Assalamualaikum w.b.t.
Yaumul Jumuah..Alhamdulillah Allah beri kesempatan untuk saya merasai nikmatNya yang tidak terperi. Itu tanda Allah masih sayangkan hambanya. Amin
08/03/2014
Malaysia dan dunia dikejutkan dengan berita pesawat MAS MH370 hilang dari radar ketika membawa penumpang dan anak kapal (239 orang) dari Kuala Lumpur, Malaysia ke Beijing, China.
Saya tahu melalui berita ringkas di TV 3 jam 9.30 pagi ketika bersiap untuk ke rumah Ummi saya. Rasa berdebar dan terkejut.
Pelbagai spekulasi dan andaian yang keluar serta bukti-bukti penemuan yang dijumpai namun ia masih tidak menampakkan hasil.
Paling saya terkesan dengan ucapan dari Kapten Norudin Abd Majid iaitu bekas juruterbang B777 dan orang pertama yang bawa kapal terbang tu masuk ke Malaysia.
"Di mana sains berakhir di situ..kekuasan dan kudrat Allah bermula"
''Kuncinya ada pada orang-orang yang soleh dan keluarga penumpang serta anak kapal MH370. Teruskan berdoa dan dekatkan diri dengan Allah"
"Solat taubat dan solat hajat untuk minta petunjuk dariNYA"
Opps..lupa, ada antara penumpang MH370 tu orang kampung saya, En. Muzi Bin Yusof
(pelik la, kenapa video rakaman tu dipadam ye?????)
Moga segala misteri kehilangan pesawat MAS MH370 akan terungkai dengan izin Allah. Masa yang akan tentukannya..
10/03/2014
Balik je dari office dan ambil anak petang tu, bertegur dengan kenalan yang sama-sama bawa anak untuk check up di klinik ketika kami terserempak di lift. Dia maklumkan tiada air dalam laman facebook apartment kami pada 12 Mac.
Dan ada seorang lelaki dalam lift tu pula memaklumkan, hari ini iaitu 10/03/2014 dah tiada air..
Wah..panik saya sebab tadah air tak cukup banyak pun..
Masuk je rumah, air tiada. Sah.. Nak mandi pun tak lalu.. Kebetulan anak berak, jimat cermat guna air..
Air yang tadah tu cukup untuk berwuduk dan lepas hajat..
Malam tu dalam jam 9.30 -10.00 suami balik dari beli air mineral 2 kotak jerit
"Dinda. air dah ada! Cepat mandi!"
Semangat ko bangun dari tidur (tertidur sebab tidurkan anak sekali)..
Malam tu anak muntah banyak sangat dan kebetulan kena selimut darn cadar.. Terus basuh sebab takut air tiada..
12/03/2014
Waktu ambil anak tu, saya dah rasa pedih hidung dan penglihatan kabur sebab jerebu yang agak teruk..
13/03/2014
Sempena ulang tahun kelahiran saya, saya dan anak pergi ke klinik untuk pemeriksaan bulanan kandungan saya. Manakala, Akhtar cek untuk 1 tahun 4 bulan dia. Kira tengok perkembangan anak.
Waktu tu, kami sekeluarga rasa tak sihat dengan jerebu dan udara kering. Batuk-batuk, sakit tekak dan hidung. Siap pakai mask lagi..
Saya lansung tak tengok whatsapp dan facebook hinggakan keluarga risau kenapa Birthday Mommy tak beri tindak balas atas ucapan ulang tahun kelahiran yang diberi.
Suami saya pula buat-buat jual mahal..Kelakar bila ingat balik..
Petang tu pula ketika saya nak masak spaghetti untuk makan malam kami sekeluarga, air tiada. Ujian sungguh!
Moralnya, ujian musibah yang didatangkan Allah buat hambaNya, adalah sebagai peringatan dan tanda kasihNya.
Walaupun umur saya bertambah dengan berita gembira namun berita sedih dengan musibah ini tetap saya hargai kerana itulah warna kehidupan kita. Itu peringatan dan itu juga amaranNya. Perasaan itu Allah beri untuk kita mencari hikmahnya yang tersembunyi... :)
Friday, March 14, 2014
Friday, March 7, 2014
PERINGATAN: PENIPUAN KAD KREDIT
Cerita Benar!
Berlaku pada office mate saya pada tengah hari Selasa 4 Mac 2014 ketika sedang menyelesaikan urusan pembaharuan lesennya. (Situasi kalut dan memberi peluang kepada si penipu untuk bertindak!)
Ketika tiba di office, Kak H memberitahu kami tentang masalahnya..
Kes : Memiliki Kad Kredit AmBank yang sedang digunakan di Kedai Emas KLIA berjumlah RM 3000 ++
Report: Boleh menghubungi pegawai di BANK NEGARA MALAYSIA.
Keterangan di ambil oleh: Sarjan Micheal..
Soal jawap berlaku antara Kak H dan Sarjan Micheal penipu tu..
Antara lain
1. Tidak membocorkan maklumat laporan siasatan kepada pihak ke tiga iaitu pegawai bank, bank dan sebagainya.
2. Memberi nombor laporan kes dengan segera.
3. Akan ada orang lain yang akan menghubungi anda untuk menerima report (lebih kurang macam tu la), nama En Teo
4.Tidak membuat sebarang transaksi dalam tempoh tiga hari.
5. Bertanya tentang segala maklumat yang ada tentang diri kita, rumah, tempat kerja, saving account, current account, perkongsian syarikat dan lain-lain lagi.
6. Masih cuba mengorek rahsia dengan bertanya berapa jumlah kad atm yg ada dan lain-lain lagi.
7. Meminta menukarkan kod hitam atau kata laluan yang terdapat di kad atm yang anda miliki di atm machine yang berhampiran. (Untuk maklumat sahabat, kad atm kita sekarang ni termasuk ic dan sebagainya mempunyai cip mirco ynag memang selamat dan sukar diceroboh oleh orang lain, tapi dasar penipu ni akan cuba memainkan suasana panik@reverse psychology untuk cuba mendapatkan maklumat kita).
8. Meminta anda membuang segala kertas yang dikeluarkan oleh CDM ketika anda membuat transaksi penukaran tadi.
Rabu 5 Mac 2014
Petang tu saya baru terbaca artikel mengenai penipuan kad kredit palsu, sah, Kak H sudah terkena.. Actually saya tahu cerita penuh tentang masalah Kak H pada petang tersebut. Namun sudah terlambat kerana Kak H sudah terkena..
Bila saya maklumkan kes penipuan ini, dia bertambah risau maklumlah rupanya pagi itu Kak H terlibat dengan kemalangan dan kes tipu kad kredit pula kembali berbangkit. Terus Kak H call Maybank (satu2nya kad atm yang Kak H miliki) dan membuat laporang polis.
Siap tiga report ko!!! 1 report kemalangan dan 2 report penipuan kad kredit.
Khamis 6 Mac 2014
Kak H maklumkan pada saya baki di akaun Maybank dia hanya tinggal RM 15.00 sahaja. Saya tidak bertanya jumlah duit yang hilang, tapi dari agakan saya yang saya dengar apabila Kak H memberitahu kawannya, lebih kurang RM 10,000.00 ++.
Bila ku lihat Kak H, dia sudah kelihatan redha bila hati sudah sepenuhnya berserah pada Allah. Walaupun duit tu baginya dan bagi saya sangat banyak, tapi duit boleh dicari...dari tergadai yang lain, bahaya diri.
Dalam akaun dia tu, ada duit anak jika dapat masuk asrama, duit orang sewa rumahnya, duit nak baiki kereta dia, duit insuran kereta suaminya, dan duit untung kedai basikalnya untuk 2 bulan.
Banyak hal macam ni sudah terjadi.. Boleh baca di
Oh! Taktik penipuan kad kredit
Jangan Terperdaya Dengan Panggilan Yang Mahu Maklumat Kad Kredit
Taktik Terkini Penipuan Kad Kredit
Cerita di bawah ni sebijik dan copy paste sama kes Kak H.. Saya ambil di sini
Baru
baru ini aku telah menerima satu panggilan telefon yang sungguh
mendebarkan dan nyaris nyaris aku tertipu......so di sini ingin aku
bongkarkan satu taktik penipuan kad kredit yang terbaru dan aku akan
terangkan secara jelas modus operandi mereka
1. Penipu ini menggunakan telefon bernombor 03-21788888(ni no. Ambank customer service)
1. Penipu ini menggunakan telefon bernombor 03-21788888(ni no. Ambank customer service)
2. Penipu akan menggunakan rakaman suara perempuan dan menyatakan bahawa kad kredit anda telah digunakan sebanyak bla,bla,bla...biasanya RM3600.00 dan penipu inginkan anda untuk mendail 1 utk kompem, 2 utk batal dan 5 utk bantuan dari customer service.
3. Anda yang telah kompius akan mendail 5 dan panggilan anda akan dijawab oleh seorang yang pelat bahasanya mirip berbangsa Cina.
4. Anda akan menerangkan bahawa kad kredit anda telah digunakan dan anda ingin mendapatkan lebih penjelasan.
5. Penipu akan menjawab yang kad kredit anda telah dicajkan sebanyak RM3600.00 di PohKong KLIA.
6. Anda akan panik, kemudian dia akan mengatakan bahawa kad kredit anda telah juga digunakan sebanyak RM2000.00 sebelum ini. Maka jumlahnya ialah RM5600.00.
7. Beliau akan menanyakan adakah kad kredit anda bernombor bla,bla (5455-1932-8653-2004 di pohon pada 02/04/09 di Plaza OSK). Anda akan menjawab tidak.
8. Penipu akan menyambungkan anda kepada Bahagian PEMALSUAN Kad Kredit BNM. (Camne dia sambung yer?...hehehehe.
9. Seorang perempuan berbangsa Cina yang agak pekak badak sikit akan menjawab panggilan tersebut seolah-olah beliau adalah staff Bank Negara.
10. Penipu akan menanyakan berberapa soalan berserta aku janji yang begitu meyakinkan seolah-olah anda seorang yang membuat laporan palsu dan akan menggertak anda dengan mengatakan bahawa sebarang laporan palsu akan membuatkan anda meringkuk dalam penjara.
11. Beliau akan bertanya.." Encik ada akaun bank @ kad kredit lain tak?"
12. .Anda akan menjawab ada. Dia akan meminta semua nombor kad-kad kredit dan nombor akaun bank anda.
13. Penipu akan menyuruh anda untuk tidak menggunakan kesemua kad-kad tersebut dalam masa 3 hari. Ini bertujuan untuk kononnya memerangkap penjenayah itu dalam masa terdekat jika penjenayah itu ada menggunakan kad kredit.
Ini semua adalah PENIPUAN!! JANGAN SEKALI KALI ANDA MEMBERIKAN KEPADA MEREKA NOMBOR-NOMBOR BERKAITAN BANK ANDA.
Bila terima panggilan seperti ini anda dinasihatkan supaya JANGAN PANIK. Ada berberapa kesilapan yang dilakukan oleh penipu ini.
1.03-21788888 adalah nombor AMBANK. Nombor ini hanya boleh digunakan untuk panggilan dari pelanggan sahaja dan bukannya DARI STAFF BANK!.
2.Pengesahan belian kad kredit bukan dari panggilan rakaman tetapi adalah panggilan LIVE CALL.
3.Bank staff tidak boleh menyambungkan panggilan anda terus ke Bank Negara tetapi anda akan diminta untuk menghubungi BNM.
4.Staff BNM mahir fasih bertutur dalam Bahasa Melayu dan English. Bukannya seperti menalifon kedai nombor ekor.
5.BNM ada semua maklumat peribadi anda dan mereka tidak perlu bertanya sebarang nombor berkaitan akaun bank atau kad kredit anda.
6.Kalau anda tak boleh guna ATM kad seperti yang dipinta selama 3 hari.....nak makan apa kalau duit tadak?.
7.Sila buat pengesahan balik dengan menalifon bank anda dengan menggunakan nombor lain.
8.Jika anda terbagi sebarang nombor.....sila batalkan/menukar kad anda dengan segera.
Labels:
Info,
Kisah dan Tauladan,
Personal - sahabat
Wednesday, March 5, 2014
PERMATA HATI
![]() |
| [ Baby soleh dan bijak, Muhammad Akhtar Khawarizmi Bin Mohd Zaidi. Amin ] |
Bila ibu boleh memilih
Apakah ibu berbadan langsing atau berbadan besar kerana mengandungmu..
MAKA IBU AKAN MEMILIH MENGANDUNGMU..
Kerana dalam mengandungmu ibu merasakan keajaiban dan kebesaran Tuhan...
Sembilan bulan nak...engkau hidup diperut ibu...
Engkau ikut kemanapun ibu pergi...
Engkau ikut merasakan ketika jantung ibu berdegup kerana kebahagiaan...
Engkau menendang rahim ibu ketika engkau merasa tidak nyaman,kerana ibu kecewa dan mengurai air mata...
Anakku....
Bila ibu harus memilih apakah ibu harus operasi caesar,atau ibu harus berjuang melahirkanmu
MAKA IBU MEMILIH MELAHIRKANMU...
Karena menunggu dari jam ke jam...,minit ke minit kelahiranmu.......
Adalah seperti menunggu antara memasuki salah satu pintu surga
Kerana kedasyatan perjuanganmu untuk mencari jalan ke luar ke dunia sangat ibu rasakan...
Dan saat itulah kebesaran Tuhan menyelimuti kita berdua....,Diantara peluh dan erangan rasa sakit...
Yang tak pernah boleh ibu ceritakan kepada siapa pun...
Dan ketika engkau hadir,tangismu memecah dunia...,saat itulah...saat paling membahagiakan...
Segala sakit dan derita sirna melihat dirimu yang merah....
Mendengar Ayahmu mengumandangkan Azan....
Mendengar Ayahmu membacakan Doa...
Mendengar Ayahmu membacakan Firman Tuhan
Membisikan ayat ayat suci di telinga mungilmu.....
Anakku.....
Bila ibu boleh memilih apakah ibu berdada indah,atau harus bangun tengah malam untuk menyusuimu....
MAKA IBU MEMILIH MENYUSUIMU...
Kerana dengan menyusuimu ibu telah membekali hidupmu dengan titisan titisan dan tegukan tegukan yg sangat berharga...
Merasakan kehangatan bibir dan badanmu di dada ibu
Adalah sebuah rasa luar biasa yang orang lain tidak bisa rasakan...
Anakku....
Bila ibu boleh memilih duduk berehat di waktu terluang...atau duduk dilantai menemanimu bermain puzzle
MAKA IBU MEMILIH BERMAIN PUZZLE DENGANMU...
Tetapi Anakku....
Hidup memang pilihan...jika dengan pilihan ibu,engkau merasa sepi dan merana......
MAKA MAAFKANLAH NAK...
maafkan ibu...maafkan ibu...Percayalah nak...,ibu sedang menyempurnakan puzzle kehidupan kita...Agar tidak ada satu kepingan bagian puzzle kehidupan kita yang hilang.
Percayalah Nak.....
Sepi dan derita mu adalah sebagian duka ibu...
Percayalah Nak.....
Engkau adalah selalu menjadi belahan nyawa ibu..........
p/s: Bila mengandung kali ke dua ni, emosi sedikit terganggu.. Kesian pada Akhtar sebab Ummi kadang tak terlayan melayan kemanjaan dan kecerdikan mu duhai anak. Kadang tangan ni ringan nak cubit atau pukul.. Huhuhu.. Cepat rasa rimas.. Mujur suami banyak redakan keadaan.. Dan mujur diri cepat buat benda lain atau solat taubat.. Emosi, kenapa jadi begini?????? Ummi sayang Akhtar. Ummi faham perasaan mu yang berasa ketidakselesaan kerana ingin mendapat adik tidak lama lagi.. Ummi cuba buat yang sebaik Ummi mampu untuk masa yang ada ini sebelum adikmu lahir..InsyaAllah..
T_T
Labels:
Anak-anak,
Kelahiran,
Lelaki,
Perkahwinan,
Personal - aku rase,
Personal - family,
Sajak,
Woman
Wednesday, February 26, 2014
Status Terkini Gangguan Bekalan Air Di Beberapa Kawasan Di Hulu Langat, Kuala Langat, Kuala Lumpur dan Petaling Jaya
Kuala Lumpur – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd
(SYABAS) ingin memaklumkan status terkini gangguan bekalan air tidak
berjadual yang melibatkan beberapa kawasan di Negeri Selangor, Wilayah
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya yang berlaku sejak
kebelakangan ini.
Sehingga kenyataan ini dikeluarkan, sejumlah 27,003 pintu rumah di bebeberapa kawasan di Hulu Langat dan Kuala Langat masih mengalami terputus bekalan air kerana Loji Rawatan Air (LRA) Cheras Batu 11 dan LRA Bukit Tampoi masih ditutup semenjak 28 Januari 2014 yang lalu disebabkan pencemaran kandungan ammonia yang tinggi di Sungai Langat. Senarai kawasan yang masih terputus bekalan disebabkan penutupan kedua-dua loji rawatan air tersebut adalah seperti berikut:-
Dalam masa yang sama, sejumlah 83,084 pintu rumah di beberapa kawasan di sekitar Hulu Langat, Kuala Langat, Kuala Lumpur dan Petaling Jaya juga mengalami terputus bekalan air dan tekanan rendah sejak kebelakangan ini disebabkan pertambahan permintaan air yang mendadak ekoran dari cuaca panas kering dan ketiadaan hujan yang berlarutan. Senarai kawasan yang terlibat dengan gangguan bekalan air ini adalah seperti berikut:-
Pihak SYABAS ingin memaklumkan bahawa sekiranya keadaan ini berlaku
secara berterusan, adalah dijangkakan lebih ramai pengguna akan
mengalami terputus bekalan air. Dalam menghadapi keadaan ini, pihak
SYABAS telah mengaktifkan pelan tindakan kecemasan kepada seluruh
kakitangan SYABAS bagi memantau dan mengurus penghantaran bantuan air
kecemasan menggunakan lori-lori tangki dan tangki statik untuk
meringankan kesan yang dialami oleh pengguna terlibat.
Walaubagaimanapun kemampuan bekalan air kecemasan ini amat terhad dan
tidak mampu memenuhi kesemua permintaan pengguna yang terlibat dalam
masa yang ditetapkan dan diinginkan oleh pengguna.
Sehubungan itu, para pengguna yang terputus bekalan air yang mengambil air dari lori-lori tangki air dan tangki statik SYABAS diminta untuk berjimat cermat bagi membolehkan lebih ramai pengguna yang terlibat mendapat bantuan air kecemasan ini. Sementara itu, para pengguna khususnya di kawasan yang tidak terlibat dengan gangguan disarankan agar tidak melakukan pembaziran air kerana sebarang penjimatan boleh disalurkan ke kawasan-kawasan yang terlibat secara langsung dengan gangguan. Dalam masa yang sama, pihak SYABAS juga akan terus memaklumkan sebarang perkembangan terkini dari semasa ke semasa.
- tamat -
PRISCILLA ALFRED
Penolong Pengurus Besar,
Jabatan Komunikasi Korporat & Hal Ehwal Awam
Sumber: SYABAS
Sehingga kenyataan ini dikeluarkan, sejumlah 27,003 pintu rumah di bebeberapa kawasan di Hulu Langat dan Kuala Langat masih mengalami terputus bekalan air kerana Loji Rawatan Air (LRA) Cheras Batu 11 dan LRA Bukit Tampoi masih ditutup semenjak 28 Januari 2014 yang lalu disebabkan pencemaran kandungan ammonia yang tinggi di Sungai Langat. Senarai kawasan yang masih terputus bekalan disebabkan penutupan kedua-dua loji rawatan air tersebut adalah seperti berikut:-
|
WILAYAH HULU LANGAT |
||||||
|
1 |
Taman Setia, Balakong |
10 |
Taman Sri Indah |
|||
|
2 |
Desa Karun Mas |
11 |
Taman Impian Ehsan |
|||
|
3 |
Taman Cheras Jaya |
12 |
Taman Suria |
|||
|
4 |
Taman Bukit Emas |
13 |
Taman Kasturi |
|||
|
5 |
Taman Impian Indah |
14 |
Kampung Baru Balakong |
|||
|
6 |
Taman Sejati |
15 |
Taman Seri Sungai Long |
|||
|
7 |
Taman Bukit Sungai Long |
16 |
Taman Seri Kenangan |
|||
|
8 |
Taman Taming Indah |
17 |
Batu 11, Jalan Cheras |
|||
|
9 |
Kawasan Perindustrian Cheras Jaya |
18 |
Taman Balakong Jaya |
|||
|
JUMLAH PINTU RUMAH: 18,430 |
||||||
|
WILAYAH KUALA LANGAT |
||||||
|
1 |
Kampung Olak Lempit |
11 |
Taman Sri Dagang |
|||
|
2 |
Kampung Bukit Changgang |
12 |
Taman Ambar |
|||
|
3 |
Kampung Labohan Dagang |
13 |
Taman Langat Murni |
|||
|
4 |
Taman Changgang Jaya |
14 |
Taman Langat Utama |
|||
|
5 |
Kompleks Perabut Olak Lempit |
15 |
Taman Murnimas |
|||
|
6 |
Rtb Bukit Changgang |
16 |
Taman Sri |
|||
|
7 |
Bandar Seri Ehsan |
17 |
Taman Sri Cheding |
|||
|
8 |
Bandar Mahkota |
18 |
Sekolah Tamil Sungai Sedu |
|||
|
9 |
Bandar Sungai Emas |
19 |
Selangor Dredging |
|||
|
10 |
Taman Arked |
|
|
|||
|
JUMLAH PINTU RUMAH: 8,573 |
||||||
Dalam masa yang sama, sejumlah 83,084 pintu rumah di beberapa kawasan di sekitar Hulu Langat, Kuala Langat, Kuala Lumpur dan Petaling Jaya juga mengalami terputus bekalan air dan tekanan rendah sejak kebelakangan ini disebabkan pertambahan permintaan air yang mendadak ekoran dari cuaca panas kering dan ketiadaan hujan yang berlarutan. Senarai kawasan yang terlibat dengan gangguan bekalan air ini adalah seperti berikut:-
|
WILAYAH HULU LANGAT |
|
||||||||
|
1 |
Bandar Tun Hussien Onn |
2 |
Saujana Impian |
|
|||||
|
JUMLAH PINTU RUMAH: 8,378 |
|
||||||||
|
WILAYAH KUALA LANGAT |
|
||||||||
|
1 |
Batu 7 ijangkang |
8 |
Taman Permai Sijangkang |
|
|||||
|
2 |
Batu 8 Sijangkang |
9 |
Taman Sijangkang Indah |
|
|||||
|
3 |
Batu 9 Sijangkang |
10 |
Taman Medan Indah |
|
|||||
|
4 |
Batu 9 Kg Medan |
11 |
Taman Perwira |
|
|||||
|
5 |
Batu 9 Kebun Bharu |
12 |
Taman Sijangkang Jaya |
|
|||||
|
6 |
Taman Desa Sijangkang |
13 |
Taman Seri Medan |
|
|||||
|
7 |
Taman Rivera Perdana |
|
|
|
|||||
|
JUMLAH PINTU RUMAH: 7,351 |
|
||||||||
|
WILAYAH KUALA LUMPUR |
|||||||||
|
1 |
Angsana Hilir |
34 |
Taman Tayton View |
||||||
|
2 |
Ampang Hilir |
35 |
Taman Connaught |
||||||
|
3 |
Taman Pertama |
36 |
Pandan Prima |
||||||
|
4 |
Taman Bukit Pandan |
37 |
Taman Tenaga |
||||||
|
5 |
Kg Pandan Luar |
38 |
Taman Ikan Emas |
||||||
|
6 |
Kg Pandan Dalam |
39 |
Sebahagian Bandar Tun Razak: |
||||||
|
7 |
Taman Koperasi Polis |
|
|
||||||
|
8 |
Taman Desa Baiduri |
|
|
||||||
|
9 |
Bandar Damai Perdana |
40 |
Taman Midah |
||||||
|
10 |
Taman Damai Perdana |
41 |
Taman Desa Aman |
||||||
|
11 |
Taman Desa Cahaya |
42 |
Taman Rajawali |
||||||
|
12 |
Taman Sri Bahagia |
43 |
Taman Cheras Makmur |
||||||
|
13 |
Taman Bukit Anggerik |
44 |
Kg. Cheras Baru, Bukit A & B |
||||||
|
14 |
Taman SPPK Bkt Cheras |
45 |
Sebahagian Kawasan Damansara: |
||||||
|
15 |
Taman Orkid Desa |
|
|
||||||
|
16 |
Taman Segar |
|
|
||||||
|
17 |
Taman Billion |
|
|
||||||
|
18 |
Taman Supreme |
|
|
||||||
|
19 |
Taman Cheras |
|
|
||||||
|
20 |
Taman Cheras Utama |
|
|
||||||
|
21 |
Taman Cheras Hartamas |
|
|
||||||
|
22 |
Taman Bkt Segar Jaya |
|
|
||||||
|
23 |
Bandar Baru Segar Utama |
|
|
||||||
|
24 |
Taman Damai Indah |
|
|
||||||
|
25 |
Taman Minang Ria |
|
|
||||||
|
26 |
Taman Bukit Angsana |
|
|
||||||
|
27 |
Taman Suria Jaya |
|
|
||||||
|
28 |
Taman Len Seng |
|
|
||||||
|
29 |
Taman Desa Cheras |
|
|
||||||
|
30 |
Taman Alam Damai |
|
|
||||||
|
31 |
Taman Maluri |
|
|
||||||
|
32 |
Taman Bukit Segar |
|
|
||||||
|
33 |
Taman Bukit Segar Masera |
|
|
||||||
|
JUMLAH PINTU RUMAH: 55,826 |
|||||||||
|
WILAYAH HULU PETALING |
|
||||||||
|
1 |
Puchong Jaya |
4 |
Kawasan Perindustrian Bandar Puchong |
|
|||||
|
2 |
Pusat Bandar Puchong |
5 |
Taman Bukit Kuchai |
|
|||||
|
3 |
Taman Wawasan |
|
|
|
|||||
|
JUMLAH PINTU RUMAH: 11,529 |
|
||||||||
Sehubungan itu, para pengguna yang terputus bekalan air yang mengambil air dari lori-lori tangki air dan tangki statik SYABAS diminta untuk berjimat cermat bagi membolehkan lebih ramai pengguna yang terlibat mendapat bantuan air kecemasan ini. Sementara itu, para pengguna khususnya di kawasan yang tidak terlibat dengan gangguan disarankan agar tidak melakukan pembaziran air kerana sebarang penjimatan boleh disalurkan ke kawasan-kawasan yang terlibat secara langsung dengan gangguan. Dalam masa yang sama, pihak SYABAS juga akan terus memaklumkan sebarang perkembangan terkini dari semasa ke semasa.
Pihak SYABAS amat mengharapkan agar para
pengguna semua memahami keadaan ini dan bagi mereka yang yang memerlukan
bantuan boleh menghubungi talian bebas tol PUSPEL SYABAS di talian
1-800-88-5252 atau menghubungi Pusat Khidmat Setempat (PKS) SYABAS yang
turut dibuka di kawasan mereka.
Walau bagaimanapun, sekiranya aduan serentak
berlaku dengan jumlah yang sangat tinggi, ianya akan melampaui kapasiti
perkhidmatan di PUSPEL menyebabkan panggilan pengguna tidak dapat
menembusi talian PUSPEL atau terpaksa menunggu dengan lebih lama. Pihak
SYABAS berharap para pengguna memahami situasi ini.
- tamat -
PRISCILLA ALFRED
Penolong Pengurus Besar,
Jabatan Komunikasi Korporat & Hal Ehwal Awam
Sumber: SYABAS
Monday, February 17, 2014
KEBAKARAN HUTAN DI SERING UKAY - 16/02/2014
AMPANG: Penduduk sekitar Sering Ukay dekat Ampang cemas selepas belukar seluas kira-kira empat hektar di Jalan SU 2B tiba-tiba terbakar, malam tadi.
Bagaimanapun kejadian sekitar jam 9 malam itu tidak membabitkan rumah berdekatan kerana pasukan bomba dan penyelamat sempat mengawal kebakaran.
Seorang penduduk, Hazri Hanafi, 32, berkata, ketika kejadian dia berada di luar rumah dan terlihat api menjulang tinggi di kawasan bukit yang terletak kira-kira 200 meter dari rumahnya.
"Saya lihat api marak dengan begitu besar dan ketika itu sudah ada beberapa anggota bomba bersiap sedia untuk operasi memadam," katanya ketika di temui di lokasi kejadian malam tadi.
Menurutnya pada mulanya situasi agak mencemaskan kerana rumah paling dekat terletak hanya 50 meter dari lokasi kebakaran namun pihak bomba berjaya mengawal api dari merebak.
Timbalan Penolong Pengarah Bomba (Operasi) Selangor, Sani Harul berkata, kebakaran di tanah seluas empat hektar itu berjaya dikawal dengan kecekapan pihak bomba.
Katanya, seramai 20 pegawai serta anggota daripada tiga balai dikejarkan dalam operasi itu iaitu Balai Pandan, Balai Ampang dan Balai Wangsa Maju.
"Bomba tiba di lokasi pada jam 9.51 malam selepas menerima panggilan dan api berjaya dikawal.
"Tiada mangsa atau kehilangan nyawa berlaku," katanya.
Difahamkan kebakaran berjaya dikawal dalam tempoh sejam.
Sumber: Harian Metro
P/S: Suami saya juga turut melihat kejadian ini ketika mencari makanan untuk tekaknya yang mengidam nak makan colek (sempat saya cakap kepadanya, "Kita bukan di Kelantan, Kanda."
Kejadian kebakaran ni tak jauh dari kediaman rumah kami. Cuma Sering Ukay ni bawah sikit..
Friday, February 14, 2014
KAWAN KAHWIN DENGAN ORANG RUSIA
Assalamualaikum w.b.t.
Alhamdulillah sekali lagi kita berjumpa pada hari jumaat yang mulia ini. Harapnya anda semua sihat dalam perlindungan Allah s.w.t. Sekarang ni perlu berhati-hati dengan keadaan cuaca yang kering dan berjerebu. Denggi pun makin berleluasa. Itu tanda kita perlu koreksi diri kenapa Allah timpakan musibah ini..
Alhamdulillah dengar kata ada sesetangah tempat hujan turun.. Apa-apa pun cuba bersangka baik dengan Allah..
Sebenarnya lama juga dah nak share gambar kahwin kawan baik suami (kenalan saya juga), tapi masa sungguh menyemburui apatah lagi dalam keadaan kurang sihat.
Tiada apa yang menarik tentang perkahwinan mereka (Aizat dan pasangan) sebab simple tetapi ironinya percintaan jarak jauh antara dua negara tu..
Untuk pengetahuan rakan-rakan blogger, Aizat ni jika diikutkan tidak menarik pun dari segi ketinggian sebagai seorang lelaki (dan itu yang membuatkan tuan punya badan rasa rendah diri).. Ini bukan saya cakap tapi beliau sendiri beritahu ketika saya dan Fiza berada di zaman belajar lagi (degree)..
Aizat: Ada perempuan yang aku suka tapi mereka tak suka kat aku..
Fiza: Ko kan pandai masak..
Aizat: Perempuan kadang tak heran pun..Siapalah nak kat aku ni..
Dialog lain bila saya dan suami datang ke rumah keluarganya ketika awal perkahwinan kami
Aizat: Orang Malaysia tak nak aku, aku cari orang luar la yang sudi terima aku dengan seadanya..
Suami: Betul ke ni?
Aizat: Betul la.. Dah dorang asyik tengok tinggi rendah je..Biar aku cari orang luar..
Suami: Negara mana?
Aizat: Rusia
Saya: Wah.. Jauhnya.. (Macam tak caya tau bila dia cakap begitu ingatkan main-main)..
Rupanya ketika akhir tahun2012, hubungan mereka menjadi serius dan mulalah berbincang antara keluarga masing-masing. Saya dan suami hanya mendoakan yang terbaik buat sahabat kami ini..
Aizat ada juga mengajak suami menemaninya ketika beliau ingin akad nikah bulan Disember lepas di Rusia tetapi suami menolak kerana komitmen kerja dan saya pula mengandung..
So... Inilah penyatuan hati antara Aizat dan Regina Gumerova..
Moga bahagia hingga ke syurga dan memperolehi zuriat soleh solehah..
p/s: Aizat ni memang pandai masak mengalahkan perempuan dan siap ambil tempahan pavlova, durian crepe, kek dll. Lagipun family mereka ni ada buat business frozen food kecil-kecilan. Regina pula memang muslim tapi kat Rusia muslim kan minority, so sebagai isteri, dia melepaskan jawatannya sebagai pereka grafik dan berhijrah ke Malaysia mengikut suaminya. Regina ni pandai mengait baju sejuk dan beliau juga mempunyai kembar. Moga mereka nanti dapat anak kembar juga.. Hehehe
Alhamdulillah sekali lagi kita berjumpa pada hari jumaat yang mulia ini. Harapnya anda semua sihat dalam perlindungan Allah s.w.t. Sekarang ni perlu berhati-hati dengan keadaan cuaca yang kering dan berjerebu. Denggi pun makin berleluasa. Itu tanda kita perlu koreksi diri kenapa Allah timpakan musibah ini..
Alhamdulillah dengar kata ada sesetangah tempat hujan turun.. Apa-apa pun cuba bersangka baik dengan Allah..
Sebenarnya lama juga dah nak share gambar kahwin kawan baik suami (kenalan saya juga), tapi masa sungguh menyemburui apatah lagi dalam keadaan kurang sihat.
Tiada apa yang menarik tentang perkahwinan mereka (Aizat dan pasangan) sebab simple tetapi ironinya percintaan jarak jauh antara dua negara tu..
Untuk pengetahuan rakan-rakan blogger, Aizat ni jika diikutkan tidak menarik pun dari segi ketinggian sebagai seorang lelaki (dan itu yang membuatkan tuan punya badan rasa rendah diri).. Ini bukan saya cakap tapi beliau sendiri beritahu ketika saya dan Fiza berada di zaman belajar lagi (degree)..
Aizat: Ada perempuan yang aku suka tapi mereka tak suka kat aku..
Fiza: Ko kan pandai masak..
Aizat: Perempuan kadang tak heran pun..Siapalah nak kat aku ni..
Dialog lain bila saya dan suami datang ke rumah keluarganya ketika awal perkahwinan kami
Aizat: Orang Malaysia tak nak aku, aku cari orang luar la yang sudi terima aku dengan seadanya..
Suami: Betul ke ni?
Aizat: Betul la.. Dah dorang asyik tengok tinggi rendah je..Biar aku cari orang luar..
Suami: Negara mana?
Aizat: Rusia
Saya: Wah.. Jauhnya.. (Macam tak caya tau bila dia cakap begitu ingatkan main-main)..
Rupanya ketika akhir tahun2012, hubungan mereka menjadi serius dan mulalah berbincang antara keluarga masing-masing. Saya dan suami hanya mendoakan yang terbaik buat sahabat kami ini..
Aizat ada juga mengajak suami menemaninya ketika beliau ingin akad nikah bulan Disember lepas di Rusia tetapi suami menolak kerana komitmen kerja dan saya pula mengandung..
So... Inilah penyatuan hati antara Aizat dan Regina Gumerova..
![]() |
| [Kuala Lumpur to Naberezhnye Chelny] |
![]() | ||
| [My Hero, Akhtar with the Brides and daddy's friend] |
p/s: Aizat ni memang pandai masak mengalahkan perempuan dan siap ambil tempahan pavlova, durian crepe, kek dll. Lagipun family mereka ni ada buat business frozen food kecil-kecilan. Regina pula memang muslim tapi kat Rusia muslim kan minority, so sebagai isteri, dia melepaskan jawatannya sebagai pereka grafik dan berhijrah ke Malaysia mengikut suaminya. Regina ni pandai mengait baju sejuk dan beliau juga mempunyai kembar. Moga mereka nanti dapat anak kembar juga.. Hehehe
Labels:
Perkahwinan,
Personal - sahabat
Tuesday, February 11, 2014
NASIHAT BAGI IBU BAPA YANG SUKA MARAH-MARAH
Bagi mereka yang suka marah-marah pada anak sendiri kerana sayang dan untuk mendidik.
1. Kita adalah orang matang, anak kita masih tak matang, mengapa yang matang perlu marah pada yang tak matang?
2. Kita orang besar, mereka orang kecil, mengapakah orang yang besar perlu marah pada orang yang kecil?
3. Kita adalah orang yang berpengalaman, anak-anak tidak pernah lagi melihat dunia, mengapakah harus kita harapkan anak-anak kita faham dan selari dengan pandangan kita?
4. Pernahkah terfikir mengapa dua orang marah perlu berjerit antara satu sama lain walaupun duduk bersebelah?
5. Pernahkah terfikir mengapa dua orang yang saling menyayangi lebih suka membisik antara satu sama lain walaupun duduk berjauhan atau di telefon?
6. Apabila kita marah, dua hati adalah berjauhan, oleh itu, mereka memerlukan suara/nada yang kuat untuk berhubung. Masalahnya, makin dijerit, makin berjauhan.
7. Bagi mereka yang kita sayang, dua hati adalah dekat, jadi tidak perlu untuk menjerit-jerit, hanya perlu membisik sudah terasa dekat. Makin dibisik, makin terasa sayang.
Itulah keajaiban ciptaan Allah pada sistem badan manusia.
Maka, persoalannya, jika kita ingin mendidik anak-anak kita. Perlukah kita marah-marah padanya walaupun mereka berbuat silap?
Sekiranya menggunakan pendekatan marah-marah, tanya pula diri, adakah kita mahukan anak kita mendengar kata-kata dengan hati mereka berjauhan dengan kita?
Atau kita mendidik dengan berbisik, supaya mereka faham dengar dan hati mereka kekal dekat dengan kita?
Apabila kita sudah mula marah-marah pada anak, tanyalah diri sendiri adakah hati kita dan anak kita sudah berjauhan?
Hubungan ibubapa dengan anak-anak yang terbaik ialah anak-anak menganggap ibubapa sebagai sahabat karib dengan penuh penghormatan tanpa rasa segan silu untuk berbincang segala masalah dengan ibubapa.
- Nota Tuan Ibrahim Tuan Man. Semoga bermanfaat!
1. Kita adalah orang matang, anak kita masih tak matang, mengapa yang matang perlu marah pada yang tak matang?
2. Kita orang besar, mereka orang kecil, mengapakah orang yang besar perlu marah pada orang yang kecil?
3. Kita adalah orang yang berpengalaman, anak-anak tidak pernah lagi melihat dunia, mengapakah harus kita harapkan anak-anak kita faham dan selari dengan pandangan kita?
4. Pernahkah terfikir mengapa dua orang marah perlu berjerit antara satu sama lain walaupun duduk bersebelah?
5. Pernahkah terfikir mengapa dua orang yang saling menyayangi lebih suka membisik antara satu sama lain walaupun duduk berjauhan atau di telefon?
6. Apabila kita marah, dua hati adalah berjauhan, oleh itu, mereka memerlukan suara/nada yang kuat untuk berhubung. Masalahnya, makin dijerit, makin berjauhan.
7. Bagi mereka yang kita sayang, dua hati adalah dekat, jadi tidak perlu untuk menjerit-jerit, hanya perlu membisik sudah terasa dekat. Makin dibisik, makin terasa sayang.
Itulah keajaiban ciptaan Allah pada sistem badan manusia.
Maka, persoalannya, jika kita ingin mendidik anak-anak kita. Perlukah kita marah-marah padanya walaupun mereka berbuat silap?
Sekiranya menggunakan pendekatan marah-marah, tanya pula diri, adakah kita mahukan anak kita mendengar kata-kata dengan hati mereka berjauhan dengan kita?
Atau kita mendidik dengan berbisik, supaya mereka faham dengar dan hati mereka kekal dekat dengan kita?
Apabila kita sudah mula marah-marah pada anak, tanyalah diri sendiri adakah hati kita dan anak kita sudah berjauhan?
Hubungan ibubapa dengan anak-anak yang terbaik ialah anak-anak menganggap ibubapa sebagai sahabat karib dengan penuh penghormatan tanpa rasa segan silu untuk berbincang segala masalah dengan ibubapa.
- Nota Tuan Ibrahim Tuan Man. Semoga bermanfaat!
Subscribe to:
Posts (Atom)









