Thursday, October 4, 2012

BERLATIH UNTUK TENANG - 31 Minggu 2 Hari

Assalamualaikum w.b.t.
[Damai je rasa..]



Syukur dengan nikmat yang Allah beri. Saya baru je sudah makan Nasi Ayam Garing yang dibeli suami. Kesian baby Ummi ye. Lambat kita makan tadi. Hari ni sibuk sangat dengan kerja melengkapkan profail syarikat, lesen yang hidup dan sebagainya untuk dihantar kejabatan hari ni juga.

Sampaikan, Pak Hasan tegur saya, "Ada.. bulan berapa dah? Tak cekak (loghat kelantan - betul ke eja cam tu?) je tengok"

"Nak masuk 8 bulan dah" balas saya..

 Terasa gementar bila masuk trimester terakhir ni. Saya perlu banyak berhati-hati terutamanya turun dan naik tangga. Kurang 20 anak tangga ok! Tinggi! Waktu ke bilik air pun begitu terutamanya waktu Maghrib jika saya balik lewat dari ofis.

Lagi perlu berhati-hati jika saya seorang diri di ofis. Suami pun dah pesan awal-awal, apa-apa beritahu dan kunci pintu.

Semalam pergi buat check up seperti biasa. Selang 2 minggu saya dah kena ikut jadual yang diberi nurse. Alhamdulillah tiada masalah. Cuma saya belum lagi baik batuk dan selsema. Minggu ni pula saya kerap muntah dan loya..

Hebat ujian Allah beri. Memang insaf sangat-sangat apatah lagi bila teringat Ummi saya ketika mengandungkan saya 27 tahun lalu. Tak henti2 saya berfikir dan merenung segala salah silap saya..

Namun dalam hati, saya selalu berdoa agar Allah ampunkan dosa saya, suami, Ummi, Abah, Mak dan Abah. Selain itu, saya nak sangat hadiahkan cucu untuk Ummi dan Abah saya. Agar mereka dapat ceria kembali dari mengingati cucu sulong, anak adik saya yang meninggal 2tahun lalu. Moga kami, 4 ibu mengandung (saya, adik & 2 adik ipar) dapat melahirkan anak yang sihat, sempurna dan soleh solehah. Amin.

Sekarang ni saya cuba mengawal dan belajar untuk tenangkan diri dalam segala kemungkinan yang berlaku. Walaupun kadang tak tahan terutamanya bila nak berbaring untuk tidur atau qada hajat. Azab hanya Allah yang tahu.. Selain itu bila kaki kiri kerap kejang ketika bangun tidur. Saya mesti jerit panggil suami jika tak tahan sakit!

Bila anak Ummi yang soleh ni mengeras sewaktu berjalan, Allah je yang tahu apa yang saya rasa.. Sakit! Kadang tak tahu cam ne rupa saya.. Jalan pun slow je.. Kadang banyak berhenti dari berjalan.. Sabar je orang yang berada di sekeliling saya terutamanya suami saya.

Tapi kan, walaupun dah agak sarat begini, hobi saya membasuh kain, mengemas, memasak dan membaca, tetap saya buat. Tapi yang paling saya gila, membaca! Setiap hari, ada je buku baru yang saya beli. Masalahnya kat ofis pun saya sempat juga membaca.. ~_~

Oklah..tak tahu nak share apa lagi.. Ada kerja ni..tata

1 comment:

syiela said...

tak lama dah tu...