Assalamualaikum w.b.t.
Saya menghargai hasil seni. Jadi saya nak share doodle dari SayaDoodle. Korang boleh terjah blog Eny untuk tengok lebih banyak hasil karyanya.. She's from Malaysia.
Thursday, September 29, 2011
Wednesday, September 28, 2011
BACA AL-QURAN TAPI TAK FAHAM MAKSUDNYA. APA FAEDAHNYA?
Assalamualaikum w.b.t
Jom muhasabah diri. Pagi tadi lepas subuh ada baca al-Quran tak? Adakah korang fahami maknanya? Mana yang faham tu alhamdulillah tapi mana yang tak faham tu, jom kita ikuti kisah ini.. Menarik tau.. Mana yang dah tahu tu tak apa, just untuk peringatan diri je supaya tak terlupa termasuk diri saya juga..
Suatu pagi di hujung minggu, seorang budak bernama Mikail terdengar atuknya membaca Al-Quran. Sebaik sahaja atuknya selesai mengaji, dia terus menerpa ke atuknya lalu bertanya,
"Tuk, Mikail nak tanya ni. Tuk faham tak ape yang atuk baca tadi?".
Dengan tenang atuknya menjawab, "Mestilah faham cu. Dulu atuk pernah belajar bahasa arab dengan arwah bapa atuk. Kenapa cu?"
Mikail kemudian menyatakan pendapatnya tentang membaca Al-Quran. Dia memberitahu bahawa beruntunglah atuknya itu sebab tahu membaca dan memahami isi kandungan Al-Quran sedangkan dia hanya tahu membaca tapi tak faham langsung. Jadi tak ada faedah bagi dia membaca sebab tak faham. Serupalah jugak kalau kita membaca surat khabar bahasa jerman ke atau bahasa perancis. Baca boleh tapi apa pun tak faham.
Kemudian atuknya membawa Mikail ke luar rumah. Sampai sahaja di tasik berdekatan dengan rumahnya itu, disuruhnya Mikail untuk mengambil air dari tasik itu untuk diisi ke dalam baldi di hadapan rumahnya dengan menggunakan bakul sampah.
Mikail kehairanan memikirkan apa yang disuruh oleh atuknya itu. Namun tanpa berfikir panjang, dia lakukan juga. Selepas beberapa kali cuba, dia tidak dapat mengisi air ke dalam baldi tersebut. Mikail akhirnya berputus asa. Lalu dia pun berkata kepada atuknya,
"Atuk, dah banyak kali saya cuba tapi tak boleh jugak sebab air keluar daripada bakul ni. Macam mana?"
Kemudian atuknya memberitahu,
"Begitulah juga kalau kamu membaca Al-Quran tetapi tidak dapat menghayati isi kandungannya sebab tak faham. Meskipun baldi tersebut tidak dapat diisi, tapi bakul smapah tu tadi yang kotor sekarang sudah bersih. Begitu lah juga dengan hati kamu. Selagi kamu membaca Al-Quran, selagi itulah hati kamu akan sentiasa bersih."
Sumber: Scorpinside
~ Saya kongsikan satu perkara, tak dinafikan kadang saya pun kurang faham sangat apa yang dibaca ketika membaca al-Quran. Ayat-ayat mudah je yang saya ingat ketika belajar bahasa Arab dulu. Biasanya saya jarang nak baca tafsir al-Quran sebab tiada. Tapi kebetulan saya pernah duduk sebilik dengan seorang adik yang mungkin telah menjadi ustazah sekarang ini. Saya selalu dengar dia baca al-Quran tapi berhenti dan baca balik. Saya tak tanya kenapa dia baca macam tu tapi saya tengok dan dengar je.
Dan baru saya perasan, dia baca tafsir al-Quran dan selang seli dengan memahami maknanya. Alhamdulillah.. Secara tak lansung saya dapat ilmu baru yang saya terlepas pandang. So, senang kata dan nak mudah faham bila membaca al-Quran tu, korang perlu juga sediakan tafsir al-Quran sebagai peneman setia. Tak faham boleh rujuk tafsir dan lagi baik tanya kawan-kawan yang mahir al-Quran atau Ustaz dan Ustazah.
Lagi afdhal, istiqomah dengan bacaan al-Quran korang sebab seronok sangat-sangat. Tak tahu saya nak cakap. Bila tak baca rasa gundah gulana dan bila lama tak baca, nafas rasa pendek dan suara jadi tak merdu. Sedih tau..
Jom muhasabah diri. Pagi tadi lepas subuh ada baca al-Quran tak? Adakah korang fahami maknanya? Mana yang faham tu alhamdulillah tapi mana yang tak faham tu, jom kita ikuti kisah ini.. Menarik tau.. Mana yang dah tahu tu tak apa, just untuk peringatan diri je supaya tak terlupa termasuk diri saya juga..
Suatu pagi di hujung minggu, seorang budak bernama Mikail terdengar atuknya membaca Al-Quran. Sebaik sahaja atuknya selesai mengaji, dia terus menerpa ke atuknya lalu bertanya,
"Tuk, Mikail nak tanya ni. Tuk faham tak ape yang atuk baca tadi?".
Dengan tenang atuknya menjawab, "Mestilah faham cu. Dulu atuk pernah belajar bahasa arab dengan arwah bapa atuk. Kenapa cu?"
Mikail kemudian menyatakan pendapatnya tentang membaca Al-Quran. Dia memberitahu bahawa beruntunglah atuknya itu sebab tahu membaca dan memahami isi kandungan Al-Quran sedangkan dia hanya tahu membaca tapi tak faham langsung. Jadi tak ada faedah bagi dia membaca sebab tak faham. Serupalah jugak kalau kita membaca surat khabar bahasa jerman ke atau bahasa perancis. Baca boleh tapi apa pun tak faham.
Kemudian atuknya membawa Mikail ke luar rumah. Sampai sahaja di tasik berdekatan dengan rumahnya itu, disuruhnya Mikail untuk mengambil air dari tasik itu untuk diisi ke dalam baldi di hadapan rumahnya dengan menggunakan bakul sampah.
Mikail kehairanan memikirkan apa yang disuruh oleh atuknya itu. Namun tanpa berfikir panjang, dia lakukan juga. Selepas beberapa kali cuba, dia tidak dapat mengisi air ke dalam baldi tersebut. Mikail akhirnya berputus asa. Lalu dia pun berkata kepada atuknya,
"Atuk, dah banyak kali saya cuba tapi tak boleh jugak sebab air keluar daripada bakul ni. Macam mana?"
Kemudian atuknya memberitahu,
"Begitulah juga kalau kamu membaca Al-Quran tetapi tidak dapat menghayati isi kandungannya sebab tak faham. Meskipun baldi tersebut tidak dapat diisi, tapi bakul smapah tu tadi yang kotor sekarang sudah bersih. Begitu lah juga dengan hati kamu. Selagi kamu membaca Al-Quran, selagi itulah hati kamu akan sentiasa bersih."
Sumber: Scorpinside
~ Saya kongsikan satu perkara, tak dinafikan kadang saya pun kurang faham sangat apa yang dibaca ketika membaca al-Quran. Ayat-ayat mudah je yang saya ingat ketika belajar bahasa Arab dulu. Biasanya saya jarang nak baca tafsir al-Quran sebab tiada. Tapi kebetulan saya pernah duduk sebilik dengan seorang adik yang mungkin telah menjadi ustazah sekarang ini. Saya selalu dengar dia baca al-Quran tapi berhenti dan baca balik. Saya tak tanya kenapa dia baca macam tu tapi saya tengok dan dengar je.
Dan baru saya perasan, dia baca tafsir al-Quran dan selang seli dengan memahami maknanya. Alhamdulillah.. Secara tak lansung saya dapat ilmu baru yang saya terlepas pandang. So, senang kata dan nak mudah faham bila membaca al-Quran tu, korang perlu juga sediakan tafsir al-Quran sebagai peneman setia. Tak faham boleh rujuk tafsir dan lagi baik tanya kawan-kawan yang mahir al-Quran atau Ustaz dan Ustazah.
Lagi afdhal, istiqomah dengan bacaan al-Quran korang sebab seronok sangat-sangat. Tak tahu saya nak cakap. Bila tak baca rasa gundah gulana dan bila lama tak baca, nafas rasa pendek dan suara jadi tak merdu. Sedih tau..
Tuesday, September 27, 2011
SWEET QUOTES
![]() |
| [weheartit.com] |
It takes a minute to have a crush on someone, an hour to like someone and a day to love someone but it takes a lifetime to forget someone.
At the touch of love, everyone becomes a poet.
Being deeply loved by someone gives you strength; loving someone deeply gives you courage.
The fate of love is that it always seems too little or too much.
![]() |
| [weheartit.com] |
There is no difference between a wise man and a fool when they fall in love.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen or even touched – they must be felt with the heart.
Love can sometimes be magic. But magic can sometimes…just be an illusion.
You don’t love a woman because she is beautiful, but she is beautiful because you love her.
Patience is bitter, but it bears sweet fruit.
![]() |
| [weheartit.com] |
A successful marriage requires falling in love many times, always with the same person.
Friendship is always a sweet responsibility, never an opportunity.
There are some errors so sweet that we repent them only to bring them to memory.
Work like you don’t need the money. Love like you’ve never been hurt. Dance like nobody’s watching.
Sources: Cool
~i'm not feeling very well..just share what i want
MEMBACA SURAH-SURAH YANG PENDEK BAGI IMAM
Assalamualaikum w.b.t.
Mungkin ada yang tahu dan mungkin ada yang terlupa, jadi saya cuba kongsikan apa yang saya baca dari Solusi 35. Fokus diberi pada lelaki yang menjadi imam solat. Jadi renung-renungkan ye..
Selepas membaca surah al-Fatihah, teruskan dengan membaca surah-surah al-Quran yang pendek bagi solat berjemaah terutama jika menjadi imam untuk jemaah orang tua atau kawasan orang tua atau kawasan orang yang sibuk bekerja. Bagi yang solat bersendirian pula, disunatkan membaca surah-surah yang panjang.
Arahan agar meringankan bacaan bagi seorang imam di kawasan awam ialah dari hadis yang menyebut teguran Nabi s.a.w. kepada Mu'az bin Jabal r.a. yang membaca surah al-Baqarah atau surah al-Nisa' sepenuhnya sehingga terdapat makmumnya yang menamatkan solat dan beredar ketika ingin menyambung kerja lain. Apabila disampaikan kepada Nabi s.a.w., Baginda bersabda yang bermaksud: "Kamu ini memang ingin menimbulkan fitnah wahai Mu'az." (Riwayat al-Bukhari).
Juga hadis Nabi yang bermaksud: "Sesiapa antara kamu yang menjdai imam solat, hendaklah kamu ringankan bacaanmu." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Antara hadis yang lain yang bermaksud: "Apabila seseorang kamu menjadi imam kepada manusia (ketika solat) ringankanlah bacaanmu kerana terdapat padanya (makmum kamu) anak-anak kecil, orang tua, orang yang lemah dan orang yang sakit, dan tatkala kamu solat bersendirian, maka solatlah kamu sebagaimana yang kamu inginkan." (Riwayat Muslim).
~ Ramadhan baru sudah, dan adik-adik lelaki saya ada merungut bacaan dari imam yang tua. So, kat sini dan untuk perhatian sahabat lain, suarakanlah pada pihak qariah anda mengenai imam-imam yang kurang berkeupayaan untuk ditukar kepada imam yang lebih muda. Bukan tidak hormat imam yang lebih tua tapi sebagai memudahkan makmum yang lain. Jika ada yang kerap salah bacaannya, susah juga kan?
Walaubagaimanapun, saya tetap suka bacaan sesetengah imam ketika solat yang pernah saya ikuti. Merdu sungguh sampai boleh buat kita menangis. Beruntung sangat-sangat mereka dianugerahkan dengan kelebihan yang tak ternilai tu.
Mungkin ada yang tahu dan mungkin ada yang terlupa, jadi saya cuba kongsikan apa yang saya baca dari Solusi 35. Fokus diberi pada lelaki yang menjadi imam solat. Jadi renung-renungkan ye..
Selepas membaca surah al-Fatihah, teruskan dengan membaca surah-surah al-Quran yang pendek bagi solat berjemaah terutama jika menjadi imam untuk jemaah orang tua atau kawasan orang tua atau kawasan orang yang sibuk bekerja. Bagi yang solat bersendirian pula, disunatkan membaca surah-surah yang panjang.
Arahan agar meringankan bacaan bagi seorang imam di kawasan awam ialah dari hadis yang menyebut teguran Nabi s.a.w. kepada Mu'az bin Jabal r.a. yang membaca surah al-Baqarah atau surah al-Nisa' sepenuhnya sehingga terdapat makmumnya yang menamatkan solat dan beredar ketika ingin menyambung kerja lain. Apabila disampaikan kepada Nabi s.a.w., Baginda bersabda yang bermaksud: "Kamu ini memang ingin menimbulkan fitnah wahai Mu'az." (Riwayat al-Bukhari).
Juga hadis Nabi yang bermaksud: "Sesiapa antara kamu yang menjdai imam solat, hendaklah kamu ringankan bacaanmu." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Antara hadis yang lain yang bermaksud: "Apabila seseorang kamu menjadi imam kepada manusia (ketika solat) ringankanlah bacaanmu kerana terdapat padanya (makmum kamu) anak-anak kecil, orang tua, orang yang lemah dan orang yang sakit, dan tatkala kamu solat bersendirian, maka solatlah kamu sebagaimana yang kamu inginkan." (Riwayat Muslim).
~ Ramadhan baru sudah, dan adik-adik lelaki saya ada merungut bacaan dari imam yang tua. So, kat sini dan untuk perhatian sahabat lain, suarakanlah pada pihak qariah anda mengenai imam-imam yang kurang berkeupayaan untuk ditukar kepada imam yang lebih muda. Bukan tidak hormat imam yang lebih tua tapi sebagai memudahkan makmum yang lain. Jika ada yang kerap salah bacaannya, susah juga kan?
Walaubagaimanapun, saya tetap suka bacaan sesetengah imam ketika solat yang pernah saya ikuti. Merdu sungguh sampai boleh buat kita menangis. Beruntung sangat-sangat mereka dianugerahkan dengan kelebihan yang tak ternilai tu.
Saturday, September 24, 2011
CATATAN 26 SYAWAL 1432 H
Assalamualaikum w.b.t.
Hari ni asalnya nak berziarah ke rumah sahabat karib yang tinggal di Pahang namun rancangan tersebut terpaksa dibatalkan. Alih-alih saya terpaksa menemankan Ummi & Abah.
Gemilang Travels & Tours
Masha Allah! Semua tau tempat tu paling sesak. Bagaimana penduduk di situ boleh bertahan sedangkan saya rasa pening kepala menghadapi situasi terbabit. Sebenarnya, 9 jam saya bertapa di Dewan Dato' Ghazali di Ampang. Ramai kakak atau makcik di situ menyangka saya antara perserta yang bertuah mendapat peluang menunaikan haji pada tahun ini. Amin doa saya.
Cuma saya sekadar tetamu tak diundang dan tetap memasang niat tersebut jika diizinkan Allah. Pergi tanah suci dalam usia yang muda memang menjadi idaman. Segala input yang diperolehi secara tidak lansung, insyaAllah amat berguna kepada saya kelak.
Apa yang paling saya teruja adalah kehadiran Finalis Akademi Al-Quran 5 dan merupakan perserta istimewa tajaan Gemilang Travel ke tanah suci nanti. Jeles i!
Hati sayu dan jiwa pasrah serta bergenang air mata mendengar alunan merdu nyanyian dari perserta iaitu Husaini Mahmur (bila dia tarik tu, rasa meremang yang amat sangat dan terpaku beberapa ketika), Syah Nakriz, dan Nasir. Yang perserta perempuan tidak turut serta kerana tuntutan pelajaran. Rasa semangat nak menunaikan haji sama.
Terserempak juga dengan Mursyid Imam Muda 2 iaitu Ustaz Izhar Ariff yang kebetulan rancak berborak dengan Abah. Ustaz ni penah ngajar dekat kolej saya dulu tapi sekarang dah berhijrah ke UKM. Ustaz turut membawa zaujahnya bersama.
Kakak doakan Ummi & Abah dapat menjalani ibadah haji dengan sempurna dan terbaik iaitu mendapat Haji Mabrur. Moga sentiasa sabar dan redha dengan segala kemungkinan yang berlaku dan paling penting ianya kerana Allah s.w.t.
Apa-apa pun, saya berasa sangat istimewa bila berada di dalam dewan tersebut dan merasai taklimat akhir tadi. Namun sempat juga mata ni menatap serta membaca novel yang dibawa sehingga khatam disamping tidur 15 minit dengan selambanya berbantalkan beg tangan di atas meja. Depan lah juga.. Terlampau pening dan mengantok, tak boleh tahan uuuuuu..
Intekma Resort
Lepas je selesai taklimat terakhir haji tadi, terus shoot menghadiri Jamuan Raya dan Rumah Terbuka anjuran pelajar IPRO (UK & Ireland). Ingatkan kami lewat tapi rupanya kami antara yang terawal.
Most of tetamu jemputan semua muka yang sama, cuma yang junior je saya tak berapa cam. Opps, jangan tersilap ye. Mereka semua ni kenalan Abah saya. Kenalan saya pun hanya kebetulan sebab pernah melaksanakan program bersama-sama.
Berdampingan dengan insan hebat dan cerdik pandai membuatkan saya turut merasa tempiasnya. Orang kata bau wangi terpalit sama. InsyaAllah saya akan menyusul jejak tersebut. Amin.. Doakan tau kawan-kawan. Saya nak buat PhD lepas ni..
Menu yang dihidang memang terbaik dan kami makan awal sebab nak tunggu hingga cukup ahli ntah bila nak tamat kan? So, saya merasa semua yang ada. Sikit-sikit je makan. Cara hotel pun... Saya suka kerabu mangga dan soto. Perrrgggghhhh.. Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah beri ^_^
Wassallam..
~ Nak belajar Al-Quran secara bersanad dan dapat ijazahnya..
Hari ni asalnya nak berziarah ke rumah sahabat karib yang tinggal di Pahang namun rancangan tersebut terpaksa dibatalkan. Alih-alih saya terpaksa menemankan Ummi & Abah.
Gemilang Travels & Tours
Masha Allah! Semua tau tempat tu paling sesak. Bagaimana penduduk di situ boleh bertahan sedangkan saya rasa pening kepala menghadapi situasi terbabit. Sebenarnya, 9 jam saya bertapa di Dewan Dato' Ghazali di Ampang. Ramai kakak atau makcik di situ menyangka saya antara perserta yang bertuah mendapat peluang menunaikan haji pada tahun ini. Amin doa saya.
Cuma saya sekadar tetamu tak diundang dan tetap memasang niat tersebut jika diizinkan Allah. Pergi tanah suci dalam usia yang muda memang menjadi idaman. Segala input yang diperolehi secara tidak lansung, insyaAllah amat berguna kepada saya kelak.
Apa yang paling saya teruja adalah kehadiran Finalis Akademi Al-Quran 5 dan merupakan perserta istimewa tajaan Gemilang Travel ke tanah suci nanti. Jeles i!
Hati sayu dan jiwa pasrah serta bergenang air mata mendengar alunan merdu nyanyian dari perserta iaitu Husaini Mahmur (bila dia tarik tu, rasa meremang yang amat sangat dan terpaku beberapa ketika), Syah Nakriz, dan Nasir. Yang perserta perempuan tidak turut serta kerana tuntutan pelajaran. Rasa semangat nak menunaikan haji sama.
Terserempak juga dengan Mursyid Imam Muda 2 iaitu Ustaz Izhar Ariff yang kebetulan rancak berborak dengan Abah. Ustaz ni penah ngajar dekat kolej saya dulu tapi sekarang dah berhijrah ke UKM. Ustaz turut membawa zaujahnya bersama.
Kakak doakan Ummi & Abah dapat menjalani ibadah haji dengan sempurna dan terbaik iaitu mendapat Haji Mabrur. Moga sentiasa sabar dan redha dengan segala kemungkinan yang berlaku dan paling penting ianya kerana Allah s.w.t.
Apa-apa pun, saya berasa sangat istimewa bila berada di dalam dewan tersebut dan merasai taklimat akhir tadi. Namun sempat juga mata ni menatap serta membaca novel yang dibawa sehingga khatam disamping tidur 15 minit dengan selambanya berbantalkan beg tangan di atas meja. Depan lah juga.. Terlampau pening dan mengantok, tak boleh tahan uuuuuu..
Intekma Resort
Lepas je selesai taklimat terakhir haji tadi, terus shoot menghadiri Jamuan Raya dan Rumah Terbuka anjuran pelajar IPRO (UK & Ireland). Ingatkan kami lewat tapi rupanya kami antara yang terawal.
Most of tetamu jemputan semua muka yang sama, cuma yang junior je saya tak berapa cam. Opps, jangan tersilap ye. Mereka semua ni kenalan Abah saya. Kenalan saya pun hanya kebetulan sebab pernah melaksanakan program bersama-sama.
Berdampingan dengan insan hebat dan cerdik pandai membuatkan saya turut merasa tempiasnya. Orang kata bau wangi terpalit sama. InsyaAllah saya akan menyusul jejak tersebut. Amin.. Doakan tau kawan-kawan. Saya nak buat PhD lepas ni..
Menu yang dihidang memang terbaik dan kami makan awal sebab nak tunggu hingga cukup ahli ntah bila nak tamat kan? So, saya merasa semua yang ada. Sikit-sikit je makan. Cara hotel pun... Saya suka kerabu mangga dan soto. Perrrgggghhhh.. Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah beri ^_^
Wassallam..
~ Nak belajar Al-Quran secara bersanad dan dapat ijazahnya..
Thursday, September 22, 2011
HARI BEBAS KERETA (22 SEPTEMBER)
Assalamualaikum w.b.t.
Selasa baru ni setelah beberapa bulan tak naik kemudahan awam, saya terpaksa naik sebab follow orang. Memang tak terfikir dek akal pun. Kebetulan ada training di Kuala Lumpur, jadi katanya mudah naik kenderaan awam. Dah setelah 2 tahun rasanya, barulah saya jejak balik kaki ini di KL Central. Lama kan??
Memang agak sesak bila waktu puncak iaitu ketika nak pergi kerja dan balik dari kerja. Tapi masalah kami ni bermula bila nak balik tu. Dah lah kami keluar awal dari program tu, naik LRT then kena tukar komuter. Tunggu nak naik komuter tu yang letih. Lagi tak best saya pakai heels. Sengsara rasanya.Nak nak bila kena berdiri walaupun dalam koc wanita. Jauh tu.. Nak minitik air mata.. Sampai Shah Alam baru dapat duduk.. =_=
Tapi kan, saya tak dapat pun kupon free dari LRT? Huhuhu... Tak pernasib baik kot. Tapi saya tak keluar duit pun sebenarnya.. Alhamdulillah. Terima kasih Pak Cik Khusaini.
Actually, saya memang sokong penggunaan kemudahan awam ni sebab saya pun salah seorang penggunanya walaupun tidak sekerap waktu belajar dulu. Boleh dibilang sebenarnya. Memang boleh tercapai hasrat untuk kembali Green Earth. Tapi kemudahan tu kenalah banyak dan meluas kawasan laluannya. Masa ketibaan perlulah cepat dan tepat supaya tak menunggu lama.
Bila saya imbas kembali, waktu zaman persekolahan dulu, saya kayuh basikal je bila nak keluar dari kampung ke tempat menunggu bas. Saya memang suka naik basikal ni. Siap buat catatan masa lagi iaitu 5 minit untuk 3km. Dulu jalan rumah saya tak sesibuk sekarang dan kebanyakkan anak kampung ni suka bawa motor. Saya je terkulat sorang-sorang kayuh basikal. Tapi saya tetap suka. Orang nak kata apa pedulikan!
Memang ada yang pelik sampai terteleng-teleng kepala bila nampak saya yang menaiki basikal mendaki bukit tu. Nak nak bila balik dari latihan atau tournament Taekwondo. Memang syok je kayuh basikal. Tapi bahaya bila sorang-sorang. Ada jugak yang gatal nak follow balik dan buat anasir tidak sihat. Memang nak kena belasah je orang tu jika saya fikir balik!
Waktu lepas SPM dan STPM dulu pun mujur tempat kerja tak jauh mana, hobi berbasikal tu diteruskan. Nak pergi kerja tu Ummi pantau sebab saya mula kerja 6.30 pagi. Jadi bahaya sikit bila kayuh basikal sorang-sorang. Tapi bila nak balik, alhamdulillah tiada masalah.
Cuma lucunya bila saya selalu angkut cempedak, pisang atau makanan bila balik dari tempat kerja. Ada je customer atau mak bos beri untuk bawa balik. Jenuh nak bawa sebab basikal bukit tu mana ada bakul ke apa. Dah lah lasak semacam. Kadang ada je kenderaan yang berselisih senyum sengeh pada saya.. Malunya.. Macam nak berjual je..
Tapi memang syok kayuh basikal ni. Mula-mula kalau tak biasa memang penat. Tapi jika sudah jadi amalan, tiada masalah lansung. Sebab dulu pernah seorang saudara saya nak datang rumah. Tapi kereta atau motor tiada masa tu sebab digunakan. Kebetulan hanya basikal jenis perempuan (ada bakul dan rendah sikit dari basikal bukit) dan basikal bukit je yang ada. Terpaksa amik dua pupu tu dengan basikal. Kesian dia. Mujur dia pakai seluar dan biasa kayuh basikal.
Semua risau termasuk dua pupu tadi sebab basikal tu memang nampak uzur dan jauh pulak tu nak menapak ke rumah saya. Andak sekolah rendah lagi waktu tu. Takkan nak suruh Andak carry saya? Pulak tu kena bawa beg yang dibawa oleh dua pupu tadi. Saya cuma kata, "Saya dah biasa dan inilah masanya keupayaan tu teruji."
Bila sampai je rumah..lelah habis!! Gelak dan gigil.. Memang suatu pencapaian yang sanggat membanggakan.
Sekarang ni, saya memang dah tak kayuh basikal lagi cuma mampu kayuh basikal dalam rumah je. Nak keluar memang bahaya kat kawasan saya ni. Kenderaan berat keluar masuk tambahan nak buat lebuh raya baru dan bakal siap tahun depan atau 2013. Memang tak aman jalan ni.
Namun keinginan untuk menyahut saranan kerajaan agar menjaga alam sekitar dengan berbasikal disamping menjaga kesihatan tetap akan saya teruskan niat tu. Lagipun saya masih ngeri bila tengok banyak kereta di jalan dan kemalangan setiap hari. Cuma masanya belum terlaksana sebab tiada teman. Kang ditimpa musibah tiada siapa tahu.
~ Ada yang sanggup tak bawa kereta hari ini?
~ Semua yang melibatkan pencemaran asap memang tak menyihatkan. Sesak nafas rasanya bila dekat dengan perokok!
Selasa baru ni setelah beberapa bulan tak naik kemudahan awam, saya terpaksa naik sebab follow orang. Memang tak terfikir dek akal pun. Kebetulan ada training di Kuala Lumpur, jadi katanya mudah naik kenderaan awam. Dah setelah 2 tahun rasanya, barulah saya jejak balik kaki ini di KL Central. Lama kan??
Memang agak sesak bila waktu puncak iaitu ketika nak pergi kerja dan balik dari kerja. Tapi masalah kami ni bermula bila nak balik tu. Dah lah kami keluar awal dari program tu, naik LRT then kena tukar komuter. Tunggu nak naik komuter tu yang letih. Lagi tak best saya pakai heels. Sengsara rasanya.Nak nak bila kena berdiri walaupun dalam koc wanita. Jauh tu.. Nak minitik air mata.. Sampai Shah Alam baru dapat duduk.. =_=
Tapi kan, saya tak dapat pun kupon free dari LRT? Huhuhu... Tak pernasib baik kot. Tapi saya tak keluar duit pun sebenarnya.. Alhamdulillah. Terima kasih Pak Cik Khusaini.
Actually, saya memang sokong penggunaan kemudahan awam ni sebab saya pun salah seorang penggunanya walaupun tidak sekerap waktu belajar dulu. Boleh dibilang sebenarnya. Memang boleh tercapai hasrat untuk kembali Green Earth. Tapi kemudahan tu kenalah banyak dan meluas kawasan laluannya. Masa ketibaan perlulah cepat dan tepat supaya tak menunggu lama.
Bila saya imbas kembali, waktu zaman persekolahan dulu, saya kayuh basikal je bila nak keluar dari kampung ke tempat menunggu bas. Saya memang suka naik basikal ni. Siap buat catatan masa lagi iaitu 5 minit untuk 3km. Dulu jalan rumah saya tak sesibuk sekarang dan kebanyakkan anak kampung ni suka bawa motor. Saya je terkulat sorang-sorang kayuh basikal. Tapi saya tetap suka. Orang nak kata apa pedulikan!
Memang ada yang pelik sampai terteleng-teleng kepala bila nampak saya yang menaiki basikal mendaki bukit tu. Nak nak bila balik dari latihan atau tournament Taekwondo. Memang syok je kayuh basikal. Tapi bahaya bila sorang-sorang. Ada jugak yang gatal nak follow balik dan buat anasir tidak sihat. Memang nak kena belasah je orang tu jika saya fikir balik!
Waktu lepas SPM dan STPM dulu pun mujur tempat kerja tak jauh mana, hobi berbasikal tu diteruskan. Nak pergi kerja tu Ummi pantau sebab saya mula kerja 6.30 pagi. Jadi bahaya sikit bila kayuh basikal sorang-sorang. Tapi bila nak balik, alhamdulillah tiada masalah.
Cuma lucunya bila saya selalu angkut cempedak, pisang atau makanan bila balik dari tempat kerja. Ada je customer atau mak bos beri untuk bawa balik. Jenuh nak bawa sebab basikal bukit tu mana ada bakul ke apa. Dah lah lasak semacam. Kadang ada je kenderaan yang berselisih senyum sengeh pada saya.. Malunya.. Macam nak berjual je..
Tapi memang syok kayuh basikal ni. Mula-mula kalau tak biasa memang penat. Tapi jika sudah jadi amalan, tiada masalah lansung. Sebab dulu pernah seorang saudara saya nak datang rumah. Tapi kereta atau motor tiada masa tu sebab digunakan. Kebetulan hanya basikal jenis perempuan (ada bakul dan rendah sikit dari basikal bukit) dan basikal bukit je yang ada. Terpaksa amik dua pupu tu dengan basikal. Kesian dia. Mujur dia pakai seluar dan biasa kayuh basikal.
Semua risau termasuk dua pupu tadi sebab basikal tu memang nampak uzur dan jauh pulak tu nak menapak ke rumah saya. Andak sekolah rendah lagi waktu tu. Takkan nak suruh Andak carry saya? Pulak tu kena bawa beg yang dibawa oleh dua pupu tadi. Saya cuma kata, "Saya dah biasa dan inilah masanya keupayaan tu teruji."
Bila sampai je rumah..lelah habis!! Gelak dan gigil.. Memang suatu pencapaian yang sanggat membanggakan.
Sekarang ni, saya memang dah tak kayuh basikal lagi cuma mampu kayuh basikal dalam rumah je. Nak keluar memang bahaya kat kawasan saya ni. Kenderaan berat keluar masuk tambahan nak buat lebuh raya baru dan bakal siap tahun depan atau 2013. Memang tak aman jalan ni.
Namun keinginan untuk menyahut saranan kerajaan agar menjaga alam sekitar dengan berbasikal disamping menjaga kesihatan tetap akan saya teruskan niat tu. Lagipun saya masih ngeri bila tengok banyak kereta di jalan dan kemalangan setiap hari. Cuma masanya belum terlaksana sebab tiada teman. Kang ditimpa musibah tiada siapa tahu.
~ Ada yang sanggup tak bawa kereta hari ini?
~ Semua yang melibatkan pencemaran asap memang tak menyihatkan. Sesak nafas rasanya bila dekat dengan perokok!
Wednesday, September 21, 2011
SOLEHAH IKON MUSLIMAH
Assalamualaikum w.b.t.
Sekarang ni bakal ada program realiti terbaru yang menunggu hari je untuk bersiaran iaitu Solehah. Selagi belum mula, saya tak boleh ulas panjang-panjang sebab tak tahu lagi isinya macam mana. Cumanya saya berharap dan berdoa, ia bukanlah medan mempertaruhkan rupa diri sahaja tetapi memberi ilmu dan menjadi medium dakwah terbaik buat remaja perempuan yang tercari-cari pilihan hiburan yang sesuai dengan mereka.
Selain itu, harapan saya, impaknya mampu membantu remaja perempuan Islam mencari sinar untuk berubah menjadi lebih baik. Memang tiada insan yang sempurna, namun jika kita mempunyai ilmu yang tinggi dan didorong untuk mencari hidayah serta kuat dengan iman di dada, kita mampu pulih kembali dari landasan yang tersasar itu.
Actually yang saya nak share, bila terbaca paper Metro Ahad lepas, saya terkejut sebab ada perserta dari kolej saya. Saya tidak mengenalinya secara rapat tapi pernah berbual sebab dia kenalan adik saya. Cuma yang saya tahu, dia sangat fasih berbahasa Arab. Macam air je. Saya kagum sebab memang pernah dengar dia berbual dengan rakan sekelas berasal dari Kemboja, Tin Faizin.
~ Semoga berjaya buat para perserta.
“Tidak semua wanita mempunyai keberanian untuk mengutarakan permasalahan mereka kepada pendakwah lelaki. Sifat malu yang sinonim dengan diri, membuatkan mereka memilih untuk menyembunyikan apa yang sepatutnya diutarakan. Bukankah lebih enak jika permasalahan seperti kedudukan wanita, penyusuan, isu pembuangan bayi, isu berkahwin lewat dan seumpama dengannya dibicarakan dari hati ke hati bersama pendakwah wanita.”
“Dakwah adalah Wajib. Oleh itu setiap insan harus melaksanakannya dalam apa jua lapangan menggunakan pendekatan yang sesuai dengan zaman kini. Tidak timbul isu para suri rumah tidak boleh berdakwah luar dari kerangka halaman rumah mereka memandangkan ia merupakan satu keperluan sosial. Bukankah merugikan sekiranya bakat dan ilmu yang ada tidak digunapakai. Apa yang penting, masa harus dibahagi sebaiknya. Harus bijak menggunakan dan memanfaatkan segala sumber yang ada.” - Ustaz Syed Shahridzan.
Sekarang ni bakal ada program realiti terbaru yang menunggu hari je untuk bersiaran iaitu Solehah. Selagi belum mula, saya tak boleh ulas panjang-panjang sebab tak tahu lagi isinya macam mana. Cumanya saya berharap dan berdoa, ia bukanlah medan mempertaruhkan rupa diri sahaja tetapi memberi ilmu dan menjadi medium dakwah terbaik buat remaja perempuan yang tercari-cari pilihan hiburan yang sesuai dengan mereka.
Selain itu, harapan saya, impaknya mampu membantu remaja perempuan Islam mencari sinar untuk berubah menjadi lebih baik. Memang tiada insan yang sempurna, namun jika kita mempunyai ilmu yang tinggi dan didorong untuk mencari hidayah serta kuat dengan iman di dada, kita mampu pulih kembali dari landasan yang tersasar itu.
Actually yang saya nak share, bila terbaca paper Metro Ahad lepas, saya terkejut sebab ada perserta dari kolej saya. Saya tidak mengenalinya secara rapat tapi pernah berbual sebab dia kenalan adik saya. Cuma yang saya tahu, dia sangat fasih berbahasa Arab. Macam air je. Saya kagum sebab memang pernah dengar dia berbual dengan rakan sekelas berasal dari Kemboja, Tin Faizin.
Format program ini nyata berbeza daripada program realiti yang lain, tiada sebarang penyingkiran dilakukan di mana kesemua 10 peserta akan dikekalkan hingga ke episod terakhir. Kesemua peserta akan melalui sesi pembelajaran dan akan keluar serentak sebagai barisan muslimah yang diiktiraf.
Rancangan 13 episod ini turut menampilkan tenaga pengajar berpengalaman untuk membimbing para peserta. Antaranya ialah Ustazah Norsalehah Mohd Saleh, Ustazah Norhafizah Musa, Ustazah Suriani Sudi dan Puan Haslina Mohd Ali. 2 orang tenaga pengajar tu dari kolej saya juga.
Solehah akan mula bersiaran secara langsung mulai 23 September dari Dewan Muktamar, Kompleks Pusat Islam Kuala Lumpur. Bagi mengikuti perkembangan terkini peserta Solehah, TV Alhijrah turut menyiarkan kapsul harian selama dua minit khas untuk penonton setia Alhijrah.
~ Semoga berjaya buat para perserta.
Subscribe to:
Posts (Atom)













