Wednesday, October 20, 2010

HARI INI DALAM SEJARAH

Assalamualaikum w.b.t


Diam tak diam kita dah nak menghabisi tahun 2010. Tahun yang dianggap cantik. Fenomena 10-10-10 dah berlalu. Ramailah umat manusia nak merealisasikan momen indah dalam hidup masing-masing pada tarikh 10-10-10 tersebut. Macam-macam..

Dan hari ini sejarah kembali lagi, 20-10-2010. Satu lagi tarikh keramat barangkali. Ada ke insan yang berlumba-lumba melansungkan pertunangan, pernikahan dan perkahwinan pada hari ini? Saya tidak dapat menjawabnya. Tiada statistik dipihak saya. Tapi apa yang saya tahu, di KUIS, hari ini pelajar senior telah mendaftar masuk. Tapi ikut fakulti lah. Bila ingat balik, sakit hati pula tentang registration day tadi. Saya buat untuk pihak adik saya. Menguji kesabaran sungguh!! Bilalah nak berubah kepada yang lebih mesra pengguna. Adehh..

Namun sudah pasti tarikh pada hari ini akan diingati buat mereka yang meraikan detik indah tersebut. Sempat tadi saya melihat komen di facebook rakan saya. Ada juga yang tak sabar nak menunggu tahun depan. 11-11-11 atau 20-11-2011. Pilih tarikh saya nikah ok juga kan? Hehehe..Terlebih sudah..

..........................................

" Ya Allah, jauhkan aku dari lelaki-lelaki yang bukan Kau takdirkan untukku sebagai pembimbingku. Ya Allah, jauhkan aku dari mata-mata mereka yang terusik dengan seorang wanita. Ya Allah, aku ini hambaMU yang lemah, terlalu lemah atas naluri hati seorang lelaki. Aku sedikit pun tidak menyalahkan kehadiran mereka, kerana itulah fitrah. Tapi ya Allah, aku mohon, hambaMU yang lemah ini bermohon, jauhkan dengan sebenar-benar jauh dari lelaki-lelaki yang hadir untuk mengusikku dari mengabadikan diriku padaMU. Takdirkan seorang lelaki yang benar-benar jodohku untuk hadir mengusik tenangnya hatiku, hati keluargaku untuk menerimanya. Aku ini hambaMU yang lemah ya Allah. Terlalu lemah atas naluri seorang lelaki, dan jika lelaki-lelaki itu bukan untukku, maka KAU jauhkanlah, jauhkan dengan sebenar jauh dariku. "

...................................................

" Ya Allah, jika dengan berjodohan itu dapat menjadikan aku tenang mengabdikan diriku padaMU, maka KAU berikanlahnya agar jiwa ku ini damai mengabdikan diri padaMU. Ya Allah, jika dengan tidak berjodohan itu lebih baik bagiku, maka KAU jauhkanlah aku dari pandangan mata seorang lelaki. Ya Allah, KAU Tuhan yang Maha Mengetahui, sedangkan aku hanyalah hamba yang tidak mengetahui, tunjukkanlah yang terbaik dariMU agar aku tidak jauh dariMU. "

....................................................
Firman ALLAH dalam surah Al-An'am ayat 17 :-

"Jika Allah menimpakan satu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang menghilangkannya melainkan Dia sendiri. Dan jika Dia mendatangkan kebaikan kepadamu, maka dia maha kuasa atas tiap-tiap sesuatu."
 ................................................... 

~ Tenangkanlah resah hatiku ini Wahai Tuhan Sekalian Alam....Ampunkan dosaku..

No comments: