Tuesday, June 8, 2010

MENCARI ORANG SAKTI

"Saya mencari sakti," kata seorang pemuda kepada orang tua yang ditemuinya.

"Siapakah yang anda cari?"

"Orang sakti yang dapat menyembuhkan segala penyakit. Saya dengar dia tinggal di tempat ini. Saya sedang sakit kronik. Doktor memberitahu saya hanya menunggu bulan untuk mati."

"Tidak ada yang boleh menyembuhkan penyakitmu kecuali Allah. Mintalah doa kepada-Nya."

"Hanya orang sakti itu yang didengar doanya oleh Allah," kata pesakit yang datang dari jauh itu.

Orang tua itu dengan cepat menjawab, "Tidak ada orang sakti di sini. Sebaiknya kamu pulang. Allah akan menyembuhkan kamu. Bukan orang sakti itu."

Maka pesakit itu pulang dengan sati keyakinan baru - Allah akan menyembuhkannya. Sejak hari itu, penyakitnya semakin sembuh dan hidup berpuluh-puluh tahun kemudiannya. Sehingga dia mati dia tidak mengetahui bahawa orang tua yang ditemuinya itulah "orang sakti" yang dicarinya itu.

Pengajaran:

Orang yang akrab dengan Allah lebih mementingkan kebaikan daripada gelaran, nama dan sanjungan. Mereka merasa bahagia menabur kebaikan tanpa diketahui oleh orang lain. Tidak takbur, riya' dan sum'ah.

~ Walauapapun, keyakinan kita kepada Allah itu yang penting dalam merubah segala sesuatu. Jika kita yakin dengan-Nya, Dia akan memberikan segala yang kita inginkan asalkan kita berusaha dan bertawakal. Kemungkinan apa yang kita inginkan itu lambat diperolehi, jadi bersabarlah. Dia lebih mengetahui apa yang tebaik buat kita =)

** Saya tak nafikan, kebanyakkan orang baik, dia tak suka dirinya ditonjolkan. Mudah memberikan bantuan tanpa diminta dan dia tidak mengharapkan balasan!

1 comment:

EYANG RESI 313 said...

Berkunjung di sore hari untuk sahabat jiranku
Nice post !