Thursday, May 12, 2011

KITAR MAKANAN TONG SAMPAH

Assalamualaikum w.b.t

KUALA LUMPUR: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Selangor berjaya membongkar kegiatan pihak tertentu menjual semula produk makanan dan barangan keperluan harian yang sudah luput tarikh kepada peniaga runcit sekitar Lembah Klang khususnya di Gombak.
Kegiatan tidak bertanggungjawab pihak berkenaan berjaya ditumpaskan dalam serbuan KPDNKK Selangor, malam kelmarin.


Dalam serbuan kira-kira jam 10 malam itu, sebuah banglo di Kampung Sungai Salak, Batu 10, Jalan Gombak, di sini didapati menjalankan kegiatan menjual barangan runcit secara pukal yang sudah tamat tempoh.

Ketua Penguatkuasa KPDNKK Selangor, Othman Nawang berkata, hasil risikan pihaknya berjaya menyerbu masuk premis berkenaan bersama 10 pegawai dan anggota.


“Hasil siasatan kita mendapati barangan runcit itu dikutip dari beberapa sumber seperti tong sampah, tempat pelupusan sampah, kedai dan kilang.

****************************

Antara berita ringkas yang dipetik di akbar Harian Metro.

Ulasan saya:

Habis je baca berita ni, otak terus berputar teringat satu cerita yang pernah dibaca (tapi tak ingat sama ada dalam blog atau akbar) tentang sekeluarga miskin di China yang mana anak gadisnya menggunakan tuala wanita yang sudah tamat tempoh dan gadis itu telah mengandungkan anak tikus. Lebih kurang macam tulah ceritanya.. Wallahualam..

Saya rasa marah bila ada yang sanggup menipu macam ni. Tak ada kesedaran sivik lansung! Produk yang dikitar seperti yang dimaklumkan adalah susu krimer, susu segar, serbuk minuman, teh, lampain pakai buang, tuala wanita dan ubat gigi.

Sah lah tak ada otak! Fikir untung je tahunya.. Ada juga aiskrim yang dibuat dari bahan yang rosak turut dijual kepada pelajar sekolah. Bayangkanlah......

WAHAI PENGGUNA,
Telitilah segala bahan-bahan yang digunakan dan gunakan rasa was-was anda untuk mengatakan tidak pada bahan atau produk yang ingin dibeli jika terdapat sebarang kemusykilan yang ketara.

WAHAI PENJUAL (DAN YANG SEUMPAMANYA),
Tanggungjawab sebagai pengusaha bukan mudah.. Jika anda serius untuk menceburi keusahawanan, langkah yang baik dan bertanggungjawab perlu diambil. Jika hak pengguna, anda beratkan, hak anda juga akan terbela.. Fikirkan risiko yang bakal terjadi... Biar sedikit tetapi berkat...

~ Jika tak elok tu, buang je...nanti bawa mudarat pada diri..

No comments: