Friday, July 20, 2012

RAMADHAN DATANG LAGI

Assalamualaikum .w.b.t.

Alhamdulillah sekali lagi saya dapat merasai nikmat Allah pada jumaat yang mulia ini dan insyaAllah buat pertama kalinya, saya dapat menjalani ibadah puasa dalam suasana yang baru. Harap tercapai niat saya untuk berpuasa penuh. Amin.

InsyaAllah, malam ni saya dan suami bermalam di rumah keluarga suami untuk sama-sama meraikan sahur yang pertama juga berbuka puasa yang pertama bersama-sama pada esok hari. Rasa sedih pula sebab tidak bersama dengan Ummi dan Abah saya sendiri. ^^.

Sebenarnya, saya rasa rindu dengan masa lalu yang sudah menjadi kenangan. Teringat saat belajar bersama kawan-kawan sambil menelaah ilmu dan bertikam lidah dalam pelbagai perkara.

Baru-baru ni, sahabat karib saya, Fiza meluahkan perasaan tension kerana stress bekerja. Terselit gosip-gosip antara kami berdua. Hehehe.. Lama tidak berhubung, banyak cerita yang terkeluar. Itu juga yang menyebabkan imbauan zaman belajar terlayar di minda.

Kerap saya tumpang tidur di bilik Fiza ketika itu apatah lagi ketika di semester terakhir pengajian, memandangkan kami berlainan blok. Kami di gelar 'VETERAN' oleh adik2 bilik Fiza.

Ain pernah kata,

"Kalau Kak Ada balik atau tak datang di bilik kami, Kak Fiza mesti monyok duduk menyendiri sorang2. Layan perasaan veteran dia."

Lucu ingat balik... Rindunyalah...

Bila time berbuka puasa pula, melantak macam-macam kami bersama disamping kerenah adik room mate saya yang pertama kali berpuasa jauh dari keluarga. Ada juga yang kami sempat masak sendiri. Syahdu je rasa.. Semuanya dikongsi bersama.

[ Doodle dari Wan ]
Pada kesempatan yang lain, saya ajak Fiza dan kawan-kawan yang lain iftor di masjid dan solat tarawikh bersama. Suka benar saya dengar alunan kalimah dari pelajar tahfiz atau pun Ustaz. Halwa telinga yang sangat2 mendamaikan.

Jika ada masa lepas sahur tu, saya paksa gak si Fiza temankan saya solat subuh di Masjid Al-Azhar. Saje nak merasa subuh secara berjemaah di masjid KUIS dan biar Fiza rasa udara pagi yang sangat fresh. Sebab Fiza ni tak gemar nak beriadah pagi2.

Namun, hakikatnya memori manis itu tetap terpahat dalam ingatan.. Itu yang tiba2 syahdu bila nak puasa ni..

Maghrib semalam, suami saya berhenti solat di masjid Taman Melawati. Cantik juga masjid tu. Tapi yang nak dijadikan cerita, en. suami bagi cadangan agar kami berbuka puasa di masjid setiap hari.

Nak tau fasal apa, sebabnya, masjid tu dapat bantuan dari orang2 kaya bersempena bulan puasa yang bakal tiba ni.. Astaghfirullah niat tak baik. Hahaha.. Saya dah agak pada mulanya.. Maklumlah, kami ni baru kahwin. Duit banyak dah habis. Apatah lagi, bakal mendapat cahaya mata tidak lama lagi. Suami nak jimat duit lah tu..

Tapi sempat saya kata pada suami, "Boleh je nak buka di masjid tapi kenalah kita menderma juga tak pun bawa makanan untuk dikongsi bersama-sama jemaah lain."  =)

Ok, itu je nak share.. Tapi sebelum tu, saya mohon maaf sekali lagi atas segala kesalahan saya pada sahabat-sahabat yang sudi datang di blog ini.

SELAMAT BERPUASA

1 comment:

syiela said...

selamat berpuasa.. moga ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya ye