Wednesday, October 9, 2013

DALAM DILEMA - ANAK SIAPA YANG JAGA????

Assalamualaikum w.b.t.

MINTA PENDAPAT ANDA SEMUA - BIAR ORANG TUA JAGA ANAK, ANAK DIJAGA PEMBANTU SAMBIL DIPANTAU ORANG TUA, AMBIL PEMBANTU RUMAH ATAU HANTAR ANAK KE PUSAT JAGAAN KANAK-KANAK

Panjang kan tajuk yang saya nak minta kawan-kawan beri pendapat ni? Tapi isu ni penting untuk cari solusi terbaik.

Untuk pengetahuan semua, syukur anak saya dijaga oleh M.I.L lantaran M.I.L willing nak jaga. Kiranya kami akan hantar anak kami ke rumah, pada waktu bekerja. Tapi kami tetap bagi duit atas bantuan nya itu.

Actually, seboleh mungkin saya tidak mahu menyusahkan orang tua kita sebab Ummi saya sendiri pernah berpesan, "Ummi tak larat nak jaga anak korang semua tapi kalau ada pembantu, Ummi akan pantau. Lagipun dulu Ummi jaga korang semua, Ummi dengan Abah yang usahakannya sendiri."
[Memang betul dulu, kami ada pembantu rumah. Macam-macam ragam.]

Tapi bila dah berumah tangga ni, ada pendapat tak sama seperti yang kita inginkan. Huhu. Lagipun bila dengar kes yang terjadi sekarang ini, macam-macam andaian yang terlintas. Itu yang suami tak yakin.

Namun, bila cucu makin bertambah (nak masuk 4 orang tahun depan), anak kakak ipar dan anak saya, sebagai seorang perempuan, saya dah rasa runsing dengan apa yang bakal berlaku. Saya tetap dengan pendapat saya, tidak suka menyusahkan orang tua dan mahu anak dijaga orang lain atau dalam erti kata dihantar ke pusat jagaaan kanak-kanak. Anak saya pun dah makin membesar, lelaki pulak tu, pasti ada karenahnya yang memeningkan kepala.

Pernah juga saya terlintas nak berhenti kerja disebabkan hal sebegini. Cuma saya terpaksa bayar hutang PTPTN dan nak bantu keluarga, membuatkan hasrat tu ditangguhkan dulu buat masa ini.

Pernah juga kami try cari orang untuk membantu meringankan M.I.L tapi mereka nak sekerat hari dengan bayaran yang tak munasabah. Lepastu tu ada juga yang kami cari, muda benar. Macam kami pula yang kena jaga dia.

So, kawan-kawan, mana cadangan yang paling terbaik untuk masalah ini?? Sila bantu saya...

2 comments:

Nur 'Afifah Mahmud said...

meh saye jge baby akhtar . hehe. dh lame x jmpe akak ngn baby. moga akak n fmly sihat semua :)

Brilliant Marjan said...

fifah tak mahu kerja ke?betul ke nak jaga baby?