Monday, July 23, 2012

3 RAMADHAN

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah sudah 3 hari kita menjalani ibadah puasa. Tapi saya tak mau sentuh isu nak buka menu apa ke..bukan..cuma nak kongsi rasa gembira saya pada Allah..

Sabtu malam Ahad iaitu selepas tarawikh kedua, saya berehat di bilik di rumah MIL. Dalam pukul 11 lebih tak silap selepas merajuk dengan suami (bukan isu besar sangat pun cuma bila MIL ada tunjukan pada saya perempuan yang pernah suka suami sebelum kahwin dulu..tup2, saya cerita dengan suami dan suami mengadu pada MIL yang saya merajuk..sebab saya nak masuk tidur awal..huhu).

Pada waktu tu sebenarnya, saya dah terasa ada gerakan dalam perut.. Tapi saya biarkan saje, letih agaknya.. Usia kandungan saya sebenarnya dah menginjak 20 minggu (5 bulan). Jadi berat badan tu dah bertambah dan membuatkan saya sedikit lelah..

Tapi gerakan tu berterusan lagi.. Saya cuba usap perut dan subhanallah... Ya Allah.. Saya betul2 dalam keadaan terkejut bila bayi saya menendang dengan agak kuat.. Tapi tak pula saya kira jumlahnya berapa kali.. Sebelum ni ada juga terasa gerakan tapi mungkin bayi berpusing sahaja tapi kali ini sangat berlainan..Nikmat Allah..

Saya maklumkan pada suami dan suami cuba usap perut saya tapi maybe bayi kami ni masih malu2 lagi dengan abahnya kot.. Hehe.. Abahnya tak merasa tendangan bayi kami..

Malam ketiga tarawikh pun begitu tapi agak awal sedikit tendangannya.. Dalam 10 malam lebih..Ada la lebih dari 7 kali tendangan yang saya sempat kira.."Baby Ummi seronok ye dalam perut?" monolog saya dalam hati..

Hari ni pun , alhamdulillah lepas ngaji tadi dan saya baru nak mula buat latihan minda, baby buat lagi senaman dalam perut saya..Syukur alhamdulillah... Saya mula rasa bagaimana perasaan Ummi saya sewaktu mengandungkan saya 27 tahun lalu..

Sempat saya berborak dengan Ummi dalam telefon sabtu lalu mengadu kaki sakit tapi Ummi balas dalam nada bergurau,

"Kakak baik ko tanya Ina (Kak Lang), dia kan nurse, Ummi dah lupa macam mana Ummi mengandungkan korang semua.. Ummi pun tak dapat nak bayangkan balik bagaimana Ummi besarkan korang 10 beradik.."

Masa tu saya dah gelak gila2.. sebab Ummi marah saya ganggu Ummi nak berehat.. Kata Ummi kesian Ummi tak ada 'servant' yang nak tolong.. Ummi kena dera.. Haila.. Ummi2.. Kalau nak tahu, Ummi saya ni makin dah berusia. makin kuat lawaknya.. Dah tu suka merajuk ala2 comel gitu..hehehe..

Ngadu kat MIL pun, dapat ayat yang sama.. "Mak dah lupa macam mana mak ngandungkan Najiha (SIL) dulu"..

Adoyai...memang begitu ke? Tapi saya rasa kedua insan tercinta ni, Ummi & MIL saje nak biar saya rasa apa yang mereka rasa dulu.. Namun kehidupan dulu penuh dengan ranjaunya..Tak macam sekarang.. Alhamdulillah, kehidupan saya lebih senang berbanding dengan keadaan Ummi & MIL dulu..

Ok..itu saje.. Jom solat Asar.. Tak lupa juga, selamat berbuka ye kawan-kawan..

No comments: