntie tidak mengambil masa ayah yang memang terhad untuk bersama ibu dan mendidik anak-anak. Kami hidup pada zaman yang sangat perlukan perhatian dan bimbingan lebih seorang ayah.

Auntie yang baik hati,

Nasihatkanlah ayah saya, supaya berusaha sehabis daya terlebih dahulu mewujudkan mawaddah, warahmah dan sakinah sebelum menggadaikan kebahagiaan itu, dengan berfikir untuk berpoligami.
Nasihatkanlah ayah saya supaya banyakkan berfikir berkenaan keperluan pendidikan anak-anak yang mengharungi zaman moden serba mencabar.  Bukankah memiliki satu isteri itu lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya? Tidak zalim terhadap isteri dan anak-anak! Poligami cuma harus untuk keperluan-keperluan tertentu sahaja. Semoga kita bertakwa.
Semoga wanita baik seperti auntie akan menemui jodoh yang jauh lebih baik daripada ayah saya. Terima kasih atas kebaikan dan kesabaran auntie menghabiskan isi luahan ini. Semoga Allah redha.

Remaja.


[1] Walaupun Syeikh Muhammad Abduh mempunyai ramai penentang pada zamannya, namun sifat kita sebagai penuntut ilmu, melihat kepada apa yang dikata, bukan siapa yang berkata sebagaimana saranan Sayidina Ali ("Lihatlah apa yang dikata, bukan siapa yang berkata."). Wajarkah kita mencaci diri Syeikh Muhammad Abduh? Jika direnung lebih jauh, Imam Syafi’e sendiri pernah memberi fatwa penzina lelaki boleh berkahwin dengan anak zinanya. Fatwa ini ditentang hebat oleh majoriti ulama. Mereka mencela kepada fatwa ini sahaja bukan kepada keseluruhan watak, peribadi, dan fatwa-fatwa lain oleh Imam Syafi’e yang mulia itu. Oleh itu, tidak wajar menolak keseluruhan pendapat Muhammad Abduh hanya kerana beberapa pendapatnya yang tidak dipersetujui. Apatah lagi jika ada di antara pendapatnya yang mempunyai nilai ilmiah yang tinggi dan disokong pula oleh kekuatan dalil para jumhur ulama sedunia.

[2] Bagi mereka yang membenci Syeikh Muhammad Abduh yang mulia ini, diingatkan bahawa kebencianmu kepada dirinya, sepatutnya tidak menghalang bagi mengkaji pendapat-pendapatnya. Orang yang menolak semua kata-katanya menunjukkan dirinya tidak bersikap ilmiah dan berlapang dada.
Sedangkan Rasulullah SAW sendiri pernah menggunakan kata-kata orang  jahiliah contohnya, “Bantulah saudaramu yang zalim dan yang dizalimi.” (Rujuk Bukhari (2263) dan Muslim (4681). Dalam Kitab Fathul Bari, Ibnu Hajar mengatakan orang pertama yang mengungkap kata-kata ini adalah Jundub bin al-Anbar bin Amru, yang menjadi suatu prinsip dalam masyarakat jahiliah. Mereka membantu atas dorongan perkauman. Sekiranya seseorang itu daripada kaum mereka, mereka akan membantunya sama ada orang itu dizalimi ataupun sedang berbuat zalim. Sedangkan Rasulullah SAW menggunakan ayat mereka ini dengan tafsiran berbeza, membantu saudara yang zalim bermaksud mencegahnya daripada kezaliman.
           Jelas kepada kita, Rasulullah SAW tidak menolak mentah-mentah, kata-kata musuh apatah lagi kata-kata saudara seislam, melainkan baginda memperhalusinya terlebih dahulu. Itu jugalah yang disarankan oleh Sayidina Ali semasa berkata, lihatlah apa yang dikata, bukannya siapa yang berkata.   
  
~ Motif: Selepas baca kisah di ruangan Di Celah-celah Kehidupan (wajib baca untuk tahu kisah pengajaran disebalik rumah tangga) semalam, lebih kurang je isinya kat atas ni. Insan yang terlibat sama ada lelaki atau perempuan perlu memainkan peranan memahami sesuatu situasi itu sebaiknya, samada ia mendatangkan kebaikkan atau keburukkan. Jika lebih banyak yang negatif, pilihlah jalan yang lebih baik untuk anda..

Saturday, September 17, 2011

Final Destination 5 - Horror & Johnny English Reborn - Best

Assalamualaikum w.b.t.

Sesi menonton sampai bosan. Sebelum tu saya kena bersyukur sebab Angah sudi ajak saya untuk temankan dia tengok wayang. Alhamdulillah. Angah ni susah nak jumpa sebab dia kerja kat Sungai Besar. Orang cuti dia tak boleh cuti, so hari bekerja baru dia cuti. Selasa tu Angah dah sampai rumah untuk uruskan hal pernikahan dia Disember nanti. Bertambah-tambah adik ipar saya seiring dengan adik yang sedia ada.

Angah memang nak tengok Johnny English Reborn tu tapi tayangan untuk filem tersebut bermula pada 15 September 2011 walhal kami dah menapak kat JJ hari rabu malam khamis. So, layanlah cerita apa yang ada. Kami sepakat nak tengok Final Destination 5 (dalam hati tu hanya Allah yang tahu). Then kami beli juga tiket untuk filem Johnny English Reborn untuk keesokkannya. Berturut-turut k.


Sejak episod 1 hingga episod 4, saya hanya menonton di pawagam rumah sahaja. Semuanya menyeramkan dan memang gila sebab masalah yang sengaja diadakan agar nampak real. Tapi episod kali ini saya berpeluang menonton di pawagam tanpa ada potongan adegan menakutkan.

Secara ringkasnya filem ni mengisahkan sekumpulan pekerja yang mengikuti rombongan business. Seperti episod sebelum ni pasti ada seorang diantara mereka yang akan melihat bayangan terlebih dahulu dan pasti berakhir dengan tragedi yang dahsyat dan orang yang bertuah tu adalah Sam Lawton. Semuanya mati berdasarkan bayangan yang dia nampak tu melainkan hanya Molly sahaja yang hidup.

Nak dijadikan cerita, Sam tersedar dari 'jaganya' dan ia ibarat mimpi ngeri. Tapi hal itu benar-benar terjadi apabila jarinya luka terkena bucu kerusi dalam bas yang didudukinya dan kebetulan kerja-kerja membaik pulih jambatan 'gantung' (lebih kurang macam jambatan kat Penang tu) yang dilalui oleh bas rombongan mereka menghadapi masalah.

Sam sempat mengajak Molly keluar setelah memberi amaran bahawa jambatan tersebut akan runtuh dan ramai yang mati. Bila dah kecoh-kecoh tu, ada juga beberapa orang yang turut serta dengan Sam dan memang benar bagai dikata, semuanya musnah dalam sekelip mata. Hanya beberapa kerat je yang mengikuti rombongan tersebut selamat iaitu Candice, Isaac, Olivia, Dennis, Nathan, Peter, Molly dan Sam.

Now the horror story begin. Berpantang maut sebelum ajal la kiranya tapi mereka kena mati juga tapi dengan cara yang lebih tragis. Candice mati depan kekasihnya Peter akibat terjatuh melakukan rutin harian sebagai ahli gimnastik. Patah riuk ye. Ngeri nak tengok. Puncanya sebab kawan Candice terjatuh akibat terpijak paku dan kipas yang berdekatan menerbangkan tepung lalu terkena mata Candice menyebabkan Candice tak nampak lalu terjatuh. NGERI!!!

Then Isaac pula menemui ajal ketika berada di Spa. Badan dan mukanya dan penuh dengan luka akibat tusukkan jarum akupuntur namun itu bukan punca kematiannya. Isaac mati akibat patung Buddha mengenai kepalanya.

Ni pendapat saya berkaitan kematian Olivia. Saya tutup mata dengan helaian tudung yang saya pakai tu berserta dengan dua belah tangan saya. Kaki pun dah naik kat atas serupa orang bersila dalam panggung tu. Angah pun lebih kurang je saya tengok. NGERI YANG AMAT!!!!! Tak sanggup nak ingat! Mata dia terkeluar dan dilanggar kereta. Tidak....... Saya sayang mata sayang. Saya tak mau buat laser mata atau cek mata. Saya tak mau doktor tinggalkan saya sorang diri dengan alat membuka mata tu masih terlekat di mata dan di bawah lampu. Ngeri beb!! Saya cakap ni sebab saya ada pengalaman sebelum ni. Saya pun pernah kena bedah mata kerana ketumbit tapi mujur doktor mata tu sentiasa ada bersama saya. Dan sesi rawatan yang saya lalui sekejap je. Tapi saya memang ngeri bila ingat balik!

Itu je kot saya nak cerita. Yang lain, korang explore sendiri. Tapi yang pasti kematian Olivia tu je yang saya rasakan sangat ngeri. Ish ish.


Sejujurnya, saya tak gemar Mr. Bean ni. Saya rasa lawaknya tak masuk akal walaupun saya layan juga cerita tu. Filem lakukan Rowan sebelum ni pun saya tengok sekejap-sekejap. Tapi tak dinafikan juga kadang saya tergelak dan terhibur bila tengok aksinya dalam mana-mana siri lakonannya. For me, Johnny English Reborn ni memang best. Saya tak henti-henti tergelak dan rasa pawagam tu macam dalam rumah saya pulak. Hari pertama penayangannya pun dah penuh. So apa maksudnya????

Saya suka masa Johnny jadi sami tu. Sibuk dia nak belajar kawalan jiwa dan nampak cute pula ada toncet kat belakang rambut dia tu. Memang lucu adegan dia tu.. Cer tengok ye..

Lagi nak tergelak bila dia belasah mati-matian mak kepada M17 Agen Pamela Thornton tu sebab Johnny sangkakan wanita tersebut adalah wanita cina yang cuba untuk membunuhnya dan Agen Tucker.

Kat sini, moral of the story, try to cooperate with your partner or team member. Bila dia cakap tu dengar pendapatnya dan baru buat analisis untuk tindakan susulan. Jangan jadi macam Johnny sudahlah. Sesuai untuk tontonan umum. Ajak ahli keluarga anda ye..

~ Actually, ada perempuan yang sedang mengandung turut tonton Final Destination 5 tu.. Berani betul dia!!

Thursday, September 15, 2011

Madrasah Vs American School




Seperti mana kata Imam Syafi'i sewaktu berdebat secara berhikmah,

"Aku sama sekali tidak berdebat dengan seorang pun, lalu aku menginginkan dia salah. Aku sama-sekali tidak pernah berbicara dengan seorang pun, kecuali aku menginginkan agar dia diberi taufiq, diberi kebenaran, diberi pertolongan, serta mendapat perlindungan dan penjagaan dari Allah Subhanahu wata’ala. Dan aku sama sekali tidak pernah berbicara dengan seorang pun, kecuali aku mengharapkan agar Allah Subhanahu wata’ala menjelaskan kebenaran melalui lidahku atau lidahnya." (Riwayat Ibnu Hibban)

Sumber: Ihya Ulumuddin karangan Imam al-Ghazali

* Beruntunglah jika anda petah berkata-kata dan sampaikanlah kebenaran ilmu Allah itu kepada insan lain agar mereka memperoleh manfaatnya.

~ Zaman sekolah dulu saya ni banyak cakap hanya dengan kelompok saya saja tapi mujur bila kerap join aktiviti, mulut yang becok ni boleh juga salurkan pada hal yang berfaedah..

Monday, September 12, 2011

KERAK NASI UNTUK IBU

Hari ini semua adik-beradik pulang beraya di Kuala Lumpur setelah beraya di kampung mertua. Ibu yang di KL agak kesunyian, tetapi setelah mendengar abang dan kakak-kakak hendak datang beraya, ibu gagahi juga bangun pagi menggoreng nasi buat santapan pagi mereka yang akan datang nanti.

Aku yang bongsu tinggal dirumah sambil menolong apa yang patut memerhati kegagahan ibu yang sememangnya aku tahu sakit dan bengkak kakinya semakin menjadi-jadi semenjak bulan puasa tempohari.

Aku minta untuk membantu... "tak payah" katanya.

"Biar mak yang buat.. nanti lain rasanya kalau kamu yang buat."

Aku biarkan sahaja walau dalam hati terasa pedih dan sayu melihat kegagahan mak nak juga sediakan nasi goreng untuk anak-anaknya yang bakal merayakan Aidilfitri bersamanya.

Aku tahu di sudut hati mak ada rasa sedih dan sayu kerana anak lelakinya tak beraya bersama di pagi raya.. tetapi langsung tidak ditunjuk malah ingin pula menjamu anaknya.

Terhinjut-hinjut mak ke sana ke mari mengambil bahan-bahan nasi goreng.

Bukan main khusyuk dan bersungguh-sungguh beliau cuba menyediakan juadah; semampunya.

Apabila semua abang, kakakku dan anak saudaraku sampai aku mula hidangkan nasi yang digoreng oleh mak tadi.

Semuanya pakat menjamu selera.. memang berselera semua sukakan nasi goreng mak.. mak tahu anak-anaknya sukakan nasi goreng air tangannya..

Dalam tak sedar nasi dah hampir habis. Terdetik dihatiku :

"Ahhh mak belum makan apa-apa semenjak pagi kerana sibuk sediakan nasi tu."

Tiba-tiba abangku bertanya, "siapa yang tak makan lagi nasi ni?"

Aku menjawab, "mak belum makan lagi.."

Mak dengan bersungguh menjawab, "ehh mak tak mahu... tak lalulah nasi goreng, nak makan roti jer sekejap lagi."

Dua tiga kali kami pelawa begitu juga jawabnya. Kataku dalam hati, " oohh mungkin juga mak nak makan roti sebab nak kawal penyakit kencing manisnya."

Bila semua dah pulang.. aku lihat mak terhinjut-hinjut ke dapur. .lantas aku bertanya, "mak nak apa.. saya nak ambilkan.'

"Tak mengapa, mak nak rasa makanan ni sikit.'

Sayu sedih dan terguris sungguh hati aku.. bila kulihat mak rupanya sedang mengikis kerak-kerak nasi goreng yang masih berbaki dalam kuali untuk dimakan.

Itulah kasih seorang ibu pada anak-anaknya..

Zaman sekarang pun masih ada ibu yang sanggup berlapar dan mendahulukan anak-anaknya asal mereka semua kenyang. Kami benar-benar kalah dengan apa yang kami saksikan..

"YA Allah, Engkau peliharalah ibu kami.. ampunilah dosanya.. berilah kekuatan kepada anak-anaknya untuk membalas jasa ibu yang tak terhingga, amin.."

******

Ni ada seorang pengomen untuk topik ni dalam iluvislam.com yang saya setuju pendapatnya..

Si Polan:
sedih memanglah sedih...tapi ibu...janganlah terlalu mengorbankan diri...bantulah anak-anak agar mereka sedar...mereka adalah anak...bukannya tuan untuk dilayan seperti itu...dewasa ini ramai anak dirantauan menelefon dari kejauhan sebelum pulang agar ibu memasak itu dan ini...tapi sedarkah kalian...kalian telah menjadi tuan kepada ibu kalian..walaupun ibu berkata...apalah salahnya nak rasa air tangan ibu...tapi fikir-fikirkanlah....ibu yg sihatke tak sihatke..jgn diperintah memasak utk kita....kalau ibu masak sukarela tanpa diminta oleh anak-anak itu lain cerita...

Saya setuju sebabnya memang ramai yang jadi macam ni. Itu tanda memang dah akhir zaman apabila anak menjadi tuan kepada ibunya. Nauzubillah.

Contoh lain, minta ibu jagakan anak. Ibu dah lah tak larat tapi ada juga anak-anak yang meminta bantuannya tanpa diberi pembantu. Maksudnya kalau nak suruh ibu tolong jagakan anak yang masih bayi terutamanya, berikan pembantu untuk memudahkan dan ibu hanya monitor apa yang patut. Lagi molek beri hadiah atau duit untuk ibu yang tak berkira dengan kita tu.

Tak terfikir ke kita sebagai anak ni dah banyak menyusahkan ibu yang melahirkan kita?? Aaaaahhh.. nak nangis je saya ni..

Saya tujukan juga pada diri sebagai peringatan agar saya & adik-adik tak buat macam ni kat Ummi kami.

Sunday, September 11, 2011

SEGMEN : AWAK SUKA MAKAN KUIH RAYA APA ???

Assalamualaikum .w.b.t.

Jalan-jalan terjumpa pasal kuih raya.. Kuih ke biskut? Sebut apa-apa pun boleh lah..Mood raya pun ada lagi kan? So, apalagi..Saya pun terjah segmen ni..
 
[ Klik sini untuk join ]

Bila sebut pasal kuih atau biskut raya, dah terbayang macam-macam aneka biskut yang ada dan menjadi kegemaran ramai. Cuba tengok bawah ni.. Terliur tak?


Bagi saya, semua jenis biskut saya akan try nak rasa walaupun saya kurang gemar biskut sebenarnya. Manis dan rasanya yang macam-macam buat saya kurang gemar sikit.. Huhu.. Time kanak-kanak dulu, saya cukup gemar biskut milo buatan nenek dan bila dah besar, saya try buat sendiri dan memang lesap sebelum tibanya Syawal. Adik-adik termasuk saya sendiri berserta sepupu suka makan. Tapi itu yang buat saya geram sebab habis awal dari biskut lain. Malangnya gambar biskut milo tiadalah..


Atas ni biskut samperit antara yang paling saya suka. Sedap sampai tak ingat dunia. Cuma baru ni kami sekeluarga beraya di rumah Pak Ndak kat Kedah tu hah, jumpa biskut ni.. Wah! Marvelous betul biskut yang Mak Ndak buat ni. Serius! Rupanya resepi tu sepupu saya, Fatin ambil dari kawan sekolahnya.. Pandai ko Fatin! Dia tak buat tapi suruh maknya buatkan resepi biskut samperit ni..


Kat atas ni tau tak biskut apa? Ni pun saya suka juga.. Tat gulung ke tat biasa ke atau tat blueberry ke..saya try juga.. Sebab memang ada yang sedap! Cuma kena pandai buatlah supaya rasa kulit luar dan intinya serasi..

Ada banyak lagi biskut raya yang menjadi kegemaran termasuk almond London, cornfleks madu, biskut cornfleks selain kerepek pisang, meruku ayam, meruku udang dan aneka jenis kekacang.. Laju je saya kunyah makanan ringan ni terutamanya masa study dulu jika tengah stress atau pun boring.. Sampaikan room mate merangkap class mate cemburu melihat mulut saya yang tak berhenti mengunyah kerepek atau kacang di sebabkan kata kawan saya ni gigi dia jarang tak macam gigi saya.. ^_^

Jom join sebelum terlambat.. malam ni je tinggal ~ tarikh tutup : 11 /09/11 - ahad - 11.59 pm

p/s: gambar di atas saya google je.. bukan kepunyaan saya..

Saturday, September 10, 2011

Ini Kisahku - Wardina Saffiyah.mkv

Assalamualaikum w.b.t

Wardina merupakan antara artis yang saya kagumi bukan sebab dia lawa sahaja tetapi kerana ilmunya dan butir bicaranya yang mengagumkan saya. Sebelum dia berhijrah saya kurang minat sangat mungkin sebab saya tak ikuti hal dia sebagai artis. So, tak datanglah minat tu tapi saya masih tonton sitkom Spanar Jaya.. Cuma yang saya ingat, saya suka cara dia yang bersahaja. Itu memang tak dinafikan.. Pernah juga saya try buat resepi diet dia iaitu agar-agar roti. hehehe




Apa yang sahabat dapat dari klip video di atas?

Saya ni kerap je nangis bila kisah sebegini menjadi makanan saya. Tak apa.. Saya gembira hati saya masih lagi mampu menerima peringatan & teguran. Jika saya artis saya cuba buat seperti beliau. Memang tahu diri tak berapa baik tapi insyaAllah dengan pengalaman dan pengajaran yang saya perolehi dan lalui membuatkan saya cuba untuk menjadi lebih baik.. Dan seboleh mungkin turut mengajar ke arah kebaikkan..At least usaha tu ada walapun tak kelihatan banyak. Janji saya nak berkongsi dengan sahabat semua..

Alhamdulillah Ya Allah kerana Engkau masih sayangkan aku dan masih sudi berikan ujian supaya aku sedar siapa aku di bumi Mu ini.. Sebelum ni mungkin aku lalai dengan nikmat yang diberi hingga aku tidak buat perkara yang menjadi makananku iaitu zikir dengan nama Mu.. Aku tersedar setelah adik ku menegur. Walaupun ia ibarat tiada nilai & tak sehebat para nabi & sahabat baginda yang lain..

Sejak dibangku sekolah lagi, setiap pagi selepas subuh & sebelum keluar rumah, bibir ku sentiasa basah dengan 99 nama-nama Allah. Aku sebut Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Majidu, Ya Muhaimin dan banyak lagi sehingga 1000 kali. Kira dengan tangan tanpa guna tasbih. Aku zikirkan dalam hati mengikut perbuatan yang selalu aku buat sama ada ketika study, ketika makan, kita berjalan dan sebagainya. Walaupun zikir tu bertukar setiap hari jika aku teringat tetapi aku tetap melakukannya.. Sikit2 sampai jadi banyak. Dan aku juga tak lupa selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w berserta dengan sepotong surah al-Baqarah di akhir selawat (tapi bukan ayat kursi) serta zikir-zikir hebat yang lain.

Selain itu, ketika solat, selalu aku ingatkan yang berada di hadapan aku adalah Allah s.w.t. melihat caraku bersolat selain diriku yang sangat kerdil,di kananku adalah syurga yang melimpahkan nikmat yang tak terhingga jika aku jaga hak Allah sebaiknya, di kiriku adalah neraka tempat orang yang ingkar suruhan Allah, di belakang ku adalah dunia yang sentiasa menyajikan tipu muslihat sementara. Khusyuk jadinya diriku ketika bersolat dan takut sentiasa ada dalam diri ini bila teringat apa yang aku fikirkan tadi...

Semua perilaku yang aku zahirkan demi cintaku pada Allah berlaku setelah aku membaca. Ya, membaca menjadi kegemaranku yang paling tak dapat dipisahkan & ilmu yang sangat aku sukai. Aku gembira.. Yang wajib tetap ku buat dan aku tambahkan dengan sunat. Semuanya aku buat sendiri kerana ilmu yang aku perolehi selain mendengar tazkirah ustaz & ustazah..

Tapi langit tak secerah biru yang ku lihat.. Allah beri ujian dan aku leka dengan nikmat itu. Barangkali alasan sibuk memang aku sengajakan.. Tapi itu juga yang membuatkan Allah timpakan ujian tersebut. Silih berganti sejak meningkat dewasa..

Aku masih amalkan apa yang aku buat tapi ia semakin kurang.. Tidak istiqomah seperti dulu.. Adakalanya aku cuba bersikap sebaliknya.. Ntah mengapa jadi sebegitu.. Yang pasti aku pernah dengar ceramah yang disampaikan ada menyebut,

"Jika kita alim, maka ujian yang datang adalah lebih dahsyat lagi. Jika kamu Ketua Pengawas, maka Ketua Pengawas Iblis yang akan mengganggu"

Namun yang pasti diri masih tidak putus asa walaupun diuji dan masih lagi mampu mencari sumber kekuatan dari keluarga dan insan yang terhebat bergelar sahabat setia menegur ke arah kebaikkan. Dan aku masih gemar membaca seperti dulu dan sumber bacaan aku lebih tertumpu kepada saham akhirat dan kematian. Itulah rahsiaku tika ini..

Syukur dengan peringatan yang telah Engkau berikan, Ya Allah.. Aku sedar, Engkau rindukan diriku yang dulu.. Menangis walau aku gembira sekalipun.. Aku sedar kerana aku masih dalam perhatian Mu.. Aku sedar yang Engkau begitu sayangkan diri hamba Mu ini.

InsyaAllah Ya Allah.. Aku berjanji untuk memperbaiki diriku menjadi lebih baik.. Amin Ya Rabbal 'Alamin

Hidayah Allah tu sentiasa ada buat insan terpilih dan sebagai hamba kita kena cepat ambil peluang tu dan sedar untuk kembali ke pangkal jalan semula..

Tunggulah giliran untuk menerima ujian tersebut dengan redha..

~ Maaf sebab ganti diri bertukar-tukar.. Mana yang baik ambil sebagai pengajaran.. Seboleh mungkin saya cuba nak kongsi pengajaran & iktibar yang saya lalui.. Saya nak jadikan blog ni sebagai medium dakwah yang terbaik yang saya mampu

Friday, September 9, 2011

HOTLINKI

Assalamualaikum w.b.t.

" RM0. Valued customer, pls note effective 15/9/2011, 6% service tax will be charged on purchases of prepaid reloads & starter paks. Pls visit hotlink.com.my "
Saya dapat message kat atas ni semalam (08/09/2011) jam 2:55 petang. Mulanya saya tak perasan sebab ingatkan iklan atau promosi. Bila tengok betul-betul, biar betul.. Aiseh..

Bila tengok berita malam tadi, sah lah.. Semua syarikat telekomunikasi terlibat... Alasan remeh diberi adalah kadar panggilan & SMS bertambah.. Nak bagi kompetitif katanya..

Terbeban bagi golongan berpendapatan rendah.. Secara kasar nampak sikit tapi bertimbun-timbun jadi apa? Banyak kan.. Cekek darah & rasa tercekek..

Untuk lebih tahu, sila baca sini

~ Siapa yang dapat hasilnya??????

Thursday, September 8, 2011

SUKA LA

Assalamualaikum w.b.t.

Sebagai insan normal adakalanya perasaan saya ni suka juga pada benda-benda yang cute. Macam terasa muda kembali. Lagi teruja dan rasa bersemangat nak buat kerja bila tengok benda kat bawah ni..






6 set klip kertas semuanya.. cute kan?

Kat bawah ni pun ada lagi...




semuanya USB Flash Drive

Biasanya korang rasa nak makan ke atau sayang nak gunakan??

Kalau saya, rasa nak makan pun ada dan sayang nak gunakan pun ada.. Tapi jika dah terdesak, guna je la.. Cumanya saya takut saya jahanamkan je.. Maksudnya rosakkanlah.. Saya guna lasak ooo
Tak pun kan, mesti ada yang hilang sebab ada orang lain yang geram juga tengok benda-benda alah ni.. Terutamanya my adik or sepupu saya yang kecil.. =)

Untuk lebih info, sila click Small Idea. Banyak tau barang-barang dorang yang cute..

Contohnya ni



Kreatif kan??

Korang boleh?
 Saya?
Boleh lah sikit-sikit..
Ada tergantung lagi kat rumah ni hah.. Crocheted Home Sweet Home..
Punya gigih saya buat setelah Ummi tak boleh buat..
tapi Ummi tolong sikit-skit je..
So, terbuktilah yang tangan saya ni ada seninya..
Sekarang, malash den nak wat dah..

p/s: saya ada klip paper bentuk love tau.. cute sangat2 ^_^