Saturday, July 11, 2009

~ Eat + Pray + Love ~

السلآم عليكم ورحمة الله وبركة~

3 perkara yang diperlukan...

Sebagai memenuhi keperluan manusia....




# EAT

Rasulullah SAW bersabda:
“Tidak ada satu tempat pun yang diisi oleh anak Adam, lebih buruk dari pada perutnya, cukuplah baginya beberapa suap, untuk menguatkan tulang belakangnya supaya dapat tegak. Apabila ia tidak dapat menghindari, hendaklah sepertiga makanan sahaja, sepertiga lagi minumnya dan sepertiga lagi untuk nafasnya.” (HR. Tarmizi, Ibn Majah dan Ibn Hibban)


“My experience of life
is through food
entwined and embedded
in my memories”
Makanan or makan
Maksud yang lain
Sangat diperlukan tuk hadiah badan kita
Makan untuk hidup??
Or
Hidup untuk makan??
“I wonder how much more of this life
I could live
without the food
swallowing all of my energy
to grow.”




# PRAY

“Orang-orang yang beriman dan hati mereka tenteram kerana mengingati Allah. Ingatlah, bahawa dengan mengingati Allah itu, hati akan menjadi tenteram.” (Ar-Ra’d:28)


Inside…
Your spiritual
Whether you are strong or not…
To face the world..
And
To be good Muslim..
“I pray
That I may receive
Only God's Love,
Which the entire world
Can neither give me
Nor take away from me.”





# LOVE


Rasulullah SAW bersabda:
“ Kasihilah siapa yang dibumi supaya kamu akan dikasihi oleh siapa yang ada di langit.” (Hr. Tabrani)

Love is not a thing to understand.
Love is not a thing to feel.
Love is not a thing to give and receive.
Love is a thing only to become
And eternally be.






Raga
Banyak hal telah kau lalui
Banyak yang telah terjadi
Dari kanak-kanak, muda, beranjak dewasa

Jiwa
Kau terus mencoba bahagia
Walau kadang kosong menyergap
Dalam detik malam sepi

Ada tempat yang selalu kurindukan
Ada haru dalam pertemuan yang kuimpikan

Aku tahu tempat itu
Rumah warna bata
Ada halaman serta ayunan
Tempat melewatkan sore
Ditingkahi riang suara bocah

Aku tahu pertemuan itu
Saat kita bertemu dan hati pun berpaut satu

Engkau bukan kekasih yang hilang
Kaulah pasangan jiwa yang kan kutemukan







10 comments:

Faarihin said...

Salam ziarah..
tiga perkara yg sememangnya penting dalam idup kita.. (^__^)
nice blog.. sy suke tgk blog ni..
salam ukhwah juga dari saya.. (^__^)

AsMa AmAnI said...

Salam...
Eat + pray + Love...
tapi saya rasa kena tambah satu lagi iaitu SLEEP..
kalau tak rehat.. badan tak kuat.. x dpt buat ibadat..

Salam ziarah..

Brilliant Marjan@اداويه said...

to faarihin>>
syukran jazilan..salam ukhwah ^_^

to asma amani>>
yup..tdo tu penting jg
tnx ya! ^_^

tRiAz said...

jalan2 tengok blog

Brilliant Marjan@اداويه said...

triaz>>
sila2..dtg lg ae..thank you.. ^_^

tRiAz said...

be my follower k.. hehe....

Brilliant Marjan@اداويه said...

sudah dilakukan *_*

tRiAz said...

thanx.... udah follow juga...

Brilliant Marjan@اداويه said...

yup...syukran n afwan :)

Faarihin said...

saya mai agi.. sy add blog ni yer.. n mempollow2 skali.. huhuu.. (^__^)