Wednesday, July 21, 2010

PERHIASAN DUNIA AKHIRAT

Assalamualaikum w.b.t

Segala puji bagi Allah s.w.t yang memberikan nikmat buat saya sehingga saya masih lagi berpeluang meneruskan hidup ini. Sejak akhir-akhir ini, kesihatan saya tidak mengizinkan apatah lagi bercampur dengan bebanan tugas yang tak pernah padam. Namun, alhamdulillah segala dugaan itu makin berkurangan kerana saya telah selesai melakukan presentation mini thesis dan presentation subjek yang sepatutnya..

Inilah dugaan apabila bergelar pelajar tambahan sedikit masa lagi akan menggenggam skrol MBA Muamalah pula. Nilai diri makin bertambah dari masa ke semasa. Hanya perlu bersabar sahaja. Sekarang ini tinggal menyelesaikan laporan kajian dan satu presentation Al-Qawaid Fiqhiyyah yang akan dibentang Isnin minggu hadapan. Semoga semuanya berjalan dengan mudah.

Suka saya berkongsi dengan anda satu ilmu baru hari ini. Karakter masyarakat Islam yang terbentuk dari sifat yang baik yang berpaksikan pada akhlak al-Quran. Semoga ada manfaatnya untuk anda semua..

*********************



" Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia, sedekahkanlah satu senyuman walau dihatimu tak lagi mampu bertahan, belajarlah memaafkan walau dirimu terluka, berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran, hiduplah dgn Iman walau hari dipenuhi dugaan dan berpeganglah kepada Allah walau ia tak kelihatan... "

Karakter ini merupakan hiasan utama terbentuknya masyarakat Islam dan tertegaknya sistem Islam di muka bumi serta menjadi tiang penyokong peradaban dunia. Sepuluh karakter itu adalah:

~ Salimul Aqidah :
Bersih akidah dari sesuatu hal yang mendekatkan dan menjerumuskan dirinya dari lubang syirik.

~ Sahihul Ibadah :
Benar Ibadahnya menurut Al-Quran dan As Sunnah serta terhindar darisegala bid'ah yang dapat menyesatkannya.

~ Matinul Khuluq :
Mulia akhlaknya sehingga dapat menunjukkan sebuah keperibadian yang menawan dan dapat meyakinkan kepada semua orang bahawa Islam adalah rahmat bagi seluruh alam (Rahmatan Lil-'Alamin).

~ Qawiyul Jismi :
Kuat fisiknya sehingga dapat mengatur segala kepentingan bagi jasmani yang merupakan amanah/anugerah dari Allah S.W.T.

~ Musaqaful Fikri :
Luas wawasan berfikirnya sehingga dia mampu menerima berbagai informasi serta perkembangan yang terjadi disekitarnya.

~ Qadirun 'alal Kasbi :
Mampu berusaha sehingga menjadikannya seorang yang berjiwa mandiri dan tidak mahu bergantung kepade orang lain dalam memenuhi segala keperluan hidupnya.

~ Mujahidun linafsihi :
Bersungguh-sungguh dalam jiwanya sehingga menjadikannya seseorang yang dapat meningkatkan setiap kesempatan pada dirinya ataupun orang lain.

~ Harisun 'ala waqtihi :
Kecekapan dalam memanafaatkan waktunya sehingga menjadikannya seorang yang pantang membuang waktu, tak jemu untuk melakukan kebaikan. Kerana waktu yang kita gunakan selama hidup ini akan dipertanggungjawapkan hadapan Allah S.W.T.

~ Munazham Fi Syu'unihi :
Teratur dalam urusannya hingga menjadikan kehidupannya sempurna dalam segala hal yang menjadi tanggungjawap dan amanahnya. Berusaha menyelesaikan semua masalahnya dengan cara yang baik.

~ Nafi'un Li Ghairi :
Bermanafaat bagi orang lain sehingga menjadikannya seseorg yang bermanfaat dan diperlukan. Kewujudannya akan menjadikannya sebuah kebahagiaan bagi orang lain & ketiadaannya akan menjadikan kerinduan pada orang lain.

Mudah-mudahan dengan sepuluh karakter yang dikemukan di atas menjadikan kita lebih bermotivasi diri untuk dapat merealisasikannya dalam kehidupan kita. Semoga menjadi mujahid dan mujahidah sejati. Iman dan taqwa jadi keutamaan...bukannya harta dan keindahan dunia yang sementara ini...

**** Rupa wajah saya ibarat orang tak tidur malam...tanda study yang tak sudah-sudah.. Syafakallah buat si dia yang ditimpa kemalangan. Semoga anda cepat sembuh ye.. Beringat selalu..

No comments: