Wednesday, February 3, 2010

~ FISIOTERAPI ~

Salam semua...

Sebelum saya cerita lebih lanjut, saya berharap dan berdoa midterm test saya pada hari ini dapat dijalankan dengan baik..Ameen. Bukan tak pernah menghadapi test dalam hidup, tapi kali ini ianya berbeza dari tahun-tahun sebelumnya di mana tahap pendidikan saya telah berbeza. Jadi cabarannya lain dan suasana pun lain..Gerun sebenarnya dengan lecterur marketing ni..huhu..Moga semuanya menjadi mudah..
Click Me~

~Marketing Management (MGMM 1303*)- 9.00 A.M

~Reseearch Methodology in Business (MGMR 1303*)- 6.00 P.M

Memandang saya tinggal di asrama, dengan tak ada kenderaan bagi memudahkan pergerakkan, segalanya menjadi terbatas tapi syukurlah sekurang-kurangnya saya masih mempunyai kawan yang baik hati yang sentiasa faham tahap kebosanan yang saya hadapi. 24 jam tengok buku pun, otak boleh panas. Mana tahan maa..Dah lah saya duduk sorang-sorang dalam bilik yang agak besar ni sebab roommate saya kurang sihat dan kebetulan rumah dia dekat aje. Boleh lah berulang-alik untuk ke kuliah..


Click Me~
Buat pertama kalinya untuk tahun ini, Allah beri keizinan kepada saya untuk menemankan kakak angkat kesayangan saya, Kak Farahwaheda melakukan fisioterapi di HUKM semalam. Walaupun satu tempat pengajian, tapi masa untuk bertemu seperti dahulu agak terbatas memandangkan kami berlainan bidang pengajian. Kakak angkat saya ni bakal Peguam Syarie. Insya Allah.. Sekarang dia berada di semester akhir. Dia dapat juga tawaran master macam saya, tapi dia tak nak sambung. "Tak apa kak,1st think 1st. Habiskan perundangan akak ni dulu. Ada rezeki boleh sambung macam saya =)"

Kerana apa saya mengatakan pertama kali untuk tahun ini, sebabnya dah lama saya tak menunggu komuter untuk pergi ke destinasi yang diinginkan bersama dengan kawan saya. Kak Farah ni asyik perli je, "Ialah, orang tu ummi amik je. Ummi tak bagi keluar-keluar ni."..huhu..Nak buat macam mana, tak ada keperluan, lagipun saya banyak berjalan dengan ummi saya berbanding dengan kawan saya. Saya cukup teruja bila Kak Farah sudi bawa saya jalan-jalan untuk lihat suasana hospital dan firma guaman tempat dia praktikal nanti (mungkin tak menarik, tapi bagi saya tetap menarik sebab ilmu baru saya perolehi). Awal-awal lagi saya dah menyatakan persetujuan sebab maybe lepas ni kami dah tak dapat berjumpa dah. Kak Farah nak praktikal dekat KL, firma guaman Nor Aziah Diana & Co.

Dengan skuter merah (model lama) yang sangat cumel bagi saya, menelusurlah kami pergi ke komuter Bangi. Rasa canggung juga sebab lama sangat tak ronda-ronda dengan Kak Farah. Kak Farah nak pergi amik surat pengesahan dia praktikal dekat firm tu dulu sebelum pergi fisio sebab temujanji dia dekat HUKM 3.00 petang. Ketika itu jam baru pukul 10.00 pagi (awal lagi ni.tapi naik komuter ni bukan boleh jangka.kadang cepat dan lambat).

Setibanya kami di destinasi pertama (firma guaman), urusan yang Kak Farah nak buat semuanya telah disiapkan terlebih dahulu oleh kerani terbabit..Jadi kami tak lama di sana, sempat juga kami membeli sedikit keperluan santapan seharian kami dan mengisi perut kami dengan rezeki Allah berikan. Syukur...

Setelah urusan dibereskan, kami terus menaiki bas untuk pergi ke HUKM. Rupa-rupanya, Kak Farah ada kakak yang berkerja di sini sebagai nurse. Tu dia, orang utara katakan, so, slang utara sudah keluar! Seronok tengak pasangan adik beradik ni berbual. Bukan apa, saya ni anak Selangor, tapi abah saya berketurunan Jawa dan ummi saya, anak jati Kulim, Kedah. Jadi serba sedikit bahasa ni menjadi unik dalam keluarga kami. Saya tak janggal lah!

Sempat juga saya dan Kak Farah berehat dan menunaikan solat Zohor di tingkat satu, HUKM. Ketika itu, saya lihat ramai pemudi memakai baju putih bersih! Pemandangan yang sangat menarik. Sempat berbual dengan salah seorang dari mereka, ahli farmasi rupanya. Lepasan UIAM. Kebanyakkan baru lepas grade dan sedang melakukan praktikal di sini. Sebenarnya, saya tersilap amik sarung kaki dia..huhu..sowi2..Jadi untuk tak melepskan peluang, berborak sekejap. Ukhuwah perlu dilanjutkan lagi-lagi dengan sesama saudara seIslam. Tapi dia tak punya waktu yang lebih. Hanya setakat itu saja kami berbual.

(sekadar gambar hiasan)

Tempat fisioterapi ni di bahagian basement HUKM. Duduklah saya menemani Kak Farah menunggu gilirannya. Baru sekarang saya tahu apa ertinya menjaga kesihatan. Mungkin kita tak amik peduli dengan keperluan jasmani dan rohani diri kita. Tapi, jangan tak tahu pula, sebenarnya keperluan menjaga kesihatan berada di tempat kedua yang perlu kita titik-beratkan (berdasarkan Maslow's hierarchy of needs). Walaupun tak banyak yang saya lihat (bukan dibahagian ICU atau kes kronik), tapi ia serba sedikit membuatkan saya insaf. Sebenarnya Kak Farah pernah jatuh ketika dia di tingkatan 3 dan sekali lagi di awal  usia 20an. Tulang belakang dia sakit. Allah..saya tak tahu nak gambarkan macam mana tapi perit tu. Ada yang boleh lumpuh sebab tulang belakang adalah tulang utama yang menyokong tubuh kita. Tapi yang saya lihat di sini, Kak Farah seorang yang tabah dan cekal. Walaupun anak bongsu tapi dia jenis berdikari. Semuanya dilakukan sendiri tanpa mengharapkan bantuan orang lain.
Click Me~
SAYANG SANGAT SAYA DENGAN KAK FARAH!! Sangat best sebab dia layan saya macam adik walaupun kami beza setahun aje. Saya ni tak ada kakak, lagi lah naik minyak!! Mahabbah Illallah..

Setibanya giliran Kak Farah, saya tak menemaninya sampai ke dalam. Sekadar tunggu di luar sahaja. Alhamdulillah, saya sangat bijak sebab sempat munggunakan masa yang ada dengan membuat sedikit revision. Tapi sempat juga mata melilau melihat gelagak orang yang keluar masuk dan sedang menunggu keluarga mereka. Rata-rata yang berada di fisioterapi ini adalah orang yang berumur. Mungkin mereka terkena strok. Ada juga yang cacat anggota sejak lahir , terlibat dengan kemalangan dan lemah tubuh badan. Paling menarik perhatian saya dan buat diri ini insaf sangat-sangat, seorang kanak-kanak lelaki Cina yang sedang berlatih (barangkali tanpa mengharapkan bantuan ibunya) berjalan perlahan-lahan tanpa sokongan. Dia mengalami kecacatan kaki (saya tak arif tentang istilah yang digunakan). Huhuhu..sedih sangat..Teringat pada Cikgu Tan Kiam Cheng (arap2 betul ejaan namanya) yang mengajar saya makroekonomi ketika di tingkatan 6 dulu dan sahabat saya, Haris. Mereka sangat tabah dan sangat berjaya...

Tepat pukul 4.15, sesi fisio yang dilakukan oleh Kak Farah tamat. Kami sempat mengambil cenderahati dari bahagian farmasi yang disediakan untuk makluman orang awam. Kak Anas, kakak kepada Kak Farah telah menghantar kami ke stesyen komuter Salak Selatan. Itu saja cerita dari saya..

~ Sesungguhnya, bagi mereka yang cukup sifatnya termasuklah saya, hargai diri anda semahunya..Kesihatan tiada tolak gantinya jika kita tidak menjaganya dengan baik..Kita sepatutnya bersyukur dan wajib berusaha keras dengan lebih baik lagi supaya kita menjadi orang yang berjaya. Jadikan diri kita contoh terbaik dan jangan memandang rendah pada mereka yang kurang bernasib baik..Ingat! Hari tak selalu indah...

* Kod 1303 ni jika diterjemah, adalah tarikh lahir saya ^___^

4 comments:

LaNuNsepet said...

do d best my blog frens... jgn luper stadi n jg luper bertny pd senior2 yg pastinya lebih pakar.

mgu depan sy pun mgu exam jugak.. jd doakan sy jugak yer..

pada kakak farah awk, semoga cepat sembuh yer.. awk bg sokongan kat dier k..

k wak..

jmp lg.. salam...

criestz said...

kak marjan... sy ritu eksident.. x g pon fisio nie... abeh smpai skg kaki saket lgi time jln.. nk berlari xpyh brangan la nk lari.. hampes~

Brilliant Marjan@اداويه said...

Tq lanun di atas doa yang diberikan..
InsyaAllah, awk pun mesti boleh buat punya tuk exam awk..sem last ni cuba buat yg terbaik..all the best to you!! chayok2x ^_^

Brilliant Marjan@اداويه said...

To Criestz..

Yes! i still remember about that. Dik, adoi..cian tu..akk sarankan baik criestz pergi fisio..mana tau dapat pulih dengan lebih baik lagi..

Kak Farah ada bagitau,bila dia buat fisio ni, dia rasa kurang sakit dah tp memang kena rajin buat lah bila ada masa..

Akk doakn criestz a.k.a ihsan sembuh dengan sempurna..ameen