Monday, July 30, 2012

KISAH ROTI JALA & SERAWA DURIAN

Assalamualaikum w.b.t.

[ Google dari sini ]
Sudah 10 hari seluruh umat Islam menjalani ibadah puasa, saya dan baby masih juga tabah menjalani ibadah puasa. Syukur, alhamdulillah..

Terlebih dahulu saya memohon maaf sebab nak cerita tentang bab makanan seperti tajuk di atas. Nak jadi cerita, saya jadi teringin atau mengidam nak makan roti jala cecah serawa durian bila MIL ada sebut nak buat menu tersebut ketika Opah datang di rumah akhir bulan Jun lepas. Kebetulan saya dan suami tidur di rumah parents sebelah suami waktu kejadian.

Masa kat office saya dah rasa semangat sebab teringat roti jala & serawa durian walaupun saya tak mention pada MIL yang saya nak makan. Ingat dapat merasa bila balik rumah MIL sebab MIL dah sebut. Rasa happy pun ada..

Tapi bila sampai je rumah MIL, tak ada menu tu dan saya pun tak tanya MIL takut lain jadinya. Cuma saya ngadu pada suami dan dengan bersemangat saya cerita kat Ummi tercinta sendiri.

Ummi sendiri tak sama dengan MIL nak minta macam-macam sebab saya masih segan lagi. Ummi kata, "Suruh Z cari durian, nanti Ummi tempah roti jala kat kawan Ummi."

Saya tahu Ummi agak sibuk dengan urusan kerja dan ada urusan di Kedah. Takut Ummi tak sempat je nak buat. Abah pun ada kata, "Kakak mengidam ye..??"

Namun saya tetap tak dapat sebab durian yang dibeli tak elok dan rosak.. Tapi saya tak lah bising cuma kecewa sedikit je.. Kira pendam sorang je dalam hati...

Bila bulan puasa ni, saya cari juga di bazar Ramadhan yang dikunjungi tapi tak ada.. Yang ada roti jala dengan kuah kari.. Saya tak mahu sebab dah biasa sangat makan..

Suami ada kata, "Tak payah la nak serawa durian.. Cuba ambil lain.. Sama je pun..". Saya diam je tapi agak sedih.. Eee, tak faham kot dia ni, bisik saya dalam hati...

Jumaat baru ni, try cari kat Bazar Bukit Antarabangsa. Tanya kat penjual kuih mueh yang ada, tapi tiada jawapan yang mengembirakan.

Cuma sorang makcik tu perasan, " Mengandung ke?"

Saya angguk sambil senyum.

"Datang la esok (Sabtu) 28 Julai, serawa durian ada.."

Suami balas, "Nak balik kampung dah.."

Rezeki tak ada lagi... Saya call Ummi (saya masih manja lagi dengan Ummi walaupun dah kahwin, i don't care ^^) sebab nak sangat makan serawa jika ada kat Jenjarom.

Tup2 Ummi dengan nada ceria dan ejek membalas, "Hahaha...Ummi dah makan dan tadi time berbuka menu yang akak idam tu.. Ummi makan dengan Andak."

Woha...lagi saya nak balik dan nak sangat2 makan roti jalan cecah serawa durian.. Saya rasa bersemangat tiba2. Korang bayangkanlah kalau dah ngidam cam mana rupanya.. Lama kot tunggu..

Tapi, bila pergi je bazar kat Kanchong Darat yang Ummi sebut tu, impian ku musnah sebab ada gerai yang ditutup... Tak kesampaian nampaknya.. Ummi ada pesan, cari durian kalau serawa tak ada, boleh Ummi buatkan tapi sebiji durian pun tak ada yang nak dibeli.. -_-

Semalam, 29 Julai, syukur pada Allah, akhirnya dapat juga apa yang saya idamkan tu bila suami dapat cari setelah mencari di beberapa buah tempat, di Jenjarom juga yang ada.

Suami kata, "Roti jalanya banyak tapi serawa duriannya sikit je, boleh ke?

Saya balas, "Tak apa, asalkan ada dan boleh merasa..."

Acik dan sengih2 waktu berbuka tu, maybe pening dengan akak sulong dia.. Tapi Acik kata, "Acik sanggup cari jika isteri Acik nak.."

Rasanya saya sorang je yang makan dan suami saya hanya merasa saje.. Sedangkan Ummi, Abah, Andak & Acik tak makan...

Saya cakap kat baby sendirian, "Alhamdulillah dapat juga kita makan Roti Jala & Serawa Durian.. Baru lega kan??" =)

~ Mujur saya tak minta menu atau benda pelik2.. Cuma nak makan donut comel kat pasar malam area Batu Cave tak dapat lagi sebab suami kata jauh. Donut tu dijual dalam dua bentuk, 1 yang bentuk biasa dan satu lagi bulat2 kecil.. Gula tu disalut dengan kelapa parut yang di belender halus. Sedap!. Makan udang salut tepung yang rangup pun kena bahan dah... Sabar je.. Tapi saya suka udang salut tepung kat Pizza Hut... Tak boleh lupa..

2 comments:

Anonymous said...

sue xpenah makan..nmpak sedap..

Brilliant Marjan said...

cuba try..sedap..kari tu dah biasa..kadang serawa durian ni pun saya cecah ngn roti...