Sunday, May 8, 2011

SETIAP HARI ADALAH HARI IBU

Assalamualaikum w.b.t.

Secara tepat saya tidak tahu bila hari ibu. Ada yang kata hari ini, semalam atau semalamnya lagi. Tapi adik saya yang bongsu kata hari ini. Dia pun dah wish kat Ummi. Cuma saya wish terlebih awal, iaitu pada hari Jumaat. Lain pula adik saya yang numbur empat, dia kata setiap hari adalah hari Ibu. Dia kata jangan sambut sangat... Fahamlah ye apa mkasudnya.. So, bagi pendapat saya, setiap hari adalah hari Ibu.

Ucapan sayang pada Ummi setiap hari boleh dilakukan. Jika ada masa dan duit lebih, saya atau adik-adik akan belanja Ummi atau belikan barang yang Ummi suka. Tak banyak pun tak apa. We spend time together and share everything. Nanti mulalah sesi keluar air mata. Ummi cepat tersentuh hati..hukhukhuk

Yang saya paling suka bila tengok Ummi kalut menjawab panggilan dari anak-anak Ummi yang berada jauh darinya. Adik-adik saya lah tu.. Nanti ayat yang pasti keluar dari mulut Ummi adalah, "Mummy very busy. Career woman not kueh keria".. Lucu sangat.. Memang bantai gelak bila tengok gelagat Mummy (sebenarnya banyak nama timangan untuk Ummi kami ni..)

Kadang tersentuh hati saya sebab adik-adik saya masih lagi setia menelefon Ummi. Syukur alhamdulillah. Maksudnya apa tu? Ummi sumber inspirasi. Angah memang jarang nak balik sebab tuntutan kerjanya namun dia memang rajin call Ummi. Katanya rindu. Lagipun Angah ingin berbincang tentang pertunangannya.

Macam Acik pula, baru-baru ni dia mengalami kemalangan, dan memang dari dulu lagi jika ada apa-apa pasti Ummi yang dicari dan baru Abah. Luahan rasa dari Acik dengan sabar Ummi dengar. Tak putus-putus kata-kata semangat Ummi beri untuk Acik. Sebabnya Acik ada ujian percubaan kedua.

Untuk Uda yang berada jauh di selatan tanah air, adik saya yang seorang ini memang lain tingkahnya. Tough! Tak Ummi call Uda atau Uda call Ummi. Macam-macam yang Ummi ambil beratkan. Lagipun Uda tengah praktikal..

Itulah serba ringkas jika adik-adik saya yang berada jauh dari Ummi. Tapi bagi saya yang ada di rumah ni sebab saya masih tinggal bersama dengan Ummi, perngorbanan Ummi sangat-sangat tidak terbalas. Teman terbaiklah senang cakap!

Semua harapkan Ummi maksudnya balik rumah je cari Ummi untuk kongsi segala cerita. Bukan saya je tapi adik-adik yang kat rumah ni pun macam tu. Mummy dengan sabar mendengar. Pe'el kami ni macam-macam jenis. Ada yang ke laut, ada yang ke utara namun tetap berjaya Ummi satukan. We all pun sabar melayan lawak, kesedihan dan derita Ummi tapi mungkin tidak setanding Ummi bersama kami. Ummi memang terbaik!

Moga saya dan adik-adik mampu menjaga Ummi dan Abah hingga akhir hayat. InsyaAllah..Ameen

Moga segala jasa Ummi terhadap kami semua sedari kecil hingga dewasa ini mendapat balasan dan  rahmat dari Allah s.w.t. Moga kesihatan Ummi baik untuk mengerjakan haji nanti.. Ameen.

~ Semalam sempat bawa Ummi makan pizza berbentuk hati..

No comments: