Friday, September 9, 2011

HOTLINKI

Assalamualaikum w.b.t.

" RM0. Valued customer, pls note effective 15/9/2011, 6% service tax will be charged on purchases of prepaid reloads & starter paks. Pls visit hotlink.com.my "
Saya dapat message kat atas ni semalam (08/09/2011) jam 2:55 petang. Mulanya saya tak perasan sebab ingatkan iklan atau promosi. Bila tengok betul-betul, biar betul.. Aiseh..

Bila tengok berita malam tadi, sah lah.. Semua syarikat telekomunikasi terlibat... Alasan remeh diberi adalah kadar panggilan & SMS bertambah.. Nak bagi kompetitif katanya..

Terbeban bagi golongan berpendapatan rendah.. Secara kasar nampak sikit tapi bertimbun-timbun jadi apa? Banyak kan.. Cekek darah & rasa tercekek..

Untuk lebih tahu, sila baca sini

~ Siapa yang dapat hasilnya??????

Thursday, September 8, 2011

SUKA LA

Assalamualaikum w.b.t.

Sebagai insan normal adakalanya perasaan saya ni suka juga pada benda-benda yang cute. Macam terasa muda kembali. Lagi teruja dan rasa bersemangat nak buat kerja bila tengok benda kat bawah ni..






6 set klip kertas semuanya.. cute kan?

Kat bawah ni pun ada lagi...




semuanya USB Flash Drive

Biasanya korang rasa nak makan ke atau sayang nak gunakan??

Kalau saya, rasa nak makan pun ada dan sayang nak gunakan pun ada.. Tapi jika dah terdesak, guna je la.. Cumanya saya takut saya jahanamkan je.. Maksudnya rosakkanlah.. Saya guna lasak ooo
Tak pun kan, mesti ada yang hilang sebab ada orang lain yang geram juga tengok benda-benda alah ni.. Terutamanya my adik or sepupu saya yang kecil.. =)

Untuk lebih info, sila click Small Idea. Banyak tau barang-barang dorang yang cute..

Contohnya ni



Kreatif kan??

Korang boleh?
 Saya?
Boleh lah sikit-sikit..
Ada tergantung lagi kat rumah ni hah.. Crocheted Home Sweet Home..
Punya gigih saya buat setelah Ummi tak boleh buat..
tapi Ummi tolong sikit-skit je..
So, terbuktilah yang tangan saya ni ada seninya..
Sekarang, malash den nak wat dah..

p/s: saya ada klip paper bentuk love tau.. cute sangat2 ^_^

Tuesday, September 6, 2011

JIN Menganggu Perbualan Telefon Rancangan TV!



~ Kuatnya wanita ini untuk berkongsi ceritanya sehinggalah Jin mengganggunya.. Terasa seram, bila dengar Jin tu ketawa..

* Tinggi ilmu ustaz dalam video ni..

Wallahualam

Sunday, September 4, 2011

ABANG NAK BELI KUIH..?

Hari itu selepas seminggu beraya di kampung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar di sebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.

"Abang nak beli kuih?" katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.

“Tak apalah dik... Abang dah pesan makanan," jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.

"Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa menghampiri meja saya.

"Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai di situ, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, "Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau makcik?"

Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan di hati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.

Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya.

"Abang dah kenyang, tapi mungkin abang perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang." katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.

Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul perasaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

"Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang beli kuih tu," Saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.

Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.

"Kenapa bang nak beli kuih ke?" tanyanya.

"Kenapa adik berikan duit abang tadi pada pengemis tu? Duit tu abang bagi adik!" Kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.

"Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!" katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

"Abang nak beli semua ke?" Dia betanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.

"RM25 saja bang."

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.

Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!


"BerPrasangka Baiklah kepada ALLAH dalam apapun juga keadaan.Kerana Kasih Sayang ALLAH itu mendahului Kemurkaan~NYA."

Perkongsian dari: Ummu Ainries

Sedikit sentuhan saya:

Saya menangis di perenggan kanak-kanak tu mendermakan duit tersebut kepada orang buta dan menyatakan pendiriannya. Sejuk perut ibunya dan semoga kanak-kanak itu menjadi anak yang soleh dan amanah serta berjaya dalam hidupnya dengan sikap yang ditonjolkan. Didikan ibu bapa memang penting walau siapa pun dia. Miskin harta bukan bermakna miskin jiwa. Saya puji betul golongan yang sebegini. Masih ada harga diri yang sangat tinggi.

Saya suka melihat orang meniaga tak kira apa jualannya kerana dia masih mampu mencari rezeki yang halal dengan segala keupayaan yang ada. Bahkan saya terfikir, berapakah untung mereka? Apakah hasil jualannya laku?
Lagi saya suka jika mereka berniaga makanan ataupun minuman. Bonusnya sedap, bersih, selamat & tidak menipu jualannya. Jika mereka buat dengan cara yang sihat, insyaAllah, pembeli akan membeli lagi dan Allah akan membantunya juga.

Adakah kita bersikap seperti kanak-kanak itu? Mencari rezeki yang halal tanpa mengambil kesempatan.. Wahai hatiku dan jiwaku, insaflah kamu...

PERJALANAN JAUH TAK KU RASA....

Assalamualaikum w.b.t.

Hamdalah buat Maha Suci Tuhan Sekelian Alam kerana memberikan nikmat dan keupayaan buat kami bertemu sanak saudara nun jauh di utara. Masih terasa keletihan walapun bukan saya yang memandu.. Kami selamat sampai di teratak lebih kurang pukul 10.20 malam dari Nibong Tebal.

Menjadi kemusykilan saya bila bertolak dari teratak hari Jumaat lepas, awal je tiba. Masa perjalanan tak terasa lambat tapi malam tadi terasa berjauh batunya. Nak kata kenderaan penuh memang betul penuh tapi macam siput belaka. Tak tahu mana silapnya apatah lagi di lorong memandu laju.

Namun apa yang saya perhatikan dan memang boleh buat rosak mood adalah sikap pemandu. Rata-ratanya memandu sambil makan angin di lebuh raya. Sebolehnya semua orang memang nak cepat sampai ke rumah atau destinasi pilihan tapi fikirkan juga orang lain yang berkongsi kemudahan yang sama.

Sungguh saya tak boleh terima bila kereta di bawa perlahan ketika di lorong laju. Bertolak balik dari Nibong Tebal (lebih tepat Sg. Chena'am yang bersempadan dengan Parit Buntar, Perak) dalam pukul 4.00 petang. Saya anggarkan kami akan tiba dalam pukul 9.00 malam. Sepatutnya lagi awal boleh sampai. Memang dah biasa dah kami sampai dalam tempoh yang sebegitu tapi semalam jadi lain.

Ada beberapa kawasan yang menjadi pusat pemanduan perlahan semalam iaitu susur keluar Nibong Tebal, sebelum nak sampai terowong (sesiapa yang biasa lalu faham agaknya) dan ada tempatnya lagi tapi saya lupa namanya. Mana yang bukan berbukit tapi orang still memandu slow tu memang menghairankan.

Bagi pendapat sahabat, apa yang korang rasa?

Wednesday, August 31, 2011

AKU RELA BAJUKU BERTAMPAL-TAMPAL DARI MENDERHAKAIMU

Assalamualaikum w.b.t.

[Hari Raya & Merdeka: Google]

Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Selamat Hari Merdeka. Alhamdulillah sebagai warganegara Malaysia, kita sepatutnya bersyukur dengan segala kemewahan yang kita perolehi disamping keamanan yang tiada tolok tandingnya. Saya merasa sedih melihat rakyat Somalia yang tidak cukup makan dan tiada keperluan untuk meraikan lebaran. Insaf.

Marilah kita hayati kisah Saidina Umar al-Khattab dan anaknya.

Suatu hari anak Khalifah Umar al-Khattab pulang dari sekolah dengan menangis teresak-esak. Ketika ditanya oleh ayahnya, ia menjawab bahawa teman-temannya di tempat pengajiannya menghina bajunya yang penuh dengan tampalan (baju yang bertampal-tampal).

Di antara mereka mengatakan : "Hai kawan-kawan, perhatikan berapa jumlah tampalan budak ini!" Ia menjadi bahan ketawa teman-temannya, amatlah sedih hatinya.

Pola hidup keluarga Khalifah Umar memang sederhana, teramat sederhana. Walaupun berjawatan sebagai khalifah, tampalannya bajunya ada empat belas. Salah satunya ditampal dengan kulit kayu.

Tibalah suatu hari apabila Umar al-Khattab berhajat untuk membelikan pakaian baru untuk anaknya di bulan Syawal, kerana ketiadaan wang pergilah Umar ke Baitulmal untuk meminjam beberapa dirham untuk membeli pakaian tersebut . Kerana tidak bertemu Saidina Umar dengan bendahara Baitulmal, beliau meninggalkan sepucuk surat, isinya sebagai berikut :

"Kepada bendahara Baitulmal yang terhormat saya memohon pinjaman sebesar empat dirham. Insya-Allah pada awal bulan depan, setelah pembahagian gaji dari Baitulmal, saya akan segera melunasinya."

Si bendahara tidak langsung cemas setelah menerima surat dari Khalifah. Dia juga tidak cepat-cepat mengambil wang dari Baitulmal lalu mengirimnya kepada Khalifah.

Dia mengamati surat itu sangat lama. Dia mengetahui bahawa pemimpinnya itu bukan sejenis penguasa yang memanfaatkan amanat rakyat untuk kepentingan peribadinya.

Saidina Umar bin Khattab R.A dikenali sebagai pemimpin yang adil dan tegas. Bukan saja dia adil terhadap rakyat sekitarnya, beliau juga bersikap adil terhadap anak-anaknya dan dirinya.

Apabila dirinya terbukti salah dalam menjalankan amanat Allah, dia rela dihukum dan didenda walaupun dia mampu menolak penghukuman tersebut kerana jawatannya.

Apabila dia dihadapkan kepada dua kepentingan, kepentingan si anak dan kepentingan Islam, maka dia akan mendahulukan kepentingan agamanya.

Sifat Umar al-Khattab seperti ini sudah umum diketahui oleh rakyatnya, tidak terkecuali si bendahara Baitulmal ini.

Si bendahara menjawab surat Khalifah dalam bentuk sebuah pertanyaan.

Kepada Amir al-Mukminin Umar bin Khattab,

"Telah saya baca surat anda tentang permohonan pinjaman dari wang Baitulmal. Aku sekadar ingin bertanya, apakah Tuan berani bahawa diri Tuan pasti tetap hidup sampai akhir bulan sehingga aku dapat menuntut hutang Baitulmal dari Tuan? seandainya ajal menjemput Tuan sebelum bulan ini berakhir, apakah Tuan mampu mempertanggungjawabkanya di hadapan Allah? Wasalam."

Selesai membaca surat balasan dari pejabat Baitulmal, Khalifah Umar merasa amat sedih kerana tidak mampu melunasi hajatnya untuk membeli baju baru untuk anaknya.

Setibanya Hari Raya, Umar al-Khattab melihat anaknya memakai baju yang bertampal-tampal dan beliau terus menangis, "Mengapa engkau menangis, wahai ayahku?" Tanya anaknya.

Umar menjawab: "Aku bimbang hatimu sedih di Hari Raya apabila kawan-kawanmu menghina bajumu yang bertampal-tampal itu."

Kemudian anaknya berkata: "Seharusnya yang harus bersedih itu ialah orang yang tidak mendapat keredhaan Allah dan menderhakai kedua orang tuanya. Sesungguhnya aku berharap agar Allah Azza wa Jalla memberikan redha-Nya kepadaku sebab keredhaanmu kepadaku".

Semakin deras air mata Khalifah Umar mengalir apabila mendengar kata-kata anaknya dan beliau terus memeluknya dan mendoakannya.

Kesimpulannya, inilah contoh didikan yang terbaik dari anak Khalifah Saidina Umar al-Khattab, yang tidak mengharap sesuatu pun dari kedua ibu bapanya kecuali keredhaanya.

Adakah wujud anak-anak sebegini di zaman ini? Mungkin 1/1000000 agaknya. Pengajaran lain yang dapat diambil, adakah pemimpin seperti ini wujud pada zaman sekarang? Fikir-fikirkanlah...

Sumber: iluvislam.com

p/s: Jika terdapat rezeki lebih, hulurkan pada yang memerlukan. Bila ada baju yang lebih cantik, jika tidak mahu, dermalah kepada insan yang kurang berkemampuan.

Monday, August 29, 2011

LAU KANA BAINANA

Assalamualaikum w.b.t.


Ketika jam 5.30 pagi tadi, sempat saya menonton rancangan di channel 114 (Al-Hijrah). Subhanallah.. Memang sangat menarik sebab ia berkaitan perkongsian ilmu. Moga rahmat Allah mengelilingi hidup kami sekeluarga. Amin.

Entri kali ini, saya ingin berkongsi rancangan realiti tv yang sangat menarik & berguna untuk meningkatkan kesedaran sahabat semua dalam mencontohi akhlak baginda Nabi Muhammad s.a.w.

Seperti tajuk di atas, Lau Kana Bainana merupakan rancangan yang bertujuan mendapat respond orang ramai terhadap sesuatu perkara, sikap, tingkah laku & amalan yang patut dicontohi dari Nabi Muhammad s.a.w.

Dalam episod yang saya lihat sebentar tadi, satu situasi diberikan iaitu memberi salam ketika menaiki teksi. Ini memang telah dirancang di mana teksi tersebut telah dipasang kamera tertutup untuk melihat reaksi orang awam ketika menaiki teksi.

Kebetulan di pertengahan jalan, seorang yang boleh diibaratkan sebagai orang JPJ atau polis menyuruh teksi tersebut berhenti. Soalan ditanya adalah "Adakah penumpang encik memberikan salam??"

Mesti kita tak sangkakan..

Ada seorang penumpang berkata, "Ya, saya beri salam."

Tayangan rakaman ditujukkan tapi tiada tanda beliau memberi salam. Hah, kan dah kantoi..

Terpaksa dia bayar saman berjumlah 50 pounds jika tidak silap saya..

Daripada hasil tersebut hanya 2orang penumpang memberi salam daripada 5 penumpang yang ada. Penumpang yang beri salam tadi tu merupakan orang yang agak berusia dan sewaktu ingin memasuki teksi terdengar beliau membaca bismillah diikuti lafaz "Assalamualaikum"

Alhamdulillah..beliau menujukkan sikap yang baik kepada kita dan tanpa dia sedari. Mungkin ini inilah amalan & makanan hariannya. Adakah kita bersikap sebegitu??

Diri ini teringat ketika berada dibangku sekolah, bukan untuk membangga diri tapi alhamdulillah kerana terdidik untuk memberi salam kepada ustazah, ustaz, cikgu malahan tukang sapu atau tukang kebun. Jika berjumpa orang lain yang tidak dikenali, masih lagi lafaz salam meniti dibibir. Namun kini, sikap ini semakin kurang melainkan berjumpa rakan-rakan (waktu berjumpa dengan insan lain agak terhad). Mana silapnya saya?? Kurang bergaulkah saya?

Selain itu, ditunjukkan juga situasi menepati masa ketika memasuki kuliah di dalam rancangan kontemporari ini. Majoriti dari pelajar tersebut datang lewat ke kelas walhal kelas bermula pukul 9.00 pagi. Terdapat seorang pelajar wanita yang paling lewat (pada pandangan saya) dengan alasan bersarapan. Pukul 9.45 pagi baru masuk kelas. Bayangkan.. Mereka yang lewat diambil fotonya dan dikenakan saman!

Hos rancangan tersebut bertanya, "Adakah Rasulullah akan melengahkan masa? Bagaimana baginda menjaga masanya??"

Wanita terbabit menjawab, "Rasulullah sentiasa menjaganya & baginda tidak pernah lewat"

Terdapat juga pandangan dari seorang pelajar lekaki di mana beliau berkata, "Sesebuah negara akan maju jika masyarakatnya dapat menjaga & menepati masa dengan sebaiknya dan begitu sebaliknya jika kerana tidak menjaga masa, sesebuah negara itu akan mundur & tidak berjaya mencapai sasaran yang ditetapkan" (ada ayat yang saya tambah sendiri)..

Allah.. Adakah kita terfikir sebegitu??? Adakah kita mencontohi akhlak baginda???

Saya mengaku saya pernah tidak datang tepat pada masanya tetapi bersebab dan saya akan maklumkan awal kepada pensyarah terlebih dahulu. Saya message ataupun telefon pensyarah yang mengajar ketika itu. Begitu juga ketika bertemu rakan kerana terdapat sebab yang tidak dapat dielakkan walhal saya sudah bersiap awal. Permohonan maaf tidak terlepas dari saya jika terlewat.

Begitu juga ketika zaman persekolahan dulu. Saya tidak pernah tuang kelas tanpa sebab. Setiap pagi saya bersiap awal namun kerana menunggu bas, saya lewat dan adakalanya terpaksa Ummi hantar sebab bas sudah penuh. Tension bila ingat kembali.

Sebab saya pernah didenda walhal saya sudah menunggu awal. Biasalah, siapa yang pernah merasa menunggu bas awal pasti merasakan apa yang saya rasa. Lepas subuh saya bergeas menunggu bas. Sakit hati kadang sampai bergaduh dengan Ketua Pelajar sendiri. Saya merupakan seorang pengawas & hati terasa panas apabila waktu perhimpunan tiba, sang ketua bercakap ikut sedap mulut kerana majoriti pelajar dari kawasan saya belum sampai lagi. Lengang!

Actually saya tiba sedkit awal kerana Ummi yang menghantar saya setelah saya menelefon di pondok telefon. Jenuh menunggu jadi terpaksa menyusahkan Ummi ketika itu. So, logik rasanya saya marah Ketua Pelajar sendiri kan? Saya juga telah menghantar surat kepada pihak bas tersebut supaya menyediakan bas yang banyak pada waktu kemuncak. Hah, itulah penangan saya..

Kerana menepati masa juga, saya pernah menangis ketika di semester 4 degree gara-gara pensyarah tidak mengizinkan saya masuk. Pilu hati saya kerana saya memang berhajat menuntut ilmu (subjek ekonomi).

Pada hari tersebut kelas agak penuh sebelumnya dan mujur saya sempat mencuri masa bersolat Asar di masjid. Rata-rata kami semua bergegas untuk solat. Tapi kami sudahpun meletakkan beg di dalam kelas tersebut menandakan kami semua ada (pensyarah tak masuk lagi.)

Namun selepas solat kerana tidak tahan, saya ingin melepaskan hajat & rakan baik turut mempunyai niat yang sama. Dan kemudian kami menuju ke kelas.

Hah! Pintu tertutup & berkunci.. Saya bercakap dengan puan pensyarah dan ntah bagaimana, air mata mengalir sebab pensyarah suruh balik. huhuhuhu..sedih oi.. Puas saya mohon maaf tapi kawan saya tu dah balik dah.. Dia malu!! Tapi tidak saya.. Akhirnya puan izinkan masuk sebab ini pertama kali terjadi dalam hidup saya ketika itu. Ada juga yang tergelak kecil tapi saya tahu apa yang saya buat dan saya rasakan saat itu. Bukan dibuat-buat!

Rupanya saya bernasib kurang baik disebabkan tindakan orang lain. Puan ni baik & lembut tapi ada yang pijak kepala beliau dengan datang lewat serta suka hati keluar masuk pergi pasar (hari selasa terdapat pasar di kawasan kolej kami). Bila keputusan pertama kali beliau mengunci pintu, saya pula insan pertama yang pertama kali terlewat & terkena kerana tidak sengaja tadi..huhuhu..

Adakah anda pernah mengalami situasi seperti saya??

p/s: Silalah menonton Lau Kana Bainana untuk meningkatkan rasa kecintaan kita kepada baginda Nabi Muhammad s.a.w.

Saya sertakan download lagu tema tersebut di sini dalam bahasa arab. Sangat sedap di telinga =)