Saturday, November 21, 2009

~KESIHATAN & DERMA ORGAN

Salam semua..

Alhamdulillah pagi tadi dalam pukul 10 lebih sempatlah sy bersama umi pergi ke Dewan Orang Ramai Kg Jenjarom untuk melakukan ujian kesihatan...Sebenaranya abah sy yg suruh dtg bg sokongan sebab org tak ramai..memula tgk kehadiran tu cam sedih je dan kebetulan sy je yg paling muda yg bergelar 'MISS'...yg lain semua warga EMAS..

Masa nak daftar tu, p'bantu tu tanya, nape nak cek? Dan kebetulan abah sy selaku pihak yg anjur prgram ni jawap bg pihak sy "Sepupu mak dia ni (dia merujuk pada sy ) ada cancer mase muda2..so aspecially for ladies pencegahan awal tuk breast cancer n cancer ovari kena dilakukan. Bahaya". Dalam hati sy lak kata, tak boleh ke aku nak cek kesihatan?? Erm..Tak kesahla nampak janggal sorg je muda, baik cek awal2..nati dah tua susah pulak nak cegah..badan sy yg sy bawa sampai tua nati (itupun jika Allah izinkan umur sy pnjg)

Bila dalam pukul 11 tu baru nampak kehadiran warga kg semakin bertambah tp sy tgk still sy sorg je yg muda..adoi..sedih lak rasenyer..

Ada 5 kaunter kat sini..Kaunter pertama tuk daftar & saringan kesihatan, kaunter ke2 cek berat badan & pinggang, kaunter ke3 urine test & glukos dlm badan, kaunter ke4 tekanan darah n last but not least kaunter kaunseling..

Tuk semua kaunter yg sy lalui tu, alhamdulillah sy xde masalah pun..hehe..semua normal tp...aaaarghhhh...ni yg den xboleh terima ni..beratku telah naik??? Toing3x..geramnyer..ni pasal dok umah je la ni..xbersenam n masak sedap mkn byk (masak sedap? xpuji diri kan??)..huhu..sy nak berat dulu....(time wt master nati, aku nak turun naik tangga..asrama kt KUIS tu tnggi..aku nak berat aku yg dulu...ameenn..tolong doakan ae..)..tapi berat sy tu dirahsiakan..ekekek..

Sebenarnya, sy sangka ada derma darah tapi awal2 lagi umi pesan jgn nak derma takut sy sakit. Tp mmg xde p'khidmatan derma darah pun. Dalam entri sebelum ni pasal derma darah, sy bgtau sy pernah derma darah sebanyak 3x..rasanyer tuk derma darah ni, sy tak kesah lg dan tak de masalah tp sy risau juga sebab doktor ada bgtau darah sy ni lambat beku..sy taupun mase sy sem 3 (umur 22) ketika sy dibedah tuk buang ketumbit di mata kanan..serius!! doktor tu hairan sbb darah sy lepas dibedah lambat beku..hohoho..takutnyer..

Sepanjang 24thn hidup dipinjam ni, alhamdulillah mmg tak penah berlaku luka teruk la, tp umi ada cerita masa zaman kanak2, kaki sy luka kena pisau n darah lambat kering...Jauhkanlah malapetaka tak diingini..tapi mungkin sy bukan dlm tahap kronik la..

Berbalik pasal derma ni kn, sy penah terfikir gak nak derma organ tp tak tau organ pe yg sy nak bg dan penerimaan umi dan abah sy..Dalam Islam pun derma organ diharuskan dan mmg sgt2 digalakkn dlm tujuan membantu saudara kita yg lebih memerlukan. Tp tak ramai org Melayu yg sudi mendermakan organnya..Kenapa ae?? Korang ada jawapan?? Boleh jadi juga korban tuk saudara kita kan?? Betul tak??

Papepun layan klip kt bawah ni..

Korang juga boleh lihat web ni..

http://saifulislam.com/?p=518



♥ HATI @ HEART ♥

Hati,
Dikala hatiku masih berbolak balik,
Bisikan dan hasutan syaitan silih berganti,
Ku kuatkan semangat melawan semampu mungkin,
Aaargh, lemahnya diriku kerna sering tertewas!

Hati,
Kerapuhan hati kian meningkat,
Dek kerana titik hitam yang menyelinap dan bersembuyi dihatiku,
Terasa begitu sakit dan pedih apabila virus kian merebak merosakkan hati ini,
Sungguh sukar untukku mendapatkan penawarnya,

Hati,
Sesungguhnya, menjagamu amat sukar bagiku,
Ku tetapkan hati ,
Hati ini mesti dilindungi dan dikasihi,
Tidak tegar untukku menzalimi hati yang diciptakan suci dan bersih,

Hati,
Ku mengorak 1001 langkah yang membawa hati ini dekat kepadaNya,
Agar sentiasa terpelihara,
Kerna, terlalu lemah untukku memeliharanya,

Ya Allah,
Sesungguhnya aku mengerti ,
Hati ini hanya untukMu,

Ya Allah,
Hanya padaMula aku berserah,
Hanya padaMu, selayak-layaknya hati ini kembali ,
Janganlah Engkau membiarkan hati ini dizalimi,
Ya Allah kepadaMu aku bersandar agar hati ini sentiasa di bawah lindungan dan rahmatMu


Thursday, November 19, 2009

7 WONDERS OF THE WORLD?

No lah..Just 7 TIPS OF HAPPINEST..hehehe..

Dari Ibnu Abbas ra, ada 7 petanda kebahagiaan dunia, iaitu :


   1. Qalbun syakirun atau hati yang selalu bersyukur
   2. Al azwaju shalihah, iaitu pasangan hidup yang soleh
   3. Al auladun abrar, iaitu anak yang soleh
   4. Albiatu sholihah, iaitu lingkungan yang kondusif untuk iman kita (rumah)
   5. Al malul halal, atau harta yang halal
   6. Tafakur fi dien, atau semangat untuk memahami agama
   7. Umur yang barakah – ertinya umur yang semakin tua semakin soleh, yang setiap detiknya diisi dengan amal ibadah.

~@ PARIS OF LIFE : SUAP-SUAP..

Salam semua...

Di bawah ini kartun yg sy copy dari iLuvIslam...

(KLIK TUK BESARKAN)

Apa yang anda semua dapat simpulkan dari lakaran lukisan di atas?

Wednesday, November 18, 2009

3 CARA MELATIH KEKUATAN MINDA



Lebih banyak anda menggunakan minda, lebih tajam pemikiran anda, lebih banyak idea-idea kreatif tercetus tetiba. Berfikir lebih banyak, membayangkan sesuatu lebih banyak dari biasa dapat mengaktifkan minda, tapi tak akan menjadikan anda gila atau “mereng” seperti yang dikatakan oleh kebanyakan orang skeptik dan orang-orang pesimis.

3 cara berkesan melatih kekuatan minda adalah:

1. Menyelesaikan masalah matematik dengan kadar pantas - latih diri anda menyelesaikan masalah-masalah matematik yang mudah tapi dilakukan dengan sangat kerap, sangat pantas.

Misalnya, 12X36, 35+42, 342-177. Selesaikannya melalui bayangan minda atau melalui tulisan di atas kertas.

Lakukan dengan pantas!

Lebih banyak anda berlatih, Anda menjadi semakin cekap, lantas menjadikan minda anda semakin bertenaga, aktif, dan semakin tajam.

2. Bersuara dengan kuat - menyanyi, bersyarah, berucap, membaca dengan kuat, lakukannya dengan kerap. Latih diri bersuara dengan kuat kerana bunyi suara anda akan meransang tahap getaran getaran saraf neuron di dalam otak, lantas membuat ribuan neuron menjadi aktif akibat pergerakan arus elektrik yang pantas di antara hujung neuron dengan hujung neuron yang dekat dengannya.

Pergerakan darah anda juga semakin lancar lantas menjadikan tubuh anda ringan bertenaga, bebas dari sikap malas, bertangguh, berat nak buat kerja.

3. Pernafasan terarah - Tarik nafas perlahan-lahan dalam kiraan 7 saat, tahan selama 7 tahan, lepas perlahan-lahan dalam kiraan 10 saat.

Lakukan berulang-ulang dengan kerap, minda anda akan lebih aktif. Latihan ini amat baik untuk pelajar dan orang yang bekerja dalam bidang kreatif seperti penulis, pelukis, arkitek, pereka grafik, pencipta lagu, pencipta produk, jurnalis.

Bagaimana yang dikatakan minda yang kuat?

Anda menjadi semakin matang, semakin bijak, dapat membuat keputusan dengan betul dalam masa yang singkat,  dan memperoleh gerak hati yang tajam.

Anda juga dapat mencetus idea-idea unik dan memperoleh ilham berterusan disamping mempunyai daya imaginasi yang tinggi. Anda akan terfikir penyelesaian yang orang lain tak terfikir langsung, kemudian boleh menganalisa masalah menggunakan logik lalu menyelesaikannya menggunakan daya kreatif anda.

Lagi satu, anda dapat menggunakan otak kiri dan otak kanan dengan lebih seimbang tanpa anda sedari, sesuatu yang tak ramai dari kita berjaya mencapainya.

Dipetik dari : iMotivasi

~ ARWAH IBU MELAWAT MAYAT ANAK...??~

Kisah ini diceritakan oleh seorang ustaz yang bertugas memandikan mayat orang Islam di hospital. Lebih kurang jam 3.30 pagi, saya menerima panggilan dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, Selangor untuk menguruskan jenazah lelaki yang sudah seminggu tidak dituntut. Di luar bilik mayat itu cukup dingin dan gelap serta sunyi dan hening.

Hanya saya dan seorang penjaga bilik tersebut yang berada dalam bilik berkenaan. Saya membuka dengan hati-hati penutup muka jenazah. Kulitnya putih,badannya kecil dan berusia awal 20-an. Allah Maha Berkuasa.

Tiba-tiba saya lihat muka jenazah itu sedikit demi sedikit bertukar menjadi hitam. Mulanya saya tidak menganggap ia sebagai aneh, namun apabila semakin lama semakin hitam, hati saya mula bertanya-tanya. Saya terus menatap perubahan itu dengan teliti, sambil di hati tidak berhenti-henti membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Detik demi detik berlalu,wajah jenazah semakin hitam.

Selepas lima minit berlalu,barulah ia berhenti bertukar warna. Ketika itu wajah mayat berkenaan tidak lagi putih seperti warna asalnya,tetapi hitam seperti terbakar. Saya keluar dari bilik berkenaan dan duduk termenung memikirkan kejadian aneh yang berlaku itu. Pelbagai pertanyaan timbul di kepala saya; apakah yang sebenarnya telah terjadi? Siapakah pemuda itu? Mengapa wajahnya bertukar hitam? Persoalan demi persoalan muncul di fikiran saya.

Sedang saya termenung tiba-tiba saya dapati ada seorang wanita berjalan menuju ke arah saya. Satu lagi pertanyaan timbul, siapa pula wanita ini yang berjalan seorang diri di bilik mayat pada pukul 4.00 Semakin lama dia semakin hampir, dan tidak lama kemudian berdiri di hadapan saya. Dia berusia 60-an dan memakai baju kurung. Ustaz," kata wanita itu. "Saya dengar anak saya meninggal dunia dan sudah seminggu mayatnya tidak dituntut. Jadi saya nak tengok jenazahnya." kata wanita berkenaan dengan lembut.

Walaupun hati saya ada sedikit tanda tanya,namun saya membawa juga wanita itu ke tempat jenazah tersebut. Saya tarik laci 313 dan buka kain penutup wajahnya. "Betulkah ini mayat anak mak cik?"tanya saya. "Mak cik rasa betul... tapi kulitnya putih." "Makcik lihatlah betul-betul." kata saya. Selepas ditelitinya jenazah berkenaan, wanita itu begitu yakin yang mayat itu adalah anaknya. Saya tutup kembali kain penutup mayat dan menolak kembali lacinya ke dalam dan membawa wanita itu keluar dari bilik mayat.

Tiba di luar saya bertanya kepadanya. "Mak cik, ceritakanlah kepada saya apa sebenarnya yang berlaku sampai wajah anak mak cik bertukar jadi hitam?" tanya saya. Wanita itu tidak mahu menjawab sebaliknya menangis teresak-esak. Saya ulangi pertanyaan tetapi ia masih enggan menjawab. Dia seperti menyembunyikan sesuatu."Baiklah, kalau mak cik tidak mahu beritahu,saya tak mahu uruskan jenazah anak mak cik ini. " kata saya untuk menggertaknya. Bila saya berkata demikian, barulah wanita itu membuka mulutnya. Sambil mengesat airmata, dia berkata, "Ustaz, anak saya ni memang baik, patuh dan taat kepada saya. Jika dikejutkan di waktu malam atau pagi supaya buat sesuatu kerja, dia akan bangun dan buat kerja itu tanpa membantah sepatahpun. Dia memang anak yang baik. Tapi..." tambah wanita itu lagi "apabila makcik kejutkan dia untuk bangun sembahyang, Subuh misalnya, dia mengamuk marahkan mak cik. Kejutlah dia, suruhlah dia pergi ke kedai, dalam hujan lebat pun dia akan pergi, tapi kalau dikejutkan supaya bangun sembahyang, anak makcik ini akan terus naik angin. Itulah yang mak cik kesalkan." kata wanita tersebut. Jawapannya itu memeranjatkan saya.

Teringat saya kepada hadis nabi bahawa barang siapa yang tidak sembahyang, maka akan ditarik cahaya iman dari wajahnya. Mungkin itulah yang berlaku. Wajah pemuda itu bukan sahaja ditarik cahaya keimanannya, malah diaibkan dengan warna yang hitam.Selepas menceritakan perangai anaknya, wanita tersebut meminta diri untuk pulang.Dia berjalan dengan pantas dan hilang dalam persekitaran yang gelap.Kemudian saya pun memandikan, mengapankan dan menyembahyangkannya.

Selesai urusan itu, saya kembali ke rumah semula. Saya perlu balik secepat mungkin kerana perlu bertugas keesokan harinya sebagai imam di Masjid Sultan Sallehuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam. Selang dua tiga hari kemudian, entah kenapa hati saya begitu tergerak untuk menghubungi waris mayat pemuda tersebut. Melalui nombor telefon yang diberikan oleh Hospital Tengku Ampuan Rahimah, saya hubungi saudara Allahyarham yang agak jauh pertalian persaudaraannya. Selepas memperkenalkan diri, saya berkata, "Encik, kenapa encik biarkan orang tua itu datang ke hospital seorang diri di pagi-pagi hari. Rasanya lebih elok kalau encik dan keluarga encik yang datang sebab encik tinggal di Kuala Lumpur lebih dekat dengan Klang."

Pertanyaan saya itu menyebabkan dia terkejut, "Orang tua mana pula?" katanya. Saya ceritakan tentang wanita berkenaan, tentang bentuk badannya, wajahnya,tuturannya serta pakaiannya. "Kalau wanita itu yang ustaz katakan, perempuan itu adalah emaknya, tapi.... emaknya dah meninggal lima tahun lalu!" Saya terpaku, tidak tahu apa yang hendak dikatakan lagi. Jadi 'apakah' yang datang menemui saya pagi itu?Walau siapa pun wanita itu dalam erti kata sebenarnya, saya yakin ia adalah 'sesuatu' yang Allah turunkan untuk memberitahu kita apa yang sebenarnya telah berlaku hingga menyebabkan wajah pemuda berkenaan bertukar hitam. Peristiwa tersebut telah terjadi lebih setahun lalu, tapi masih segar dalam ingatan saya.

Ia mengingatkan saya kepada sebuah hadis nabi, yang bermaksud bahawa jika seseorang itu meninggalkan sembahyang satu waktu dengan sengaja,dia akan ditempatkan di neraka selama 80,000 tahun. Bayangkanlah seksaan yang akan dilalui kerana satu hari di akhirat bersamaan dengan seribu tahun di dunia. Kalau 80,000 tahun? -sekian-

Ihsan :  http://zai6973.blogspot.com

**PESAN SAYA : JAGA SOLAT & HORMATI IBU BAPA KITA  

Monday, November 16, 2009

~ HUJAN ~


Salam semua..

Alhamdulillah segala urusan di KUIS sudah selesai..Sempatlah saya bermalam di rumah (asrama) sahabat saya. Boleh dikatakan sejak saya datang ke KUIS semalam sehinggalah hari ini, hujan tidak henti2-henti membasahi bumi..huhu..Adoi..sejuk banget den.. Tapi papepn hujan itu adalha rahmat. Hanya Allah s.w.t tahu segala rahsia yang DIA jadikan.. Bagi kawasan yang dilanda banjir, bersabarla..masa untuk menguji iman kita..berhati-hati juga dengan banjir yang berlaku..jangan sampai hilang nyawa pula..

RAIN – ASMA KHAN

The clouds are black
The lightning striking

With the thunderstorm
Rain started RIM JHIM, RHIM JHIM

People running here and there
To get the shelter anywhere

Some of them holding umbrellas
Some wearing raincoats


I am bare headed
rain falling on me

Shrieking with joy............
I say rain, rain, rain

Pour heavily, make me wet
I don't mind getting wet myself

But don't get into homes
You are welcome, but not the floods and storms

Make the barren land fertile
Make the grass green

You wash the mountains and trees
You make the land sparkling clean

You're blessing from God
Coming like a thread from clouds

I love seeing you falling
I wonder how you pour from clouds

After every minute the light strikes
With the cloud getting darker and darker

Making the city noisy and floody
Kids swimming in the puddled water

People walking in the knee deep water
Rain if not there the clouds won't be there

Thunder, lightening, floods won't be there
Rain, rain we don't want to miss you

We wan't to have the pleasures of rain
Fall, fall, fall, we want to feel you

Pour and make our lands fertile
Rain, rain, rain
Rim jhim, rim jhim,
Tup, tup, tup, tup.