Tuesday, December 18, 2012

Memoir of Ceasarean

Assalamualaikum w.b.t

Apa khabar semua? Sihat ke? Saya masih dalam proses berpantang..Huh.. Banyak yang kena dilakukan..

Jom saya nak story sikit apa yang anda tak tahu tentang pengalaman bersalin saya..

1. Waktu dapat tengok anak tu, saya dah mula belek anak saya. Suka! Lagi saya happy bila nampak Akhtar ada lesung pipit di pipi kanan dan kiri. Selain tu, saya ingat dia ada tahi lalat di dagu tapi silap melihat rupanya..

2. Saya tak suka pam elektrik. Sakit!!!!!!!!! Saya try pun sebab ingat dapat buat stok susu untuk Akhtar bila saya tiada bersamanya dalam NICU tu.

3. Semua orang kata, baik anak saya. Tak meragam walaupun dicucuk atau dimandikan (hari ke 2). Alhamdulillah. Tapi hari ke 3 di wad, ketika saya tiada bersamanya, Akhtar menjerit sekuat-kuatnya. Padahal saya tinggalkan dia kejap je..

4. Lepas baby lahir, selalunya dimandikan ke tidak ye? Sebab waktu tu, anak saya macam tak bersih je.. Macam ada sisa-sisa darah dan air ketuban melekat dikepalanya. Sis Mei (teman bilik warga Filipina) pun bertanyakan hal yang sama pada saya.

5. Saya tak tahu pun boleh lawat anak malam-malam atau awal pagi.. Sebab saya tak jenguk pun melainkan suami saya yang bawa. Jika boleh saya nak putar balik masa tu agar saya sentiasa dekat dengan anak saya.

6. Lepas tengok anak, kadang-kadang terngiang-ngiang di telinga saya anak menangis walhal tak ada pun.

7. Setiap rasa pelik yang saya alami, saya akan terus bertanya pada doktor atau nurse yang bertugas sampaikan ada yang tergelak lucu. Malu aihh nak cerita..huhu

8. Saya paling ngeri nak buang air kecil..

9. Alhamdulillah, saya boleh buang air besar dengan baik pada hari ke 2 bersalin. Nurse pun terkejut..

10. Setaip kali bangun dari katil, pasti ber keriuk katil saya. Cari posisi yang terbaik nak bangun. Sakit nyah! Terasa sakit kat pinggang..

11. Saya tak dapat lupa ketika saya ingin di bawa ke bilik bedah. Nurse yang ada cuba berlari kerana kes saya emergency czer dan sempat saya lihat nurse yang mengandung turut berlari tolak saya. Sempat terdengar teriakan kecil nurse tu. Usia kandungan dalam 7 bulan kot.. Kesian dia demi tugas..

12. Waktu kak long call saya, ntah macam mana saya boleh menangis bila dia tanya tentang anak. Waktu tu anak kena kuning. Risau kak long, takut saya bentan.. Kadang, dalam bilik air pun sempat nangis sorang2..huhuhu

13. Waktu lihat anak di NICU tu bila tahu dia ada kuning, saya terkejut semua baby togel kecuali pakai pampers. Saya tak dapat cam anak saya sehingga saya check betul2 B/O me. Bulu roma badannya lebat ko! Rambut dia pun memang dah lebat dan terpacak lagi.. Itu yang sampai buat saya tertanya dalam hati, "Anak aku ke nih??"

14. Saya macam tak boleh terima bila doktor kata, "Tahu tak sebab apa awak kena emergency czer?". Jawapan awak kena bagi macam ni, "Sebab bayi lemas". Dalam hati kecil tetap kata, mereka punca saya terpaksa di czer dan punca jantung baby laju.

15. Rupanya suami saya risau bila baby dah keluar, tapi saya tak keluar lagi selepas di bedah tu..

16. Suami saya yang minta saya ditempatkan di bilik yang mempunyai 2 katil tapi sebab saya takut, so tukar 1 bilik yang ada 4 katil..

17. Sepatutnya pada hari kejadian 14/11/12, suami berjumpa dengan seseorang namun kerana saya bersalin, semuanya ditunda sehinggakan suami lupa bawa uri bayi pulang untuk diuruskan. Namun mujur MIL ada bersama kak long, MIL yang bawa balik.

18. Ketika uruskan uri bayi kami tu, kak long sempat call opah dan menurut orang tua-tua, Akhtar akan ada 7 adik lagi.. - namun bagi kami tidak kot untuk zaman sekarang ni..Wallahu'alam.

Ok..itu je yang saya nak cerita..

Now, saya menjalani kehidupan dengan seribu satu pengalaman baru..Alhamdulillah

2 comments:

Anonymous said...

7 adik ? ramainyaaaa. :O

Brilliant Marjan said...

Ntah betul ntah tak..kata orang tua je