Monday, October 31, 2011

YOUNG VS OLD





Dalam Islam, sebab itulah kita diingatkan 5 PERKARA SEBELUM 5 PERKARA

Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi dan Muslim daripada Amru bin Maimun R.A., pada suatu hari Rasullullah S.A.W telah menyampaikan pengajarannya kepada seorang lelaki, dengan sabdanya yang bermaksud:

 “Rebutlah peluang lima perkara sebelum datang lima perkara yang lain, iaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, masa sihat engkau sebelum dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum jatuh papa, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan masa hidup engkau sebelum datang saat kematian.”

  1. Masa muda sebelum masa tua.
  • Jika masa remaja tidak digunakan menurut selayaknys, pastilah akan meninggalkan kenangan pahit di masa tua.
  • Segenap masa muda yang dipenuhi dengan perkara yang selayaknya, pasti akan menjadi masa tua dengan penuh dengan kesyukuran.
  1. Masa sihat sebelum masa sakit. 
  • Hampir keseluruhan kebahagian dan kenikmatan hidup bergantung dengan kesihatan.
  • Masa sihat perlu digunakan sebijak mungkin bagi melakukan segala yang datang manfaat untuk diri dan orang di sekeliling kerana akan mudah dilakukan ketika badan masih sihat.
  1. Masa kaya sebelum masa papa. 
  • Harta boleh dicapai sebanyak mana dan sedaya yang mampu dilakukan oleh manusia, tetapi bukan untuk menjadi Qarun yang mabuk dengan kekayaannya.
  • Jangan abaikan kekayaan itu tanpa dimanfaatkan sepenuhnya, kerana jika alam semesta ini pun boleh kiamat, maka tidak mustahil kekayaan juga akan musnah pada bila-bila masa.
  1. Masa lapang sebelum masa sibuk. 
  • Hadis ini menekankan betapa masa itu sangat bernilai. Masa adalah usia.
  • Masa lapang perlu dihargai kerana keterbatasan masa yang dimiliki oleh manusia memungkinkan mereka membiarkan masa berlalu begitu sahaja dengan sia-sia.
  1. Masa hidup sebelum datangnya saat kematian. 
  • Allah s.w.t kurniakan hidup dengan kelahiran manusia daripada Rahim ibu, sebagai suatu rahmat yang mesti disyukuri.
  • Mengisi kehidupan itu mestilah dengan aktiviti dan program yang mendatangkan manfaat untuk kehidupan di dunia dan yang paling penting lagi ialah hidup selepas mati sama ada di alam barzakh atau kehidupan di akhirat.

Lima perkara itu akan ditanya sebaik sahaja manusia dibangkitkan di hari Mahsyar. Semua soalan tersebut mesti dijawab, sayangnya yang menjawab bukanlah lidah, tetapi dari setiap anggota yang bertanggungjawab melakukan segala tindakan.

 Allah s.w.t. telah berfirman mengingatkan hamba-Nya dengan firman-Nya, “Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putus.” Surah at-Tin (95: 4-6)

* Tumblr credit to : littlemisterwalf
* Artikel dari : Saifulbahri.com

Saturday, October 29, 2011

50 SEN VS RM 50

Assalamualaikum w.b.t

Apa khabar semua? Harap sihat ye dan jangan lupa jaga diri baik-baik tambahan cuaca pun tak berapa elok. Sebelum tu, tahniah buat adinda saya, Andak kerana majlis konvo dia berlansung pada hari ini. Dah selesai pun tapi kakak mohon maaf sebab tak dapat hadir. Lepas ni saya konvo pula..

Kat bawah ni merupakan kisah yang saya petik dari Majalah Solusi keluaran 37. Moga kita dapat ambil input darinya.. Best tau Majalah Solusi ni..Beli jangan tak beli.. Buat hadiah hantaran pun ok gak =)

********************************

 
Pada satu hari, duit syiling 50 sen bertemu dengan kawan lamanya; duit kertas RM 50. Dek terlalu sibuk bermusafir sana sini, bertukar-tukar tangan, mereka jarang bersua. Apa tidaknya, wang kertas RM 50 itu berjalan sakan, sampailah ke luar negara pun sudah dijelajahnya. Duit syiling 50 sen, khidmatnya terbatas dalam negara shaja.

Wang kertas RM 50 yang baru pulang dari Paris ditegur oleh duit syiling 50 sen yang dikenalinya itu di satu pesta membeli belah di ibu kota baru-baru ini.

"Assalamualaikum. Apa khabar, lama tak nampak?"

"Wa'alaikumsalam. Alhamdulillah sihat, tetapi penatlah sikit," jawap wang kertas RM 50 ringkas.

"Kenapa pula penat?"

"Aku ni, serata dunia pergi. Singapura, Indonesia, Eropah dan macam-macam tempat. Masuk hotel, pawagam, pasar raya dan banyak lagilah."

"Hah, kau pula macam mana pula sekarang ni?" Kini giliran wang kertas RM 50 pula bertanya khabar wang syiling 50 sen.

"Huh, aku macam tu la juga! Masuk masjid, tandas awam, kedai runcit. Keluar tandas awam balik. Aku ni tidak sempat merasai ke luar negara macam engkau tu."

"Ooo, begitu."

Mereka terdiam seketika. Sambil itu, mereka memandang gelagat pembeli yang sedang berebut-rebut membeli. Alah membeli menang memakai la tu.

"Ehh... engkau bila lagi nak masuk masjid?" tiba-tiba wang syiling 50 sen bertanya memecahkan kesepian. Wang kertas RM 50 menoleh memandang wang syiling 50 sen, kelu seketika.

"Kenapa engkau tanya aku pula, tanyalah orang ramai yang membeli-belah itu."

Serentak mereka tersenyum, senyum kambing.

Pengajaran: Apabila ingin menderma di masjid, jangan hanya bagi duit syiling sahaja. Jangan samakan nilai sedekah yang ingin diberi dengan nilai khidmat tandas awam yang kita biasa guna. Apa salahnya jika sekali-sekala hulurlah pula duit kertas.

~ Bayangkanlah jika duit syiling dan duit kertas boleh berkata-kata, mesti cumel dengan pelbagai nasihat dan kata-kata yang nak diberi kepada kita. Tapi betul juga, duit syiling ni macam pelengkap untuk hal yang kecil-kecil. Bayar parking ke.. Erm, nasihat yang baik kan? Jom derma dengan duit kertas.. Tapi jujur dalam diri saya, tengok juga nak beri duit pada sape.  Takut juga pada orang yang nak menipu ni.. Tapi jika saluran betul, saya insyaAllah tak teragak-agak. Hah, jom korban RM350 untuk rakyat Palestine.

Friday, October 28, 2011

Restoran 1Malaysia masih kekal harga dicadangkan

KUALA LUMPUR: Dakwaan mengatakan restoran dan gerai makanan yang mengambil bahagian dalam Program Menu Rakyat 1Malaysia tidak mengikut harga dan kualiti yang ditetapkan tidak benar berikutan mereka masih menawarkan harga seperti dicadangkan kerajaan.

Tinjauan Harian Metro terhadap beberapa restoran yang menyediakan menu itu mendapati mereka masih menawarkan harga sama iaitu bagi sarapan di Semenanjung RM2 dan RM2.50 untuk Sabah, Sarawak serta Labuan manakala untuk makan tengah hari, di Semenanjung RM4 dan RM5 bagi Sabah, Sarawak dan Labuan.

Sebelum ini, ramai pengguna laman sosial facebook meluahkan kekecewaan dalam komen mereka mendakwa restoran atau gerai makanan yang menyediakan menu itu tidak mengikut standard harga program berkenaan dan mendakwa ada pengusaha yang cuba mengeksploitasi program itu.
Difahamkan sehingga pertengahan Julai lalu sebanyak 728 gerai makanan dan restoran sudah mengambil bahagian dalam program berkenaan dan rata-rata pengusaha makanan berpendapat usaha itu sangat baik kerana dapat membantu golongan yang kurang berkemampuan.

Sementara itu, jurucakap Bahagian Aduan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) berkata, sehingga kini pihaknya belum menerima aduan orang ramai berhubung program berkenaan.

Sumber: Metro

~ Saya memang ada terbaca tentang rungutan pengguna berkaitan Restoran 1Malaysia ni. Tapi bila saya tonton MHI (Isnin atau Selasa tak silap) yang Ally Iskandar dok sibuk nak buat roti canai di Restoran Ukhwah tu, baru saya faham, ada waktu-waktunya makanan tersebut murah. Jika tak silap lagi untuk sarapan pagi dari 7.30 pagi - 10.30 pagi waktu makanan yang dapat harga murah tu. Kalau untuk makan tengah hari dari pukul 11.30 pagi - 2.30 petang. Please check info ni balik kalau sahabat berminat nak makan dengan harga yang murah. Saya pun tak berapa ingat sangat.

GULA YANG BERHARGA RM 170 SEKILO

Giatmara ‘bought’ sugar for RM170 per kilo

October 25, 2011
 
KUALA LUMPUR, Oct 25 — The Majlis Amanah Rakyat (Mara) training centre paid RM25,500 for 150kg of sugar before realising it had made a mistake, according to the government.

The Treasury said in its explanation to the Auditor-General’s findings made public yesterday that the Giatmara centre had mistakenly paid RM170 per kg instead of RM1.70 per kg for sugar for a poverty eradication programme last year.

The reply, found in the 2010 audit report, said that “the mistake was not detected ... resulting in overpayment of RM25,245.”

It added that after Giatmara sent written requests to JD Works Enterprise to reclaim the surplus payment, the supplier “agreed to return the difference by instalments.”

JD Works Enterprise paid RM1,000 a month from July to September 2011, leaving a balance of RM22,245.
Mara management then ordered Giatmara chairman Datuk Shahiruddin Ab Moin to investigate the matter on September 23, 2011.

It was only then that JD Works issued a cheque for the remainder.

Copy dari blog Dr Halimah

~ Macam mana boleh silap sampai macam tu sekali? Imej kena jaga..

Wednesday, October 26, 2011

AKU REMAJA YANG LAHIR TAHUN 80'AN

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat bercuti semua. Walaupun sehari saje at least dapat layan perasaan kejap dan melepaskan lelah yang ada. Tadi terjah lah blog yang saya sempat, oppps terberhenti kat situ. Terimbas kenangan lalu..

[Taken from My]
Siyes, bila nampak je picca di atas, terus gelak dan imbasan lalu menerjah. Memang seronok zaman tu bila dikenang.. Adik-adik millennium tak rasa kot apa yang kami rasa.

Kenangan 1990-an

Saya membesar di rumah teres dekat area Telok Panglima Garang. Ketika itu saya berusia sekitar 6 tahun. Saya kawan dengan semua anak-anak jiran yang sebaya atau lebih kurang dengan saya tak kira lelaki atau perempuan. Kecik-kecik dulu saya serupa macam lelaki. Pendek je rambut. Main pun ikut sedap macam lelaki main.

Saya tak ingat nama jiran saya yang pangkat kakak tu tapi adik laki dia baya saya. Akak tu jemput kami makan kenduri olok-olok antara adiknya dengan budak perempuan cantik di kawasan perumahan kami tu. Family dia memang buat catering so hebatlah menunya. Macam betul ye kenduri olok-olok tu tetapi tetamunya ciput je. Then bulan madu dorang kat taman permainan dalam kelongkong (Alang gelak and kata jijik guna bahasa budak-budak bila saya tanya nama apa benda tu..haha..saluran air lah).

Lepas bulan madu olok-olok, dorang mandi kat rumah akak ni.. Lawak je. Tapi tak ada apa yang berlaku pun. Sebab kami dipantau dan try untuk enjoy apa yang kami ada time tu.

Ketika itu hutan penuh lagi, so merayap masuk hutan naik basikal. Saya pasti heret Angah atau Alang dan bawa geng yang lain. Nampak pondok kecil je, mulalah mulut kami ni kata "Rumah orang nak buat ehem..". Nampak ada yang pelik je, we all sergah pondok kecil tu (padahal takut juga sebab kami rasa macam rumah hantu!).

Then, suka pula petik pokok orang dan ambil daunnya buat main masak-masak.. Budak laki pun ikut sama main.

Paling saya suka, kena kejar dengan nenek jiran saya. Nenek tu marahkan cucunya tapi kami kena tempiasnya. Kami boleh lawan balik sambil lari gelak-gelak. Laju tau kami lari keliling taman tapi nenek tu tetap kejar. Bayangkalah betapa kuatnya dia. Padahal nenek tu dah tua sangat-sangat.. Nakal tak ingatlah kami ketika itu..

Tapi tak lama duduk taman then we all pindah area kampung pula. Sekolah pun depan rumah tapi kena melintas jalan. Kalau takut nak melintas, kami adik beradik lalu laluan bawah jambatan 'terowong'..

Time ni memang syok sebab dapat ramai kawan.

Persekolahan..

Waktu sekolah madrasah dulu, baju rasmi kaler hijau dan ia adalah jubah. Bergaya sakan macam perempuan cantik padahal budak-budak lagi.. Saya dan Eman (Ummi Aiman) selalu dilebal pasangan kembar sebabnya kami lebih kurang tinggi, comel dan sama bentuk muka. Boleh pula kami buat bandingan dalam baju jubah tu kami nak pakai baju kurung apa. Kasut pun nak reben-reben padahal buka kasut waktu nak masuk kelas.

Then, bila tukar sekolah, kami sehati sejiwa. Nak kata pandai tu boleh lah tapi ada lagi lebih pandai. Tapi perangai tetap nakal juga. Bukan buli tau.. Tapi lawan siapa paling pandai dalam kelas dan buat khat paling cantik!

Saya juga boleh dikatakan antara yang dikenali ramai sebab peramah, comel tapi ganas sebab ajak budak laki lawan gaduh. Prinsip saya satu, "Aku tak ganggu ko, so, ko jangan ganggu aku. Tapi kalau ko ganggu aku, aku balas balik."

Dan saya sangat disiplin tentang masa. Kami datang sebelum jam loceng sekolah berbunyi. Lepas subuh sekitar 6.30 pagi dah bertolak pegi sekolah padahal rumah depan mata je.. Sekarang ramai adik-adik sekolah yang saya tengok masih terhegeh-hegeh nak keluar rumah, tunggu bas..

Saya juga menjadi feveret seorang ustazah kerana saya pembantunya di sekolah.. Bila saya terlibat dengan kemalangan dulu, ustazah Halimah datang melawat dan saya menangis bila dia menangis.. Saya juga dapat anugerah pelajar bersih dan cemerlang dari ustazah ni..

Persahabatan..

Semua budak saya kawan tak kira Melayu, Cina, dan India tapi mostly ramai kawan Melayu lah. Dan bila kat sekolah semua orang berebut nak kawan dengan saya. Siap ada yang bergaduh nak ajak makan sama bila waktu rehat.

Ada yang sanggup kongsi makanan lagi kalau saya tak bawa bekal. Waktu tu saya memang rajin bawa bekal, apa yang Ummi masak, saya tak cerewet asalkan tiada sambal belacan! Bawa ikan kering goreng, letak kicap sikit dan minyak ikan yang goreng tadi pun sedap. Sama merasa dengan kawan-kawan sambil lepak kat tepi bangunan atau di padang atau di atas rumput depan kelas.

Kalau yang nak berebut rehat tu, saya buat giliran.. Pening beb macam bermadu pula..hahahaha.. Sebab ada je yang jeles.. Saya pun tak tahu nape kawan-kawan yang nak rehat dengan saya boleh jeles walaupun lelaki.

Kerana merasa dan berkongsi makanan, saya dapat merasai koko mentah dari Eman.. Sedapnya.. Tempoyak pun saya pernah makan tapi time tu je saya rasa.. Tongkeng ayam pun pernah masuk mulut saya..sedap je makan tapi dah besar ni tak makan sebab tau itu buntut ayam...


Permainan..

Saya kerap main teng-teng dengan budak perempuan. Galah panjang pula biasanya main dengan geng Taekwondo. Batu seremban ni biasanya dalam kelas je sama juga dengan bulat pangkah ke, lestik ke, tarzan ke...

Biasanya permainan ni, semua saya main..saya tak kisah sangat. Nyorok-nyorok, main basikal keliling kampung sambil intai kebun orang, polis entri, pukul berapa datuk harimau dan entah apa lagi saya dah lupa. Tapi kalau main guli, saya suka kumpul guli yang cantik (tak tahu nak explain macam mana bentuk guli tu tapi memang cantik)..

Tapi hingga kini dan yang saya mahir adalah Taekwondo. Since darjah 5 tau. Tu pasal kalau ada yang ajak gaduh, saya diam dulu tapi kalau melampau, jom jumpa kat padang! Tambah lagi dalam kelas waktu sekolah petang.. Saya ketua kebersihan tapi anak buah semua bukan pembersih, apalagi, saya kejar dorang bawa penyapu suruh sapu sampah dan cuci longkang kecil depan kelas kami tu. Sebab nanti saya juga yang kena marah. Keluarlah Taekwondo saya tu..

Tapi sebut pasal bola jaring, memang sukan yang paling saya tak suka sebab cikgu tu pilih budak yang tinggi dan cikgu tu gatal!

Percintaan..

Saya memang tak minat sebab tak ada perasaan tika itu tapi bila ada yang suka, saya anggap kawan je.. Minat budak laki hensem tu ada tapi diam-diam je.. Lagi lawak bila darjah 6. Ada pula bagi surat cinta.. Siap pas-pas surat tu lagi. Puncanya pun dari tuisyen sama-sama. Ntah mana datangnya suka tu tak tahu.. Tapi macam saya kata tadi, biarkan je..

Lagi haru dan memang saya tak sangka, saya ni garang dan ganas dan akan balas balik apa yang orang buat jika melampau. Ada budak lelaki mana ntah dok ejak nama bapa dan atuk, time tu jugak saya serang balik dengan peluru berpandu. Satu kelas diam dan budak yang terima tu terkedu!

Tapi esoknya, dapat surat cinta dari budak lelaki. Budak ni dahlah baik.. Siap bagi lagu dari kumpulan Spring gitu..Nanyikan lagi sebab saya tak tahu lagu tu..Dan dapat hadiah jam antik (hidup dan masih berguna lagi sampai sekarang)..

Last-last, kakak budak ni call sebab adiknya dikatakan bercinta dengan saya. Luah pun tidak! huhuhu.. Seram beb.. Rupanya ada lak girl minat dia dan call akak ni.. Huh, cinta bersegi kot.. Akhirnya, saya malas nak layan..

Hobi..

Bila dapat list dari salesman yang jual buku kat sekolah, terus saya tunjuk dekat Ummi & Abah sebab saya suka sangat baca buku. Bukan beli sikit tapi banyak.. Ulat buku dah saya ni..

Dan jika dapat minuman percuma dari MILO, VICO atau OVELTINE, saya orang pertama yang tunggu. hahaha.. nak banyak juga tak mau sikit-sikit ni..

Dan bila nurse datang untuk check gigi, saya suka juga.. Saya heran bila tengok budak-budak nak muntah bila berus gigi. Nape ek???

Dan saya suka benar melukis.. Rajin lak buat lukisan pemandangan dan beri dekat cikgu tapi cikgu tu komen orang yang macam saya ni agak kedekut sikit nak kongsi apa yang dia ada.. Banyak maksudnya terutamanya nak kongsi luahan..

Waktu ni juga, saya mula berminat dengan stamp. Siap tukar dengan kawan jika ada hobi yang sama dengan saya..

Hantu..

Memang havoc dengan kes hantu susu lah.. Macam-macam cerita dan versi yang saya dengar.. Ada yang kata, hantu susu ni ketuk pintu rumah nak minta susu untuk anaknya.. Memang buat saya seram..

Selain itu, mengenai perempuan berjubah hitam naik kereta merah. Katanya nak culik budak-budak.. Itu paling menggerunkan sebab tu ada mak bapa tak bagi anak keluar.. Macam mana hal tu boleh timbul ye??

So bila nampak je kereta merah yang mencurigakan, saya cepat-cepat lari..

Tapi kan bila sebut tentang hantu ni, saya tak berani tidur bilik sebab maid saya suka baca buku cerita hantu.. Dan dia suka letak kat bawah katil.. Cumanya, sejak ustazah kata, bila nak tidur baca doa tidur, baca 3 Qul, baca ayat kursi dan surah Dhuha (untuk elakkan binatang buas), baru saya berani tidur bilik sambil ditemani dengan buku-buku cerita hantu..

Bila nak tidur tu, boleh pula saya terbayang hantu langsuir, hantu galah, hantu raya dan hantu-hantu
yang ada.. Mulut terkumat kamit baca doa..huhuhuhu..

[ Taken from: Blues Rider]

Kreatif..

Saya ni memang mahir kot buat hiasan yang ntah pape tu.. Semuanya bermula di madrasah.. Saya buat gelang manik.. Belajar dari kawan-kawan yang duduk dekat asrama.. Time tu saya darjah 3. Banyak juga gelang manik yang cantik-cantik saya buat dan lepas tu saya beri pada orang..

Penanda buku dari benang kait pun saya pernah buat. Ntah mana datang ilham tu pun saya tak tahu.. Tapi maybe sebab dok terikut dengan girls yang rapat agaknya..

Biasanya hasil kreatif yang saya buat tu beri pada orang bila tibanya hari lahir mereka.. Waktu tu tak fikir nak ambil untung pun..

Saya juga suka masuk kelas muzik sebab dapat main rekorder.. Orang yang kreatif dan suka seni je dapat ingat nak main macam mana.. B A G A B B B, A A A, B B B, B A G A B B B, A A B A G..

Denda..

Saya antara pelajar yang menyerlah dalam kelas tapi bila result agak tak ok, saya terima habuan ditangan.. Tak ada masalah pun.. Kena ketuk ketampi seratus kali pun tak marahkan ustazah sebab memang tahu salah kita dan tahu ustazah sayangkan kita..

Kena denda sebab buat bising tulis dalam buku 1000 kali pun masih ok.. Semualah saya rasa.. Lari kat padang, berdiri atas kerusi dan meja, kena rotan, kena cubit...

Saya tetap adu pada Ummi tapi Ummi diam je tak pun akan jawap, "Jangan buat lagi. Semua tu adalah pelajaran berguna"

Satu lagi bila masuk kelas matematik Cikgu Wong Boon Hua, sudahlah nama saya sukar disebut olehnya.. dan kalau tak dapat siapkan dalam masa yang ditetapkan, duduk luar kelas.. Selalu kena hafal sifir.. tapi memang pandai kami satu kelas. Cikgu tu banyak bagi latihan!

Duit Belanja..

Abah biasa beri RM 1 seorang. Macam-macam boleh beli dengan jumlah itu. Kira mewah lah.. Kalau tak bawa bekal, ada je yangg nak dibeli.. Tapi mujur Wak kantin masak sedap dan biasanya saya suka makan tempe.. beli banyak-banyak..

Waktu sekolah petang pun macam tu.. Laksa dalam plastik.. Teh tarik.. Ais krim keladi.. Keropok durian.. Keropok udang.. Keropok kacang pea semua saya makan dan feveret waktu tu..

Kalau ada baki, saya tak ingat pula saya buat apa.. Tapi rasanya beli buku kot..

Semua tu kenangan. Memang rasa seronok bila ia terimbau kembali. Adik-adik millennium ada ke macam akak ni?

Korang mesti tak tengok dari DVD tape kan? Cerita Walt Disney..

Cerita jepun Oshin, omputeh Macgyver, cerita twin Mary-Kate dan Ashley dan satu lagi tentang helikopter.. Ada sesiapa tahu tajuk cerita tu??

Waktu tu pun, lagu semuanya jiwang-jiwang dan mostly kumpulan tu pun dah tak ada lagi.. dan bila saya dengar sekarang ni, memang teringat zaman kanak-kanak saya.. Saya suka lagu kumpulan Umbrella dan Mega.. yang lain pun ok saya layan..hahahaha..

Korang ada nak share ke? Cer citer....

Tuesday, October 25, 2011

SAMPAH TERINDAH



Sebuah kertas jadi sampah,
Sampah di awal langkah,
Sampah fitrah,
Sampah madah.

Jejari jemari kutip dari aras paling bawah,
Debu dialih, Cela di musnah.
Sampah sekeping kertas diperindah,
Seindah mawar ranum mekar,
Kembang merah gemilau sinar.

Di dada sebuah sampah,
Diukir sebuah lukisan hati,
Setiap inci ada torehan warna pelangi,
Di bingkai ada jalur air sejernih air perigi,
Ada cahaya menjadi inti,
Ada kegembiraan menjadi isi,
Siapapun melihat pasti menari,
Hati hias dengan sayang,
Jari-jemari sudahkan dengan senyuman,
Lukisan tergantung di puncak kebahagiaan.

Dan si bodoh melihat dan menilai,
Memaut mesra jari jemari seni handal,
Mata bersinar, mulut memuji,
Pujian berlegar 100 hari,
Namun bila ketahuan ia sebenarnya pernah menjadi sampah,
Lukisan diludah.

Memberi harapan sebelum mencela,
Baginya sampah tetap sampah,
Ia tetap jadi suatu yang tiada harapan,
Kudis jalanan yang wajar disingkirkan,
Tiada istilah sampah terindah.

Duhai si pemberi harapan sunyi,
Pemberi perhatian yang pudar kesudahan,
Sampah itu hidup berdestinasi,
Ia bangkit dari belukar berduri,
Matlamat hidup lagi berkilau dari jauhari.

Walau bukan sesuci sufi,
Lautan api tak lagi terlangkau oleh kaki,
Usah terpaut kemas dek diskriminasi,
Hinaan jangan dilaung bergunung,
Kerana jiwa yang tersadung,
Tak mungkin terawat dek ilmu perubatan segulung.

Nota:

Ada sesetengah orang fikir mereka terlalu mulia untuk menerima sebuah cela. Tidak salah memberi harapan kedua kerana kita juga manusia biasa. Kita manusia biasa yang mungkin akan membuat sekali lagi kesilapan. Jangan terlalu mudah menjadi Penghukum.

Sumber: iluvislam.com

~ Before go to work, saya sempat tonton MHI yang kebetulan jemputannya Dr. Rubiah dan Kamal Effendi. Isunya mengenai anak-anak yang tersilap arah (jika tidak silap). Memang menarik dan antara isinya, ibu bapa perlu betulkan diri sendiri dulu sebelum membetulkan anak. Contoh ibu bapa perlu sayangi anak dan terima anak dengan penuh tanggungjawab kerana amanah Allah s.w.t. Jangan penuhkan mereka dengan kemewahan tanpa bimbingan. Dan bila anak buat salah, terima kesalahan mereka bukan dengan melindungi mereka. Dan masyarakat juga perlu membantu sama dalam menyayangi insan yang tersilap arah tadi. We are community and need each other to make we strong. So, berikan sokongan..

HANYA PERLU SUARA

Oleh Nor Faizah Mohamed


“HELLO, selamat pagi. Apa yang boleh saya bantu?” Ringkas bunyinya dan biasa didengar kala meminta bantuan operator telefon sesebuah organisasi menyambung panggilan kita.

Namun, di sebalik suara itu, tidak ramai yang tahu apa yang berlaku, malah siapa yang mengendalikannya. Lebih buruk apabila ada pemanggil yang sesuka hati memarahi atau mengkritik mereka jika tidak dapat memberi jawapan yang diingini sedangkan mereka sendiri tidak tahu hujung pangkal situasi itu.

Berpeluang menghabiskan masa bersama sekumpulan telefonis di Kompleks Penerbangan Malaysia (MAS), Subang, baru-baru ini nyata membuka mata penulis bahawa kerja mereka tidak mudah.

Ditambah dengan masalah fizikal mereka, ia nyata mengejutkan, malah menimbulkan rasa kagum dengan kemahiran yang mereka miliki.

Mereka - Ahmad Tarmizi Buyong, Hamenah Yusuf, Shirene Tan dan Marzuki Dahman - jelas tidak menampakkan sebarang kesukaran mengendalikan pelbagai kerenah pemanggil yang kadangkala tidak masuk akal.

Ada juga yang menelefon semata-mata untuk bertanyakan soalan dangkal dan sama sekali tiada kaitan dengan MAS.

“Status sebagai OKU (orang kelainan upaya) bukanlah alasan untuk meminta simpati masyarakat jika diri kuat dan berupaya untuk bekerja seperti orang lain.

“Buta tidak pernah menghalang kami untuk menjalankan tugas dengan baik. Setiap pekerjaan ada detik senang dan susah, jadi kami meletakkannya sebagai salah satu tanggungjawab sebagai manusia.

“Saya sendiri gembira bekerja di sini dan sudah bersama MAS sejak Disember 1981,” ujar Ahmad.

Datuk kepada dua cucu itu menambah, kebolehan mereka amat terhad kerana cacat penglihatan dan bidang ini sememangnya amat sesuai untuk golongan itu berikutan ia hanya memerlukan suara.

Walaupun perlu menyambungkan panggilan ke nombor lain, mereka tiada masalah untuk menekan nombor yang ada pada telefon kerana terlebih dulu menjalani latihan sebelum bertugas.

“Ramai di kalangan kami yang menjalani kursus survival untuk golongan cacat penglihatan di Jalan Gurney (Kuala Lumpur) sebelum diterima bekerja.

“Selain belajar bagaimana menggunakan telefon, kami turut diajar aspek mobiliti untuk memudahkan pergerakan di luar bangunan dengan berpandukan bunyi, rasa dan pergerakan sekeliling.

“Itu antara aspek yang menjadi pedoman kami dalam mengharungi dunia pekerjaan ini. Walaupun teknologi bertambah maju, teknik asas menjawab dan menyambung panggilan tetap sama.

“Malah, teknologi ini banyak membantu kami kerana dengan satu butang kami dapat menyambungkan panggilan ke beberapa tempat, berbanding zaman dulu,” katanya.


Bagi Shirene, buku panduan telefon yang ditaip sendiri dalam kod huruf Braille sentiasa ada di sisinya dan kerap dikemaskini, lengkap dengan nombor sambungan terus kepada satu-satu jabatan di MAS serta nombor faks.

“Tugas telefonis ini boleh disifatkan sebagai barisan hadapan sesebuah syarikat. Kami bertanggungjawab mengendalikan panggilan telefon dan orang pertama yang perlu membantu orang awam sebelum panggilan mereka disambungkan kepada pihak sepatutnya.

“Setiap hari bermacam-macam ragam manusia perlu kami hadapi tapi kami terima semua itu dengan berusaha membantu mereka sebaik mungkin,” katanya yang juga boleh menggunakan Internet serta mampu berkomunikasi menerusi e-mel dan facebook.

Kritikan dan herdikan oleh pemanggil adalah asam garam dalam tugas mereka dan biasanya Hamenah lebih senang membiarkan dulu pemanggil melepaskan kemarahan mereka sebelum meneruskan perbualan.

“Itu perkara biasa dan kami langsung tidak ambil hati dengan apa yang mereka katakan. Biasanya apabila pemanggil hubungi kami dalam nada marah, saya biarkan mereka lepaskan apa jua rasa tidak puas hati sehingga akhirnya mereka sendiri yang terdiam.

“Ketika itulah baru saya terangkan apa yang diperlukan dan akan cuba sebaik mungkin. Ada yang hubungi kami untuk menukar tiket penerbangan, minta kami dapatkan teksi, ada pula mahu disambungkan ke hotel atau restoran.

“Semua itu kami cuba menanganinya dengan baik dan secara berhemah. Kunci utamanya kesabaran,” katanya yang sudah lebih 25 tahun di MAS dan sebelum itu bertugas sebagai kerani di sebuah sekolah antarabangsa di pinggir ibu kota.

Sementara itu, Mazuki berkata, kebajikan pekerja yang dititikberatkan dan keprihatinan majikan membuatkan mereka bertahan di syarikat itu berdekad lamanya.

“Syarikat menyediakan kemudahan pengangkutan antara rumah ke pejabat untuk kami di samping suasana kerja yang selesa dan tiada masalah di kalangan rakan sekerja yang lain,” katanya.

~ Saya jarang nak menggunakan khidmat telefonis sebab tak suka bila disambungkan dan kadang tak tahu nak tanya apa bila dah disambungkan sebab terlupa.. Macam rasa takut..huhu..pelik betul.. Tapi saya respek OKU yang berkerja sebegini, memang satu cadangan yang baik jika mereka diambil bekerja. Tapi kemudahan untuk orang sebegini perlu disediakan agar memudahkan mereka juga =)

Monday, October 24, 2011

Warrior Baek Dong Soo ost Part 1





Cerita seni dan aksi ni memang jadi kegemaran saya.
Now, episod dah sampai ke kemuncak..
Tak sabar nak tunggu apa yang terjadi antara Baek Dong Soo & kawan baik dia yang jadi jahat tu, Yeo Un.
Tapi saya boleh pula suka karekter Cheon dengan Guan Tek (yang tangan sebelah tu)..
Maybe matured kot!

Sunday, October 23, 2011

MotoGP batal akibat kematian Simoncelli

Assalamualaikum w.b.t.
Sejarah tercipta lagi..Takziah buat keluarga Simoncelli.. Actually, saya tak ikuti perkembangan dunia permotoran pun tapi bagi tadi Acik beria-ia nak tengok dekat tv siap tangguhkan menghantar Soleh ke asrama. Saya buat tak kisah je lagipun kepala rasa berat. Tup-tup dengar Alang bising tentang kemalangan..
SEPANG — Perlumbaan Grand Prix (MotoGP) Malaysia 2011 dibatalkan berikutan kematian pelumba Itali Marco Simoncelli akibat kemalangan pada pusingan kedua di Litar Sepang di sini hari ini.
Simoncelli berusia 24 tahun.
Perlumbaan tersebut dibatalkan oleh penganjur perlumbaan, Sepang International Circuit (SIC) dan Dorna Sports iaitu pemegang hak perlumbaan MotoGP Dunia.
Pengarah Perubatan Persekutuan Motosikal Antarabangsa (FIM), Dr. Michele Macchiagodena mengumumkan kematian Simoncelli pada sidang media di Litar SIC.
Katanya, pelumba pasukan San Carlo Honda Gresini itu, yang mengalami kecederaan di bahagian toraks dan perut, meninggal dunia pada pukul 4.56 petang di pusat perubatan SIC di litar berkenaan.
Perlumbaan yang bermula 4 petang itu tersebut tidak diteruskan empat minit kemudian selepas Simoncelli terjatuh dan motosikalnya dirempuh oleh pelumba Yamaha, Colin Edwards dan pelumba Ducati, Valentino Rossi di selekoh ke-11.
Perlumbaan ditangguhkan pada pukul 4.05 petang dan Simoncelli kemudian dibawa dengan ambulans ke pusat perubatan di litar itu.
Bagaimanapun, Ewards terselamat daripada kecederaan serius manakala Rossi tidak mengalami kecederaan. — Bernama

~ Topi tercabut tu..huhu..ish2..bagaimana nak atasinya??

GADAFI DIJULANG DAN DIBUANG


KHAMIS lalu, pemimpin Libya yang digeruni selama 40 tahun oleh Barat, Muammar Gaddafi, 69, diheret keluar dari sebuah saluran pembetung di sebatang lebuh raya enam lorong di Sirte, tempat kelahiran Gaddafi. Dia ditangkap oleh sekumpulan pejuang Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC).

Kemudian, dalam video yang dirakam oleh seorang pejuang NTC, Gaddafi kelihatan cedera dan keliru apabila ditarik dari atas sebuah kenderaan dengan beberapa orang merentap rambutnya untuk menjatuhkan tubuhnya ke tanah.

Dalam tempoh sejam selepas diseksa, dia didapati sudah tidak bernyawa lagi.

Kisah kematiannya masih menjadi satu misteri. Bagaimanapun, keperibadian tokoh itu dianggap lebih eksentrik.

Musuh

Dilahirkan di dalam khemah puak Badwi berdekatan Sirte pada tahun 1942, Gaddafi seperti kanak-kanak lain mendapat pendidikan di sekolah Islam.

Beliau mempelajari asas-asas ketenteraan apabila memasuki Akademi Tentera Libya pada tahun 1961. Kekecewaan terhadap kepimpinan dunia Arab yang dimalukan oleh Israel menyebabkan Gaddafi mula menanam ideologi tersendiri.

Impian pegawai tentera muda itu ketika itu ialah mahu menyatukan dunia Arab dalam satu perikatan selain menyingkirkan sistem pemerintahan monarki Libya di bawah Raja Idris I.

Bersemangat bersama sekumpulan pegawai tentera muda, Gaddafi berjaya merampas kuasa daripada Raja Idris yang sedang mendapat rawatan di Turki dan membentuk Republik Arab Libya pada 1 September 1969.

Inspirasi beliau mengenai demokrasi, ekonomi dan sosial sebuah negara Islam mendapat pujian ramai apatah
lagi ia diadaptasikan melalui buku bertajuk The Green Book yang dihasilkan Gaddafi pada tahun 1975.

Cetusan ideanya dengan menjadikan Amerika Syarikat (AS) sebagai musuh ketat selain membentuk Republik Arab Libya cukup memikat.

Malah, ia menjadi satu ideologi unik yang berjaya menyatukan penduduk Libya yang berpuak-puak sebelum itu.

Gaddafi juga pernah menjemput lebih 200 kerabat raja Afrika dan pemimpin puak ke bandar Benghazi yang terletak di pinggir Laut Mediterranean bagi menyokong kempen Penyatuan Afrika.

“Kita mahu tentera Afrika mempertahankan Afrika, kita mahu mata wang tunggal Afrika dan kita hanya perlukan satu pasport untuk mengembara ke seluruh negara di Afrika,” beritahu Gaddafi kepada kumpulan itu yang datang dengan memakai mahkota emas dan pakaian kebesaran berwarna-warni.

Selepas peristiwa itu, Gaddafi mula digelar ‘Raja Segala Raja’ di Afrika.

Salah satu sumbangan terbesar Gaddafi kepada negaranya ialah usahanya membina ‘sungai buatan’ bertujuan menyalurkan air bawah tanah ke seluruh negara Libya yang tandus itu. Malah bagi rakyat Libya, projek yang dikenali sebagai Great Man-Made River Project itu merupakan Keajaiban Kelapan Dunia.



Pembaharuan

Gaddafi menggunakan kepintaran dan kekayaan negara itu untuk mengairi kawasan tandus berkenaan.
Bagi mengatasi masalah mendapatkan air bersih buat seluruh warga Libya, pembinaan paip air gergasi itu dimulakan pada Ogos 1984 di Brega.

Libya tidak mempunyai kepakaran tempatan untuk membina projek besar itu. Tetapi atas kekayaan hasil minyak, Gaddafi menjemput kepakaran luar untuk membantunya termasuklah dari Korea Selatan, Turki, Jerman, Filipina dan Britain.

Pada September 1993, lengkaplah pembinaan fasa pertama projek itu yang bermula dari timur di Sarir dan Tazerbo hinggalah ke Benghazi. Tiga tahun kemudian usaha menyalurkan air dari Tripoli ke barat iaitu di Jebel Hassouna siap.


Menyingkap sejarah lalu, air bawah tanah Libya itu ditemui secara tidak sengaja ketika usaha mencari telaga minyak baharu pada tahun 1953.

Daripada analisis radio karbon, sumber air fosil itu dianggarkan berusia kira-kira 40,000 tahun.

Kini, usaha itu membuahkan hasil apabila kira-kira 1,300 kilometer persegi tanah disalurkan dengan air untuk perladangan. Sebahagian tanaman itu adalah untuk makanan di dalam negara.

Tetapi bagi ladang-ladang besar yang mendapat bekalan air itu, ia ditanam dengan gandum, oat, jagung dan barli. Semua tanaman itu perlu diimport sebelum ini.

Kini, paip sepanjang 5,000 kilometar (km) itu boleh menyalurkan sebanyak 6.5 juta meter padu air sehari ke lebih 1,000 kawasan padang pasir.

Bagaimanapun, kekejaman Gaddafi semasa berkuasa menyebabkan rakyat Libya menentang beliau. Sejak berkuasa pada tahun 1969, Gaddafi sanggup menghukum musuhnya tanpa belas kasihan.

Pada tahun 1970, beliau sendiri mengarahkan hukuman gantung sampai mati dilakukan di tempat awam kemudian. Pada tahun 1977, beliau hadir semasa pelajar-pelajar yang memberontak ke atas rejimnya dihukum gantung.

Malah, kuasanya bukan setakat di Libya malah diakui di seluruh Afrika.

Tetapi, apabila menerima tekanan dunia berikutan insiden pengeboman pesawat Pan Am Flight 103 yang membunuh 270 orang pada tahun 1988 di Lockerbie, Scotland, nada keras Kolonel Gaddafi tidak sekuat dahulu terhadap dunia Barat.

Gaddafi mula cenderung kepada sekularisme dan tidak lagi pro-Islamik.

Bekas Presiden Amerika Syarikat (AS), Ronald Reagan pernah menggelar lelaki itu anjing gila dari Timur Tengah, manakala Presiden Sudan, Gaafar Nimeiry menggelarkannya sebagai lelaki dengan dua personaliti, tetapi kedua-duanya adalah jahat.

Dengan riak wajah yang bengis diiringi renungan tajam yang menggerunkan, gelaran-gelaran tersebut hakikatnya bukanlah asing untuk Gaddafi.

Walaupun The Green Book memperlihatkan perjuangan Gaddafi sebagai seorang pemimpin Islam, tetapi retorik keagamaan yang dibawa Gaddafi sukar dibendung kerana sifat penyalahgunaan kuasa, kekejaman, mengumpul kemewahan dan kaki perempuan semakin terserlah.

Kemuncak kepada kemarahan rakyat ialah apabila pada saat rakyatnya hidup dalam kemiskinan kerana kadar pengangguran yang tinggi, Gaddafi didapati memiliki harta berjumlah AS$60 bilion (RM182.64 bilion)
Akhirnya, selepas memerintah Libya lebih empat dekad beliau dibunuh oleh rakyatnya sendiri.

Sumber: Kosmo

MARATON LELAKI 100 TAHUN

 
FAUJA SINGH mengejutkan dunia dengan menyertai larian maraton ketika usianya mencecah 100 tahun. Pelari Britain itu menamatkan maraton Toronto Waterfront di Kanada sejauh 41.9 kilometer dalam masa lapan jam, 25 minit dan 16 saat baru-baru ini.

Bagaimanakah pencapaian melangkaui usia itu dapat dilakukan? Padahal kebanyakan daripada kita akan bersyukur sekali gus terkejut kerana masih terus bernafas pada usia satu abad. Menyertai larian maraton pada usia sebegini ibarat nukilan novel sains fiksyen.

Namun, realitinya, Singh masih dapat mengatasi lima peserta lain yang lebih muda untuk menamatkan larian di tempat ke-3,850.

Dia meletakkan kejayaannya kepada amalan tidak merokok atau minum arak, berfikiran positif dan makan kari halia.

Namun, jika hanya semua itu yang diperlukan, jalan-jalan raya akan dipenuhi pelari berusia seabad manakala setiap rumah orang tua memiliki pasukan atletnya sendiri.

Pakar perubatan geriatrik menyatakan, rekod yang dicatatkan oleh Singh akan bertahan lama dan sukar untuk diatasi.

Larian jarak jauh membebankan tubuh manusia dengan semakin tua seseorang, semakin sukar baginya melakukan aktiviti lasak.

Jantung warga tua kurang efisien dalam menyalurkan kitaran oksigen ke seluruh badan. Darah beroksigen yang dipam oleh jantung individu berusia 60 tahun kurang 20 peratus kandungan oksigen berbanding darah pemuda berusia 20 tahun.

Selain itu, kekuatan otot merosot dengan ketara apabila seseorang melepasi had usia 70 tahun pada kadar 30 peratus untuk setiap satu dekad.

Ligamen dan tendon pula semakin rapuh, menyebabkan warga emas lebih cenderung ditimpa kecederaan manakala paru-parunya menjadi keras dan kurang efisien.

Namun, jika keadaan kesihatan warga emas berkenaan baik dan dia kerap melakukan latihan fizikal, kesan penuaan ini dapat diperlahankan.

Penjagaan kesihatan yang baik juga membolehkan semakin ramai warga emas terus berlari walaupun usia mereka memasuki lingkungan 80 atau 90 tahun.

Bagi golongan ini, Singh ialah seorang wira.

"Apa yang cuba disampaikan oleh Singh ialah saya tidak akan membiarkan diri saya dikongkong oleh norma-norma kehidupan," kata pengarah program kebangsaan Pusat Latihan Galloway di Atlanta, Chris Twigg.

Luar biasa

Tambah Twigg: "Masa memberikan kesan buat kita semua. Tetapi selagi kita berwaspada dengan cara latihan, kita sebenarnya boleh mencapai apa yang orang lain fikirkan mustahil.

"Jika mempunyai kesihatan yang baik, kita mampu menghabiskan larian selagi kita bergerak secara perlahan-lahan.

"Kuncinya adalah dengan mengurangkan tekanan ketika berjalan untuk mengelakkan keletihan kaki."
Twigg turut menasihatkan pelari agar mengurangkan hari latihan dalam seminggu untuk memberi ruang kepada badan berehat.

Majikan Twigg, bekas atlet sukan Olimpik, Jeff Galloway yang merupakan penulis buku Running Until You're 100 menjelaskan bahawa impiannya adalah untuk berlari sehingga dia mencapai usia 100 tahun dan boleh terus menulis sambungan buku itu.

Lelaki yang berusia 67 tahun itu telah melatih mereka yang berusia 70-an dan ramai yang berjaya menghabiskan larian maraton.

Namun, dia mengakui bahawa peluang untuk mencapai angka 100 tahun tanpa sebarang penyakit dan kekal sihat untuk menamatkan larian jauh adalah sesuatu yang sukar.

"Mesej yang disampaikan melalui kajian kami adalah 'gunakannya atau biarkan ia hilang'," kata Galloway.
Dr. Sharon Brangman yang merupakan Pengerusi Persatuan Geriatrik Amerika percaya bahawa Singh adalah antara warga emas luar biasa yang muncul pada ketika ini.

"Dia benar-benar seorang yang luar biasa. Maraton adalah antara punca utama yang memberikan tekanan kepada tubuh.

"Ketika usia 100 tahun kebanyakan manusia boleh mencapai jarak 10 meter sahaja. Mustahil untuk menamatkan maraton.

Tambah Brangman, maraton sebenarnya memberikan banyak tekanan kepada jantung walaupun kepada orang muda.

Pelari muda juga boleh terlibat dengan kecederaan fizikal yang lain sebelum sistem endorfin mereka mula bekerja untuk larian.

Sumber: Kosmo

~ Wah! Kagum saya. Sekarang ni pun saya lari rasa semput sebab jarang nak buat inikan maraton. Tapi ia memang tidak mustahil. Jika tubuh biasa buat senaman dan latihan fizikal yang lain, kita boleh jadi seperti atok di atas.

FENOMENA LAU KANA BAINANA


SEBIJI buah epal yang masak ranum dilihat berada di atas lantai sebuah pasar raya di Bandar Jeddah, Arab Saudi. Beberapa orang yang lalu lalang berhampiran tempat jualan buah-buahan dan sayur segar itu langsung tidak mengendahkannya.

Kemudian, apabila seorang wanita muda berjubah hitam lengkap berpurdah melalui kawasan tersebut, dia pantas mengangkat buah epal yang berada di lantai lalu diletakkan semula di tempat asalnya.

Tindakan wanita itu ternyata mengundang sekuntum senyuman buat seorang lelaki yang bersembunyi sambil memerhatikan situasi tersebut melalui kamera tersembunyi di satu sudut pasar raya itu.

Tanpa menunggu lebih lama, lelaki yang mempunyai lesung pipit di pipi itu bergerak untuk menemui wanita tersebut. Ucapan tahniah tidak lekang diucapkan kerana kelakuan baik yang ditunjukkan wanita berkenaan.
“Terima kasih saudari kerana mencontohi akhlak Nabi Muhammad SAW yang sudah pasti tidak akan suka seandainya nikmat atau rezeki dibiarkan terjatuh di lantai begitu sahaja.

“Soalan saya, seandainya Rasulullah SAW ada di hadapan saudari selama seminit, apakah yang mahu saudari ucapkan kepada Baginda?” demikian pertanyaan yang dilontar pengacara berkenaan sekali gus menusuk hingga ke lubuk hati paling dalam bagi sesiapa yang mendengarnya.

Tiada jawapan yang keluar dari bibir wanita itu melainkan mutiara jernih yang mengalir dari kelopak matanya. Sejurus menghela nafas, dia pantas mengungkapkan: “Ia satu soalan yang sukar. Duduk bersama Baginda adalah impian semua orang. Andainya ia berlaku, saya ingin meminta kepadanya agar membawa saya jauh dari dunia ini.”

Itu antara pengisian rancangan televisyen bertajuk Law Kana Bainana (Andai Rasulullah SAW Bersama Kita) yang dicetuskan oleh Ahmad Al Shugairi, 38, merangkap pengacara untuk program yang menjadi fenomena di Semenanjung Tanah Arab dan di serata dunia.

Program berbentuk dakwah itu bertujuan mengajak umat manusia untuk mengenali keperibadian mulia Nabi Muhammad SAW yang dilahirkan sebagai pembawa rahmat bagi sekalian alam.

Terbahagi kepada beberapa segmen, ternyata program itu mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan terutama bagi golongan muda yang semakin melupakan keagungan insan bernama Muhammad bin Abdullah itu.

Bagaimanapun, inisiatif yang diambil Ahmad bagi menerbitkan rancangan sedemikian membuktikan bahawa sebenarnya segala amalan dan sunnah Nabi SAW masih menjadi ikutan serta pegangan sebahagian umat Islam di dunia ini.

Antara segmen yang terdapat dalam rancangan itu seperti rakaman kamera tersembunyi untuk mengetahui tindakan seseorang individu dalam pelbagai situasi, temu bual dengan pelbagai tokoh dalam bidang tertentu termasuk yang bukan Islam mengenai pandangan mereka terhadap Nabi SAW dan penceritaan sirah-sirah Nabawiyah secara tidak langsung memberi kesan yang mendalam kepada penonton.

Pintu hati terbuka

Ironinya, Ahmad sendiri mengakui bahawa dia bukanlah seorang sheikh atau pendakwah yang memiliki ilmu agama yang luas dalam mengajak manusia mengenali Rasulullah SAW. Namun, rasa cinta yang menggunung tinggi terhadap Baginda SAW merupakan faktor utama dia berbuat demikian.

“Saya bukan seorang sheikh. Tetapi, apabila mula belajar untuk mengenali ketokohan Rasul Junjungan, saya terus jatuh cinta kepada Baginda dan berusaha mempelajari sirah-sirah yang menceritakan tentang keistimewaan Nabi Muhammad SAW,” ujar Ahmad ketika ditemu bual oleh akhbar The New York Times pada tahun 2009.

Menyingkap latar belakang Ahmad yang berasal dari Arab Saudi, dia pernah melalui zaman gelap sebagai seorang anak muda yang lalai daripada melakukan tuntutan agama.

Dilahirkan pada tahun 1973 dalam sebuah keluarga kosmopolitan yang kaya, Ahmad kemudian melanjutkan pengajian di sebuah kolej di Long Beach, California pada usia 17 tahun.

Bertitik tolak dari situlah, dia mula mengabaikan suruhan agama seperti tidak bersolat dan tidak berpuasa. Sama seperti anak muda lain, Ahmad lebih gemar menghabiskan masa dengan acara hiburan dan keseronokan. Merokok, berseronok dengan wanita dan meminum arak antara perilaku negatif yang pernah dilakukan pemuda itu.

Cuma, apabila mengambil keputusan untuk berkahwin pada usia 22 tahun, Ahmad berusaha menjalani kehidupan menurut ajaran Islam yang sebenar. Dia turut menyesali kehidupan bebas yang dilalui ketika remaja.

Rentetan itu, Ahmad bertindak kembali ke Arab Saudi di samping mahu menguruskan perniagaan milik bapanya. Namun, isterinya tidak mahu mengikut corak hidup Ahmad yang mula berubah ke arah lebih Islamik dan ia membuatkan pasangan itu mengakhiri perkahwinan mereka dengan perceraian.

Di sana, Ahmad mula belajar dengan seorang ulama bernama, Adnan al-Zahrani yang mendedahkan kepadanya tentang idea bahawa kekuatan Islam datang daripada kepelbagaian dan keterbukaan dengan cara-cara pemikiran yang baharu.

Buat kali pertama, Ahmad menemui satu cara untuk mengimbangi gelodak jiwanya yang berperang dengan kehidupan sendiri di Amerika Syarikat dan Arab Saudi.

Di Jeddah, Ahmad kemudian membuka sebuah kafe yang dinamakan Al-Andalusia untuk golongan muda mempelajari lebih lanjut tentang Islam menerusi koleksi buku-buku Islamik yang disediakan di kafe tersebut.
Sebelum menerbitkan rancangan Law Kana Bainana, Ahmad telah berjaya menarik perhatian dan menjadi inspirasi kepada ribuan pemuda pemudi di tanah Arab melalui program televisyen bertajuk Khawater (Pemikiran) sejak tahun 2004 hingga 2010.

Rancangan tersebut memberi tumpuan tentang bagaimana kehidupan Muslim pada masa dahulu dan zaman sekarang. Ia kemudian diiktiraf sebagai program paling berjaya di dunia Arab yang disiarkan sepanjang bulan Ramadan pada setiap tahun.

“Orang Islam dahulu kala merupakan cendiakawan dalam pelbagai bidang termasuk sains, perubatan, astronomi dan matematik. Justeru, kita harus bangkit kembali untuk memastikan kegemilangan Islam akan terus berkekalan pada masa akan datang,” tutur Ahmad kepada Rahima al-Balushi, wartawan akhbar Times of Oman.

Bagi wartawan The New York Times, Robert F. Worth yang pernah menemu bual Ahmad, dia menganggap lelaki itu seorang bintang generasi baharu yang dikenali sebagai sheikh satelit.

“Menerusi beberapa rancangan televisyen yang diterbitkannya, Ahmad banyak membantu masyarakat dunia dalam meningkatkan pemahaman sebenar terhadap Islam yang sering dipandang serong.

“Pendekatan dakwah yang digunakan Ahmad sangat berhemah dan mampu menarik perhatian sesiapa sahaja yang didekatinya,” kata Robert.

Sumber: Kosmo

~ Bagi yang belum tengok rancangan ni, baik tengok. Tak rugi pun. Boleh lihat dalam tv al-Hijrah (114 astro) atau di youtube. Saya juga pernah menyentuh berkenaan rancangan ini di sini.

Saturday, October 22, 2011

LAMBAIAN KAABAH

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah tiba giliran penerbangan KT65 iaitu penerbangan yang membawa insan kesayanganku. Alhamdulillah malam tadi kami adik beradik selamat menghantar Ummi dan Abah ke Kelana Jaya.

Tepat 10.03 malam kami bertolak ke sana dengan diiringi takbir dari Pak Usu. Waktu tu, saya rasa sayu. Rasa syahdu. Sebelum tu pun sewaktu balik dari kerja, Acik sempat berkata pada saya, "Kak, Ummi dan Abah nak bertolak dah. Akak tak sedih ke? Acik macam sedih je.." - soalan provok ke ni?

Tak semana-mana, saya sudah mengalirkan air mata. Huhuhu.. Tanggungjawab berat lepas ni.. Ok, stop pasal cry-cry ni.. Tak bestlah kan.. Doakan yang terbaik je untuk Ummi dan Abah. Moga Ummi dan Abah mendapat haji yang mabrur dan dimudahkan semua urusan ketika di sana. Amin.

Sampai di Kelana Jaya dalam 10.42 malam. Kami tiba awal agar dapat memudahkan semua urusan walaupun Ummi dan Abah mendaftar pada jam 1.30 pagi. Alhamdulillah semua adik beradik ada termasuk tunang Angah. Ina atau Kak Lang isteri Alang hanya sempat berbual dengan Ummi melalui hand phone je kerana tugas. Cuma Utih je tak berkesempatan mengiringi disebabkan terikat dengan tugasan di tempatnya belajar. Tapi Utih dah balik awal sebelum tu =)

Ummi and Abah registered with Gemilang package dalam tahun ni juga. Semuanya bagai dimudahkan sehingga dipanggil untuk mengerjakan haji pada tahun ini juga. Alhamdulillah.

Pihak Tabung Haji membuat pengumuman dalam 10 minit awal sebelum 1.30 pagi untuk para jemaah check in dengan mearahkan para jemaah membawa sendiri bagasi. Ketika tu, kami risau sebab Ummi tak larat nak bawa beg. Lagipun Ummi kurang sihat. Sempat makan ubat selsema sebelum bertolak.

Kami adik beradik sudah berbaris di sebelah sisi bangunan untuk lihat Ummi dan Abah. Kelihatan Abah tercari-cari kami dari arah kanan di mana tempat kami berdiri ketika Ummi dan Abah nak masuk ke bangunan. Ntah macam mana, Abah menoleh juga ke belakang dan kami cepat-cepat melambai.

Ummi kelihatan sayu dan hati kami pun syahdu sekali lagi. Sebelum itu juga, sempat kami adik beradik memohon ampun maaf di atas segala sikap kami dan mencium Ummi dan Abah. InsyaAllah, kami mendoakan segalanya dalam perlindungan Allah s.w.t.

Selamat mengerjakan ibadat haji 1432 kepada semua hujjaj. Semoga Allah kurniakan haji mabrur dan semoga selamat menyelesaikan ibadat haji dan selamat tiba di kampung halaman. أمين
~ Kami pasti menyusul selepas ini.

Thursday, October 20, 2011

DOA ASIAH

Tulisan ini membawa kalimah bermakna.

Kalimah yang di abadikan di dalam al-Quran agar terus diingat sepanjang masa.

Kalimah yang keluar dari mulut seorang perempuan yang hatinya telah diliputi keimanan.

Perempuan itu berdiri sambil berseru tanpa menghiraukan kemilau dunia yang fana.

Dia berkata dengan bahasa sikap dan ucapannya, "Ya Tuhanku, bangunkan untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syurga."

Sungguh, tidak ada lagi tempat bagi dunia dalam hatinya.

Maha Suci Allah, seluruh hati perempuan itu dipenuhi dengan cinta kepada Tuhannya!

Di atas jalan Tuhannya, perempuan itu tetap bertahan sekalipun sering ditimpa seksaan yang bertubi-tubi.

Di atas jalan kebenaran, perempuan itu tetap berpijak, langsung tidak beralih sekalipun sering dilontar cacian hina.

Kalian yang membaca,

Perempuan yang saya maksudkan ialah Asiah, isteri Firaun.

Seorang isteri yang tidak dicintai oleh suaminya.

Tetapi, sangat dikasihi oleh pemilik hatinya, Allah S.W.T.

Istimewanya Asiah, doanya diabadikan di dalam al-Quran:
"Ya Tuhanku, bangunkan untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syurga." (at-Tahrim:11)


Al-Hafiz Ibn Hajar berkata:
"Antara keutamaan Asiah, isteri Firaun, adalah dia lebih memilih mati dan diseksa di dunia daripada memperoleh kesenangan yang telah didapatkannya sebagai isteri Firaun." (Fathul Bari, 6/516)

Ibn Kathir pula berkata:

"Dengan sanadnya, Ibn Jarir meriwayatkan dari Sulaiman at-Taimi, bahawa isteri Firaun sering diseksa di bawah terik sinar matahari. Dia diseksa oleh suaminya, namun apabila Firaun meninggalkannya setelah menempatkan Asiah di bawah terik sinar mentari, para Malaikat terus menaungi Asiah dengan sayap-sayap mereka, lalu Asiah dapat melihat rumahnya di dalam syurga." (Tafsir Ibn Kathir, 4/394)


Mulianya isteri Firaun, Allah S.W.T menyebutnya di dalam al-Quran:
"Dan Allah membuat isteri Firaun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika dia berkata, "Ya Tuhanku, bangunkan untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syurga dan selamatkanlah aku daripada Firaun dan perbuatannya; serta selamatkanlah aku daripada kaum yang zalim."
 

Alangkah bahagianya Asiah, doanya dimakbulkan Allah S.W.T.

Pahit maung seksaan yang menimpanya menjadi manis setiap kali melihat rumahnya di syurga.

Allahu Akbar!

Ya Allah, jadikan kami wanita yang langsung tidak silau dengan kemilau dunia, fatamorgana yang menipu manusia!

Sumber: iluvislam.com

~ Dewasa ini, ramai yang memilih kekayaan dan kemewahan tanpa mempedulikan hubungan dengan pencipta dan sesama manusia. Ada yang sanggup menggadaikan agama kerana inginkan hidup mewah tanpa memikirkan akibatnya..Jadikan kisah Asiah sebagai iktibar untuk kita semua dalam memelihara jiwa agar sayangkan agama dan jangan biarkan kes 3 Ogos 2011 berulang kembali. Akidah diperkotak katikkan dengan sesuka hati... Generasi muda, kuatkan jiwa untuk mengenal diri dan Islam.

Wednesday, October 19, 2011

JANGAN AMALKAN BERPRASANGKA BURUK


ISLAM menganjurkan umatnya mengeratkan silaturahim serta hidup rukun damai. Kerana itu kita dilarang melakukan perkara yang menjejas dan merosakkan hubungan baik sesama manusia, antaranya bertelingkah, bermusuh-musuhan serta berprasangka buruk.

Perihal ini dinyatakan Allah SWT dalam Surah Al-Hujarat ayat 12, bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan sangkaan supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.” Berdasarkan ayat ini, sesungguhnya sebahagian prasangka itu perbuatan dosa kerana ia timbul daripada perasaan iri hati atau dengki terhadap seseorang, yang kemudian menimbulkan tuduhan tidak berasas kepada seseorang sehingga menyakiti hati orang itu.

Ingatlah, setiap perbuatan yang dilakukan, sama ada baik atau buruk, pasti menerima pembalasan di akhirat.
Oleh itu, sebagai hamba yang beriman kepada Allah SWT dan hari kiamat, hendaklah kita menjaga pertuturan dengan berbicara yang baik atau lebih baik diam saja.

Ini sebagaimana riwayat Imam Al-Bukhari menyatakan Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, hendaklah ia berkata-kata yang baik atau hendaklah ia diam.” Bagi mengelak kita berprasangka buruk, teliti dan selidiki dulu perkara yang kita dengar dan jangan terus membuat andaian bukan- bukan.

Peringatan ini dinyatakan Allah dalam firman-Nya yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu orang fasik membawa sesuatu berita, selidikilah untuk menentukan kebenarannya.” (Al Hujuraat, ayat 6) Rasulullah SAW juga mengingatkan umat Islam supaya tidak cepat terpengaruh dengan berita disampaikan seseorang yang belum pasti benar-benar melaksanakan perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya.

Orang dimaksudkan Rasulullah dikenali sebagai orang fasik di mana baginda SAW bersabda: “Jauhilah oleh kamu prasangka kerana sesungguhnya prasangka itu sedusta-dusta perkataan.” (Riwayat Imam Al-Bukhari) Dalam soal ini, ulama menetapkan bahawa prasangka buruk terbahagi kepada dua bahagian iaitu: Pertama: Prasangka yang mendatangkan dosa dan haram Prasangka yang mendatangkan dosa dan haram termasuk prasangka terhadap Allah SWT, walaupun di dalam hati, serts prasangka terhadap orang yang dikenali baik (orang yang tidak fasik) dan orang yang tidak melanggar hukum syarak.

Kedua: Prasangka yang tidak mendatangkan dosa adalah keadaan di mana kita berprasangka buruk terhadap seseorang tetapi ia terbatas di dalam hati dan tidak dinyatakan atau dizahirkan kepada orang lain.

Prasangka ini juga dalam keadaan apabila kita berwaspada mengenai keselamatan diri, harta dan keluarga daripada ancaman anasir jahat, contoh daripada orang yang berniat jahat.

Tidak menjadi kesalahan kita berprasangka seseorang itu ingin membuat kejahatan, asalkan kita berwaspada dengan tindakannya dan jangan sewenang-wenangnya melepaskan tuduhan sedangkan seseorang itu tidak melakukan kesalahan itu.

Tetapkan dalam diri kita bahawa Allah SWT mahukan hamba-Nya hidup dalam keharmonian. Oleh itu, sewajarnya kita mengamalkan sifat berkasih sayang dan belas kasihan sesama manusia.

Hindarilah daripada berprasangka buruk yang sememangnya diketahui akan merosakkan perpaduan kehidupan manusia, mudah-mudahan kita dapat mengekalkan ukhuwah sesama insan yang sememangnya dianjurkan oleh Rasulullah SAW dan Islam.

Sunday, October 16, 2011

REAL STEEL



A gritty, white-knuckle, action ride set in the near-future where the sport of boxing has gone high-tech, Real Steel stars Hugh Jackman as Charlie Kenton, a washed-up fighter who lost his chance at a title when 2000-pound, 8-foot-tall steel robots took over the ring. Now nothing but a small-time promoter, Charlie earns just enough money piecing together low-end bots from scrap metal to get from one underground boxing venue to the next. When Charlie hits rock bottom, he reluctantly teams up with his estranged son Max (Dakota Goyo) to build and train a championship contender. As the stakes in the brutal, no-holds-barred arena are raised, Charlie and Max, against all odds, get one last shot at a comeback.



Sumber: Trailers

~ Siapa yang suka robot gusti, boleh lah layan cerita ni.. Memang best bagi menaikkan semangat untuk berjuang. Bukan kecil sebarang kecil tapi ada jiwa yang kuat, pasti boleh! Saya tengok pun sebab terpengaruh dengan Alang dan Soleh.. Actually bila tengok cerita ni, saya teringat nasihat Ummi sebab saya suka kata tak boleh padahal belajar dah memang tinggi cuma minat terhadap kerja yang kita buat ketika ini tiada. Tapi Ummi tetap kata, " Jangan merungut! Kakak boleh..Sabar je. Kakak dah cuba untuk dapatkan apa yang akak nak tapi belum masanya.. Sabar je.."

PIRAMID BAWAH TANAH

TIDAK MENGANCAM... pembinaan piramid terbalik ini membolehkan bangunan warisan di sekitar Mexico City terus terpelihara.

JIKA bandar raya lain berbangga dengan pembinaan menara pencakar langit, di tengah Mexico City, arkitek kini sibuk merealisasikan pembikinan bangunan lebih luar biasa - pencakar bumi.

Mengikut rancangan, mereka mahu membina bangunan 65 tingkat sehingga 300 meter ke dalam tanah.

Berbentuk seperti piramid terbalik, bangunan itu bakal dibina di ibu negara Mexico dan sepatutnya memiliki ketinggian kira-kira sama dengan bangunan lain di situ.

Daripada 65 tingkat itu, setiap 10 daripadanya dikhaskan untuk kediaman dan kedai, selain sebuah muzium serta 35 tingkat lagi untuk dijadikan pejabat.

Di bahagian paling atas bangunan ini dipasang lapisan kaca untuk menutup lubang empat segi sama seluas 240 meter x 240 meter.

Selain bertindak sebagai bumbung, ia juga membolehkan cahaya matahari digunakan bagi menerangi bahagian lebih rendah di dalam tanah.

Pegawai firma arkitek BNKR Arquitectura, Esteban Suarez, berkata bangunan itu turut menempatkan sebuah pusat kebudayaan baru untuk Mexico.






Katanya, permintaan untuk ruang pejabat, pusat komersial dan kediaman sentiasa tinggi di Mexico City tetapi pada masa sama, tiada kekosongan ketika ini.

“Undang-undang Pusat dan kerajaan tempatan pula melarang sebarang bangunan bersejarah dimusnahkan.

“Jika ia dibenarkan pun, peraturan semasa mengehadkan pembinaan bangunan hanya setinggi lapan tingkat,” katanya.

Di sebalik kekangan itu, katanya, pusat bandar raya Mexico City yang bersejarah itu perlukan perubahan.

Justeru, kata Suarez, mereka tidak ada pilihan kecuali satu - membina bangunan jauh ke dalam tanah.

“Pencakar bumi ini mengekalkan kewujudan bangunan yang menjadi mercu tanda Mexico City dan bangunan bersejarah lain di sekitarnya,” katanya.

Melalui lubang yang ada di tengah-tengah piramid terbalik itu, kata Suarez, semua penghuni bangunan berkenaan dapat menikmati cahaya semula jadi dari matahari.

Aspek pengudaraan juga diberi perhatian dengan mengekalkan sistem sedia ada, membolehkan penghuni menggunakan sumber semula jadi.

“Apabila bangunan ini siap nanti, pelbagai aktiviti masih boleh terus dilangsungkan di tengah bandar raya, seperti konsert, pameran terbuka dan perarakan tentera,” katanya.

Piramid memang memainkan peranan besar dalam sejarah seni bina Mexico.

Ribuan tahun lalu, pembangunan di negara itu banyak dipengaruhi struktur piramid.

Ketika kaum Aztec tiba di Lembah Mexico, mereka membina piramid di atas tasik yang mereka temui di situ.

Sejajar dengan perkembangan dan pengaruh empayar Aztec, mereka membina piramid baru dengan saiz lebih besar - bukan di kawasan baru, sebaliknya di sekitar piramid asal.

Piramid tradisional merangkumi pelbagai lapisan sejarah, sesuai dengan era tertentu.

Apabila penjajah Sepanyol tiba di Amerika dan akhirnya menguasai Aztec, mereka membangunkan gereja Kristian di atas piramid berkenaan.

Akhirnya, seluruh bandar raya kolonial itu dibina di atas tapak tamadun Aztec.

Pada abad ke-20, banyak bangunan kolonial diruntuhkan untuk memberi ruang kepada pembinaan bangunan moden di atas tapak bersejarah.

Justeru, Suarez berkata, pihaknya mahu mengelak kesilapan itu berulang.

“Bangunan pencakar bumi ini dibina jauh ke dalam tanah untuk membolehkan kami menemui asal usul tamadun Mexico,” katanya.

Sumber: Metro

~ Saya rasa kagum jika kita masih kenal di mana bumi kita pijak. Berpusu-pusu orang nak jaga sejarah di bumi sendiri. Tapi kita yang muslim ni, adakah kita cintakan sejarah negara kita dan ketamadunan Islam? Saya tanya pada diri sendiri... Apa-apa pun kita kena hargai sejarah yang tercipta.

Friday, October 14, 2011

TERKINI: Sultan Kedah diisytihar Yang di-Pertuan Agong ke-14



KUALA LUMPUR – Majlis Raja-Raja dalam mesyuarat khasnya hari ini bersetuju mengisytihar Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah sebagai Yang di-Pertuan Agong yang baru berkuatkuasa pada 13 Disember ini untuk tempoh lima tahun.

Sementara Sultan Kelantan Sultan Muhammad V dipilih menjadi Timbalan Yang di-Pertuan Agong untuk tempoh yang sama, menurut kenyataan akhbar dari Jabatan Perdana Menteri yang dikeluarkan di sini hari ini. – BERNAMA

~ Kat ofis baru je letak gambar agong, maklumlah ofis baru..lepas ni kena tukar segera

7 FASA HIDUP MANUSIA

1. Fasa Alam Roh

Dari unsur tanah kita diciptakan. Di alam roh, Allah memberitahu bahawa kita telah mempersaksikan ketuhanan-Nya. Kita hadir ke dunia daripada setitis air yang tiada erti untuk membuktikan kesaksian itu.
Firman Allah SWT yang bermaksud, “Kami telah menciptakan kamu, maka mengapa kamu tidak membenarkan (hari berbangkit)? Maka terangkanlah kepada-Ku tentang nutfah (air mani) yang kamu pancarkan. Kamukah yang menciptakannya, atau Kamikah yang menciptakannya? (Surah al-Waqi'ah: 57-59).

2. Fasa Alam Dunia

Ketika ini, roh ibarat pemandu dan jasad adalah kenderaan. Kadangkala, kehebatan sesebuah kenderaan, BMW contohnya, menyebabkan pemandunya lupa diri lalu memandu sesuka hati tanpa menghiraukan peraturan jalan raya atau keselamatan diri sendiri.

Roh yang lupa Tuhan akan memandu jasad berbuat dosa. Hidup di dunia hanyalah seketika. Hari akhirat itu tiada batas masa. Firman Allah SWT.:

“Pada hari mereka melihat hari berbangkit itu, mereka merasa seakan-akan tidak tinggal (di dunia) melainkan (sebentar saja) di waktu siang atau pagi hari. (Surah al-Naziat: 46)

3. Fasa Alam Barzakh

Barzakh bererti sesuatu yang terletak di antara dua benda atau penghalang. Kubur adalah permulaan alam akhirat, sempadan antara alam dunia dan alam kebangkitan. Alam barzakh akan memperlihatkan destinasi akhir kita nanti. Itulah yang diterangkan oleh Rasulullah SAW sebagai azab kubur. Firman Allah SWT.:

“Kepada mereka diperlihatkan neraka, pada pagi dan petang, dan pada hari terjadinya kiamat.” (Surah al-Mu’min: 46)

Saat telah diwafatkan, jasad kita ke kubur dan roh kita pergi ke alam barzakh. Tiada satu roh pun boleh terlepas daripada soalan malaikat walaupun dia tidak mempunyai kubur seperti mati ditelan ular sawa atau lemas di laut.

Firman Allah SWT.:


“(Demikianlah keadaan orang-orang kafir itu), hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata, “Ya Tuhanku, kembalikanlah aku (ke dunia), agar aku dapat berbuat kebajikan yang telah aku tinggalkan.” Sekali-kali tidak! Sungguh itu adalah dalih yang diucapkannya saja. Dan di hadapan mereka ada barzakh sampai pada hari mereka dibangkitkan.” (Surah al-Mukminun: 99-100)

             Kisah: Perbualan 2 orang Profesor

Prof. Chea: Prof. Faris, cuba lihat mayat ini. Saya dah buat observation selama dua hari, tiada langsung bukti saintifik yang boleh membuktikan ada malaikat yang datang menyoalnya seperti yang anda dakwa. Jelas, itu tidak berlaku kepada orang yang mati.
Prof. Faris: Prof. Chea, cuba lihat dia. (menunjukkan isyarat tangan kepada seorang pembantu makmal yang sedang tidur lena di atas sebuah kerusi di salah satu sudut makmal)
Prof. Chea: Kenapa dengan dia?
Prof. Faris: Prof. pernah bermimpi?
Prof. Chea: Dah tentu.
Prof. Faris: Prof. dapat melihat mimpi orang itu sekarang?
Prof. Chea: Tidak.
Prof. Faris: Lihat, observation kita semata-mata tak mampu menjangkau ke dalam mimpi orang yang tidur. Apatah lagi nak mengjangkau ke alam orang mati.

4. Fasa Dibangkitkan

Malaikat Israfil akan meniup sangkakala untuk membangkitkan kita dari alam barzakh.
Firman Allah SWT.:
“Dan sesungguhnya hari kiamat itu pasti datang, tiada keraguan padanya, dan sungguh Allah pasti akan membangkitkan sesiapapun yang di dalam kubur.” (Surah al-Haj: 7)

5. Fasa Alam Mahsyar

Alam Mahsyar mengumpulkan umat manusia dari zaman Adam a.s. hinggalah  Muhammad SAW untuk menanti saat pengadilan terbuka oleh Allah SWT. Firman Allah SWT.:

 “Kami telah menentukan kematian masing-masing kamu dan kami tidak lemah. Untuk menggantikan kamu dengan orang-orang seperti kamu (di dunia) dan membangkitkan kamu kelak (di akhirat) dalam keadaan yang tidak kamu ketahui. (Surah al-Waqiah: 60-62)

6.Fasa Dihisab dan Menerima Buku Catatan Amalan

Hisab Allah SWT. merangkumi sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara. Amalan kita takkan terlepas dari perhitungan meskipun sebesar biji sawi. Firman Allah SWT.:

Maksudnya: Maka adapun orang yang diberi surat (perhitungan) di sebelah kanannya, akan berkata: Marilah bacalah suratku (ini). Sesungguhnya (memang) aku percaya, bahawa aku bertemu perhitungan ku (yang baik). Maka (adalah) ia dalam penghidupan yang diredai. (Surah al-Haaqah: 19 )

Kisah:

Lelaki A: (Sambil memegang telefon bimbit) Alah Celcom ni, hantar mesej tulis ‘ok’ aje pun dikira. Habis satu sen.
Lelaki B: Itu baru kiraan Celcom. Kiraan Allah nanti lagi dahsyat. Tak ada satu detik lintasan hati pun yang tak dikira.
(Lelaki A bercucuran air mata)

Pada hari (ketika) lidah, tangan dan kaki mereka menjadi saksi atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan. (Surah al-Nur: 24)

7.Fasa Syurga atau Neraka

Nama-nama Syurga

Syurga Firdaus
Surat Al Mu'minuun, ayat 9-11.
"Dan orang-orang yang memelihara solat: Mereka itu adalah orang - orang yang akan mewarisi (yaitu) yang bakal mewarisi syurga firdaus, mereka kekal di dalamnya".

Syurga Adn
Firman Allah SWT di dalam surat Thaaha, ayat 76.
"(Yakni) syurga 'Adn yang dibawahnya mengalir sungai-sungai, didalamnya mereka kekal. dan itulah (merupakan) balasan bagi orang yang ( dalam keaddan ) bersih ( saat didunianya dari berbagai dosa )".

Surah Shaad, ayat 50 :
"(Yaitu) syurga'Adn yang pintu - pintunya terbuka bagi mereka".

Syurga Na'iim
Surah al Hajj, ayat 56. Allah SWT. berfirman :
" Maka orang - orang beriman dan mengerjakan amal shaleh ada di dalam syurga yang penuh kenikmatan".
Firman-nya lagi dalam surat Luqman, ayat 8 :
"Sesungguhnya orang - orang yang beriman dan mengerjakan amal shaleh, bagi mereka bakal mendapat syurga yang penuh kenikmatan".

Syurga Ma'wa
Surat As Sajdah, ayat 19 Allah berfirman:
"Adapun orang - orang yang beriman dan mengerjakan amal shaleh. maka bagi mereka mendapat syurga - syurga tempat kediaman, merupakan pahala pada apa yang telah mereka kerjakan".

Syurga Darussalam
Dalam surat Yunus, ayat 25 :
"Dan Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (yakni syurga),
dan memimpin orang yang dikhendaki-Nya kepada jalan yang lurus".

Syurga Daarul Muqoomah
Surah Faathir, ayat 34-35:
"Dan berkatalah mereka : Segala puji bagi Allah yang telah menghapus (rasa) duka cita dari kami. Sesungguhnya Tuhan kami adalah Maha Pengmpun lagi Maha Mensyukuri: Yang memberi tempat kami di dalam tempat yang kekal (syurga) dan kurnia-Nya".

Syurga Maqoomul Amiin
Surah Ad Dukhan, ayat 51:
"Sesungguhnya orang - orang yang bertawakal tinggal di dalam tempat yang aman (syurga)".

Syurga Khuldi
Surah Al Furqaan, ayat 15:
"Katakanlah : "Apa (siksa) yang seperti itu yang baik, atau syurga yang kekal, yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa, sebagai balasan dan kediaman kembali mereka".

Nama-nama Neraka

Huthamah
Surah Al-Humazah (104) ayat 4-5.
Di dalamya ditempatkan orang-orang Yahudi.

Hawiyah
Surah Al-Qori'ah (101) ayat 9-10.
Di dalamnya ditempatkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir.

Jahannam
Surah al-Hijr (15) ayat 43.

Jahim
Surah As-Syu'araa (26) ayat 91.
Di dalamnya ditempati orang-orang musyrik.

Saqar
Surah Al-Muddatstsir (26) ayat 26-27,42.
Di dalamnya ditempati orang-orang penyembah berhala.

Sa'ir
Surat An-Nisa' (4) ayat 10; Surat Al-Mulk (67) ayat 5,10,11 dan lain-lain.
Di dalamnya ditempati orang-orang Nasrani.

Wail
Surah Al-Muthaffifin, ayat 1-3.



Sumber: Sebarkan Bahagia

SENGAT PARI KELUAR IKUT PANGKAL KEMALUAN

DUNGUN: Penderitaan pekerja penyelenggaraan tertusuk sengat pari sejak lapan tahun lalu, berakhir apabila sengat sepanjang lima sentimeter terkeluar di pangkal kemaluannya, kelmarin.

Che Mohd Nurul Che Anuar, 23, terkejut selepas mendapati sengat itu terkeluar bergegas ke Hospital Dungun, sebelum menjalani pembedahan kecil bagi mengeluarkan sepenuhnya sengat berkenaan.

Katanya, sepanjang bulan ini, dia sering mengalami sakit sekeliling pinggang termasuk kedua-dua belah kaki hingga tidak dapat melakukan kerja berat.

“Sabtu lalu, saya mengalami sakit yang amat sangat di bahagian pundi kencing dan apabila membuat pemeriksaan, saya disyaki mengalami masalah urat tersepit di bahagian belakang badan.

“Bagaimanapun, ketika hendak mandi jam 2.30 petang kelmarin, saya menjerit kerana kesakitan dan mendapati ada benda kecil tajam terkeluar di pangkal zakar.


“Ketika pembedahan saya terkejut melihat benda tajam itu adalah sengat pari yang tertanam sejak lapan tahun lalu,” katanya ketika ditemui semalam.

Katanya, sebaik sengat itu dikeluarkan, kesakitan di sekeliling pinggang dan kedua-dua kakinya yang lenguh, hilang sekelip mata.

Menceritakan kembali peristiwa terkena sengat pari, Che Mohd Nurul berkata, kejadian berlaku ketika dia berusia 15 tahun dan berehat di tepi pantai selepas berjoging di Pantai Teluk Lipat.

Katanya, apabila menyedari sengat pari tercucuk di punggung, dia cuba menarik keluar, tetapi semakin ditarik sengat itu kian bergerak ke dalam daging punggungnya.

Beliau berkata, disebabkan gagal mengeluarkan sengat itu, dia terus ke Hospital Dungun sebelum dirujuk ke Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu untuk melakukan pembedahan.

Sumber: Berita Harian

~ Alhamdulillah.. Benda asing yang masuk biasanya tak kan kekal dalam badan. Macam tu juga dengan kaca. Pernah juga kaki masuk kaca, tak boleh nak keluarkan.. Lama juga tapi dah memang benda asing, alhamdulillah keluar juga disebabkan faktor tolakan..

Wednesday, October 12, 2011

CONTEST I'M PROUD TO BE A MUSLIMAH

Assalamualaikum w.b.t.

Dah lama saya peram contest ni yang dianjurkan oleh Fiqra Pancake demi mencari masa yang terbaik untuk dipublishkan. Sangat menarik hati bukan kerana hadiah tetapi sebagai peringatan bersama. Disamping itu, dapat menambah ilmu kerana rata-rata yang menyertai CONTEST I'M PROUD TO BE A MUSLIMAH ni semuanya mempunyai perkongsian dan pandangan yang sangat menarik dan bernas. Itulah cita-cita setiap wanita iaitu mengimpikan menjadi WANITA SOLEHAH.
[ Klik sini untuk join ]


Alhamdulillah semua syarat telah saya penuhi.. 
Ada yang dah  lama saya follow.. 
Kalau untuk fb tu, 
sila check ID bertulisan jawi dan ada sambungan al-safi di belakangnya.. 
(agak privasi untuk disebut..)

[Saya tertarik dengan hadiah jubah ^_^ ]


HADIS :

Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai. "
(Hadis Riwayat Ahmad)

Dan saya simpulkan dengan 
M.U.S.L.I.M.AH

MARUAH DIRI TERPELIHARA
UNTUK YANG HAK SAHAJA
SAYANGI ALLAH RASUL & KELUARGA
LEMBUT PERIBADI PENUH HIKMAH
IMAN MENGUASAI
MALU MENGHIASI
AGAMA ISLAM TETAP DI HATI
HIDUP SALING BERBAGI

MADAH UNTUK WANITA SOLEHAH
Dirimu bak kasturi yang mewangi
harumannya bergentayangan di persada bakti
menjadi kebanggaan para suami
yang sanggup membela pengorbanan isteri.

Dalam erat ketaatanmu kepada Ilahi
dalam rapat ikutanmu kepada Nabi
kau sentiasa memakai jilbab menutupi diri
supaya menjadi muslimah yang sejati.

Teladanilah peribadi Ummul Mukminin
mereka memiliki khazanah watak menakjubkan
pakailah mereka sebagai tudung ikutan
yang menutupi aurat keluhuran.

Sedarilah wahai para srikandi
dirimu telah dibela Nabi
indahkanlah dirimu dengan iman di hati
pesonakanlah dirimu dengan taqwa di sanubari.

Dunia ini umpama lautan perhiasan yang indah
sepesona perhiasan adalah permata wanita solehah
yang telah terpateri jiwa ilmu dan mahabbah
kaulah sesungguhnya insan bernama wanita solehah.

Karya:
uswah teladan,
Sabah,
14 Disember 2006.


Saya juga ingin kongsikan nukilan dari rakan di fb iaitu


GADIS LIAR TRANSFORM GADIS BAIK

Siapa sangka GADIS ITU...
dahulu dia liar..
solatnya diabai sengaja..
cukup baginya hanya tidak mensyirikkan Allah..

dahulu dia komited duniawi
dunia lebih penting dari akhirat
belajar itu mesti walaupun hingga tak tidur
solat itu tak terlintas di hatinya...

dahulu dia bebas..
lebih selesa berkawan dengan lelaki dari hawa..
baginya lelaki itu simple + sempoi..
hawa itu lembut + emo..

dahulu dia 'sempoi'..
duduk sebelah lelaki itu biasa..
yang penting tidak bersentuh..
KAU AKU itu bahasa indah perbualannya..

dahulu dia tidak malu..
tepuk tampar sesama lelaki itu biasa..
sebagai bukti 'kemesraan' dalam berkawan..
bukti dia bukan minah gedik yang tepuk tampar dalam 'gedik version'..

dahulu dia 'penuh kasih sayang'..
couple itu perkara biasa..
keluar date itu indah..
tapi masih diutamakan izin dari mak tercinta..

dahulu dia pencinta muzik retro..
jika sedih, lagu itu dilayannya..
sebut sahaja liriknya serta melodi,
pantas diteka tajuk lagu yang menjadi makanannya..

dahulu dia style..
baju separas punggung..
kadangkala fit, kadangkala biasa..
seluar jeans itu kemestian..
pergi berjemput, balik berhantar..

dahulu dia separuh telanjang..
cukup baginya bertudung
pakaian tidak mendedah kulit
baginya sudah menutup aurat
sedangkan hakikat kaki masih jelas dilihat tanpa sebenang urat..

Apabila HIDAYAH MENERPA ; Siapa sangka gadis liar itu mampu dijinakkan melalui tarbiyah dari Allah SWT...

Siapa sangka GADIS ITU...
kini dia jinak..
solat dijaga sebaiknya..
takut baginya kemurkaan Allah..

kini dia komited ukhrawi..
akhirat lebih penting dari dunia..
belajar itu mesti tapi masih terjaga hak diri..
dihiasi malam tanpa tidur dengan ibadat walaupun sedikit..

kini dia terpelihara..
lebih selesa berkawan dengan hawa dari adam..
baginya hawa itu lembut dalam ketegasan mereka..
adam itu lebih mendatangkan tidak selesa padanya..
kini dia 'sempit'
berdekatan dengan lelaki pun dirasanya rimas..
semeter jauh dia berdiri dari mereka yang bukan mahramnya..
bahasa masih sempoi kerana dirinya sememangnya bukan lemah lembut..

kini dia malu..
melihat adam hawa bertepuk tampar, "astaghfirullahulazim" diucapnya..
tersentuh sedikit tanpa sengaja dengan pekedai pun dirasanya seperti terkena najis..
terasa geli lalu mohon keampunan..

kini dia kedekut kasih sayang..
hanya pada Allah, Rasul, ibubapa ditujukan kasih sayang luar biasa..
keluar ke kedai sebentar pun ditemani 2 3 orang adiknya..
amat risau jika hatinya diusik yang bukan haknya..

kini dia pencinta nasyid..
lagu nasyid cinta pun jarang dilayannya..
sesekali dengar juga lagu retro dulu kala
tapi tidak lama kerana jiwa tidak tenang
takut hatinya rosak dengar lagu lagha sepanjang masa..

kini dia simple..
tudung besar, baju labuh separas lutut, seluar longgar..
cukup menjadi perisai + perhiasan dirinya..
kadangkala pergi berjalan-jalan pun seperti ingin pulang ke kampung halaman..
biar apa orang kata, asalkan sudah cukup menjaga syariat Allah sebaiknya..

kini dia menutup sepenuhnya..
malu baginya bertudung singkat tidak menutup dada + jarang..
walau berlengan panjang, masih memakai sarung tangan..
kaki mesti ditutup biarkan seperti badut yang berstokin pink berbaju hitam..


* Seorang insan memang fitrahnya sukakan kebaikkan apatah lagi jika dia seorang wanita.
Wanita terdidik untuk memiliki akhlak yang mencerminkan sifat kewanitaan apatah lagi akhlak muslimah yang solehah.. Saya sangat berbangga menjadi seorang wanita dan insyaAllah akan cuba sebaik mungkin menjadi WANITA SOLEHAH. Amin

Saya memilih :

Penulis
Sue Unnie
Syafa