Saturday, March 12, 2011

DIA Selalu Ada


Hidup di dunia. Kau berdepan kesukaran yang menggila. Ada saat-saatnya kau berasa seolah-olah telah ditakdirkan untuk kalah,dan semua yang telah kau dilakukan terlihat salah.

Seorang insan berdosa dan menyedari dosa besarnya. Kemudian ia merasa tidak mampu selamat daripada dosa-dosa yang lalu. Terkadang fikirannya menyimpang ke arah kejahatan. Fikirannya mengatakan yang dia sudah tidak dapat selamat, dan nafsu pula mengajaknya supaya menjadi lebih khianat.

Lalu dia terlihat tegar mengotorkan janji Tuhan mengenai syurga dan kemanisannya. Tunggu dulu! Jangan kau melulu menghukum saudaramu itu. Mungkin dia bukan begitu tetapi dia telah terperangkap dengan semalam yang silap. Fikirnya dia sudah menjadi pembiadab, dan dirinya sudah tiada harap.


Manusia yang terlihat hanyut, ada masanya tidak memilih untuk terus menjadi hanyut. Namun, ada masanya mereka tertewas, dan masalah yang paling besar adalah mereka terus tertewas.

Ada manusia yang selalu berasa tertekan dan merasakan masalah terlalu banyak, terlalu membebankan. Andai kehidupan itu ruang bilik peribadi mereka, maka masalah yang dihadapi seolah menghimpit diri ke hujung sudut dan pastinya setiap jasad akan menjadi remuk dan merenyuk.

Percayalah, di mana ada masalah, di situ jua ada Allah. Masalah itu diciptakan supaya kau sedar bahawa kau hanyalah hamba, perlu lebih mendamba. Agar haus tikar sembahyangmu kerana sujud yang begitu asyik.
Allah SWT berfirman:

"Katakanlah: Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." - [Surah Az-Zumar: 53]


Siapa kau? Pendosa yang tercelaka? Pemegang beban masalah dunia? Jangan berhenti berharap. Jangan hukum dirimu sebelum kau dihukum. Masalah itu hadiah, ia anugerah dan ia juga pendekat dirimu dengan Allah.

Percayalah, setiap kesusahan itu pasti akan berakhir dengan kegembiraan jika kau punya kesabaran.
Setiap kali datangnya saat-saat yang kau tidak mahu bernafas lagi, ingatlah yang sebenarnya Pencintamu sedang menguji.

Ya Allah, rahmatilah dan hadiahkan kami yang tertewas dan terhimpit ini dengan segala kemudahan. Amin....

Bila berakhirnya semua ini, bila habis Kau menguji diri ini, hiaskanlah wajah-wajah berdosa ini dengan senyuman dan ketenangan dari-Mu.

Wallahua'lam.

Sumber: iluvislam.com


~ Aku suka artikel ini. Aku juga sebahagian dari manusia yang tidak terlepas dari melakukan dosa.. Diriku tidak selalunya suci dan putih bersih ibarat bayi yang baru lahir... Hanya Allah yang layak menentukan letak duduknya diriku ini di hadapanNYA.

Ya... hidup ibarat roda.. Siapa pun kita, pasti kita akan kecundang dalam menghadapi ujianNYA.. Itulah diri kita yang tidak mampu melawan hasutan nafsu. Jika iman kuat sekalipun, pasti syaitan yang terhebat akan menguji kita. Benarlah, memerangi nafsu sendiri adalah jihad yang paling sukar untuk ditangani...

Apa yang penting, aku tidak putus berdoa memohon keampunan dari DIA yang selalu ada. Aku insaf.. Hidup bukan panjang... Aku kerdil.. Aku gerun dengan amaran yang telah ENGKAU perlihatkkan saat hayat ku ni.. Bencana sana sini tanda ENGKAULAH YANG MAHA BERKUASA DI ATAS SEGALA SESUATU.. KUN FA YA KUN...

"Ya, Allah! Hanya kepadaMu aku berserah... Aku menyesal dengan apa yang telah aku perbuat selama ini disepanjang hayatku.. Semoga Engkau menerima taubatku yang tidak berbelah bagi ini.. Engkau telah saksikan titisan jernih yang jatuh ke bumi demi mengharapkan keampunan dariMU. Peliharalah iman kami sebaik mungkin dan sentiasa dalam agamaMU. Selamatkanlah kami dari seksaan azabMU yang amat pedih". Amin..

* Jika diberi peluang, ingin aku hidup sebagai anak kecil kembali.... Namun takdir sebegini... Sebentar lagi genap usia ku 26 tahun.. Moga, aku menjadi muslim yang taat pada suruhan dan meninggalkan segala laranganNYA...

No comments: