Sunday, October 24, 2010

'Ad-Dunya Darul Amal, Wal-Akhiratul Darul Jaza'


Diriwayatkan oleh At-Tirmizi dan Muslim dari Amru bin Maimun r.a bahawa pada suatu hari Rasulullah s.a.w telah menyampaikan pengajarannya kepada seorang lelaki, dengan sabdanya yang bermaksud:        

Rebutlah peluang lima perkara sebelum datang lima perkara yang lain, iaitu

    * Masa muda engkau sebelum datangnya hari tua,
    * Masa sihat engkau sebelum engkau dilanda sakit,
    * Masa kaya engkau sebelum engkau jatuh papa,
    * Masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk
    * Masa hidup engkau sebelum datang saat kematian."
               
                                                
Isikanlah masa kita dengan perkara-perkara yang berfaedah.     

Segenap masa muda mesti dipenuhi dengan perkara yangg selayaknya sebagai seorang mukmin, sama ada dibidang  ilmu dan amal, pasti akan menjadikan masa tua yang penuh kesyukuran. Jika tidak, maka Allah SWT telah mengingatkan hamba-Nya dengan firman-Nya yang bermaksud:

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putus."    (At-Tin: 4,5 dan 6)

Masa yang singkat sewaktu di dunia ini adalah suatu kesempatan yang mesti dihargai. Jika kesempatan ini tidak diisi sepenuhnya untuk menyediakan bekalan, keranan kelalaian oleh kenikmatan harta benda yang tidak seberapa, maka kesempatan kedua tidak akan ada lagi. Di dalam Al-Quran telah digambarkan:

"Ya Tuhan Kami. Kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami ke dunia, kami akan mengerjakan amal yang soleh, sesungguhnya kami adalah orang-orang yakin."  (As-Sajadah:12)

Demikianlah sesalan orang-orang yang lalai akan peranan mereka hidup di dunia. Mereka cuba memohon kepaa Tuhan agar dikembalikan ke dunia untuk melakukan amal yang soleh, selepas mereka melihat dengan mata kepada sendiri datangnya hari akhirat, seperti yang dikhabarkan oleh Rasul semasa di dunia dahulu.

Itulah hakikat dunia yang disebut sebagai 'Ad-Dunya Darul Amal, Wal-Akhiratul Darul Jaza' - Dunia sebagai gelanggang melakukan amal dan sebagai gerak kerja, sementara akhirat itu adalah negara untuk menerima pembalasan. Jika di dunia yang singkat waktunya ini terlalai dengan kenikmatan yang sementara, dibimbangi bahawa penyesalan akan menunggu di akhirat.

Mudah-mudahan hidup kita ini kaya dengan ilmu, dihiasi dengan keindahan budi pekerti, dimuliakan dengan ketakwaan dan dibaguskan dengan kesihatan.

Amin.

Sumber: Di sini

~ “Wahai Tuhanku, Aku berlindung dengan-Mu dari azab neraka jahannam, dari azab kubur, dari fitnah dajjal dan dari sebarang fitnah sewaktu hidup juga ketika menghadapi kematian”.

No comments: